CODY skrev:The future belongs to the analog loyalists, Steve Albini, 1987.
[ Bild ]
Songs About Fucking.

Yeah!!!
Steve Albini hade helt klart gjort det mycket enklare för sig själv om han för länge sen gått över till digital inspelningsteknik, han säger bland annat själv att några av orsakerna är ren slöhet och för att han antagligen avlutat sitt yrkesmässiga liv innan han uppnåt den kunskap han redan har på den analoga tekniken.
Hans inspelningar kräver sällan några omfattande justeringar under mastring eftersom han ser till så att det inspelade låter precis så bra som det bara går. Ingenting skjuts framåt i produktionen, om det inte låter rätt från början så flyttar eller byter han hellre mikrofon än att göra några större EQ-justeringar under mix, eller ännu värre, lämnar problemen till att fixas under mastring.
Det stora problemet i denna tid då ljudproduktionen mer och mer gått över till efterhandsproduktion är att det inte längre sätts lika stort fokus på att det ska låta så rätt som möjligt redan från början vid själva inspelningen. Numera har attityden skiftats till att ”allt går att ordna i efterhand” men att försöka återskapa ett verkligt ljud istället för att från första början göra rätt och få till en så verklighetsnära inspelning som möjligt är fel väg att gå, enligt mig.
Det värsta är när flertalet ljudliga beslut har skjutits på så långt i produktionen så att dessa ska tas i det allra sista steget, alltså under mastring. Ja, då är det inte alls konstigt om det krävs så stora justeringar så att ljudet totalförvrängs för att uppnå ett acceptabelt resultat.
Det finns många duktiga inspelningstekniker där ute man skulle kunna lära sig av men det är inte så många som har den öppenhet som Mr.Albini för att i detalj dela med sig av sina kunskaper, han har inga så kallade trade secrets alls och när han får en fråga så ger han alltid ett detaljerat svar.
Jag har riktigt tur att han oftast spelar in just den typen av musik jag är intresserad av och jag använder ofta tekniker som han förespråkar och lär ut.
När det redan efter mix låter så bra man vill att det ska låta så behövs endast de icke ljudpåverkande åtgärderna under mastring, det enda som i princip då behövs är nivåanpassning mellan låtar, spårmarkeringar och resten av de enklare uppgifterna som tidigare tagits upp.
Mastring kan också ses som en slutgiltig kvalitetskontroll innan massproduktion och är en relativt billig kostnad i en musikproduktion för att säkerhetställa att inget är fel innan det når slutkund.
...