Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Highpass-delen brukar man vilja ha så ren som möjligt. Q-justering lägger man i så fall på lågpass-delen (är väl så Ino gör?).
Tarzan skrev:Jag är sugen på att lära mig saker, mest för att jag är sugen på att ha en sånhär apparat, men också för att jag vill förstå hur en sådanhär pryl funkar.
Tarzan skrev:Funktioner jag vill ska ingå:
- Delning vid 80 Hz 30/18 dB/oktav med justerbar Q på HP-delen.
- LP-del i mono, med justerbart lowshelffilter, alternativt peq med q, f och gain anpassat för att funka som basboost. typ f: 15 - 50 Hz, q: 0,3-0,7 och gain: 0-20 dB.
- En (till) peq på LP-delen med värden anpassade till att fungera som sugfilter för elak resonans.
- Ingångsväljare mellan 2 kanaler, varav den ena ska ha fast gain och den andra via en volymkontroll, så att man kan koppla in allt efter en receiver på bypasskanalen och någonting annat, typ en 3,5mm plugg in i vad som helst på andra (eller skivspelare, vad vet jag?).
Per_Kele skrev:Jag har byggt en avskalad variant av just P28 där jag har skippat Low Mid, High Mid och Treble för att åtgärda en problemfrekvens vid 61Hz. Och det fungerar förvånansvärt bra med tanke att det är ett så litet och enkelt bygge med få komponenter.
Tarzan skrev:... laddat ner ltsplice ...
bakerman22 skrev:Kan du bygga en eller två åt mig när du ändå är igång?
Tarzan skrev:Framsteg!
...
Och Nej. Jag får inte min insignal från jord. Tina strejkade när jag hade två spänningskällor bara.
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> dela signalen i två -> inmixning av den andra kanalen -> LP -> volym bas -> Ut LP
\ -> HP -> Ut
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> LP -> inmixning av den andra LP-kanalen -> volym bas -> Ut LP
\ -> HP -> Ut
AndreasArvidsson skrev:Ja det beror ju på om du endast vill ha mono på LP så gör man det efter, men vill du även ha mono på HP så gör du det innan. Dvs om du monokopplar signal innan delningen så så får du ju mono i både toppar och basar.
AndreasArvidsson skrev:Ja det beror ju på om du endast vill ha mono på LP så gör man det efter, men vill du även ha mono på HP så gör du det innan. Dvs om du monokopplar signal innan delningen så så får du ju mono i både toppar och basar.
Tarzan skrev:OK en till fråga. För att kunna använda slutna basar måste jag ha någon sorts eq, inte "infra" eller "LT", men något som fyller ungefär samma funktion. Jag vill ha en low shelf med fast q, men justerbar ingreppsfrekvens och förstärkning. Helst 12dB/oktav från ingreppsfrekvensen och nedåt med q på någonstans mellan 0,5 och 0,7. Är det state variable filter (vad kallas de på svenska?) som jag ska ge mig på att försöka förstå?
Tarzan skrev:Projektet är inte dött, utan bara går lite långsamt. Just nu undrar jag hur man bäst gör med lågpassfiltret om man nu ska ha en mono/stereo-omkopplare. Var mixar man bäst ihop de båda LP-kanalern till en monokanal, före eller efter filtrering?
alltså antingen:eller
- Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> dela signalen i två -> inmixning av den andra kanalen -> LP -> volym bas -> Ut LP
\ -> HP -> Ut?
- Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> LP -> inmixning av den andra LP-kanalen -> volym bas -> Ut LP
\ -> HP -> Ut
RSG skrev:Bump.
Eller, hur går det?
/Johan
Användare som besöker denna kategori: Conny och 35 gäster