JM skrev:Harryup skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.
/Harryup
Harman och flera andra tillverkare säljer system med tidskorrigering mm för ännu bättre subbas optimering i en större lyssningsarea.
Fyra korrekt delade identiska subbasar i fas utan tisdskorrigering i förslagsvis i hörnen har i studier verifierats till skillnad från subbasar invid fronthögtalarna ge en lika bra subbas som tidskorrigerade i lyssningspositionen/ mindre lyssningsarera.
Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.
Är det ointuitivt att sprida ut subbasarna?
Är det okritiskt följande av upplevd auktoritets ovetenskapliga förslag?
JM
Det finns inget bra vetenskapligt stöd för nånting inom det här fältet. Forskningen i dag rör sig om hur man får ut bas ur lådor i storlek tändsticksask, hörlurslyssning och liknande. Det är där marknaden finns.
Bara för att Harman gjort en jämförelsevis bra undersökning av det hela betyder inte det att en det hela är fastställd vetenskap. Det finns en hel del intressanta saker man kunde komplettera den där undersökningen med. Det finns en studie. That's it.
Ointuitivt?
Ja. Jag gissar att dom flesta föredrar att allt ljud kommer från samma vägg. Om det är stereo vi talar om då. Om det är korrekt eller relevant för lyssningsupplevelsen är nog en helt annan femma.
Okritiskt följande?
Tja, om nån envis person sitter och testar en massa lösningar och sen skriver artiklar om det är det väl självklart att prova sånna lösningar själv istället för att uppfinna hjulet på nytt, ovetenskapligt eller inte? Dom flesta av oss är ju latmaskar och jag har en känsla av att dom flesta föredrar musiklyssning på sin fritid framför att bära runt högtalare.
Tittar man bakåt i dina trådar ser man en konstant vilja att skjuta ned iö's erfarenheter och en vilja att föra fram hur lättledda forummedlemmarna är. Det kanske finns ett värde i det, det ifrågasätter jag inte, men samtidigt leder frånvaron av beskrivningar av dina egna, eventuella, praktiska erfarenheter mina tankar åt att du bara vill trolla och tillfredsställa dina egna antipatier.