Högtalarhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:06

Bamsefar skrev:
stereotypen skrev:"The MAXX's in-room response was impressively smooth from 100Hz to 6kHz, meeting ±2dB limits."

Varför begränsa sig enbart till det området ? ;)

För att det är det området som grafen visar att de skulle ha som mest problem.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:10

Stereophile, tidningen som grafen är tagen ifrån utnämde Wilson Maxx till "Product of the year" 2005.
De verkar inte vara alltför bekymrade över hur de mätte.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 00:12

stereotypen skrev:Stereophile, tidningen som grafen är tagen ifrån utnämde Wilson Maxx till "Product of the year" 2005.
De verkar inte vara alltför bekymrade över hur de mätte.
Nä det är inte så konstigt de gav även missfostret Wavac SH-833 class A ranking 8O

Mao, deras utnämningar ger jag inte mycket för
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:14

Läs policyn! Följ policyn!

policyn skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

Ansåg du din lista vara av vikt -lös problemet snyggare!

/J

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-21 00:14

Haakan_W skrev:men det låter nog ganska gosigt
Nej gosigt skulle inte jag säga att dom låter. Du borde provlyssna dom, Haakan.

I övrigt skulle jag nog vilja säga "hatten av för Morellos inlägg".
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-21 00:16

Dopade högtalare?
;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 00:17

EngelholmAudio skrev:I övrigt skulle jag nog vilja säga "hatten av för Morellos inlägg".
Håller med, det finns för många som tror att de kan högtalarkonstruktion :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 00:20

stereotypen skrev:Inte dessa heller då förstår jag:

2005 Alexandria X-2
SoundStage!
.
.
.
.
1995 X-1 Grand SLAMM Stereophile,
"Speaker of the Year"

Nä hifipressen har jag inte mycket till övers för

Aspedistra

Ljud

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 00:24

Jag har vänner som har Respons Grand. Det är en högtalare som jag så småningom även tänker handla, när plånboken blir tjock! Dessa högtalare mäter perfekt! En snörrät frekvenskurva! Dessutom Låter dom mycket bra!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Ljud

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:35

Aspedistra skrev:Jag har vänner som har Respons Grand. Det är en högtalare som jag så småningom även tänker handla, när plånboken blir tjock! Dessa högtalare mäter perfekt! En snörrät frekvenskurva! Dessutom Låter dom mycket bra!

Jag har också ett par kompisar som har haft dessa och jag håller med om att de låter riktigt bra!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 00:39

Rydberg (o andra).. det är för fan bara att böja sig för att dessa wilsonburkar är rent otroligt bra.. Tjafsa om mätningar o en massa dravel är väl onödigt..påstå man inget ger för tidningars bedömmningar osv...Som uppbackas rätt rejält ifrån den stora massan nu senast på mässan.. Samt sedemera då EA o gänget besökte Björn o lyssnade på Wilson maxx II i bra rum...ifrån folk som normalt inte säger dyra grejor är bra.. ifrån tvivlare till dyrfibegrepp osv...

Man kan ha åsikter om priser osv.. Det är faktiskt saker även jag ruttnar på..bara för jag själv inte har råd tyvärr...

Men att säga massa skit om dessa monster till välljudande högtalare "bara för att" blir väldigt fånigt..

Fan grabbar.. Jag ber er att sansa er lite i era rätt knepiga resonemang.. Så man kan ha kvar en strimma respekt för er ifråga om ljudkrav... med en dels resonemang här så framstår ni sedemera som kufar i stället för verkligt hifikunniga lyssnare..

Wilson MaxxII är en världsprodukt.. Även så en mycket mycket dyr sådan. Men ändock en världsprodukt..

Att sitta o förneka detta är som att förneka att canadas hokyspelare som nyss vann guld inte har gjort detta "bara för man tycker" dom inte har det...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-21 00:44

Att basregistret från MAXX är rimligt adekvat råder inget tvivel om, men resten av registret är en katastrof. MAXX2's allvarligaste problem är att elementen inte samarbetar, utan interferar lite hur som havet. Vidare har jag ganska stor erfarenhet av det aktuella mellanregistret och som bekant ersatte jag det, på förekommen anledning, i mina egna högtalare med något av en helt annan och högre dignitet. Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat. :) Bara en sådan liten detalj som att dämpvadden i MAXX2 låg och fladdrade mot porten gör att i alla fall jag drar på näsan. :wink:
Senast redigerad av Morello 2006-02-21 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-21 00:45

Jag har hört Wilson låta rent dåligt i Göteborg, mycket sämre än tex Respons, men i Stockholm lät de riktigt, riktigt bra där jag satt. Med tanke på alla akustikprodukter dom släpat in i det rummet, kanske man skall dra slutsatsen att Wilson inte fungerar bra utan massiva akustikåtgärder?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 00:48

Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!

Det är nog iofs sant, även om jag själv skulle ha valt att använda andra ord :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:54

paa skrev:Jag har hört Wilson låta rent dåligt i Göteborg, mycket sämre än tex Respons, men i Stockholm lät de riktigt, riktigt bra där jag satt. Med tanke på alla akustikprodukter dom släpat in i det rummet, kanske man skall dra slutsatsen att Wilson inte fungerar bra utan massiva akustikåtgärder?

Själv tycker jag att man skall vara lite försiktig med att dra slutsatser från hur något låter på en mässa.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 00:56

Morello skrev:Att basregistret från MAXX är rimligt adekvat råder inget tvivel om, men resten av registret är en katastrof. MAXX2's allvarligaste problem är att elementen inte samarbetar, utan interferar lite hur som havet. Vidare har jag ganska stor erfarenhet av det aktuella mellanregistret och som bekant ersatte jag det, på förekommen anledning, i mina egna högtalare med något av en helt annan och högre dignitet. Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat. :) Bara en sådan liten detalj som att dämpvadden i MAXX2 låg och fladdrade mot porten gör att i alla fall jag drar på näsan. :wink:

Så du har erfarenhet av Wilsons mellanregister?
Hur kom du över detta?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 01:00

Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat.

snicksnack.. Jag hörde dom i sthlm.. varför skulle jag bry mig om märke o prislapp för.. dom är en utopi för mig..

men en ljuddröm... och tro mig morello.. Jag har alldrig höjt wilson till skyarna tidigare någonsin.. och dom har väl varit samma märke o prisgrupp även förr..

Hörde wilson på eosterisk hifi tidigare tex.på mässor. Inget upphöjande då inte.. Så ge dig med dina snurriga snack om att jag skulle aggera utifrån sådant.. rent skitsnack är det morello..

men i sthlm stog det klart utan tvivel vilken nivå dom kan prestera på med relativt bra förutsättningar...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 01:39

Mayro skrev:
Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat.

Jag har alldrig höjt wilson till skyarna tidigare någonsin..

Mayro:
Oj vad glömsk du är, titta på ett av dina otaliga inlägg i Ino trådarna, vad du nu ska där att göra :roll:

Du tillber ju bara prislappen ändå !
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 01:40

Väldigt vad intressanta diskussioner det blev! Kul! Det är ju olika åsikter ett sådant här forum får sådan dynamik. Det finns väl knappast något som rör upp känslorna bland audiofiler som just högtalare! Lås in två högtalartillverkare i ett litet rum ett dygn! Jag har varit med om när två sådana träffades. Det var nära att knytnäven hängde i luften!
Nåväl. Huruvida man gillar eller ogillar en talare handlar ju om tycke och smak, samt viss påverkan av andra. Om jag tycker att min kvinna är det underbaraste som finns, så är jag säker på att inte alla tycker det!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-21 04:01

Aspedistra skrev:Huruvida man gillar eller ogillar en talare handlar ju om tycke och smak, samt viss påverkan av andra. Om jag tycker att min kvinna är det underbaraste som finns, så är jag säker på att inte alla tycker det!

Haha.. Det var RIKTIGT bra! :)
Det var bland det första jag tänkte när mayro började fiska efter vad för högtalare du har bara för att få tracka ner på dej och säga att de inte alls låter bättre än de "high-end" talare han försöker övertala folk att de är facit.
Det handlar om tycke och smak i slutändan.. och självklart vad för rum och elektronik runt ikring.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-21 04:45

Efter att ha hört dom på stockholmsmässan så kan jag inte bry mig mindre hur kurvor och annat ser ut, det lät så sjukt bra att det inte var sant.

Skulle kunna sitta nöjd många år i sweetspoten på både Maxx2 och Sophia.

Kanske borde alla tillverkare fixa till dessa dåliga kurvor så det låter lika bra? :lol:

Kan gissa att det kommer 200 påhopp att ljudet inte är korrekt och färgat och gud vet vad... men men.. mera färg på ljudet säger jag då.

Sen att dom kanske behöver akustiska åtgärder för att låta bra är väl inte konstigt? Vilka högtalare behöver inte det.
Ett visst populärt märke här på forumet behöver ju väldigt mycket med akustiska åtgärder. Så fort någon tycker det låter dåligt skylls det på akustiken.

Aspedistra

Frekvensgång

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 06:39

För att återkomma till frekvensgångar. Här kommer en länk på Respons Grand!

http://www.responsloudspeakers.com/produkter/grand.html :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-02-21 07:12

Hur skulle det funka att skaffa ett par MAXX och optimera rummet efter dom? Skulle man inte kunna få till bättre värden då (och bättre ljud såklart)?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 07:18

När det gäller högtalarkonstruktioner, är det väl, som jag förstår, så att dessa mäts upp i ekofria rum. Är jag helt ute och cyklar?
Dessutom tycker jag att generellt så har de flesta högtalare under tiden börjat låta ganska lika varandra!
Detta beror nog på att det finns alldeles förträffliga mätmetoder i dag.
Det är ungefär som med bilar. Dessa testas ju i vindtunnlar, vilket leder till en likriktning av modellerna!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-21 08:19

Tack vet jag Canton Ergo RC-L, med sin externa RC-box är den allt annat än likriktad! :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-21 12:02

Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!
...
Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant. :)

Wärldsmästaren har snackat igen :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-21 12:18

Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.

Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant. :)

Klockrent! Bonuspoäng 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-21 12:19

Morello:

Rätt eller fel. Nog är det mindre optimalt med en 6dB puckel vid 65Hz även om utseendet på kurvan i viss mån beror på närfältsmätningarna och hur man valt att sätta samman dem? Oftast så har man ju högtalarna i ett rum dessutom och inte utomhus.

Bild
Samma peak syns även på rumsmätningen.

Förstår inte syftet med de dubbla basarna med olika storlek och avrullning, det skapar ju bara problem med olika fasrespons och en mellanbastung klang.

I övrigt håller jag med dig att det största problemet sitter i mellanregistret.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-21 12:33

Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.

Förstår dig inte helt.

Menar du att Sterephiles mätning är irrelevant ?
Eller att "puckeln" är som den skall vara ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-21 13:35

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:men det låter nog ganska gosigt
Nej gosigt skulle inte jag säga att dom låter. Du borde provlyssna dom, Haakan.

I övrigt skulle jag nog vilja säga "hatten av för Morellos inlägg".

nu är jag ingen expert som ni vet på sånt här :) men jag kan tänka mig att med den där puckeln ger dom en rejäl spark i bröstet när man pumpar baspukorna...stampa takten så det sjunger om det ;)

jag skulle gärna lyssna på dom ångar mig kraftigt att jag inte gick på mässan...

den stora frågan var hur mycket alla av svanås prylar hjälpte till att då till den sköna klangen som alla upplever det...

vad jag menar är att hyllas dom till skyarna för att rummet var bra eller är det högtalarna som helt enkelt är grymma?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi