Helg och lite tid att bygga igen. Egentligen tror jag att denna högtalare skulle behöva en diskant. Om det skall tas upp ytterligare hål så är det innan jag klär lådorna. När jag övervägt mina alternativ så inser jag att jag inte får plats med det jag vill ha där jag vill ha det. Lite surt för hade jag vetat det innan jag tog upp hål för de andra elementen så hade jag satt basen närmare bredbandaren. Till slut bestämde jag mig för att bara köra på och se hur det blir. Är jag inte nöjd så bygger jag ett par klassiska trevägare i stället.
Så dags att klä lådorna. Själv gillar jag faner men frun vill ha "något vitt som försvinner mot väggen". Så jag använder samma möbeltyg som jag använde till de portade lådorna som bredbandarna sitter i för tillfället. Det enklaste är att spänna tyget direkt mot spånplattan och låta det röra sig på plats. Denna gång så vill jag dock att det inte skall röra sig runt elementen så fram med kontaktlim på sprayburk. Jag väter bara ena sidan och låter det torka innan jag lägger på tyget. Det gör att det inte hugger fast utan det går att flytta runt tyget en del tills man är nöjd.

- Kontaktlim på sprayburk.
- IMG_1384.jpg (59.77 KiB) Visad 4873 gånger
Jag fräste en fals på ett par mm runt top och botten av lådan. Där tänkte jag fästa tyget. Såhär efteråt inser jag att det varit enklare att göra ett mellanlägg av 2 mm björkplyfa i stället. Sen täckte jag även över hålen i lådan så jag inte får kontaktlim i lådan.

- Fals och övertäckta hål för elementen
- IMG_1382.jpg (113.76 KiB) Visad 4873 gånger
På sista bilden ser ni hur det blir när lådan väl är täckt. Tyget är inte kritvitt utan benvitt. Till sist skall top och botten av ek limmas mot spånlådan. Jag håller också på och tillverkar ben av den ek som blev över. Sen håller jag även på att konstruera en enkel muting-krets eftersom filtret låter lite när det slås av.

- Täckt låda
- IMG_1386.jpg (67.66 KiB) Visad 4873 gånger