Zeberg Audio AD-66

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Zeberg Audio AD-66

Inläggav akelius » 2006-02-06 21:42

Hej..någon som har lyssnat på det här.....kostar endast 1.900 8O ..Zeberg Audio AD-66

En mycket prisvärd instegsförstärkare till ett äkta HiFi-ljud!
Med en design som går i samma stilrena anda som sina storebröder men med en slankare profil, så smälter den lättare in i normala vardagsrum. Liksom de andra förstärkarna från Zeberg Audio levererar den gott om ström i förhållande till sitt pris. AD-66 fungerar generellt mycket bra ihop med de flesta högtalare med en känslighet högre än 86dB, så länge elementen inte är alltför tungdrivna. Den driver t.ex. Swans Diva 6.1PF mycket bra, med en oväntat rapp och kraftfull bas för sina specifikationer.

För att kunna erbjuda en så hög ljudkvalitet som möjligt för sitt pris, så medföljer ingen fjärrkontroll till AD-66. Förstärkaren har tre vanliga analoga ingångar och en grammofoningång med val mellan MM och MC. Man kan välja att använda den enbart som försteg, genom att ansluta ett externt slutsteg till ”pre out”-utgången, alternativt endast använda förstärkarens slutsteg genom att ansluta ett försteg till ”amp in”-ingången.

Typ: Hifi-förstärkare

Effekt: 2x80W (8 Ohm), 2x120W (4 Ohm)

Förvrängning: <0.05% (1kHz 1W))

S/N ratio: >96dB

Frekvensområde: 10Hz--50KHz (+1 / -3dB)

akelius

Inläggav akelius » 2006-02-07 13:43

ok...det verkar som ingen har överhutaget nån ide av just det här...tack för era kommentarer....

niclas

Inläggav niclas » 2006-02-07 13:55

Det kanske är få som haft möjlighet att lyssna på den, antar att det är en relativt ny förstärkare. :)
Har för övrigt sneglat på den förstärkaren jag också, den ser ut att vara välbyggd, relativt snygg och framförallt har den ett plånboksvänligt pris. Hur den låter har jag ingen aning om, säkert "tillräckligt" bra för de flesta. Något för den "finare" vardagsrumssteron möjligen?

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-07 15:22

Den ser ju onekligen mycket prisvärd ut. Sett till just utseendet alltså :)

Skulle vara kul att se lite mätningar på det. Särskilt effekten vore ju kul om den verkligen kunde leverera. Finns det eg. några konkurrenter med samma specade effekt och lika lågt pris?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-02-07 16:23

Inte för att jag vill vara nån nedåtslusk på någon tråd, men ser inte Zeberg Audio badgen lite "påklistrad i efterhand" ut...
Och utseendet på denna och dom övriga ZA stärkarna ser farligt mycket ut som YTZ/Advance?
Samma kinafabrik eller?

Priset var det dock inget fel på..

/ptr

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-07 16:27

finns väl en viss likhet med CAV också.....troligtvis samma tillverkare
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-07 16:29

ptr skrev:Inte för att jag vill vara nån nedåtslusk på någon tråd, men ser inte Zeberg Audio badgen lite "påklistrad i efterhand" ut...
Och utseendet på denna och dom övriga ZA stärkarna ser farligt mycket ut som YTZ/Advance?
Samma kinafabrik eller?

Priset var det dock inget fel på..

/ptr

Det är ju så det funkar. Samma burk och beställarens märke på fronten. Med löst märke kan man ju producera exakt samma och bara byta märket. Inget fel i det och den liknar som sagt grejorna från YTZ och Advance med flera...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-07 16:47

Är det någon mer än jag som reagerade på att phonoingången sitter närmast nätbrunnen? 8O
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-07 16:55

Jax skrev:Är det någon mer än jag som reagerade på att phonoingången sitter närmast nätbrunnen? 8O

Tror du att MC-ingången är tyst? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

akelius

Inläggav akelius » 2006-02-07 17:24

Vore kul som andra påpekar om någon ägare till den här kunde ge lite fakta om den :D

Användarvisningsbild
ifkgbg

Inläggav ifkgbg » 2006-02-21 08:24

Den säljs av HiFi-Trade i GBG!
www.hifitrade.se

Jag har bokat tid för demo där på onsdag och ska lyssna på Zeberg förstärkarna med Swans högtalare.

Zeberg tillverkas av Tonewinner i Kina
http://yadi.manufacturer.globalsources. ... mepage.htm

Mvh Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-21 08:36

ifkgbg skrev:Den säljs av HiFi-Trade i GBG! Jag har bokat tid för demo där på onsdag och ska lyssna på Zeberg förstärkarna med Swans högtalare.

Vilka Swans-modeller? 5.2 eller 6.2 hoppas jag... :wink: Rapport, tack! :)

Användarvisningsbild
ifkgbg

Inläggav ifkgbg » 2006-02-22 20:31

Hetsporren skrev:Vilka Swans-modeller? 5.2 eller 6.2 hoppas jag... :wink: Rapport, tack! :)

En demorapport:

Förstärkare Zeberg Audio AD-6: En mycket bra Stereoförstärkare (kunde tyvärr inte testa surroundkapaciteten), kraftfull, inga problem att dra på för fullt med, oerhört snygg och välbyggd, 10 poäng av 10 i vill ha faktor, + för snygg fjärr i aluminium, skulle lätt köpa om det bara var tvåkanal man behövde, + för att man kan koppla in dubbla frontar om man använder olika till musik/film

Cd-Spelare Orginal 2008 MkII: Matchar AD-6 klockrent, en av dom snyggaste spelarna jag sett! Mycket gedigen och välbyggd, svinsnygg och tung fjärr i metall, Dyr men prisvärd!

Högtalare Golv Swans 600F och Stativ Compact XZ-1: Swans 600F, mycket fylligt ljud, med bra bastryck! Passar nog inte små rum men kan lätt fylla ett stort vardagsrum med välljud, hög finish och rätt snygga i mina ögon, en klart bra högtalare!

Compact XZ-1 ett sådant ljud! I en så liten högtalare! Suveränt! Bastryck som en stor golvhögtalare! Trögdriven men med AD-6 funkar det grymt bra! Otroligt hög finish på dessa stativare, Ruskigt snygga oxå!

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 21:29

Dina inlägg börjar låta som Repsams annonser :wink:

Men visst ser den trevlig ut förstärkaren.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Återgå till Generellt om hifi