För många HIFI-entusiaster klingar namnet mastring dåligt och det är lätt att förstå då mastring blivit nästan synonymt med att pressa mixarna högre än den egentliga maxgränsen med hjälp av kompression och limitering, den tillsynes eviga jakten för skivbolagen med radio-hits ambitioner att låta starkast.
Ambitionen att låta starkast började enligt wikipedia redan på 1940-talet då skivbolagen upptäckte att de starkast låtande singlarna i Jukeboxarna märkes mest men någon gång på 90-talet startade då det vi alla kallar Loudness War.
Men nog om det, den som vill få en snabb historisk sammanfattning kan läsa den här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Vad är då mastring, handlar det momentet endast om att försöka tokpressa mixen att låta högst?
För mig handlar det om att med så små medel som möjligt se till att ett album är redo för distribution, en form av finputsning där inga ljudkvalitetsförstörande åtgärder använts alls.
Den synen delar nog de flesta här på faktiskt men det finns tyvärr många musiker där ute som lämnar över en dålig mix till en masteringstudio och förväntar sig ett underverk tillbaka. Det är helt fel väg att gå tycker jag, låtarna bör mixas tills de låter precis så som man vill att de ska låta på det färdiga albumet, man ska således aldrig förvänta sig att något ska fixas i efterhand.
Man måste göra allt rätt från början till slut.
Den här tråden ska handla om mastring men jag känner att jag måste poängtera hur viktiga alla de andra stegen är för att det ens ska bli ett så bra slutresultat av mastringen som möjligt.
Jag drar den mest kortfattade versionen jag kan.
Inspelning
1. Låter instrumenten till att börja med precis så bra som du vill att de ska låta? Om inte, åtgärda det först.
2. Val av rätt typ av mikrofon och inspelningskedja som kan fånga det fantastiska ljud som instrumentet alstrar.
3. Mikrofon-avstånd. Fångar mikrofonen precis det ljud instrumentet alstrar eller det ”sound” du är ute efter?
4. Spela in allt med gott om headroom till klippningsgränsen. En RMS-nivå på -18/-20dB brukar vara lagom.
5. Mikrofon för rumsljudet. Viktigt beroende på inspelningstyp. Vi audiofiler gillar ofta att höra små detaljer i inspelningarna, dessa detaljer ligger ofta i upptagningen av rummet, det går helt förlorat om det bara används artificiellt rumsljud i form av reverb-program. Använd gärna flera mikrofoner som är placerade så att de fångar varje enskilt instrument på bästa möjliga sätt i kombination med det närmickade ljudet, eller alla instrument tillsammans. Spara inte på något här, det går alltid att skippa några av upptagningarna senare.
Gör en eller flera test-inspelningar. Är det något du inte är nöjd med? Fixa det så tidigt som möjligt i inspelningskedjan som det bara går så finns det inget som behöver fixas i efterhand.
A/B inspelningar eller närmickat? Jag tror inte någon upptagningsteknik nödvändigtvis är mer naturtrogen än den andra och sanningen ligger nog någonstans i mitten. Vid en ren stereoupptagning så är det svårt att fokusera lyssningen på ett instrument så som vi med våran hörsel kan focusera lyssningen på ett enskilt instrument. Men om man nogrannt och försiktigt med finess blandar in lite närmickat så kan man återskapa möjligheten för våran hörsel att även på det inspelade materialet välja att fokusera på just det instrumentet.
För att återskapa det på ett trovärdigt sätt så krävs det som sagt finess vid mixning.
Mixning
Det här steget kan handla om mycket och hur det görs beror helt och hållet på vad man är ute efter att uppnå som slutresultat. Kanske är man intresserad av att återskapa den verklighet man hörde i inspelningslokalen eller så kan man välja att placera alla ljudkällor efter tycke och smak. Man är ofta ute efter att skapa en balans i mixen.
Vid mixning med mycket närmickat handlar det som sagt mycket om att finna en balans i mixen. Balansen behöver nödvändigtvis inte bara handla om kanalbalansering mellan vänster och höger kanal utan den kan även handla om att rent frekvensmässigt hitta plats för ett visst instrument så att det inte ”drunknar” i ljudet från ett annat instrument.
En till detalj som är viktigt vid mixning av närmickade inspelningar är det rumsljud man spelade in. Det skapar djup i inspelningen och sen kan man ytterligare leka med olika fördröjningar av vissa kanaler, det bidrar även det till ett större djup men man får använda dessa knep med viss försiktighet då det kan skapas ovälkommna fasförskjutningar.
Både inspelning och mixning tar mycket tid att lära sig och är mycket viktigare steg än mastring, för när inspelningen är helt lyckad och när man har fått till en mix som man är helt nöjd med så är det inte mycket som kvarstår att göras vid mastring.
MASTRING
Vad är detta och behövs det verkligen?
Om mastring bara handlade om de förstörande elementen som vi audiofiler absolut inte vill ha såsom limitering, komprimering och extrema EQ-justering så NEJ TACK!!!
Kanske borde detta steg få ett nytt och mer passande namn för tiden, inte minst för att namnet mastring klingar så ofantligt illa i våra audiofil-öron, men det blir svårt att övertyga hela världen om detta då det för merparten av världen inte har någon speciellt stor betydelse alls.
Med mitt musikprojekt har jag lärt mig fånga exakt det ljud jag var ute efter med centimeter-precision i placeringarna av mikrofonerna. Det finns inte en tillstymmelse av några EQ-justeringar eller några ljudförändrande plugins. Det är helt enkelt fullt rena inspelningar av instrumenten precis så härligt illa som de verkligen låter (för mig då på ett bra sätt kanske jag måste tillägga).
Nu befinner jag mig i den absoluta sluttampen av mixningsskedet och jag är riktigt nöjd med det jag lyckats åstadkomma.
Min mastring kommer se ut på följande sätt och den är hyfsat enkel eftersom jag har varit extremt noga vid de föregående stegen. Låtarna låter redan precis så som jag vill att de ska låta och eftersom jag gör detta för mig själv så har jag haft all tid i världen att se till så att det inte behövs några EQ-åtgärder under mastringen.
Steg 1. De olika låtarnas maxpikar ligger på allt mellan -6dB till -3dB för att lämna utrymme för nivåanpassning mellan låtarna.
Steg 2. Låtarna renderas till två-kanalsspår från de 20 till 30 spåren de under mixningsskedet har bestått utav.
Steg 3. Jag startar ett nytt rent projekt i studioprogrammet och öppnar upp 6 enskilda kanaler för de 6 låtarna albumet ska innehålla. Spåren placeras tidsmässigt i den låtordningen jag vill ha dem och man skapar spårmarkeringar och mellanrum mellan låtarna och fixar eventuellt fade-in/out om man vill ha det.
Steg 4. Nivåanpassning mellan spåren. Detta är inte så enkelt som man först kan tro då det inte rakt av handlar om att styra upp alla spåren så att högsta piken i de olika spåren ligger på samma nivå. Det handlar mer om att hitta en gemensam uppfattad ljudstyrka mellan spåren. Vissa använder diverse mät-plugins för att få till nivåanpassningen medans andra tycker att endast lyssning bör avgöra nivåerna.
Steg 5. Nogrann och analytisk lyssning efter fel som missats. Eftersom det är mitt eget projekt där jag har haft väldigt god tid på mig att rätta till flesta småfel så blir jag väldigt förvånad om jag hittar några.
Steg 6. Rendera de mastrade låtarna som nu är balancerade jämntemot varandra. Då jag skött både inspelning och mixning i mitt eget vardagsrum på mitt vanliga ljudsystem så bör jag försöka lyssna på mixen på så många olika system som möjligt. Jämnförelse mot noga utvalt referensmaterial kan också vara en bra ide.
Steg 7. När jag är nöjd med hur allt låter så är det dags att lägga in all metadata som består av låtnamn, spårnummer, albumnamn, artist, kompositör, år, album-omslag m.m.
Steg 8. Konvertera till diverse format.
Det var nog allt jag tror jag kommer behöva göra eftersom jag redan har väldigt bra koll på mina egna inspelningar, men om det är något viktigt jag missat så får ni gärna påpeka det.
Jag har inte någon yrkeserfarenhet inom varken inspelning, mixning eller mastring, det jag gör och lär mig med mina egna inspelningar är bara ett fritidsintresse, så det skulle vara trevligt om det finns några yrkesmän här på forumet som skulle kunna dela sina kunskaper i ämnet mastring.
Alla andra är naturligtvis även de välkomna att diskutera ämnet.

Behövs det alltid eller bara ibland?
Vem ska utföra det och varför?
Hur gör man det på bästa sätt?
...