Tack Baffel!!!
När jag var liiite yngre så hade jag möjlighet att lyssna på dessa skapelser och blev då väldigt förtjust dem. Inte nog med att designen var cooool, dom lät bra också
Ekonomin satte på sedvanligt sätt stop för utsvävningar i hifiträsket (och ärligt talat så var det nog det vilda levernet vid tiden som tömde plånboken allra mest.....), men när nu möjligheten dök upp på dessa var jag bara tvungen att "hoppa på tåget" och en liten turné söderöver resulterade i att detta släpades (!) in i rummet igår kväll.

Som synes yppades också tillfälle till lite basstöd när jag ändå var ute och åkte

Surronderna är vid förvånansvärt gott skick, skulle nog vilja säga att de är så bra man kan få med ålder i åtanke

Dock saknas skyddsgallret (?) på ena diskanten.
Sent hemkommen så var jag ändå tvungen att koppla in å testa

Börjar på spela lite låg volym och allt förefaller att fungera, låter dock transistorradio

Men så har de också stått på förvar under längre tid så, jag tar lite mat/vin o TV medans Njordarna får spela vidare i sin ensamhet.
När väl hålet i ansiktet är fyllt så är det åter dags att ta en koll på aktuell status.
Hmmmm.
Något har faktiskt(.io) hänt...
Inte mycket, men ändå...
Så jag drar på lite till.

Då släpper det bättre.
Och det låter bra.
Det låter riktigt bra!
Dock e ljudbilden vriden åt vänster, och en snabb ballansvridning verifierar att diskanten utan galler inte e helt kurant

Någon sitter på en dylik diskant?
En natts sömn och proceduren upprepas.
Det blir samma förfarande och nivån måste upp för att Njordarna skall leverera, på låg volym låter det,,, inte bra. Om detta fenomen kan tänkas försvinna med inspelning kanske någon annan kan svara på?
Hur som helst...
Ärligt talat så hade jag nog helst sett att det lät skit så att jag med gott samvete hade kunnat bestycka om dem men som läget är så skall det nog till en renovering med återställnings möjligheter.
Jag tänker mig en baffelplatta som lätt skall kunna bytas och bestyckas i all möjliga utformningar.
Jag kommer att försöka vålda fronten och såga ur allt utom ytterkanterna. då kan man få till en skruvad baffel som utan möda kan bytas (och återställning fullt möjlig).
Hur det ser ut invändigt med TL-linjen återstår att se när allt är demonterat.
Så nu vill jag ha lite "brainstorming" här i tråden.
Inga förslag är dumma, bara inspirerande!
Baffeln är sisådär 203X408mm i size.
Så med lite vilja skulle tom 2st 8" få plats

Fullrange eller mycket kompetenta toppar?
TW?
WT?
MTM?
TMM?
MMT?
2 eller 2,5 eller 3?
Budget och seriöst!
33L blir min uppskattade invändiga volym.
Kom igen nu!
/Johan