Tänker ge lite bakgrund till varför jag är där jag är nu och sedan ställa lite frågor. Lägger bakgrunden mellan spoiler tags ifall man vill hoppa den.

Så, nu när jag bygger en traditionell FAST/WAW med en bredbandare och en ensam bas med aktivt filter och utan krusiduller så är det dags att omvärdera elementvalen.
Tittar just nu på 4st bredbandselement:
FaitalPro 3FE22 3"
Fostex FE 108 EZ Sigma 4"
Visaton B 80 3,3"
Visaton B 100 4"
3FE22 verkar rätt populär för ändamålet, ser bra ut i specs och på 16Ω-versionen så ser den inte lika ojämn ut i högre frekvenser som de med lägre impedans. Men när jag funderade kring basvalet så började jag fundera kring transientsvar. Jag vill ju ha bra kontroll över konen och bra dynamik. Jag vill också att högtalaren ska kunna hantera en svag nyans i bakgrunden lika definierat och bra som ett starkt anslag. Kontroll får man ju dels genom motorn och dels mekaniskt. Jag började spekulera kring om inte den mekaniska kontrollen snarare kontrollerar rörelsen genom kvävning, medan motorns kontroll utövas genom aktiv styrning. Hur kan man få en högtalare att klara en svag nyans om den tyglas främst genom stark mekanisk dämpning istället för genom motorstyrka? Jag googlade och det verkar vara många som är av samma åsikt och därmed förespråkar hög QMS (låg mekanisk dämpning) och låg QES (hög elektrisk dämpning) för att få bra kontroll och dynamik. Andra vill påstå att dessa bara spelar roll vid resonansfrekvens eftersom det bara är då man använder högtalarens egenskaper för att räkna ut en låda. Jag har kollat runt och när element jämförs så är det just de med hög QMS kontra QES som brukar beskrivas som de mest dynamiska. Därför började jag tillämpa dessa tankar även på mellanregister då det är där om något man vill ha dynamik.
FaitalPro 3FE22 passar ju in rätt bra och har bättre QMS/QES-förhållande än de flesta andra, vilket kan förklara populariteten framför element som har rakare frekvenskurva. Men Visaton B 80 verkade ju ännu bättre på den punkten. Och även om den är lite mer oprövad så verkar de som lyssnat på den uppskatta den mycket. B 100 har ännu bättre förhållande, men är ännu mer oprövad och har större konarea vilket gör att jag börjar bli orolig för spridningen. Fostex-elementet är ju ett gammalt beprövat argument som ser riktigt fint ut i spec, men också hyllas just för sin dynamik. Men där verkar det råda ett konsensus om att frekvensksvaret inte är optimalt och att man kan behöva höja lite med EQ i mellanregister. Och även om jag inte ska ha den till djupbas så ifrågasätter jag det extremt låga XMAX-värdet.
Så, vilket bredbandselement rekommenderas? Är jag helt fel ute när jag vill ha ett element som styrs tillbaka till utgångsläge av motorn snarare än att det kvävs mekaniskt?
Baselement funderar jag fortfarande på. Jag lutar en del åt Monacor. De har några element som ser ut att vara riktigt bra på transientsvar. Vad säger forumet om bästa elementvalet till en sluten bas för brant aktiv delning kring 300-500Hz? Jag tänker att jag vill ha stark magnet/motor, lätt kon och ingen hård dämpning. Eftersom den ska vara sluten så behöver den ha rätt okej slaglängd, siktar jag på QTS kring 0,3-0,5. Tänkte ha en QTC nära 0,5. Letar väl i storleksklassen 6,5-8" med FS under 35Hz. Tänker jag rätt?