Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav AndersP » 2018-12-21 09:30

JM skrev:
Harryup skrev:
JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.

JM

Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.

/Harryup

Harman och flera andra tillverkare säljer system med tidskorrigering mm för ännu bättre subbas optimering i en större lyssningsarea.
Fyra korrekt delade identiska subbasar i fas utan tisdskorrigering i förslagsvis i hörnen har i studier verifierats till skillnad från subbasar invid fronthögtalarna ge en lika bra subbas som tidskorrigerade i lyssningspositionen/ mindre lyssningsarera.

Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.
Är det ointuitivt att sprida ut subbasarna?
Är det okritiskt följande av upplevd auktoritets ovetenskapliga förslag?

JM

Det finns inget bra vetenskapligt stöd för nånting inom det här fältet. Forskningen i dag rör sig om hur man får ut bas ur lådor i storlek tändsticksask, hörlurslyssning och liknande. Det är där marknaden finns.
Bara för att Harman gjort en jämförelsevis bra undersökning av det hela betyder inte det att en det hela är fastställd vetenskap. Det finns en hel del intressanta saker man kunde komplettera den där undersökningen med. Det finns en studie. That's it.

Ointuitivt?
Ja. Jag gissar att dom flesta föredrar att allt ljud kommer från samma vägg. Om det är stereo vi talar om då. Om det är korrekt eller relevant för lyssningsupplevelsen är nog en helt annan femma.

Okritiskt följande?
Tja, om nån envis person sitter och testar en massa lösningar och sen skriver artiklar om det är det väl självklart att prova sånna lösningar själv istället för att uppfinna hjulet på nytt, ovetenskapligt eller inte? Dom flesta av oss är ju latmaskar och jag har en känsla av att dom flesta föredrar musiklyssning på sin fritid framför att bära runt högtalare.

Tittar man bakåt i dina trådar ser man en konstant vilja att skjuta ned iö's erfarenheter och en vilja att föra fram hur lättledda forummedlemmarna är. Det kanske finns ett värde i det, det ifrågasätter jag inte, men samtidigt leder frånvaron av beskrivningar av dina egna, eventuella, praktiska erfarenheter mina tankar åt att du bara vill trolla och tillfredsställa dina egna antipatier.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 09:31

JM skrev:Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.

Egen erfarenhet/testbarhet. Jag har tre anläggningar i huset - två med subbasarna fram och en med dem utspridda. Jag har inte kört "Master&Commander" i vardagsrummet dock - eftersom surroundhögtalare fattas så det känns inte lönt... men i jämförelse på de andra två så är upplevelsen att basen kommer från bilden i bion emedan i tv-rummet med utspridda så uppstår den bara i rummet. Den är utmärkt i båda fallen, men jag föredrar riktningsindikatorn. Och dessutom föredrar jag att de två anläggningarna med stereobas fram reproducerar bas som inte är i fas mellan höger och vänster reproduceras korrekt isället för att försöka summeras elektriskt på något halvvettigt sätt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-21 09:44

JM skrev:
Harryup skrev:
JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
Kolla referenslistan.

JM

Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.

/Harryup

Harman och flera andra tillverkare säljer system med tidskorrigering mm för ännu bättre subbas optimering i en större lyssningsarea.
Fyra korrekt delade identiska subbasar i fas utan tisdskorrigering i förslagsvis i hörnen har i studier verifierats till skillnad från subbasar invid fronthögtalarna ge en lika bra subbas som tidskorrigerade i lyssningspositionen/ mindre lyssningsarera.

Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.

JM

Harmanföretagen BSS och JBL tillverkar digitala delningsfilter och kompletta system både för HiFi, Studio och seriös hembio med tidskompenserade högtalare och med tidskompenserade basar. Jag har själv i flera rum testat med olika tidkompenserade basar utspridda i rummet inklusive i hörn fram och bak och det låter inte bra, men rak frekvensgång kan det bli. Använder själv ett försteg (Wavelet) med alla möjliga korrektioner inbyggt och även den firman som rest jorden runt säljandes både HiFi och till lab och studios är helt övertygade om att man kan inte få ett musikaliskt bra återgivning med basar bak, men rak frekvensgång går det att få ganska lätt. Man förstör timingen med att ha "gammalt ljud" fylla i dippar eller spela i motfas med toppar. Vet att Steindeln håller på med avancerade försök men det är inga standardlösningar med på marknaden förekommande produkter utan helt nya digitala krafter behövs för att få detta att fungera. Men det är populärt här på faktiskt att inte testa själv och lyssna på resultaten utan att bara påstå vidare att allt går utan ens tidskompenseringar. De möjligheter som nya digitala applikationer i filter kan åstadkomma fanns inte tillgängliga när gamla undersökningar gjordes. Ett ganska vanligt antagande här är också att man kan inte höjda dalar men det är fritt att kapa toppar med filter. Har fått det demonstrerat och förklarat (vilket jag inte minns i detalj) att så funkar det inte alls, man kan inte ens kapa toppar med säkerhet utan att förstöra timing och man kan visst med bibehållen timing lyfta en del dalar. Vilka får man mäta sig fram till. Så fråga Peter, han kommer nån gång redovisa hans upptäckter och uppfinningar och de kan klara flera basar i hörn men det går inte med vanlig utrustning är både hans och mina erfarenheter. DVD-Ai har ju också labbat en del med möblering av basar fram och kommit fram till att det är klart rumsberoende hur många som går att använda och hur dom skall stå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 09:52

Jag har 4 basstöd, Ino px4, placerade längs högtalarväggen. De är inte helt i linje längs väggen med element o portar för att få mer lika avstånd till sweetspot. Driver jag dem mono upplevs basen spela mer för sig själv på en lägre nivå i horisontalplanet.
I stereo får jag en helt annan integration i ljudbilden. Altså till något mycket bättre.

Du har intressanta frågor ibland JM, men tyvärr sänker dina ständiga efterslängar riktade till IÖ lusten att föra dialog med dig. Jag blir tveksam på syftet med dina inlägg. Du skulle få mycket mer feed-back på dina ljudrelaterade spörsmål, om det nu är syftet och inte ett medel för något annat, om du blev entydigare med syftet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-21 11:17

AndersP skrev:
JM skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

JM

Det finns inget bra vetenskapligt stöd för nånting inom det här fältet.

Jo, det gör det. Och inte lite heller.
Det är klassisk mekanik vi talar om, inga konstigheter. Det går fin-fint att räkna på och kan/vill man inte räkna så kan man helt enkelt resonera sig fram till hur det hela fungerar, men man får ju liksom inte siffror på det då, men man kan kan förstå hur det fungerar och se trendriktningar och så alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-12-21 11:22

Innan vi stänger tråden vill jag bara komplettera med en aspekt som de flesta av oss tvingas beakta i varierad omfattning; möblering. Livet är fullt av kompromisser och många av oss har ju faktiskt våra anläggningar i normalt möblerade vardagsrum som skall fungera för allehanda aktiviteter. För mig innebär det rimliga begränsningar i storlek och placering av högtalare inkl subbar. Jag har inte forskat så särskilt mycket kring den optimala placeringen utan mer fokuserat på optimal möblering - och därifrån försökt få till så bra ljud som möjligt. I stort är jag jättenöjd men filar förstås på förändringar som kanske kan leda till än bättre ljud.

Glömde jag skriva att jag har basarna samlade i och bakom fronthögtalarna...? :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-21 11:25

Kalejdokom skrev:Innan vi stänger tråden vill jag bara komplettera med en aspekt som de flesta av oss tvingas beakta i varierad omfattning; möblering. Livet är fullt av kompromisser och många av oss har ju faktiskt våra anläggningar i normalt möblerade vardagsrum som skall fungera för allehanda aktiviteter. För mig innebär det rimliga begränsningar i storlek och placering av högtalare inkl subbar. Jag har inte forskat så särskilt mycket kring den optimala placeringen utan mer fokuserat på optimal möblering - och därifrån försökt få till så bra ljud som möjligt. I stort är jag jättenöjd men filar förstås på förändringar som kanske kan leda till än bättre ljud.

Glömde jag skriva att jag har basarna samlade i och bakom fronthögtalarna...? :wink:

Det finns ingen optimal placering.
Den placering man skall ha är beroende på vad för resultat man vill uppnå.

Att placera subbar ute i rummet, som trådskaparen skrev om, är sällan bra för något och jag kan inte påminna mig ha sett någon göra så. Men det kan säkert förekomma.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-21 11:38

Jag ser det såhär

Jag antar att de flesta vill ha en riktning på ljudet. Dvs oftast har man musiker framför sig. Det finns ju en del lustiga musikvideos där instrumenten dyker upp i surroundhögtalarna osv men det upplevs väldigt underligt då man samtidigt ser musikern framför sig.

Om det nu är så att man vill att ljudet i huvudsak ska komma framifrån (vid filmtittning är nästan all information där framme) så finns det kanske några frågeställningar

Bör anläggningen producera ljudet från den riktningen?
Hur säkerställer man att ljudet upplevs komma från den riktningen?
Är det skillnad på basfrekvenser och högre frekvenser?
Vid vilken/vilka frekvenser finns denna skillnad?
Spelar rummets storlek någon roll (på vilket sätt)?

Finns säkert fler frågor.

Jag tänker att även om basvågor är långa i förhållande till rummet så är det ju elementet som är ljudets källa. Tryckvågen har ju sin början i elementets rörelser, ingen annanstans. Kan denna ursprungspunkt helt ignoreras bara för att våglängden är stor i förhållande till rummet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-12-21 11:42

Vad gäller timing, så vill jag komplettera resonemangen med införandet av grupplöptid. Rumsresonanser påverkar grupplöptiden (derivatan på fasen) i allra högsta grad. Det är inte enbart amplituden som blir förändrad av rumsresonanser. Höga Q-värden på resonanser ger hiskeliga grupplöptider. Det bör man ha koll på då timing beaktas. En annan parameter att hålla koll på är den utstrålade energin. Hur ser sambandet ut med luftens akustiska impedans mot membranet med rumsresonans kontra utan.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-21 11:53

Hur blir det i fallet med Bo Hanssons stora bashorn som mynnade ut bakom lyssningsplatsen (soffan)?

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-12-21 12:04

Kraniet skrev:Jag ser det såhär

Jag antar att de flesta vill ha en riktning på ljudet. Dvs oftast har man musiker framför sig. Det finns ju en del lustiga musikvideos där instrumenten dyker upp i surroundhögtalarna osv men det upplevs väldigt underligt då man samtidigt ser musikern framför sig.

Om det nu är så att man vill att ljudet i huvudsak ska komma framifrån (vid filmtittning är nästan all information där framme) så finns det kanske några frågeställningar

Bör anläggningen producera ljudet från den riktningen?
Hur säkerställer man att ljudet upplevs komma från den riktningen?
Är det skillnad på basfrekvenser och högre frekvenser?
Vid vilken/vilka frekvenser finns denna skillnad?
Spelar rummets storlek någon roll (på vilket sätt)?

Finns säkert fler frågor.

Jag tänker att även om basvågor är långa i förhållande till rummet så är det ju elementet som är ljudets källa. Tryckvågen har ju sin början i elementets rörelser, ingen annanstans. Kan denna ursprungspunkt helt ignoreras bara för att våglängden är stor i förhållande till rummet?

Vid fantomprojicering av ljudobjekt d v s vid stereo, så skall högtalarna i sig inte tillföra någon riktning. Det är riktningen till fantomobjekten som skall åskådliggöras. Den sätts i inspelningen och hörseln skall ges en chans att bygga upp ljudbilden utifrån den kodning som gjorts i inspelningen. Dessutom är riktning ett begrepp som tål att synas i kanten. Riktning är inte samma sak som lägesbestämmande. Då kommer avstånd med i bilden och då har vågfrontens utseende betydelse. Är den att ses som plan, eller sfärisk eller cylindrisk? Mycket att hålla reda på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-21 13:12

JM skrev:
Max_Headroom skrev:
JM skrev:Källa?

JM

Hur menar du? Källa på vad?

Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Kolla referenslistan.

JM

Snälla nå´n, det heter inte "vandrande ljudvågor"! Det måste vara något du felaktigt på eget bevåg översatt från "travelling waves", eller?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-12-21 13:16

Det är klassisk mekanik vi talar om, inga konstigheter. Det går fin-fint att räkna på och kan/vill man inte räkna så kan man helt enkelt resonera sig fram till hur det hela fungerar, men man får ju liksom inte siffror på det då, men man kan kan förstå hur det fungerar och se trendriktningar och så alltså.

Harmans studie, den bästa av dom jag sett, handlar om frekvensgång i rum, antal och placering av baslådor. Det var dom tre parametrarna man jobbade med. Det jag vänder mig emot är förhållandet klassisk mekanik som du säger vs. upplevd ljudkvalitet. Dom sakerna rimmar inte alltid. Att göra vetenskap på hur saker som man med lite möda kan räkna sig fram till hur dom fungerar är kanske inte speciellt meningsfullt och det är där Harmans undersökning haltar. Hade man fixat lite med tex eq och/eller gångtidskompensation i den undersökningen hade resultaten blivit annorlunda.
Undersökningar med testpanel som bedömer riktning, fas, timing och allt vad det kan vara är det jag syftar på. Alltså upplevelsen. Och resultat av undersökningarna visas med siffror. Man måste mäta.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-12-21 14:15

Bra tråd, trevligt att läsa andras erfarenheter.
Jag föredrar sub i stereo. Oklart varför, men tycker det finns riktningsinformation i basen. Troligen för att delning vid 80Hz innebär att det INTE är NOLL output vid 81Hz...
Funderar på att ev lägga till 1-2 dubbar till. De kommer då stå till V resp H i rummet och spela V-kanal resp H-kanal.
Bas är kul!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-21 14:25

Jag hör ingen skillnad mellan mono eller stereo (delning 80 hz). Men mina basar står väldigt nära frontarna.

Har experimenterat med placering av slutna lådor med SLS-10" dom kunde jag riktningsbestämma vid en delning vid 110 Hz (4e ordn L/R) men inte vid 80 Hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 16:28

Kraniet skrev:Jag hör ingen skillnad mellan mono eller stereo (delning 80 hz). Men mina basar står väldigt nära frontarna.

Främsta anledningen är väl trots allt att det oftast är mono på skivorna. Så det är ju ingen jättestor anledning. Men om man skulle svepa med lågbasen i någon obskyr elektronika så skulle skillnaden vara hörbar (oavsett om man kan riktningsbestämma eller inte).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-21 16:55

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:Jag hör ingen skillnad mellan mono eller stereo (delning 80 hz). Men mina basar står väldigt nära frontarna.

Främsta anledningen är väl trots allt att det oftast är mono på skivorna. Så det är ju ingen jättestor anledning. Men om man skulle svepa med lågbasen i någon obskyr elektronika så skulle skillnaden vara hörbar (oavsett om man kan riktningsbestämma eller inte).

Jag vågar nog påstå att moderna inspelningar med klassisk musik numera sällan är mono i basregistret.

Helt annat är förstås pop/rock- men den musiken ingår ju inte i begreppet High fidelity.

Jag tycker det är ganska enkelt att höra förbättringen med stereobasar vid 80 hz- akustisk musik.
Delar man högre blir det ändå lättare.

JM

Inläggav JM » 2018-12-21 17:08

Jag har en solitär subbbas bakom höger högtalare i hörnet!
Jag använder bara en lyssningsposition i mitt stora lyssningsrum.
I lyssningspositionen finns varken tryckmaximum eller tryckminimum - bara bra subbas.
Resten av rummet har inga bra lyssningspositioner.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 17:22

JM skrev:Jag har en solitär subbbas bakom höger högtalare i hörnet!
Jag använder bara en lyssningsposition i mitt stora lyssningsrum.
I lyssningspositionen finns varken tryckmaximum eller tryckminimum - bara bra subbas.
Resten av rummet har inga bra lyssningspositioner.

JM

Aha... så alla andra får lyssna på skit alltså? Ytterst vänligt av dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-21 17:25

AndersP skrev:

Harmans studie, den bästa av dom jag sett, handlar om frekvensgång i rum, antal och placering av baslådor. Det var dom tre parametrarna man jobbade med. Det jag vänder mig emot är förhållandet klassisk mekanik som du säger vs. upplevd ljudkvalitet. Dom sakerna rimmar inte alltid. Att göra vetenskap på hur saker som man med lite möda kan räkna sig fram till hur dom fungerar är kanske inte speciellt meningsfullt och det är där Harmans undersökning haltar. Hade man fixat lite med tex eq och/eller gångtidskompensation i den undersökningen hade resultaten blivit annorlunda.
Undersökningar med testpanel som bedömer riktning, fas, timing och allt vad det kan vara är det jag syftar på. Alltså upplevelsen. Och resultat av undersökningarna visas med siffror. Man måste mäta.

Harmans studie av subwooferplacering var väl en datasimuleringsövning?
Och det man simulerade var hur en mätmikrofon skulle reagera på olika placering av subwoofers.
Detta är inte samma sak som hur en människas hörselsinne skulle uppfatta situationen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-21 18:58

paa skrev:
AndersP skrev:

Och det man simulerade var hur en mätmikrofon skulle reagera på olika placering av subwoofers.
Detta är inte samma sak som hur en människas hörselsinne skulle uppfatta situationen.

Var det så illa så är undersökningen inget att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-21 20:47

Tangband skrev:
paa skrev:
AndersP skrev:

Har du några idéer om hur man skall bestämma hur man skall ha sina basburkar (antal och placering) som är bättre? Hur då i så fall? Gärna utan att behöva köpa burkarna (måste ju då köpa några extra eftersom man inte inann vet hur många som behvös för önskat resultat) och gärna utan att baxa omkring X antal baslådor model magnum (jag har 15" element i mina, väger bly och är hopplösa att flytta på).
Någon annan som har förslag på alternativa metoder?

Själv tycker jag att Harmans metod är en väldigt bra utgångspunkt. Men det är ju jag det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-21 22:36

Nu är jag ju inte Tangband men för min del så skulle man kanske lika gärna kunna spå i sump. Om man inte har använt moderna programvaror för att göra simuleringarna med tillhörande filter och med hänsyn till hur de integrerar med fronthögtalarna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-22 09:22

Max_Headroom skrev:
Tangband skrev:
paa skrev:Harmans studie av subwooferplacering var väl en datasimuleringsövning?

Har du några idéer om hur man skall bestämma hur man skall ha sina basburkar (antal och placering) som är bättre? Hur då i så fall? Gärna utan att behöva köpa burkarna (måste ju då köpa några extra eftersom man inte inann vet hur många som behvös för önskat resultat) och gärna utan att baxa omkring X antal baslådor model magnum (jag har 15" element i mina, väger bly och är hopplösa att flytta på).
Någon annan som har förslag på alternativa metoder?

Själv tycker jag att Harmans metod är en väldigt bra utgångspunkt. Men det är ju jag det.

Eftersom det inte finns någon metod att mäta under schröderfrekvensen som korrelerar med lyssningsingsintrycken med olika subbasimplementeringar på ett vettigt sätt, och inga verkliga studier gjorts- då får man lita på öronen! :D
Rum ser ju väldigt olika ut.

Förtydligande: dvs prova två subwoofers i högtalarnas närhet i stereo, i mono, prova 4 subbasar längs framväggen i stereo och mono, samt prova 4 subbasar i varje hörn- i stereo eller mono. Prova en massa olika delningar och olika ordningar filter. Och sedan välja det alternativ som lät bäst. Visst är det jobbigt att flytta baslådor men vad gör man inte för det perfekta ljudet :)

Just det där som är rätt vanligt här på faktiskt att följa en teori som Tex Toole skrivit om, även om det låter dåligt, det har jag väldigt svårt att förstå meningen med. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-22 12:31

Tangband skrev:
paa skrev:
AndersP skrev:

https://www.harman.com/sites/default/files/multsubs_0.pdf skrev:Due to the complexity of room modal response and the
desire to investigate a large number of subwoofer/room
configurations, an accurate room model is needed.
Fortunately, modeling a rectangular room is relatively
straightforward. A room modeling program was written
using Matlab to model various configurations. This is
based on the well-known closed form solution of the wave
equation in a rectangular enclosure

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-22 12:34

Ok, så man har kört basarna för sig. Då skulle jag inte rätta mig efter detta alls. Ser det inte ens som en undersökning utan mera ett infall.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-22 12:40

Harryup skrev:Ok, så man har kört basarna för sig. Då skulle jag inte rätta mig efter detta alls. Ser det inte ens som en undersökning utan mera ett infall.

Hela den studien handlar om att få ett helt rum att låta bra, flera säten. Att få så låg säte-till-säte-variation som möjligt. Därför kul att skruvstäds-JM lägger så stor vikt vid den.

Du tänker dig en optimering för 1 plats va, harryup?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-12-22 13:43

Måste man inte när man diskuterar basmoduler skilja mellan riktningsidentifiering baserat på 1: distorsion, 2: "läckage" av högre frekvenser pga begränsad branthet i delningen samt 3: andra orsaker?
Detsamma vad gäller samspelet med huvudhögtalarna.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-12-22 13:51

Det finns flera olika timing att ta hänsyn till. Det ena är timing mellan LF och HF i ett delningsfilter som kan ställas in för direktljudet. Då påverkas även de loober som ger reflexer. Tyvärr påverkas deras timing annorlunda än direktljudets. Med horn blir det ofta märkbart. Det beror på att i den akustiska domänen blir problemet 3-dimensionellt medans i den elektriska domänen är det endimensionellt. Jag pratar här angående rumsdimensioner x,y,z.

Sedan finns den timing som rummet ställer till med och det är timing som ligger efter det att direktljudet nått lyssnaren. Rumsresonanser innebär totalt förstörd timing. Det gäller under Schröderfrekvensen i rummet. Båda världarnas timingproblem går att fixa, men enkom med distribuerad bas och då från olika platser och med olika nivå, men där direktljudet inte påverkas av den distribuerande basen. Varje reflex från motstående väggar golv och tak som kommer senare än direktljudet är ju som om det vore från distribuerade virtuella ljudkällor. Då kan man använda sig av detta fenomen och påverka det distribuerade ljudet i rummet med tillägg av reella ljudkällor och om möjligt så att man med de reella ljudkällorna lyckas undvika rumsresonanser, men bibehåller efterklangstiden som frekvensmässigt finns strax över och under frekvensen hos rumsresonanserna.

Dessa två olika timingbegrepp är två separata fenomen som inte bör förväxlas. Det ena gäller direktljudet och det andra gäller reflexerna.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2018-12-22 14:05

petersteindl skrev:Det finns flera olika timing att ta hänsyn till. Det ena är timing mellan LF och HF i ett delningsfilter som kan ställas in för direktljudet. Då påverkas även de loober som ger reflexer. Tyvärr påverkas deras timing annorlunda än direktljudets. Med horn blir det ofta märkbart. Det beror på att i den akustiska domänen blir problemet 3-dimensionellt medans i den elektriska domänen är det endimensionellt. Jag pratar här angående rumsdimensioner x,y,z.

Sedan finns den timing som rummet ställer till med och det är timing som ligger efter det att direktljudet nått lyssnaren. Rumsresonanser innebär totalt förstörd timing. Det gäller under Schröderfrekvensen i rummet. Båda världarnas timingproblem går att fixa, men enkom med distribuerad bas och då från olika platser och med olika nivå, men där direktljudet inte påverkas av den distribuerande basen. Varje reflex från motstående väggar golv och tak som kommer senare än direktljudet är ju som om det vore från distribuerade virtuella ljudkällor. Då kan man använda sig av detta fenomen och påverka det distribuerade ljudet i rummet med tillägg av reella ljudkällor och om möjligt så att man med de reella ljudkällorna lyckas undvika rumsresonanser, men bibehåller efterklangstiden som frekvensmässigt finns strax över och under frekvensen hos rumsresonanserna.

Dessa två olika timingbegrepp är två separata fenomen som inte bör förväxlas. Det ena gäller direktljudet och det andra gäller reflexerna.

Med vänlig hälsning
Peter

Tråden handlar om subbasar korrekt filtrerade i litet rum och hur är det med timingen/filter där och hur tar det sig uttryck? Egentliga lober finns väl bara i ekofrittrum. Borde inte lilltroll kunna räkna och visa hur rummet trycksätts utan upplevd riktning med alla resonanser under 80 Hz. Ett praktiskt exempel på hur ett vanligt lyssningsrum trycksätts vore kalas.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi