rajapruk skrev:Det finns massa dämpning som inte syns, i väggarna, vill jag minnas.
Det som förvånar mig mest är stolarna med höga nackstöd. Måste vara en, av många förmodligen, kompromisser han gjort.
Stolarna är inte nära bakvägg btw.
Nu kommer jag vara kritisk.
Det mest märkliga tycker jag är:
1. Högtalarna L/R står väldigt högt placerade och upp/och ner. Det lär bli hyfsat mycket reflexer från byrån som är precis under diskantelementet- waveguide eller ej. Kan omöjligen låta bra,- med tanke på att högtalarna är konstruerade med helt andra förutsättningar i åtanke.
2. Högtalarna är placerade väldigt nära väggen- trots att konstruktören Kevin Voecks konstruerat dessa högtalare att stå en bit ut i rummet. Ska man ha högtalare kloss mot väggen så bör de vara konstruerade för det, väl...? Högtalarna är dessutom passiva så det finns ingen dsp som kan kompensera den extremt krokiga frekvensgången som blir resultatet.
Den högra högtalaren på bilden står dessutom alldeles för nära sidoväggen.
3. Han har ingen matta i närheten av högtalarna- utan klinkers ! Borde ge ganska mycket bidrag och sameness till ljudet.
4. Centerkanalen är extremt lågt placerad i jämförelse med L/R - borde bli hyfsat konstiga panoreringar vid film.
5. Öppningsvinkeln högtalare- lyssningsplats verkar inte tagits nån hänsyn till, bara att det är ungefär 12 fot mellan högtalarna och 16 fot till lyssningsplatsen. Kevin Voecks har konstruerat dessa Revel-högtalare med mera åt likbent triangel-hållet.
Toole skriver att han brukar flytta fram stolen ibland då han lyssnar. Luktar kompromiss med frun.
Det är bara att konstatera att även (vissa) högtalar-auktoriteter verkar bry sig rätt lite om placeringen av högtalare.
Linkwitz verkar inte något bättre. Han smäller bara upp högtalarna nånstans i rummet som det verkar

.
Men nu ska jag sluta klaga- kan bara konstatera att det saknas kompetens angående installation av högtalare och inspelningsteknik.