Mastring - En form av slutmix

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav gopnik » 2018-12-31 16:43

Conan skrev:1. Det rådande "modet"
...
För filmer tycker vi att det skulle verka helt rubbat, men det är just så som mastringsteknikern gör med musik.

Jag tycker som sagt att det finns en helt del sådant på bildsidan för filmproduktioner ändå. Och ja, det är rubbat. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-31 18:39

Conan skrev:
Tell skrev:
Conan skrev:Det där med film & serier att återges i en mobiltelefon så kan man nog säga att det inte är det. Kikade just nu på ett avsnitt av You på Netflix och bilden höll en hög och jämn kvalitet som en normalt bra spelfilm. Avsnittet kollades på en 65 tums bra plasma justerad för bra återgivning, och ansikterna såg ut som vanligt och miljöerna såg ut som miljöer från New York. Hade den serien varit "mastrad" för en pissig mobiltelefon i tunnelbanan, så hade man väl knappt sett vilka personerna på bilden varit och alla miljöer hade avbildats med minsta kontrast och maximalt med färgmättnad och en massa ljus (jämför med en normal popplatta där trumman låter som en nysning i armvecket och ljudbilden ligger platt & död).

Näpp i filmens värld är det en skillnad mellan vad regissören bestämmer vid inspelningstillfället vad gäller ljus & miljöer (dvs det konstnärliga) och den upptagning som sen görs av kameramän och bildtekniker. Ingen "bildmastrare" skulle väl heller få för sig att ratta till resultatet efter klippningen så att det blir helt uppåt väggarna liknande det som görs med musik.

Pissig mobiltelefon? Mobiltelefoner idag har BRA skärmar, i vissa fall bättre än en gammal plasma-tv. Dom har ju inte stöd för HDR vilket vissa telefoner idag har.

O grading av färg och kontrast är definitivt nåt som görs i stor utsträckning idag, iofs med regissören med, men det är ju ändå en förvanskning av bilden som görs som kan liknas vid EQing, komprimering osv. Sen att dom gör det generellt sätt bättre än vad ljudmasteringsnubbarna gör är en annan femma.
Kommer iofs o tänka på bröderna Cohens nya rulle, Ballad if Buster nånting, som generellt sett är riktig fint gradead, men som ändå i en scen har tydlig "haloing" vilket störde mig, ett bildfenomen som jag skulle likna vid "duckningen" som kan höras vid en viss typ av ljudkomprimering. Så filmvärlden är inte förskonad fyi.

Att titta på en film i mobilen i en normalt ljus omgivning kan ändå jämföras med att lyssna på musik i sämsta sortens skräplurar. Du får aldrig en upplevelse av filmen som i en bättre hemmabio hur mycket upplösning och HDR du än har i mobilens skärm. Min poäng var att man inte ska "mastra" filmen för det formatet för de som tittar så uppskattar inte (just i den stunden i.a.f.) bra bildkvalitet ändå uppenbarligen.

Och jag säger också att "manipulering" av bilden från den mest neutrala kan få förekomma och vara en del av det konstnärliga i filmen. Problemet skulle vara om filmbolagen dessutom alltid skulle anlita en mastringssnubbe som på det färdigklippta materialet gjorde om allt till:

1. Det rådande "modet"
2. Att filmen ska "sticka ut" när man jämför den med andra filmer
3. … samt för avspelning med mobilen i tunnelbanan.

För filmer tycker vi att det skulle verka helt rubbat, men det är just så som mastringsteknikern gör med musik.

Ehm nä, det är alls jämförbart med att lyssna på sämsta sortens skräplurar. Det är inga gamla sketna TN-paneler mobiletna kör med. Skulke snarare jämför dom med ett par bärbara piP som kan lira riktigt fint upp till en 80dB ellet nåt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-01 07:22

Tell skrev:Ehm nä, det är alls jämförbart med att lyssna på sämsta sortens skräplurar. Det är inga gamla sketna TN-paneler mobiletna kör med. Skulke snarare jämför dom med ett par bärbara piP som kan lira riktigt fint upp till en 80dB ellet nåt.

Knappast.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-01 10:53

Ett stort och återkommande problem när ämnet mastring diskuteras här på faktiskt är att flertalet personer gör egna tolkningar av vilka moment de personligen anser ska ingå under mastringprocessen och sedan utifrån det kommer med påståendet att mastring inte alls behövs.
Man får så klart tycka det man själv tycker men om ett ämne seriöst ska kunna diskuteras och komma någon vart så bör alla först vara införstådda i vad som anses ingå i processen mastring i resten av hela världen.

För er som det råder oklarheter för vad som ingår under processen mastring så kan ni läsa det här:

Process

The source material, ideally at the original resolution, is processed using equalization, compression, limiting and other processes. Additional operations, such as editing, specifying the gaps between tracks, adjusting level, fading in and out, noise reduction and other signal restoration and enhancement processes can also be applied as part of the mastering stage.The source material is put in the proper order, commonly referred to as assembly (or 'track') sequencing. These operations prepare the music for either digital or analog, e.g. vinyl, replication.

If the material is destined for vinyl release, additional processing, such as dynamic range reduction or frequency dependent stereo–to–mono fold-down and equalization, may be applied to compensate for the limitations of that medium. Finally, for compact disc release, Start of Track, End of Track, and Indexes are defined for disc navigation. Subsequently, it is rendered either to a physical medium, such as a CD-R or DVD-R, or to computer files, such as a Disc Description Protocol (DDP) file set or an ISO file. The specific medium varies, depending on the intended release format of the final product. For digital audio releases, there is more than one possible master medium, chosen based on replication factory requirements or record label security concerns. Regardless of what delivery method is chosen, the replicator will transfer the audio to a glass master that will generate metal stampers for replication.

The process of audio mastering varies depending on the specific needs of the audio to be processed. Mastering engineers need to examine the types of input media, the expectations of the source producer or recipient, the limitations of the end medium and process the subject accordingly. General rules of thumb can rarely be applied.

Steps of the process typically include the following:

Transferring the recorded audio tracks into the Digital Audio Workstation (DAW).
Sequence the separate songs or tracks as they will appear on the final release.
Adjust the length of the silence between songs.
Process or "sweeten" audio to maximize the sound quality for the intended medium (e.g. applying specific EQ for vinyl).
Transfer the audio to the final master format (CD-ROM, half-inch reel tape, PCM 1630 U-matic tape, etc.).

Editing minor flaws.
Applying noise reduction to eliminate clicks, dropouts, hum and hiss.
Adjusting stereo width.
Adding ambience.
Equalize audio across tracks for the purpose of optimized frequency distribution.
Adjust volume.
Dynamic range compression or expansion.
Peak limit.
Dither.
To finish mastering a CD, track markers must be inserted, along with International Standard Recording Code (ISRC) and other information necessary to replicate a CD. Vinyl LP and cassettes have their own pre-duplication requirements for a finished master.

https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering

Det är första gången jag läst denna artikeln på wikipedia. Denna defination av allt som ingår under processen mastring faller helt och hållet i linje med vad jag hela tiden har sagt i andra trådar om vad som ingår i detta avslutande steg i en musikproduktion, och allt detta går under namnet mastring.

De saker som behöver göras i en speciell låt som ingår i ett specifikt album beror helt enkelt på vad det specifika objektet behöver, vilket också framgår i denna text från artikeln:
The process of audio mastering varies depending on the specific needs of the audio to be processed.
General rules of thumb can rarely be applied.

I de bästa fall behövs bara ett fåtal av dessa punkter under mastring, de dynamikreducerande momenten tycker jag liksom de allra flesta andra här på forumet borde upphöra med omedelbar verkan.

...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-01 11:41

goat76 skrev:Ett stort och återkommande problem när ämnet mastring diskuteras här på faktiskt är att flertalet personer gör egna tolkningar av vilka moment de personligen anser ska ingå under mastringprocessen och sedan utifrån det kommer med påståendet att mastring inte alls behövs.

När mastring inte är ett problem är det såklart inte ett problem. Har det bara lagts till låtindex, justerats för mellanrummet mellan låtar samt i övrigt gjort materialet klart för "pressning" så finns det väl inget att klaga på. Det som ÄR ett problem med mastring är ju den "loudness-war-mastring" som alltför många moderna produktioner och nyutgivningar drabbas svårt av. Det verkar gå att släppa hur hårdkomprimerat material som helst hela vägen till musikkonsumetnterna utan att nån nämnvärt verkar reagera; inte ens på ett nätforum för ljudåtergivning verkar alla överens om att det låter som helvete och är entydigt dåligt.

DET tycker jag är märkligt och väl värt att diskutera -- inte ifall det är 2 eller 3 sekunders mellanrum mellan fjärde och femte låten på albumet. :)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2019-01-01 14:26

goat76's inlägg ovan befarar jag riskerar att döda tråden, med "krav" på inlägg från initierade.
MEN, visst kan det bli/vara intressant läsning för oss övriga ändå. Ser fram emot det. :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-01 14:36

galder skrev:goat76's inlägg ovan befarar jag riskerar att döda tråden, med "krav" på inlägg från initierade.
MEN, visst kan det bli/vara intressant läsning för oss övriga ändå. Ser fram emot det. :)

Tror det kan vara lite svårt att överhuvudtaget få nån respons från de "initierade" i den här frågan, om man med det menar personer som har till profession att mastra inspelad musik. Mastringsmänniskorna har så uppenbart trampat i klaveret och vill nu inte gärna försvara nåt som inte alls kan försvaras i eftertankens kranka blekhet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-01 16:37

galder skrev:goat76's inlägg ovan befarar jag riskerar att döda tråden, med "krav" på inlägg från initierade.

Mitt inlägg var inte menat så, det är fritt fram för alla att skriva i tråden helt krav-fritt, men de som säger att mastring inte alls behövs behöver nog fördjupa sig i ämnet och ta till sig att det inte bara är förstörande saker som komprimering det hela handlar om. :)

Jag tycker den informationen på wikipedia är riktigt välskriven, den är kortfattad men har ändå fått med alla de viktigaste punkterna som ingår under steget mastring. Sen går det så klart att fördjupa sig betydligt mer i alla dessa punkter.

Tell

Inläggav Tell » 2019-01-01 16:47

music4ever skrev:
Tell skrev:Ehm nä, det är alls jämförbart med att lyssna på sämsta sortens skräplurar. Det är inga gamla sketna TN-paneler mobiletna kör med. Skulke snarare jämför dom med ett par bärbara piP som kan lira riktigt fint upp till en 80dB ellet nåt.

Knappast.

Vaddå knappast? En mobilskärm har ALLT som en tv har förutom storleken. Vad mer saknar du?

goat76 skrev:

Mitt inlägg var inte menat så, det är fritt fram för alla att skriva i tråden helt krav-fritt, men de som säger att mastring inte alls behövs behöver nog fördjupa sig i ämnet och ta till sig att det inte bara är förstörande saker som komprimering det hela handlar om. :)

Jag tycker den informationen på wikipedia är riktigt välskriven, den är kortfattad men har ändå fått med alla de viktigaste punkterna som ingår under steget mastring. Sen går det så klart att fördjupa sig betydligt mer i alla dessa punkter.

Ja kort o gott så är mastering allt som ingår efter mixning som är förberedande att skapa en master med allt vad det nu innebär. Men många här har tyvärr loopat fast vid att mastering enbart handlar om kompressorer. Får se hur bra du lyckas ändra den uppfattingen med den här tråden, jag är tyvärr skeptisk :P

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-01-01 17:21

Tell skrev:Men många här har tyvärr loopat fast vid att mastering enbart handlar om kompressorer.

Nä. Eller, alltså att många är lite slarviga med nomenklaturen må vara hänt, men det är knappast första gången fenomenen diskuteras och att det måste till någon sorts slutproduktifiering som man sen kan pressa på en skiva är alla väl medvetna om. Däremot är det nästan inga av de ljudingrepp som redovisas ovan som bör ske efter slutmix. Det är därför forumets mittfåra tycker illa om "mastering." Alltså att mastringstekniker tycker sig ha befogenhet eller ens lämplighet att göra dessa ingrepp i stället för att skicka spåren på retur till mixning.

Det blir lite råttan på repet annars. Musikerna slarvar och skickar problemet på inspelningsteknikern som skickar sina missar vidare till ljudteknikern som skickar sina missar vidare till mixningsteknikern som i sin tur skickar bajsmackan till mastringsteknikern som dels inte har rätt förutsättningar och dessutom inget konstnärligt mandat.

Om något är fel ska det åtgärdas tidigt. Det ska inte göras brusreduceringar, kompression, reverbpålägg, stereobreddsfiffel och annat skit i mastringsledet. Det vill säga bara volymmatchning, metadata och spacing. Man kan argumentera för att inte ens nivåanpassning hör hemma i mastringsledet, utan att produkten bör lämna mixningen som ett färdigt alster/album. Annars blir frestelsen att börja skruva lätt för stor.
Alltså ingen som helst olinjär påverkan alls. Annars blir det för lätt dåligt. Ofta riktigt skitdåligt.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-01 18:03

Det är ett slag mot väderkvarnar.
1. Mastring behöver för att mastringteknikerna ska ha ett jobb.
2. Den digitala utvecklingen har gjort att man inte behöver mastringstekniker, utan de sakerna kan göras innan det ledet i processen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-01-01 18:21

music4ever skrev:

Det är ett slag mot väderkvarnar.
1. Mastring behöver för att mastringteknikerna ska ha ett jobb.
2. Den digitala utvecklingen har gjort att man inte behöver mastringstekniker, utan de sakerna kan göras innan det ledet i processen.

Enligt mig behövs mastring, om det är vad den ursprungliga betydelsen innebar. Dvs att lägga låtarna i rätt ordning, att fixa till den inbördes nivån mellan låtarna och, i förekommande fall, anpassa inspelningen till det tänkta mediet. Idag, med cd-mediet och strömmande filer, är det inte mycket som behöver anpassas jämfört med vinyl och kassett.

Att mastringsteknikerna värnar om sina jobb är en del av det hela, en annan är att de inblandade teknikerna överhuvudtaget är så förgiftade av loudness-kampen att dom faktiskt börjar gilla det grötiga ihopklämda ljudet och tror att det är så det ska låta för att gå hem i stugorna. Tyvärr börjar även vissa konsumenter tycka detsamma.

Mastring är dock inte enbart en fråga om dynamikkomprimering och limitering, så nog behövs det fortfarande. Förresten, har ni lyssnat på Sir Pauls senaste skapelse "egypt station"? Man kan tro att Palle har blivit döv eftersom han godkänt den mastringen...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2019-01-01 18:27

Håller med om att mastring lämpligast görs av den som mixar, själv brukar jag låta masterkompressorn ligga på medans jag mixar så jag kan anpassa mixen för masterkompressorn, blir ju bara en gissning att mixen kommer att fungera bra när man senare lägger på masterkompressor annars. Håller även med om att EQ bör undvikas på stereomixen, bättre att EQa varje spår separat.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-01 18:27

Bill50x skrev:Enligt mig behövs mastring, om det är vad den ursprungliga betydelsen innebar. Dvs att lägga låtarna i rätt ordning, att fixa till den inbördes nivån mellan låtarna och, i förekommande fall, anpassa inspelningen till det tänkta mediet. Idag, med cd-mediet och strömmande filer, är det inte mycket som behöver anpassas jämfört med vinyl och kassett.

Dessa saker behöver man inte köpa in en extra extern tjänst för utan det fixar man in-house. Som resten av samhället, där man tagit bort onödiga steg. Som jag sa innan, det jobbet jag gör nu gjorde 3-4 personer för 30-40 år sedan. Dax att skivbranschen effektiviserar sin produktion.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-01 19:00

Bill50x skrev:Förresten, har ni lyssnat på Sir Pauls senaste skapelse "egypt station"? Man kan tro att Palle har blivit döv eftersom han godkänt den mastringen...

Egypt Station.JPG
Egypt Station.JPG (52.81 KiB) Visad 6448 gånger

Måste dessutom kännas extra bra när vinylen är påtagligt mer dynamisk än "High-Res" från HDTracks... :|

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-01 19:19

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Enligt mig behövs mastring, om det är vad den ursprungliga betydelsen innebar. Dvs att lägga låtarna i rätt ordning, att fixa till den inbördes nivån mellan låtarna och, i förekommande fall, anpassa inspelningen till det tänkta mediet. Idag, med cd-mediet och strömmande filer, är det inte mycket som behöver anpassas jämfört med vinyl och kassett.

Dessa saker behöver man inte köpa in en extra extern tjänst för utan det fixar man in-house. Som resten av samhället, där man tagit bort onödiga steg. Som jag sa innan, det jobbet jag gör nu gjorde 3-4 personer för 30-40 år sedan. Dax att skivbranschen effektiviserar sin produktion.

Och fortfarande, vad har det med saken att göra var mastringen sker? Sa Bill50x i sitt inlägg att en extra extern tjänst måste köpas? :D

Min flickvän brukar klippa mitt hår gratis i hemma-miljö. Kan vi trots det kalla det för klippning eller måste vi kalla det för kammning när det inte görs på annan plats och är gratis?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-01-01 19:25

goat76 skrev:Och fortfarande, vad har det med saken att göra var mastringen sker? Sa Bill50x i sitt inlägg att en extra extern tjänst måste köpas? :D

Min flickvän brukar klippa mitt hår gratis i hemma-miljö. Kan vi trots det kalla det för klippning eller måste vi kalla det för kammning när det inte görs på annan plats och är gratis?

Ah, du reducerar det hela till en definitionsdebatt för att slippa acceptera motargumenten. Kan man inte vinna i sak argumenterar man definition. Kan man inte vinna på definition heller slår man näven i bordet. Fritt parafrisserat!
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-01 22:41

music4ever skrev:1. Mastring behövs för att mastringteknikerna ska ha ett jobb.

Med tanke på att de uppenbarligen vet bättre än studioteknikerna/mixare hur det skall låta och dessutom visst sitter på avsevärt bättre utrustning, så är det väl bara titeln det rör sig om.... Personerna i fråga borde ju kunna mixa skivor iställt, så några jobb borde väl inte försvinna??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-02 02:45

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:1. Mastring behövs för att mastringteknikerna ska ha ett jobb.

Med tanke på att de uppenbarligen vet bättre än studioteknikerna/mixare hur det skall låta och dessutom visst sitter på avsevärt bättre utrustning, så är det väl bara titeln det rör sig om.... Personerna i fråga borde ju kunna mixa skivor iställt, så några jobb borde väl inte försvinna??

Mastringsteknikern kanske inte alls behöver bli arbetslös om rollen kunde förändras? Med bättre monitorlyssning och en roll som specialist kunde ju mastringen bli en "kvalitetskontroll" för skivbolaget och producenten att materialet från studion håller en hög kvalitet lämpligt för skivsläpp. Mastringsstudion kunde också tjäna inom ut- och fortbildning av ljudtekniker så att hela nivån inom branschen kunde höjas.

En utopi kanske, men det kanske finns vägar framåt om man bara vill?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-02 08:54

Conan skrev:Mastringsteknikern kanske inte alls behöver bli arbetslös om rollen kunde förändras? Med bättre monitorlyssning och en roll som specialist kunde ju mastringen bli en "kvalitetskontroll" för skivbolaget och producenten att materialet från studion håller en hög kvalitet lämpligt för skivsläpp. Mastringsstudion kunde också tjäna inom ut- och fortbildning av ljudtekniker så att hela nivån inom branschen kunde höjas.

Det är precis endast det jag tycker mastring ska innebära, en slutgiltig kvalitetskontroll och förberedande av materialet så att albumet håller en hög kvalitet lämplig för skivsläppet.

Om mastringsteknikerna bara kan ta några steg tillbaka och sluta upp med de ljudförstörande aspekterna så kommer de forfarande ha uppgiften att göra den slutgiltiga kvalitetskontrollen och det övriga som görs under mastring.
Största orsaken till att denna slutgiliga kvalitetskontroll inte så ofta görs i inspelningsstudion är för att den faciliteten främst används för just inspelning, studiotaxan är hög och det står en lång kö av musiker som väntar på sin tur att spela in sina verk. De populäraste inspelningsstudios har en kötid på flera månader eller kanske till och med upp till ett år.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-02 09:00

goat76 skrev:Och fortfarande, vad har det med saken att göra var mastringen sker? Sa Bill50x i sitt inlägg att en extra extern tjänst måste köpas? :D

Usel jämförelse. Det man kan jämföra med är att ha en som tvättar håret, en som klipper, en som sopar bort håret och en som kammar/fixar hårt.
Att hävda att frisören inte kan fixa allt detta själv, är ganska dumt. Vilket de gör på de flesta ställen.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-02 09:03

Conan skrev:Mastringsteknikern kanske inte alls behöver bli arbetslös om rollen kunde förändras? Med bättre monitorlyssning och en roll som specialist kunde ju mastringen bli en "kvalitetskontroll" för skivbolaget och producenten att materialet från studion håller en hög kvalitet lämpligt för skivsläpp. Mastringsstudion kunde också tjäna inom ut- och fortbildning av ljudtekniker så att hela nivån inom branschen kunde höjas.

Varför ska man krångla till det? De behövs inte. Det som ev skulle behövas är att studioteknikerna/mixaren/producenten lär sig koda filerna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-02 10:01

music4ever skrev:

Usel jämförelse. Det man kan jämföra med är att ha en som tvättar håret, en som klipper, en som sopar bort håret och en som kammar/fixar hårt.
Att hävda att frisören inte kan fixa allt detta själv, är ganska dumt. Vilket de gör på de flesta ställen.

Det är mer en illustration över att ingen här, varken jag eller Bill50x någonstans har skrivit att detta inte kan utföras av samna person som gjorde resten av uppgifterna i musikproduktionen men kanske är han av den uppfattningen. Jag har dock inte sett honom skriva det någonstans, har du?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-01-02 10:05

Är det ingen som känner en yrkesperson som verkligen har detta som jobb? Det blir ju bara anekdoter, förutom goats egen beskrivning ovan förstås.

Jag skulle gärna vilja läsa hur det ser ut "där ute".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-02 10:44

music4ever skrev:

Varför ska man krångla till det? De behövs inte. Det som ev skulle behövas är att studioteknikerna/mixaren/producenten lär sig koda filerna.

Ljudteknikern i studion har mer en koppling till musiken och musikerna. Mastringsteknikern skulle kunna ha ett övergripande kvalitetsansvar för ljudkvaliteten och länken mot slutmediat och distributionen av musiken. Kunskapsnivån på mastringssidan skulle kunna vara avsevärt högre än i inspelningsstudion också vad gäller sånt som har med ren ljudkvalitet att göra, samt man skulle kunna ha avsevärt bättre monitorlyssning. Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-01-02 11:47

Conan skrev:
music4ever skrev:

Ljudteknikern i studion har mer en koppling till musiken och musikerna. Mastringsteknikern skulle kunna ha ett övergripande kvalitetsansvar för ljudkvaliteten och länken mot slutmediat och distributionen av musiken. Kunskapsnivån på mastringssidan skulle kunna vara avsevärt högre än i inspelningsstudion också vad gäller sånt som har med ren ljudkvalitet att göra, samt man skulle kunna ha avsevärt bättre monitorlyssning. Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".

Även jag är, precis som de flesta här, utanför det egentliga musikindustrietablisemanget och även om jag tidigare lät mig övertalas att anlita mastringstekniker så har jag lite blandade intryck, men det du skriver stämmer med min bild av deras profession, d.v.s. att de först kontrollerar och därefter, vid behov justerar ”slutmixen” så att den möter de krav som generellt kan ställas på en färdig produktion. De gör ofta - företrädesvis små - justeringar som påverkar hur det slutligen låter samt erforderliga justeringar för resp. distributionsmedium. Om större justeringar behöver göras så bör det, precis som n8 påpekar, göras före down-mix till två (få) kanaler. Allt under överinseende av musiker, producenter, ljudtekniker och bolagens representanter. Dessutom ser de till att färdigställa underlag för att skicka till tryck (av CD, vinyl, ...) inkl. att lägga till metadata etc. Loudness-mastring har nog ändrat deras roll en hel del och det var nog dom som startade nivå-”kriget”, utan att inse vartåt det skulle bära.

Rollen som oberoende granskare av resultaten från studion är nog ofta inte så dum, då de kan fokusera på just denna del och vanligen har mer erfarenhet av hur olika material brukar låta och satsar mycket på monitorlyssning som är så neutral och transparent som möjligt. I inspelningsskedet är det väldigt lätt att hamna snett då man jobbar med ett projekt en längre tid och i en och samma miljö (med samma utrustning). Man blir lätt hemma-ljudblind och något man kan ha glädje av att inse är att det inte finns några monitorsystem (eller hifi-system för den delen) och rum som inte påverkar materialet med sin egna karaktär, vilket gör behovet av att lyssna med olika apparater, på olika platser en viktig del av processen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-02 12:23

Conan skrev:Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".

Fast det rimligaste där vore väl att skivbolaget satt på lyssningskompetensen själv i stället för att skicka det till tredje part? Eller skivbolagen har bara marknadsförings/försäljningskompetens nuförtiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2019-01-02 12:33

PROFIL BJÖRN ENGELMANN/MÄSTARE PÅ MASTERING
Han har många respekterade kollegor i sitt gebit. Men få protesterar nog om MI ändå påstår att inget namn är så förknippat till inspelningsdetaljen mastering som Björn Engelmanns. I mer än 30 år har han figurerat som ”mastrare” av tusentals utgivningar från svenska och även nordiska bolag. MI har träffat Björn för en djupintervju.

En intervju med en av världens mest respekterade masteringstekniker.
Han nämner ingenting om loudness war, men han har en del andra intressanta synpunkter.

http://www.musikindustrin.se/2015/12/18 ... mastering/

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-02 12:34

Nattlorden skrev:
Conan skrev:Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".

Fast det rimligaste där vore väl att skivbolaget satt på lyssningskompetensen själv i stället för att skicka det till tredje part? Eller skivbolagen har bara marknadsförings/försäljningskompetens nuförtiden?

Den där wikipedia-artikeln om mastring jag länkade till tidigare i tråden hade en intressant beskrivning av hur det gick till hos EMI förr i tiden.

In large recording companies such as EMI, the mastering process was usually controlled by specialist staff technicians who were conservative in their work practices. These big companies were often reluctant to make changes to their recording and production processes. For example, EMI was very slow in taking up innovations in multi-track recording and they did not install 8-track recorders in their Abbey Road Studios until the late 1960s, more than a decade after the first commercial 8-track recorders were installed by American independent studios.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-01-02 12:45

PerStromgren skrev:Är det ingen som känner en yrkesperson som verkligen har detta som jobb? Det blir ju bara anekdoter, förutom goats egen beskrivning ovan förstås.

Jag skulle gärna vilja läsa hur det ser ut "där ute".

Philip Granqvist var i alla fall medlem här på forumet förut och har postat en hel del i tidigare debatter i ämnet. Tror inte han är särskilt sugen på att delta längre dock, har för mig han lämnade forumet.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi