Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Då är det väl bara att bygga en Gura!?![]()
Kalejdokom skrev:NADifierad skrev:Då är det väl bara att bygga en Gura!?![]()
Ja, det finns det ju andra som gjort... vad blev det t.ex. av det här projektet?:
viewtopic.php?f=3&t=43717
Kalejdokom skrev:Åter till ämnet... jag har tweakat och testat vidare för att utvärdera konceptet med compoundkopplade basar i öppen baffel (typ Legacy Whisper). I kombination med sluten sub för lägsta oktaven har jag fått till en överväldigande bas som verkligen imponerar. Kanske vill jag prova en design som liknar Whisper rätt så precis, fast något nedskalat då mina XLS är 10 tum jämfört med Whisper som har 15 tums basar.
Då dyker en ny fundering upp - kanske är jag beredd att lämna mina Scanspeak Revelator midbasar för att byta till fyra nya midbasar i respektive baffel. Då undrar jag över Dayton RS125-4 och om den verkligen är så bra som det ser ut på pappret? SPL-kurvan ser ju närmast perfekt ut i hela användningsområdet 100-3000 Hz med fina spridningsegenskaper (se kurva nedan). Dessutom ligger impedansen under 5 ohm inom samma område. Fyra element i 10 liter sluten låda ger ett q på ca 0,5 så det ser också ut att passa fint. BRL tar bara 276 kr/st just nu och det förefaller ju vara ett fynd. Någon som har erfarenhet av Dayton och dessa midbasar eller andra RS-element? Tacksam för all input!
Jag har nog inte postat någon helbild på Whisper, så här kommer den:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster