Moderator: Redaktörer
jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?
paa skrev:jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?
Det där ser helt klart inte bra ut.
Här finns det bilder på ett montage som ser betydligt bättre ut:
http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/
paa skrev:Diskantens tunna plastchassi är också väldigt känsligt för att skruvarna dras för hårt. Dra bara tills tätlisten precis komprimerats. Drar man lite extra, så kan plasten spricka.
Baltatzar skrev:Stämmer in i kören och kan konstatera att det inte var en särskilt snygg filtermontering och det är knappast tänkbart att det är Ino som utfört arbetet.
Om du har köpt dessa i tron att de inte är monterade som byggsats hade jag personligen lämnat tillbaka eller krävt prisavdrag som kompensation.
Vänliga hälsningar
DVD-ai skrev:Ja det där filtret har några lödningar som inte ser tillfredställande ut... det bör göras om !
Dessutom så är det jätte viktigt att isolera exponerade kontaktytor på piP(s) filter pga just risken för kontakt med magnetens polstycke.
Så man bör klippa av överflödig längd på komponenters ben och isolera lödningar som skulle kunna komma i kontakt med magneten.
Om du inte känner dig bekväm med att utföra detta själv så är du välkommen över/hem till mig så kan vi gå genom dessa tillsammans och även säkerställa lödningarna på diskant och anslutningsterminal.
Just diskanten är extra pillig och känslig vid lödning så där är det viktigt med en snabb och effektiv/målmedveten uppvärmning och bra förtenning så att hela förloppet är så kort som vara möjligt.
Oavsett hurdu väljer att göra så,
Lycka till !
jocke_tuffing skrev:Dom är inte rätt placerade och har ingen dämpningsskiva. Men jag är 94% säker på att det är nåt annat problem.
De kan mycket väl vara sönderspelade. Snubben jag köpte av var typ rock-musiker och dom brukar ju spela extremt högt.
Även om det går att få dom kontrollerade för en mindre summa så verkar det ju smått omöjligt att boka in tjänsten.
Det råkar inte finnas någon i södra stockholm som har en piP rigg som spelar bra som kan kan få höra?
jocke_tuffing skrev:Hej!
Jag var hos en kompis och fick lyssna på hans pi60. Det var det bästa jag nånsin hört. Så efter några överväganden hittade jag ett par begagnade piP som jag köpte. De var angivna att vara tillverkade av Ingemar himself och vara från 2016.
jocke_tuffing skrev:Om uppgifterna stämmer har jag då köpt ett par piP och inte piPs men med "senaste" elementen?
Nåväl, övrig kringutrustning är Linn Majik DS streamer, Lejonklou kikkin2 försteg och Linn AV5125 förstärkare. Prismässigt och av-Linn-entusiasmer ska det vara bra grejor alltså.
Jag bor i en typisk lägenhet men enligt min lekmannakunskap inte katastrofal akustik.
piP levererar en detaljrikedom, 3D-känsla, trovärdighet och ljudeffekter i en klass för sig! Och vilken härlig och djup bas.
Alla skruvar sitter åt och de har inga synliga skador. De ser heller inte ut som att det är en amatör som har utfört lödningen efter att jag inspekterade baksidan av ena mellanregistret.
Men, och detta är ett stort men, dom är inte angenäma att lyssna på. Jag kan inte precisera varför. Man ryggar till då och då. Ingen njutning går att uppnå.
Det känns verkligen som att det kommer nåt man inte gillar från just själva högtalaren och inte att det är nån efterklang. Jag testade att låna hem en denon 2500 kronors stereoförstärkare för test men samma obehag fanns och ljudet lät inte längre hifi.
Är det någon som har tips eller kommentarer på detta?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster