Moderator: Redaktörer
odysse skrev:ursäkta att jag råkade ställa till med det här tjafset .. jag har dock fått lära mig att 1: direktiviteten spelar in. 2: att man ska dämpa den första reflexen (och att helt en helt dämpad vägg blir sämre) och dessutom när det passar att säga goddag yxskaft...
jag har 60 cm från öronen till bakre väggen som jag sitter nu , jag har pyramid formade skumgummi ark jag tänkte bygga in i en ram ev med något tjockare bakom , hur räknar man vilken frekvens den ska släcka på 60 cm ? jag är med på att den kan vara tunnare desto närmare väggen jag sitter .
IngOehman skrev:Om folk är okunniga och tror att ”yxskaft” är ett tillmäle så behöver de förkovra sig.
Vh, iö
Baffel skrev:Av ren nyfikenhet IÖ.
Soffa mot väggen eller ej?
Baffel skrev:Heltäckningsmatta i rummet med sin anläggning eller ej?
Baffel skrev:Och snälla alla bli nu inte förbannat arga. Vad tusan kommer denna aggressivitet ifrån?
Baffel skrev:[b]...Heltäckningsmatta i rummet med sin anläggning eller ej? Gällande ljudkvalitet. Ty där var det inte från din sida IÖ inte tal om kompromisser, och det beror på. Om vi tar det och jag säger men hey visst jag förstår att det utifrån ett musikåtergivningsperspektiv kan vara den bästa lösningen men vem lägger in heltäckningsmattor i dagens lgh ? Min kommentar om det borde väl inte rendera i en explosion av inlägg. Det är ju bra ett allmänt konstaterande.
IngOehman skrev:Baffel skrev:Av ren nyfikenhet IÖ.
Soffa mot väggen eller ej?
Är inte säker på om jag förstår frågan.
Frågar du om det är BÄTTRE att ställa en soffa mot en vägg eller fritt?
IngOehman skrev: Det är komplext och enkla svar (läs tumregler) blir bara lögner.
odysse skrev:ursäkta att jag råkade ställa till med det här tjafset .. jag har dock fått lära mig att 1: direktiviteten spelar in. 2: att man ska dämpa den första reflexen (och att helt en helt dämpad vägg blir sämre) och dessutom när det passar att säga goddag yxskaft...
jag har 60 cm från öronen till bakre väggen som jag sitter nu , jag har pyramid formade skumgummi ark jag tänkte bygga in i en ram ev med något tjockare bakom , hur räknar man vilken frekvens den ska släcka på 60 cm ? jag är med på att den kan vara tunnare desto närmare väggen jag sitter .
IngOehman skrev:Dämpning på väggarna under en bröstlist hjälper, men det ersätter inte mattor, det gör bara att man slipper ha mattor som når fram till väggarna.
Bäst är heltäckningsmatta (10-15 mm lugg) med rejält tjocka mattor (t ex rya) ovanpå.
Baffel skrev:Av ren nyfikenhet IÖ. Soffa mot väggen eller ej? (om ditt svar är beror på och det är var vad du initialt menade så hänger jag med).
Heltäckningsmatta i rummet med sin anläggning eller ej? Gällande ljudkvalitet. Ty där var det inte från din sida IÖ inte tal om kompromisser, och det beror på. Om vi tar det och jag säger men hey visst jag förstår att det utifrån ett musikåtergivningsperspektiv kan vara den bästa lösningen men vem lägger in heltäckningsmattor i dagens lgh ? Min kommentar om det borde väl inte rendera i en explosion av inlägg. Det är ju bra ett allmänt konstaterande.
IngOehman skrev:Dämpning på väggarna under en bröstlist hjälper, men det ersätter inte mattor, det gör bara att man slipper ha mattor som når fram till väggarna.
Bäst är heltäckningsmatta (10-15 mm lugg) med rejält tjocka mattor (t ex rya) ovanpå.odysse skrev:ursäkta att jag råkade ställa till med det här tjafset .. jag har dock fått lära mig att 1: direktiviteten spelar in. 2: att man ska dämpa den första reflexen (och att helt en helt dämpad vägg blir sämre) och dessutom när det passar att säga goddag yxskaft...
Knepig fråga. Det knepigaste sorten! Enkla frågor kräver komplexa svar...
Men såhär då - med 60 cm till väggen så sker utsläckning vid 143 Hz om ljudet kommer rakt framifrån, högre vid snedare infall.
Johan_Lindroos skrev:Baffel skrev:Av ren nyfikenhet IÖ. Soffa mot väggen eller ej? (om ditt svar är beror på och det är var vad du initialt menade så hänger jag med).
Heltäckningsmatta i rummet med sin anläggning eller ej? Gällande ljudkvalitet. Ty där var det inte från din sida IÖ inte tal om kompromisser, och det beror på. Om vi tar det och jag säger men hey visst jag förstår att det utifrån ett musikåtergivningsperspektiv kan vara den bästa lösningen men vem lägger in heltäckningsmattor i dagens lgh ? Min kommentar om det borde väl inte rendera i en explosion av inlägg. Det är ju bra ett allmänt konstaterande.
Jag heltäckningsmatta både i musikrummet och sovrummet. I musikrummet är det en mörkgrö med tjock lugg och s k padding undertill. Detta gör att det är lite som att gå på mossa. Sedan är det gröna detaljer i rummet och olika gröna färger på väggarna och tanken med det är att man ska få en känsla av att vara i skogen. Det är alltså ett källerrum mitt inne i stan. I sovrummet är heltäckningsmattan inte lika fluffig, men den har lång lugg. I mitt andra vardagsrum har jag två stora tjocka mattor och det är nog bara två kvadratmetersom man ser det såpskurade trägolvet på. I köket har jag en lång äkta matta på ca 1,5 x 7 meter som gör att det inte ekar. Det är mest under köksbordet sönder inte finns matta. Jag gillar inte rum med efterklangstid. Hos mig är det lätt att samtala och musikåtergivningen är av hög naturtrohet (många andra akustiska åtgärder
Bäst är heltäckningsmatta (10-15 mm lugg) med rejält tjocka mattor (t ex rya) ovanpå.
Vh, iö
schmutziger skrev:Kraniet:
Det var den alltid lika generösa Naqref som beskrev bröstpanelslösningen. Han var inte snål med att dela med sig av tankar och ideer,
viewtopic.php?f=9&t=26967
schmutziger skrev:Kraniet:
Det var den alltid lika generösa Naqref som beskrev bröstpanelslösningen. Han var inte snål med att dela med sig av tankar och ideer,
viewtopic.php?f=9&t=26967
JM skrev:Det verkar råda konsensus på faktiskt.io att dämpa golvreflexen är centralt för att skapa bra ljud i rummet.
Varken jag, Floyd Toole eller Fritz Linkwitz hittar några vetenskapliga bevis för någon fördel med att dämpa golvreflexen. Toole uppl III s 193.
Möjligen har ni på faktiskt.io en kunskap som jag missat?
Eller är detta ett uttryck för självutnämnda experters duperande inverkan?
JM
JM skrev:Det verkar råda konsensus på faktiskt.io att dämpa golvreflexen är centralt för att skapa bra ljud i rummet.
Varken jag, Floyd Toole eller Fritz Linkwitz hittar några vetenskapliga bevis för någon fördel med att dämpa golvreflexen. Toole uppl III s 193.
JM
Tangband skrev:JM skrev:Det verkar råda konsensus på faktiskt.io att dämpa golvreflexen är centralt för att skapa bra ljud i rummet.
Jag tycker själv att det är obegripligt att dessa inte skrivit något om betydelsen av att dämpa golvreflexen hemma.
Kanske beror det på :
1. De flesta lyssningsrum i USA har redan heltäckningsmatta.
2. Ingen av dem har gjort egna inspelningar (?) .
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:JM skrev:Det verkar råda konsensus på faktiskt.io att dämpa golvreflexen är centralt för att skapa bra ljud i rummet.
Jag tycker själv att det är obegripligt att dessa inte skrivit något om betydelsen av att dämpa golvreflexen hemma.
Kanske beror det på :
1. De flesta lyssningsrum i USA har redan heltäckningsmatta.
2. Ingen av dem har gjort egna inspelningar (?) .
1. Jo, så är det nog. I varje fall långt vanligare än hos oss. Däremot är det rätt sparsamt möblerat i många amerikanska lyssningsrum, åtminstone de jag sett på div. forum.
2. SIegfried Linkwitz har gjort inspelningar, jag har köpt en CD av honom. Där finns även spår som är inspelade på lyssningsplats i konsertsalen. Det är gjort med små mikrofonkapslar från Panasonic monterade på hans glasögonskalmar (finns bild på Linkwitz hemsida).
Varken jag, Floyd Toole eller Fritz Linkwitz hittar några vetenskapliga bevis för någon avgörande fördel med att dämpa golvreflexen. Toole uppl III s 193.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster