juanth skrev:Jag tycker inte att yxskaftkommentaren var det minsta otrevlig, mest förklarande, men nu börjar det spåra ut. Bara att sluta käbbla om struntsaker.
Jag tycker även att om man stör sig på något så kan det vara värt att fundera på om det går att ta det onda med det goda. I Ingvars fall så är det tycker jag så att jag med glädje köper lite eventuellt impulsiva ord i stridens hetta när det även bjuds på oerhört mycket matnyttigt.
Sen så är det text det handlar om, det går ju faktiskt att i verkliga livet säga en mening på många olika sätt, i text kan det ibland te sig hårt utan att intentionen till någon som helst elakhet finns.
Käbbel om vad som är vad känns kontraproduktivt
Tack.
Önskar inget annat än att slippa bråket. Jag försökte bara bidra med information om hur högtalardirektivitet kan förvärra problemet med reflexioner från väggen man har bakom sig. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att någon skulle klaga på inlägget och göra ett yxskaft-inlägg där det klagas som om jag hade presenterat en orimlig uppmaning om åtgärd i någons förefintliga lyssningsrum.
Något jag i verkligheten inte skrivit ett ord om.
Kronkan skrev:Jag kan själv bli irriterad så jag kanske inte skall kasta glass i glashus. Men allt kan lätt bli lite uppförstorat och man kan då förlora dialogen.

Men visst är det så att direktiviteten hos högtalarna är en del av förutsättningarna.
Precis - högre direktivitet förvärrar på två sätt - de interferenser som består av direktljud plus reflekterat ljud som ursprungligen kon från liknande vinkel som direktljudet, får djupare kamfilterdalar.
Därutöver ökar i förekommande fall kastlängden med direktiviteten. Värst är en planvågsstrålare vars avståndsnivåberoende är noll. Och större kastlängd förvärrar interferenser från ljud reflekterade i väggen bakom lyssnarna än mera.
Endast en sak jag kan komma på är ett potentiellt problem av liknande slag - konkava väggytor.
- - -
Med det sagt skriver jag inget mera. Bo Mellberg har med önskvärd övertydlighet visat att jag är oönskad och att angrepp mot mig därtill skyddas och omhuldas.
Spännande regelverk som för en tid sedan specifikt klargjorde att endast den som själv är angripen får anmäla ett ingrepp. Men du Bo borde ha förtydligat att det gäller alla utom mig, som inte får ha någon synpunkt på saken alls.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).