Tryckmax - akustisk levitation.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-18 09:50

sprudel skrev:Mycket intressant tråd.
Fråga till Jansch:
Vad menar du med partiklar? Du verkar skilja på partiklar och molekyler? Eller missförstår jag?
Brownska rörelsen har jag alltid sett som molekylrörelse, värme, som resulterar i att molekylerna ”randomly” repellerar varandra. Mer värme, mer rörelse, mer krockar, mer tryck om gasen är innesluten.
I min syn är fjäderanalogin utmärkt. Dvs att ökar du trycket så påverkar du effekten av molekylrörelsen. pV=nRT :)

Alltså.. brownsk rörelse upptäcktes ju innan man visste (bevisat) att atomer och molekyler fanns. Upptäckten hjälpte dock till att trovärdiggöra hypoteserna om atomer och molekyler, eftersom just den struktur sådana borde ge, skulle förklara den brownska rörelsen. :)

Att mäta en rörelse hos en enskild molekyl eller atom är dock svårt utan att störa den, men utgångspunkten är att inte att bara partiklar utan varje enskild molekyl och atom gör brownska rörelser i en fluid (=gas eller vätska).

I själva verket är de enskilda atomernas och molekylernas rörelser mycket extremare (har mycket större hastigheter och rör sig längre sträckor mellan kollisioner) än de för en större partikel i gasen (eller vätskan) men även dessa rörelser är brownska.

De går att simulera och gör man det och introducerar en störning i form av en större partikel i simuleringen, så stämmer dess rörelse med vad man kan observera från verkligheten. Så vinner en hypotes teoristatus. 8)

- - -

Och igen; en falsk modell (biljardbollar med fjädrar emellan) lika komplex som verkligheten men bara fel, har som jag ser det inget värde. :?

Om man vill förenkla de lealösa molekylerna som bara kommunicerar med varandra då de krockar, men en annan modell där de sitter ihop med fjädrar - vilket inte skulle ge något termiskt gasbrus, inte förklara varför de kan röra sig långt ifrån varandra, inte adresserar gravitation, temperatur...

Varför inte lika gärna då se det som ett medium med distribuerade parametrar?

Mediet väger något per volym, det har en komprimerbarhet och det har ett tryck. Allt modulerbart av temperaturen.

- - -

Att blanda in klumpar och fjädrar med en falsk modell som inte ger bättre förutsägelser än en mycket enkel modell där prametrarna är distribuerade, är oförnuftigt. Förnuft är bättre. ;)

Allt lärande bör ju vara en plattform för fortsatt lärande.

Att lära ut ”klump/fjädermodellen” är slösa andras tid. Det är något de kommer att behöva olära sig den dag de vill veta hur det fungerar ”på riktigt”. Att olära sig är svårt. Folk som lärt sig fel kan ofta inte ens skaka av sig felmodellen senare i livet. Den fastnar.

Att lära ut en modell med distribuerade parametrar är istället en språngbräda mot mera detaljerat kunnande senare.

Det är ju alltid sant att parametrarna i det grova perspektivet beter sig så, och dyker man ner på molekylär (eller 1000 gånger större men ändå pytteliten) nivå så behöver man fördjupa sig i de nanoskopiska mekanismerna.

Kort sagt - för att förstå vågrörelser i en gas så räcker modellen med distribuerade parametrar, men vill man förstå termiskt brus och brownsk rörelse så behöver man förstå nanoperspektiver, som INTE inkluderar fjädrar mellan molekylerna (som skulle generera en kraft proportionell mot avståndet mellan dem).

En liknelse med biljardbollar UTAN fjädrar är i så fall... något mindre jättedålig. Men fortfarande dålig, eftersom sådana inte krockar (helt) elastiskt, inte rullar förlustfritt och jag tror inte heller NÅGON som utsätts för ett förslag om den liknelsen, spontant föreställer sig att de åker omkring med hög fart och krockar kors och tvärs... men det gör de - molekylerna i en gas.

- - -

En något mindre dålig liknelse (eller modell) kan man illustrera med hjälp av pingpongbollar (gärna olika stora) i en jätteglasbägare med vibrerande botten.

Utan vibrationer så ligger alla bollarna på botten, säg att de är lagom många för att bli en 50 cm hög hög, och de trycker (på grund av gravitationen) mot varandra med c-c avstånd samma som bollarnas diametrar (vilket motsvarar några ångström för molekylerna/atomerna), vilket illustrerar ett fast tillstånd och 0 grader K.

Ökar man vibrationerna så bollarna börjar glida runt men i huvudsak ändå har kontakt med varandra, så beter de sig som en vätska.

Brassar man på med vibrationer så de börjar studsa runt med en massa luft (illustrerande ”ingenting”) emellan så är det en gas! Skall det motsvara det tryck och temperatur som rådar i atmosfären nära jordytan, så skall de har rest sig cirka 500 meter upp, så... bägaren behöver vara ett ganska långt (högt) rör. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2019-01-18 10:34

Mycket mindre dålig liknelse ja.

"Ett medium med distribuerade parametrar" känns spontant inte som en liknelse som säger något till oss som har hjälp av en liknelse för ökad förståelse.

Undrar dock lite över språkförbistring runt ordet fjäder. Skulle du kalla två starka magneter i ett vertikalt provrör med pluspol mot pluspol för en fjäder?
Jag tror många spontant skulle göra det för att de i närområdet repellerar varandra och praktiskt kan användas för att "avfjädra" något.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-18 12:07

Hmm... man om jag säger såhär då - en gummiklump, eller en trampolinduk eller en fiolsträng, skulle du kunna tänka dig att se dem som saker där egenskaperna massa och fjädring är jämt fördelade även volymen, ytan eller sträckan, och alltså är sammanblandade?

Man kan se luften på typ samma sätt som gummiklumpen - att varje del har en massa och en elasticitet.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-18 12:15

Råder koncensus nu om att de där tussarna "svävar" i lågtrycksskikten eller är det fortfarande skilda meningar i frågan?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-18 12:16

Snubben i videon verkar ju vara av motsatt uppfattning.

Och skall man vara noga så hänger de väl strax under lågtrycksskiktet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-18 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-18 12:25

RogerJoensson skrev:Råder koncensus nu om att de där tussarna "svävar" i lågtrycksskikten eller är det fortfarande skilda meningar i frågan?

Som jag ser det; inte alls. Jag tänkte göra ett inlägg i frågan där jag gör min summering samt redogör för den speciella kameraoptik som används. Har lite annat som först måste göras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2019-01-18 23:14

IngOehman skrev:
Fråga till Jansch:
Vad menar du med partiklar? Du verkar skilja på partiklar och molekyler? Eller missförstår jag?
Brownska rörelsen har jag alltid sett som molekylrörelse, värme, som resulterar i att molekylerna ”randomly” repellerar varandra. Mer värme, mer rörelse, mer krockar, mer tryck om gasen är innesluten.
I min syn är fjäderanalogin utmärkt. Dvs att ökar du trycket så påverkar du effekten av molekylrörelsen. pV=nRT :)

Alltså.. brownsk rörelse upptäcktes ju innan man visste (bevisat) att atomer och molekyler fanns. Upptäckten hjälpte dock till att trovärdiggöra hypoteserna om atomer och molekyler, eftersom just den struktur sådana borde ge, skulle förklara den brownska rörelsen. :)

Att mäta en rörelse hos en enskild molekyl eller atom är dock svårt utan att störa den, men utgångspunkten är att inte att bara partiklar utan varje enskild molekyl och atom gör brownska rörelser i en fluid (=gas eller vätska).

I själva verket är de enskilda atomernas och molekylernas rörelser mycket extremare (har mycket större hastigheter och rör sig längre sträckor mellan kollisioner) än de för en större partikel i gasen (eller vätskan) men även dessa rörelser är brownska.

De går att simulera och gör man det och introducerar en störning i form av en större partikel i simuleringen, så stämmer dess rörelse med vad man kan observera från verkligheten. Så vinner en hypotes teoristatus. 8)

Vh, iö

Nä IÖ, den där versionen har du nog hittat på själv
Den Brownska rörelsen har ingenting att göra med att luftens (gasblandningens) atomer/molekyler krockar med varann. Den beskriver när atomer/molekyler "krockar" med en partikel som är väsentligt större än molekylnivå men mindre än att storleken gör "krockarna" ointressanta då krafterna blir slumpmässigt jämnt fördelade.
Det fenomen som Robert Brown upptäckte och som kallas för den Brownska rörelsen hade inget som helst med att göra med atomer/molekyler när han upptäckte det. Han upptäckte att små partiklar (alltså att något som består av mycket mer än en molekyl) och var SYNBART i ett mikroskop på den tiden Robert Brown levde, rörde på sig stokastiskt . Historien pratar om bl.a. pollen partiklar.
Pollenpartiklarna rörde på sig och Robert Brown kunde inte förklara varför.
Det var alltså något SYNBART på den tiden som så småningom Einstein kunde förklara med hjälp av atomer/molekylers påverkan på en partikel (som är väsentligt större än en molekyl).

Det finns många beskrivningar på internet om detta och de kan summeras i en och samma förklaring som även är skriven på Svenska Wikipedia:
"Rörelsen uppkommer hos partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida. Resultatet blir att partikeln får en "knuff" i riktning mot det lägre antalet molekyler. Denna förklaring av den Brownska rörelsen blev det som slutligen fick forskarvärlden att acceptera atomteorin i dess moderna tappning."

I denna förklaring måste man dock förstå att en gas vid ett tryck där man ligger mycket långt ifrån att gasen skall övergå till vätska eller fast (som i luft med 1 ATM tryck) är det väldigt glest mellan atomerna/molekylerna. Detta betyder att ett enskilt pollen eller en "sotflaga" (rök) har miljontals (?) atomer/molekyler och kommer då ändå att träffas av ojämnt antal (fåtal) molekyler från tid till annan.

Så jag uppmanar de som läser detta - Googla och konstatera vad som är en Brownsk rörelse.
Det är en jäkla skillnad om en "kollision" sker mellan 2 snarlika stora molekyler/atomer eller om det sker mellan molekyler och, en ur molekylperspektiv, gigantiskt partikel.
"Olär" er omgående att Brownsk rörelse inte är "krockar" (med dess konsekvens) mellan t.ex. kväve och syre molekyler i luft.

Med all respekt för Robert Brown - han hade ingen aning om molekylers inbördes beteende.

Men som sagt - om jag har haft fel kunskap i 40 år är jag mer en villig att lära om....

jansch

Inläggav jansch » 2019-01-19 00:06

Fråga till Jansch:

Sprudel - Med partiklar menar jag någonting mycket större än molekylnivå. Nu kan det ju i sig vara "problematiskt" då en polymer kan vara väldigt stor, men jag tror att du förstår vad jag menar.
Om vi talar om "rök" som kan åskådliggöra en stående våg är det ju väldigt många atomer/molekyler i en sotpartikel som bildar rök.

Jag skrev precis en kommentar till IÖ om Brownska rörelsen. Nästan ingenstans i historiken eller i nutida definition har jag sett att "kollision" mellan molekyler/atomer benämns som Brownska rörelsen.
Robert Brown studerade pollen och såg att dom rörde sig och den Brownska rörelsen handlar alltså om partiklar (=MÅNGA molekyler/atomer) som påverkas "assymetrisk" genom att det är normalt väldigt glest mellan atomer/molekyler i t.ex. en gas.
Det finns dock några avhandlingar på internet där molekylers påverkan på mikrofonmembran som definieras som "Brownian movements". (Mätmikrofoner, mitt favoritämne!!)

Som svar på din fråga: Ja, när jag använder ordet "partikel" menar jag något som är större än atom/molekyl. Tyvärr blir det nog otydligt men jag vägrar att hamna i "träsket" där den som hittar de mest udda orden, för att beskriva något som kan beskrivas enkelt, betraktas som expert.
På Faktiskt.io finns en fantastisk kompetens men alla har inte full kompetens inom alla områden. Därför FÖRSÖKER jag att hålla mej till ett språk som inte är "nördbajserispråk" utan normal svenska inom mina kompetensområden (eller där jag åtminstone har hyffsad kunskap).
För mej är en partiklar något som består av flera/många atomer eller molekyler (rätt eller fel...)
Just i detta fall - när vi diskuterar akustisk levitation som huvudbegrepp är jag definitivt inte expert men om man för diskussionen utan "nerd begrepp" och har ambitionen att alla skall kunna hänga med blir jag glad!
Så läs "partikel" i mina inlägg som något som åtminstone är 10.000-tals atomer. Bra att du frågar, då får jag också input och kan bättra mej att bli tydligare

Slutligen - Jag gillar givetvis att du "tycker lika" som mej om "fjäderliknelsen". Så är man ju som människa.... Intressant dock är att "tycka lika" sällan för utvecklingen framåt. Därför gillar jag att människor har olika åsikt.
Personligen, hur ont det än gör, är det fantastiskt när man lär sig något nytt...även om man har haft fel och stoltheten får sig en törn.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 04:39

Fjäderliknelsen är värdelös. Det står i motsatsförhållande till hur molekylerna defakto rör sig. De flyger omkring helt okopplade till varandra och påverkas bara då de krockar.

Fjäderliknelsen kan möjligen användas för fasta ämnen, där molekylerna inte är fritt rörliga i förhållande till varandra. Men inte ens för att beskriva en vätska är liknelsen duglig.

Men det mest kännetecknande för en gas är just att molekylerna INTE sitter ihop med något kraftskapande. De växlar bara energi med varandra då de krockar.

- - -

Det sätt du kommenter det jag skrivit om Brownska rörelser är absurt. Du citerar det JAG skrivit...
Alltså.. brownsk rörelse upptäcktes ju innan man visste (bevisat) att atomer och molekyler fanns. Upptäckten hjälpte dock till att trovärdiggöra hypoteserna om atomer och molekyler, eftersom just den struktur sådana borde ge, skulle förklara den brownska rörelsen.:)

Jag berättar för DIG att molekyler och atomer inte var bevisade då Brown studerade små partiklars rörelser i fluider! Och som kommentar till det så skriver du att...

”Nä IÖ, den där versionen har du nog hittat på själv
Den Brownska rörelsen har ingenting att göra med att luftens (gasblandningens) atomer/molekyler krockar med varann.”

Vad är grunden till ditt påstående? Att Brown inte kunde se molekyler och atomer det vet vi, ej heller att han kände deras beteenden (hypoteser om dem fanns). Jag berättade ju om detta! Så vi vet att hans observationer gällde saker han kunde observera (Duhh...).

Men detsamna gäller ju Newtons lagar!

Menar du att Newtons kraft/rörelselagar bara gäller för saker som är så stora att man ser dem? För de saker som han experimenterade med? Inte för mindre saker?

Knasigt.

”Den beskriver när atomer/molekyler "krockar" med en partikel som är väsentligt större än molekylnivå men mindre än att storleken gör "krockarna" ointressanta då krafterna blir slumpmässigt jämnt fördelade.”

Gör den? ”Väsentligt större”?

Oj... :o Så...hur mycket är ”väsentligt”?

Du tror inte att det var så enkelt som att han studerade det han kunde se? Jag har inte någonstans sett något skrivas som innehåller orden ”väsentligt större”, alltså mer än att du påstår det i din text. :?

Men OM du nu är av den uppfattningen, inom vilket storleksintervall tror du då att de brownska rörelserna finns?

Och vad gör att de upphör under en viss storlek? :?

”Det fenomen som Robert Brown upptäckte och som kallas för den Brownska rörelsen hade inget som helst med att göra med atomer/molekyler när han upptäckte det.”

Nej! Det hade att göra med kollisioner med molekyler/atomer - då som nu! Vad han visste om saken påverkar inte vad som orsakade rörelsen.

”Han upptäckte att små partiklar (alltså att något som består av mycket mer än en molekyl) och var SYNBART i ett mikroskop på den tiden Robert Brown levde, rörde på sig stokastiskt . Historien pratar om bl.a. pollen partiklar.
Pollenpartiklarna rörde på sig och Robert Brown kunde inte förklara varför.”

Javisst. Det tror jag alla som gått i skolan vet. Och som du minns så berättade jag ju även för dig om att man vid tiden inte visste tillräckligt om molekyler och atomer och deras rörelser, innan du nu berättar det för mig. :roll:

Det är ett rätt så konstigt försök att rätta mig. Återberätta det jag skrivit. :lol:

”Det var alltså något SYNBART på den tiden som så småningom Einstein kunde förklara med hjälp av atomer/molekylers påverkan på en partikel (som är väsentligt större än en molekyl).”

Bra att du googlat, då borde du nu förstå att det jag skrivit är riktigt. Och om du INTE tycker det - berätta om storleksgränsen!

”Det finns många beskrivningar på internet om detta och de kan summeras i en och samma förklaring som även är skriven på Svenska Wikipedia:
"Rörelsen uppkommer hos partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida. Resultatet blir att partikeln får en "knuff" i riktning mot det lägre antalet molekyler. Denna förklaring av den Brownska rörelsen blev det som slutligen fick forskarvärlden att acceptera atomteorin i dess moderna tappning."”

Okej, så då vet du. Bra!

Återstår är frågan om vad det är som gör att du inte inkluderar molekyler under beskrivningen ”partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida”?

Hur tänker du då?

Tro mig, molekyler är så små. ;)

Vi är överens om att Brown bara kunde se det han kunde se. (Igen: Duhh...)

Och vi är överens om att hans studieresultat var till hjälp för de efterkommande hjärnor som knäckte frågan om orsaken till rörelserna.

Men vad som återstår är att du berättar om den undre gränsen. Menar du kanske är det handlar om vad man kan se?

Alltså att rörelserna inte är brownska för en partikel som är mindre än man kan se med obeväpnat öga? Isåfall har du fel. Brown använda minroskop.

Så... blir de månne brownska för en partikel man inte kan se med dagens mikroskop, först den dag man har ett tillräckligt kraftfullt mikroskop? :) :o :lol:

”I denna förklaring måste man dock förstå att en gas vid ett tryck där man ligger mycket långt ifrån att gasen skall övergå till vätska eller fast (som i luft med 1 ATM tryck) är det väldigt glest mellan atomerna/molekylerna. Detta betyder att ett enskilt pollen eller en "sotflaga" (rök) har miljontals (?) atomer/molekyler och kommer då ändå att träffas av ojämnt antal (fåtal) molekyler från tid till annan.”

Nej det måste man inte förstå. Det är nämligen irrelevant för diskussionen. Brownsk rörelse hittar man även i vätskor, där molekylerna är packade.

”Så jag uppmanar de som läser detta - Googla och konstatera vad som är en Brownsk rörelse.
Det är en jäkla skillnad om en "kollision" sker mellan 2 snarlika stora molekyler/atomer eller om det sker mellan molekyler och, en ur molekylperspektiv, gigantiskt partikel.
"Olär" er omgående att Brownsk rörelse inte är "krockar" (med dess konsekvens) mellan t.ex. kväve och syre molekyler i luft.”

Om du påstår detta så får du nog också berätta om gränsen.

Om en partikel är två molekyler, blir dess rörelser i en vätska eller gas då brownska? Eller behövs det fem, eller kanske 100? Eller kan en räcka, om den är stor nog? Men hur stor? Och varför kan den inte vara mindre?

Igen - vi vet att Brown observerade fenomenet för partiklar han kunde se, obeväpnat eller med de mikroskop han hade. Det betyder inte att brownska rörelser råder även för mindre partiklar.

”Med all respekt för Robert Brown - han hade ingen aning om molekylers inbördes beteende”

Jag vet det, det var därför jag berättade det för dig. Hade jag inte vetat det så skulle jag inte ha kunnat berätta det, eller hur?

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-19 08:19

Snart är vi inne i en definitionsdebatt gällande Brownsk rörelse, kanske. Vi har i alla fall hamnat på molekylär nivå. Frågan är vad vi egentligen vill föra fram? Det kan vara olika från person till person och från inlägg till inlägg.

Själv vill jag ha en konsekvent logisk struktur med ordning d v s motsats till kaos.

Objektet i frågan är luft såsom möjligt elastiskt medium. Men om vi inte inför begränsningar d v s randvillkor så är jag av den uppfattningen att inget entydigt svar finns.

Så jag ställer härmed upp de randvillkor jag utgår ifrån i mina resonemang då det gäller att hålla mig till ljud som rör tal och musik. Vad andra väljer att ha för randvillkor är inte min ensak. Jag utgår ifrån det jag vill studera och fokusera på, och det är ljud + ljudvågor gällande tal och musik och i viss mån vissa ljudhändelser inom filmvärlden med de begränsningar som där används.

Då blir gränser satta. Som default använder jag följande:
1. Frekvensområde: 10 Hz till 40 kHz.
2. SPL: 0 dB till 120 dB för lyssnaren på lyssnarens avstånd. Då kan en frekvensupplösning bestämmas d v s även tidsupplösning. Att titta på tidsdifferenser som är betydligt mindre än 1/100 våglängd blir meningslöst, som jag ser det.
3. Omgivningstemperatur, mellan 10 grader C till 45 grader C där 300 grader K kan vara en bra och behaglig utgångspunkt.
4. Normalt atmosfärstryck.
5. Fuktigheten lämnar jag därhän tills vidare.

Då kan man börja analysera ljudvågor i luft vid 300K och atmosfärstryck och inom dessa intervall.

Frågeställningar att besvara är följande:

1. Är processerna tidsinvarianta?
2. Är processerna linjära?
3. Är processerna tidskontinuerliga?

Om dessa 3 villkor är uppfyllda kan en process grafiskt beskrivas med en rak linje.
Nu kommer vi till det viktiga.
En linjär funktion är en funktion f(x) som uppfyller följande två krav:
1.) SUMMATION; f (x + y) = f (x) + f (y) för alla x och y. Det betyder också att två processer kan helt separeras från varandra då man räknar på dessa. De påverkar inte varandra.
2.) HOMOGENITET: f (α x) = α f (x) för alla skalärer α.
Det är inget krav att x eller y är reella tal utan de kan vara element i ett godtyckligt vektorrum, funktioner eller operatorer.

ÄR DESSA KRAV UPPFYLLDA SÅ SKER SUMMATION ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN. ELLER RÄTTARE SAGT, DETTA ÄR SUPERPOSITIONSPRINCIPEN!
Denna princip gäller även icke-tidskontinuerliga funktioner och då är α ett rationellt tal som baseras på heltal.
I en tidskontinuerlig funktion så är α vilket tal som helst.
Linjäritet hos en differentialekvation innebär att om 2 funktioner f and g respektive är lösningar till ekvationen, så är varje linjär kombination av af + bg också linjär.

Varför går jag igenom detta? Jo, jag gör det eftersom luftens egenskaper kring 300 grader Kelvin, och ljudvågor som satisfierar mina randvillkor antar jag vara linjära funktioner. Om det är så, så kan luftens egenskaper vid jämvikt och ljudvågor helt och hållet separeras från varandra och räknas på separat utan att de påverkar varandra.

Så, först gäller det att analysera luften innanför mina uppsatta gränser. Därefter analyseras ljudvågor innanför mina uppsatta gränser.

OBS! DET ÄR ENKOM MINA UPPSATTA GRÄNSER SOM GÄLLER I MINA RESONEMANG! VAD ANDRA SÄTTER FÖR GRÄNSER I SINA RESONEMANG ÄR FÖR MIG HELT IRRELEVANT! VAR OCH EN FÅR SÄTTA SINA GRÄNSER HELT GODTYCKLIGT! DET ÄR VAR OCH ENS EGEN INTEGRITET! JAG HAR MIN INTEGRITET OCH DET TÄNKER JAG FORSÄTTA MED ATT HA!

Så, utifrån detta kan jag föra mina resonemang. Diskuteras med mig inom de randvillkor jag satt upp så är det dessa villkor som gäller! DÅ KRÄVER JAG TOTAL OCH VILLKORSLÖS UNDERKASTELSE! INTE UNDER MIG, MEN UNDER RANDVILLKOREN!

PÅ SÅ SÄTT ÄR MIN FÖRHOPPNING ATT EN ORDNING KAN SKAPAS. Jag förstår inte att det är så svårt för de flesta att erkänna sina fel. Jag skulle gladeligen erkänna mina fel om jag hade några. Skämt åsido, har jag fel i mina resonemang innanför mina egna uppsatta randvillkor så vill jag gärna bli tillrättavisad. Däremot vad som händer utanför uppsatta randvillkor är kuriosa och i sammanhanget meningslös kunskap. Det gäller att fokusera på det man vill ha sagt och på det man vill åstadkomma.

Så, utifrån detta går det för mig att föra resonemang.

Ett linjärt system är en matematisk modell av ett system som baseras på linjära operatorer.
Ett generellt godtyckligt deterministiskt system kan beskrivas av en operator H som mappar en insignal x(t), x som funktion av t till en utsignal y(t). Detta kallas också för en beskrivning vad som sker i en svart låda (black box). Linjära system satisfierar superposition.
I sådana system kan man använda Laplacetransform eller Z-transform eller andra matematiska operatorer.

Gällande luftens egenskaper så appliceras kinetisk gasteori som bygger på statistisk mekanik som förklarar de makroskopiska egenskaperna för gaser/luft med iakttagande av gasers/luftens natur på molekylär nivå.

Beskrivning av Kinetisk teori har en historia som man skulle kunna skriva från Euler till Maxwell. Att ta del av de gamla tänkarnas teorier som ofta bygger på varandras teorier ger en inblick i olika tankebanor, deras fel och deras korrekthet och ger en fingervisning till dess komplexitet. Kinetisk teori för gaser är hyperintressant och för med sig en del, minst sagt, speciella egenskaper och inte minst gällande energi.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-01-19 11:02

Fjäderanalogin är väl inte helt värdelös, men elasticitet är en bättre beskrivning om man har lite olika föreställningar om vad en fjäder är och hur den beter sig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 11:28

Men alltså... Fjäderanalogin ÄR ju just en som antyder elastiska element, och det är fel/missvisande! Eller missförstår jag dig? Vad vinner man på att byta ordet fjäder till elesticitet? Min poäng är att det är en falsk/felaktig modell på nanonivån! Den ger en helt falsk bild av hur luft fungerar!

Det är ju just detta som hela tiden har varit min invändning - på makronivå så kan egenskaperna approximeras som varande distribuerade, men de kan INTE approximeras som varande varken distribuerade eller massor som sitter ihop med fjädrar/elasticiteter på nanonivå.

Nyckelordet varande distribuerade, inte elastisk.

Bara två modeller (makro/nano) är relevanta - distribuerade parametrar respektive diskreta egenskaper utan fjädrar/elasticiter, bara impulser från kollisioner. Den förstnämnda är en förenkling, men den fungerar på makronivå och lämnar öppet för fortsatt lärande om beteendet på nanonkvån.

Kanske missförstår jag dig?

Men vill man rimligt väl förstå luft/ljud på nanonivå så är det viktigt att INTE tappa bort den termiska energins natur - det ör molekylär rörelseenergi, som blir impulser i en gas. Impulser som både ger ett hörbart brus och som ger brownska rörelser.

Vh, iö

- - - - -

PS. Skälet till att skriver makro/nano istället för makro/mikro som brukligt är, är att molekylstrukturern är så väldigt, väldigt liten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 11:39

Peter: När man leviterar saker med ljud så är man långt utanför dina ramar. Det vet du kanske?

När man talar om lämplig lyssningsplats i ett HiFi-rum/en hemmabio så är man däremot innanför dina ramar*. Var det rent av detta som var din poäng?

Om så så håller jag med.

Det vill säga jag delar i så fall din synpunkt om den är att det som spelar huvudrollen i trådens förstainläggs (videon) är snömos visavi synpunkten att man inte skall sitta nära en vägg.

Vh, iö

- - - - -

*Well kind of, det är ju både subjektivt och beroende på ens gräns för att tycka att något är försumbart, och beroende på vad man involverar i lyssningsrumssituationen (120 dB på lyssningsplats betyder typiskt väldigt mycket högre ljudtryck inuti de högtalare som skapar ljuden).

Blev för övrigt frestad av ditt inlägg att slänga in lite ekvationer för matematiken som beskriver en Wienerprocess, appropå brownsk rörelse... (Ja, gäller atomära rörelser.)

Men jag tycker det är bättre om man klarar sig utan ekvationer, med bara bilder och ord, i en diskussion. Gillar Hawkings grepp att i sin bok ’Kosmos : en kort historik’, bara ha med en enda ekvation.

Men jag kan ju alltid hänvisa till:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wiener_process

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-01-19 19:33

Bara av ren nyfikenhet. Detta inget med det jordiska ni talar om att göra, men om man leker med tanken att en människa skulle kunna överleva någon minut på Venus och att framför hen står en stereo , som också fungerar en minut. Om det då spelades upp en välkänd trudelutt på systemet skulle detta uppfattas som musik av hen? Venus atmosfär och vad den består av osv. Dvs det media ljud färdas i. Hur fungerar det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-19 19:57

Ja, det skulle det.

På Venus är armosfären tät, mycket tät. Den är också het och frätande, men det skulle vi ju strunta i.

Dock är den inte lika tät som en vätska. Och det går utmärkt att spela musik under vatten. Så den kan absolut avlyssnas av någon som dyker. Tonkurvan påverkas av diverse missanpassningar, men nog är det lätt att både identifiera det som musik, och att identifiera musiken.

På Venus (reservationerna om det omöjliga bortsedda ifrån) skulle det bli avsevärt mycket likare som på jorden. I själva verket så spelar trycket inte jättestor roll eftersom den lyssnande varelsen ju har örontrumpeter således att samma grund tryck uppstår på båda sidorna av trumhinnan.

Som ljudtryck är definierat så kan mycket högre ljudtryck uppstå i en atmosfär med högre grundtryck, men för praktiskt bruk så hörs det inte så. Och kanske, kanske borde ”ljudtryck” definieras i form av en kvot mellan modulationen och grundtrycket? Det är nämligen ungefär så man hör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-01-19 20:04

Tackar för svar IÖ. Trodde att atmosfärens sammansättning, Venus 95 % koldioxid vs Jorden runt 80 % kväve skulle kunna påverka ljudet.

Detta var bara en parentes. Nu kan ni fortsätta med er diskussion i denna tråd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-19 22:03

IngOehman skrev:Peter: När man leviterar saker med ljud så är man långt utanför dina ramar. Det vet du kanske? Svar: Det är väl självklart. Jag har skrivit det flera gånger. Det är just därför jag vill separera resonemangen. De hör helt enkelt inte ihop! Linjära förlopp har en matematik, olinjära förlopp en annan.

När man talar om lämplig lyssningsplats i ett HiFi-rum/en hemmabio så är man däremot innanför dina ramar*. Var det rent av detta som var din poäng? Svar: Absolut är det så!

Om så så håller jag med.

Det vill säga jag delar i så fall din synpunkt om den är; att det som spelar huvudrollen i trådens förstainläggs (videon) är snömos visavi synpunkten att man inte skall sitta nära en vägg. Svar: Så är det!

Vh, iö

- - - - -

*Well kind of, det är ju både subjektivt och beroende på ens gräns för att tycka att något är försumbart, och beroende på vad man involverar i lyssningsrumssituationen (120 dB på lyssningsplats betyder typiskt väldigt mycket högre ljudtryck inuti de högtalare som skapar ljuden). Svar: Exakt! Det får en konsekvens. Den dominanta distorsionen kan bli från luften i sig som medium och inte från högtalarelementet (under förutsättning att högtalarelementet har mycket låg distorsion. Slutsats: I det fallet hjälper det inte att göra högtalarelementet bättre. Använd fler högtalarelement istället.)

Sedan skriver du angående Wienerprocess.
IngOehman skrev:Blev för övrigt frestad av ditt inlägg att slänga in lite ekvationer för matematiken som beskriver en Wienerprocess, appropå brownsk rörelse... (Ja, gäller atomära rörelser.)

Men jag tycker det är bättre om man klarar sig utan ekvationer, med bara bilder och ord, i en diskussion. Gillar Hawkings grepp att i sin bok ’Kosmos : en kort historik’, bara ha med en enda ekvation.

Men jag kan ju alltid hänvisa till:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wiener_process

Jag vet inte om du sett att långt tidigare i tråden skrev jag lite angående Wienerprocessen
petersteindl skrev:Tidigare skrev jag att jag i mitt nästa inlägg kommer skriva lite om Brownsk rörelse. Så jag gör det nu.
Luftpartiklarna har det man kallar en Brownsk rörelse, som är den slumpmässiga rörelse som främst kan iakttas hos mycket små partiklar som svävar i en fluid (vätska eller gas). De första studierna av det som kallas Brownsk rörelse företogs år 1827; den förste som lyckades förklara fenomenet var Albert Einstein 1905.
Rörelserna hos partiklarna är slumpmässiga. Rörelsen uppkommer hos partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida. Resultatet blir att partikeln får en "knuff" i riktning mot det lägre antalet molekyler.

Wienerprocess är en stokastisk process som exempelvis används för modellering av Brownsk rörelse. Matematiken bakom, används exempelvis vid beräkningar av diffusion. Wienerprocessen beskriver en process i kontinuerlig tid. Förändringar styrs av sinsemellan oberoende slumpvärden.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag poängterade särskilt två saker, dels tidskontinuitet dels oberoende slumpvärden.

Jag vill verkligen poängtera att ekvationer som används för linjära förlopp helt enkelt inte duger för att beskriva olinjära förlopp och speciellt faller superpositionsprincipen. Man måste helt enkelt använda en annan matematik för olänjära förlopp.

Mitt Påstående: Brownsk rörelse förutsätter linjäritet i mediet.
Min Slutsats: Brownsk rörelse förekommer således inte i experimentet i videon för akustisk levitation med ultraljud och superhöga tryck.

Sedan är det många ekvationer och resonemang som gäller linjära förlopp som kan skrotas då det gäller förklaringsmodeller för akustisk levitation i videon.

Jag vidhåller att svaret finns i kraftekvationen d v s påverkande krafter på bollarna och F=ma, vilket innebär att det är accelerationen som kommer in i bilden och inte hastigheten i sig.

Så, det är hastighetsförändringen som är den springande punkten i videon. Det är luftmolekylernas massa multiplicerat med deras acceleration då de stöter mot bollarna som kan ge tillräcklig kraft som resulterar i bollarnas levitation.

Jag skulle vilja se animering på förloppen där vågens ljudtryck visas samt vågens partikelhastighet samt krafterna som uppstår. Då kan man följa hela processen istället för att se ett hopkok av ögonblicksbilder blandat med en bild som inte är en ögonblicksbild. Vi får se om Lilltroll fixar sådan animation. Däremot hur formlerna gällande ljudvågor och stående vågor verkar vid kraftigt olinjära förlopp har jag, som jag tidigare skrivit, i dagsläget ingen koll på. Det jag har förstått är att den akustiska impedansen inte beter sig linjärt och kan ge upphov till fassprång på tryckgradienten då den närmar sig en yta av fast material. Hur det påverkar i detta fallet vet jag inte, men att det ger någon form av påverkan är jag tämligen säker på.

Slutsats: sista ordet är ännu inte sagt. Det behövs 3 animationer för att jag skall bli nöjd.
1.) En korrekt animation över hur tryck, partikelhastighet och krafter varierar i tiden hos ljudvågen som åskådliggör de ingående egenskaperna i varje tidsögonblick skulle ge svar. Men det är inte tillräckligt.
2.) Det behövs även en liknande simulering fast där ljudvågen beter sig linjärt, exempelvis stående våg mellan två väggar vid lyssning i rum. Först då kan i alla fall jag förstå dels fenomenet levitation i videon samt hur skillnaden blir med linjära förlopp.
3.) Sedan kan man även göra en animation på det olinjära förloppet, men med matematik som gäller linjära förlopp. Då tror jag man får en samlad bild.

Om 1 och 3 skiljer sig mycket åt, så finns det ett slagträ som jag kan dänga i skallen på många :twisted: , inklusive på mig själv. :D

Om man då ser att det är väldigt stora skillnader så kan man direkt förstå min ståndpunkt att helt skilja på linjära akustiska förlopp kontra olinjära.
Sedan bör det kunna appliceras i utveckling av högtalarelement såsom exempelvis domediskanter där ljudtrycket bakom konen kan få nivåer upp mot 165 dB. Vi har gjort mätningar år 2013/14 på Scan-Speak, men vi behöver mer lämpade mikrofoner för så höga ljudtryck och som funkar i små kaviteter. Men det gav en tankeställare som visar att exempelvis andratonen vid höga ljudtryck med största sannolikhet beror på luftens olinjäritet.

Det får bli mitt svar för stunden. Jag ämnar återkomma gällande de postulat som JM skrivit tidigare i tråden. Det gäller essensen av akustiska ljudvågor i luft och hur luft ter sig som medium. Jag tycker subjektet i tråden är intressant. Det gör att jag fortfarande skriver i den. Jag anser att saker kan redas ut mer innan de bara förkastas. Det är logiken/matematiken/fysiken som skall agera utkastare, inte jag eller du eller JM eller jansch eller någon annan.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 05:35

Det är svårt (inte omöjligt) att i animationer visa t ex Bernoulli-effekten. Däremot är den lätt att visa i experiment.

Mitt favoritsätt att visa den är att levitera en pingisboll på luftströmmen ut från en dammsugarslang som är bakåframkopplad och uppåtriktad. Bernoulli-effekten gör inte att bollen leviterar (det är trycket underifrån på grund av bollens ivägenvarande i den uppåtritade luftströmmen, som gör det) men den gör att bollen inte “ramlar ut åt sidan”. Den sugs hela tiden inåt sidledes, då tryckminima hittas i hastighetsmaximum, det vill säga luftströmmens mitt.

Dock är det också sant att pingisbollens strukturella integritet har en viktig roll i det hela - eftersom krafterna på bollens högra sida vill dra den åt höger medan krafterna på vänstra sidan vill dra den åt vänster. Är bollen mjuk så deformeras den mera.

Levitation av en uppåtriktad luftstråle är INTE samma sak som levitation skapas av en resonans, men Bernoulli-effekten är inblandad i båda fallen. Och det kan man faktiskt enkelt visa genom att byta ut de små plastkulorna till små vattendroppar som hålls samman av ytspänningen (det är en förhållandevis svag kraft, jämfört med skalstyrkan på pingisbollen). Ökar man ljudtrycket i resonansen så slits deoppen till sist sönder sidledes. :)

Det är dock inte den enda orsaken till att det sker. Samtidigt verkar ju även gravitationen på droppen och det högre trycket underifrån (som får den att levitera). Och flera av effekterna som verkar är mer än marginellt olinjära.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2019-01-20 08:29

Hur påverkas luftens minsta beståndsdelar varandra och med vilka krafter?

Van der Waals krafter påverkar ädelgasatomer och luftmolekyler. Beroende på avståndet mellan objekten är Van der Waalskraften antingen attraherande, repellerande eller saknar påverkan. Kraften är relativt svag jämfört med kovalent- eller jonbindning.

Van der Waals forces include attraction and repulsions between atoms, molecules, and surfaces, as well as other intermolecular forces. They differ from covalent and ionic bonding in that they are caused by correlations in the fluctuating polarizations of nearby particles (a consequence of quantum dynamics[4]).

Being the weakest of the weakest chemical forces, with a strength between 0.4 and 4kJ/mol, they may still support an integral structural load when multitudes of such interactions are present. Such a force results from a transient shift in electron density. Specifically, the electron density may temporarily shift more greatly to one side of the nucleus. This generates a transient charge to which a nearby atom can be either attracted or repelled. When the interatomic distance of two atoms is greater than 0.6 nm the force is not strong enough to be observed. In the same vein, when the interatomic distance is below 0.4 nm the force becomes repulsive.
https://en.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waals_force

Elastiska kollisioner
mellan luftens minsta beståndsdelar sekundärt till van der Waals krafter, vid rumstemperatur och normalt lufttryck, sker i praktiken utan förlust av kinetisk energi.

An elastic collision is an encounter between two bodies in which the total kinetic energy of the two bodies remains the same. In an ideal, perfectly elastic collision, there is no net conversion of kinetic energy into other forms such as heat, noise, or potential energy. https://en.wikipedia.org/wiki/Elastic_collision

Fortfarande har ingen tillfredsställande förklarat varför kulorna svävar och var detta sker i relation till tryckmaximum/minimum?
Kombinationen av kulans relativa storlek och enkel gymnasiekemi, -fysik och -matte ger rätt svar. Tips vektorerna måste vara lika stora.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 10:29

Du har tidigare i tråden påstått att DU har gjort det, men tydligen anser du dig nu inte ha gjort det. :roll: :o 8O :lol:

Humor är att du från början ställt dig bakom det som videosnubben påstod, och sen levererar du en förklaring som påstår motsatsen eller i varje fall något helt annat. Verkligen konsekvent...

- - -

När det gäller dina lösa påståenden om elastiska kollisioner (till skillnad från plastiska) så saknas den fundamentala nyckeln i din text. Man jag kan repetera denna - skälet till att krockarna är helt förlustfria (inom rimliga områden, läs; de som är aktuella här*) är att varje partikels temperatur ÄR dess hastighet.

De är oskiljbara på melekylär nivå.

Den som minns sin entropilag förstår förhoppningsvis konsekvensen - OM rörelseenergi skulle absorberas och bli temperatur så är det ändå samma sak - hastighet! :o ;)

(Det ovanstående är svagt förenklat och skall man vara noga så finns det faktiskt en elektromagnetisk energibalans också, i varje stund. Men under normala förutsättningar (vi kan t ex ta dem som Peter skissade på) så kan de balanseringsmekanismerna försummas.)

Därför bevaras inte bara rörelsemängden utan också rörelseenergin, med mindre än att termisk energi leds bort. T ex om en gas innesluten kyls via inneslutningen.

Vh, iö

- - - - -

*Därmed inte sagt att det alltid är så. Partiklar kan både få energi utifrån via strålning, och avge energi via strålning under vissa förutsättningar (fotoner kan lämna partiklarna). Men i gas vid rumstemperstur och vid rimliga ljudtryck så sker inte den sortens energiomsättningar nämnvärt. Ett stycke järn kan dock enkelt hettas upp således att rörelseenergin flödar över och stycket kan ses glöda. Och ingen torde väl ifrågasätta att man på Cern kan ge partiklar rörelseenergi tillräckligt för att de skall kunna kollidera ickeelastiskt (med permanent deformation som konsekvens)? ;)
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-20 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-01-20 10:45

IngOehman skrev:Men alltså... Fjäderanalogin ÄR ju just en som antyder elastiska element, och det är fel/missvisande! Eller missförstår jag dig? Vad vinner man på att byta ordet fjäder till elesticitet? Min poäng är att det är en falsk/felaktig modell på nanonivån! Den ger en helt falsk bild av hur luft fungerar!

Aha! Du envisas.:) Du har hittat och förstått något jag inte gjort ännu. Jag läser på och återkommer och det jag läst hittills är inspirerande.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 11:14

Det kan finnas ett uns av begreppsförvirring inblandat (från alla håll, orden kan lura alla, undertecknad inkluderad) med avseende på ordet elasticitet...

Kollisionen ÄR defacto elastisk, i betydelsen förlustfri - all rörelseenergi är bevarad. Men det är inte synonymt med att det finns en elastiserande kraft mellan partiklarna utanför kollisionsögonblicket (den korta tid då de byter energi med varandra) som kan liknas vid en fjäder.

Så kollisionen ÄR elastisk, för att den inte har något val - värme och hastighet är ju oskiljbara!

Men ”elastisk” betyder i den meningen bara att ingen bestående deformation/förändring av partikeln (annat än eventuellt dess hastighet) finns kvar efter krocken.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-20 12:22

IngOehman skrev:Mitt favoritsätt att visa den är att levitera en pingisboll på luftströmmen ut från en dammsugarslang som är bakåframkopplad och uppåtriktad. Bernoulli-effekten gör inte att bollen leviterar (det är trycket underifrån på grund av bollens ivägenvarande i den uppåtritade luftströmmen, som gör det)

Jag tänker att främsta anledningen till att bollen svävar är att den följer luftströmmen genom att den BÅDE trycks upp underifrån OCH sugs med i luftströmmen uppåt (på frånsidan). Det skapar en kraft som strävar i en riktning och som gör att bollen hålls på plats sidledes. Gravitationen funkar som ett elastiskt snöre.
Fel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 12:40

Njae... fel skulle jag säga.

För att se reglersystemet så kan man föreställa sig att startläget är att pingisbollen finns vid sidan om luftströmmens mittmaxhastighet. Då ger den högre strömningshastigheten på insidan ett sug (Bernoullieffekten) som drar bollen in mot strålens centrum. Och denna kraft minskar med det inverterade avståndet från bollcentrum och strålcentrun. Systemet är återkopplat! :)

I den andra ledden (upp/ner) är det enklare (eller i varje fall intuitivare för de flesta) - bollen hålls uppe av det högre trycket på den bombarderade undersidan än översidan. Men även det är återkopplat - är gravitationens kraft större än lyftkraften så sjunker bollen, tills de är lika stora!

I båda ledderna så kan faktiskt små instabiliteter på grund av återkopplingen uppstå!

Och gravitationen är inte ett elastiskt snöre (typ som en gummisnodd), snarare tvärtom!

Den kraften som gravitationen (i kombination med massan) ger minskar ju när man ”sträcker snöret”. Rätt så långsamt dock. Gravitationen på ISS är snarlik den på jorden, fast den inte märks där, då man ju är i fritt fall.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-20 13:15

Jag menade inte att gravitationen som verkar här på jorden ÄR som ett elastiskt snöre, men att dragningskraften gör att bollen beter sig som om den är förankrad nedåt, fäst med ett elastiskt snöre.
Jag är fortfarande inte övertygad om att jag har fel vad gäller drag och sugkrafterna på bollen längs blåsrikningen. Det borde vara en hållbar (del)förklaring om det som sker när bollen befinner sig i mitten av luftstrålen. Kanske rör det sig om en kombination av det du skrev (som jag inte förkastar) och det jag skrev (som du menar är fel). Får fundera vidare.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-20 14:02

Sök och finn svaret man söker... :roll: "Snubben i videon igen" :lol:

Coanda Effect - Harvard Natural Sciences Lecture Demonstrations -
"molecules that are sitting underneath the airflow feel a friction force to get dragged along with the airflow and leave that area, producing a reduced pressure [...]"
(Han pratar i citatet vid 1:45 om sidan där luftströmmen lämnar objektet)
Har verkligen inte denna dragkraft (på frånsidan) med saken at göra?

Vad kallas förresten den är spegelgrejen som används i demonstrationen? Han uttrycker det visserligen, men jag är inte människa att urskilja vad som sägs. Schler'noptics setup är det nog inte, inte heller FLIR and optics som automatöversättningen menar. :x

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 14:49

RogerJoensson skrev:Jag menade inte att gravitationen som verkar här på jorden ÄR som ett elastiskt snöre, men att dragningskraften gör att bollen beter sig som om den är förankrad nedåt, fäst med ett elastiskt snöre.

Okej... du säger att du inte menar att gravitationen är som ett elastiskt snöre, utan att den är som ett elastiskt snöre. Vad är det för skillnad mellan ett elastiskt snöre och ett elastiskt snöre menar du?

Min invändning var att det inte alls är så den beter sig, gravitationen. Den blir svarare när man ”spänner snöret”. Det finns heller ingen annan ”fästpunkt” än möjligen jordens mitt.

Och jag har även svårt att se vad man skall ha liknelsen till. Begreppet vikt och tyngd är ju liksom väldigt familjärt.

RogerJoensson skrev:Jag är fortfarande inte övertygad om att jag har fel vad gäller drag och sugkrafterna på bollen längs blåsrikningen.

Har någon påstått det då?

RogerJoensson skrev:Det borde vara en hållbar (del)förklaring om det som sker när bollen befinner sig i mitten av luftstrålen. Kanske rör det sig om en kombination av det du skrev (som jag inte förkastar) och det jag skrev (som du menar är fel). Får fundera vidare.

Jag tror du uppfattat att jag sagt att något är fel som jag inte har sagt är fel. Jag har bara uttalat mig specifikt om det du skrev om sidokrafterna.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-20 15:02

IngOehman skrev:Okej... du säger att du inte menar att gravitationen är som ett elastiskt snöre, utan att den är som ett elastiskt snöre. Vad är det för skillnad mellan ett elastiskt snöre och ett elastiskt snöre menar du?

:lol: Jag menar inte att det är gravitationen som är elastisk, utan luften. Att det elastiska snöret hålls fast i ena änden pga gravitationen.
IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Jag är fortfarande inte övertygad om att jag har fel vad gäller drag och sugkrafterna på bollen längs blåsrikningen.

Har någon påstått det då?

När du svarade att jag hade fel och inte berörde det jag skrev om sugkraften, så var det svårt att tolka det på något annat sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 16:12

Aha, då uttryckte jag mig för dåligt. :oops:

Mina invändningar var det jag skrev om. Det jag inte nämnde hade jag inget att erinra mot.

Att flöden av gas och vätska försöker följa ivägenvarandra objekt är ju välkänt och en bieffekt av förhållandet mellan flödeshastighetsorsakat tryckfall och friktion. Det är alltså en sekundär effekt.

Visningen av fenomenen i gaser kallas på svenska slirfotografering eller slirvisualisering, eller schlierenfotografering. Efter tyskans (tror jag) schlieren som jag tror betyder strimma. På engelska säger man Schlieren Imaging, men tydligen också Schlieren Optic någonting, som han sa (första gången jag hört det dock) i videon. Men kanske talar han om apparaterna snarare än tekniken?

Personligen tycker jag att man borde sluta säga slirfotografering på svenska, till förmån för strimfotografering.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-01-20 16:31

Ahh. -Han sa alltså "Schlieren Optics"! -Och det är alltså bara en konkav spegel med lite trix som behövs. :D
https://sciencedemonstrations.fas.harva ... ren-optics

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi