vem av er som har eller har hört ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 17:48

jag måste säga att den exakta betydelsen som almen klistrade in är exakt så jag alltid definerat high end....därmed inte sagt att det inte kan låta bra...men det är definitivt ingen måttstock för hifi...däremot kan ju många tillverkare sikta mot hifi och där deras highend modeller har bäst "naturtrogenhet"

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-20 18:40

Almen skrev:high-end attr adj exklusiv, dyrbar
high-fidelity s naturtrogen återgivning

Ja, visst fan är det så! (har aldrig ägnat det några större tankar tidigare)
Från och med nu ska jag enbart använda "high-end" på ett nedlåtande vis. Det är ju ljudet som är intressant.. och framför allt verklig hifi i low-end prisklass! :D

Folk som snackar om high-end istället för hifi har alltså antingen missuppfattat ordets innebörd eller låter sej luras av prislappar. Kan det vara så?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-20 18:47

nja men bara för att något är exklusivt eller dyrbart så behöver det ju inte vara dyrt.

exklusivt och dyrbart kan ju innebära sällsynt, tillverkat med omsorg, hög efterfrågan etc. men behöver inte alltid vara dyrt på prislappen
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-21 00:12

Konstigt! Här ställer man en enkel fråga och INGEN svarar utan börjar prata runt i kring 8O :( .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 00:15

Callisto skrev:Konstigt! Här ställer man en enkel fråga och INGEN svarar utan börjar prata runt i kring 8O :( .

Svar: Nej!
Varför: För lite krom på fronten, för billig, för lätt och för bra
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-02-21 01:33

Svar: C

Nej det kan inte kallas high-end enligt definitionen på high-end, dvs RIKTIGT DYRT och bra är väl det. Har inget som helst behov att betala mer än jag behöver för funktionen som jag vill ha utav den.

Är high-end alltid lika med bra? Och om inte vad är då värdet av high-end att diskutera?

ON bjäfs;

Kostade Leonardo da Vincis målarfärger astronomiska summor? Om inte hur kunde då hans målningar bli så bra? Fanns det andra som använde samma typ av färger och misslyckades?

OFF bjäfs;
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-21 09:15

Callisto skrev:Konstigt! Här ställer man en enkel fråga och INGEN svarar utan börjar prata runt i kring 8O :( .

Jag svarade ju direkt. INGEN läser mina inlägg! 8O :( :wink:

MP: Hur du får "dyrbart" till "inte dyrt" fattar jag inte, inte minst som uttrycket high-end så uppenbart används för att beskriva produktsegment. Likaledes innebär "exklusivt" för mig, i alla fall när det gäller konsumentprodukter, något som genom sitt pris exkluderar ett stort antal människor - alltså något väldigt dyrt.

Ändrat: Alltså jag håller med om att "exklusivt" i andra sammanhang inte nödvändigtvis innebär "dyrt", men att det gör det i detta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-21 09:51

Nja, nu tycker jag vi kan enas om att mina definitioner skall gälla så blir alla nöjda *duckar*:

Dyrt= Ett ord med negativ klang vilket betyder att det inte är prisvärt i personens ögon. Har alltså inget med priset att göra. En pryl som inte uppfyller alla kriterier är dyr oavsett vad den kostar.

Dyrbar= Allmänt erkänd som en exklusiv vara, kan bero på begränsad tillgång, bra gjort hantverk etc. Svår att ersätta till ett lågt pris. Kan också vara som ett mått på personligt affektionsvärde då prylens allmänna verkliga värde kan vara väldigt lågt. Känns som det passar bäst på typ konst.

Kostsam= kostar en hel del pengar men kan vara prisvärd eller möjligen inte.

Billig= Ett ord med aningen negativ klang gällande kvalité. Kan vara ett fynd oavsett pris. En 10-miljonersvilla kan vara billig om den verkligen är värd 15 miljoner.

Prisvärd= Ungefär som billig men ett positivt ord. Det här är ett fynd och kan kosta lite eller lite mer men har ett pris som står i bra relation till prylens allmänt uppskattade värde.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-21 09:58

Jag ser helt enkelt "high-end" som att det betyder att man är högt upp i prislistan, alltså i "övre ändan" av prisskalan. "kostsam", enligt Harrys tveksamma definitioner. ;)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-02-21 10:13

högtalare som kostar 400.000 men som låter som "flera gånger dyrare produkt"

är billig*
är inte dyr*
är prisvärd*
kostar (väldigt) mycket pengar
är inte high-end (eftersom det finns andra och mycket dyrare produkter)**
kan vara hifi

*om den är bra, dvs hifi
**enligt kriteriet "b" i Stereophiles definition (se en tråd på HF)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-21 10:30

Tveksamma *harkl*?
Nåja, HIGH-end grunkor är för mig i regel kostsamma i dom flestas ögon, ibland tveksam pris-lyssningskvalité men kan ha väldigt bra relation pris-byggkvalité.
Att priset kan skena beror på, ofta begränsade serier, många mellanled och lite frakter, tullar och momsar etc.
Därför skulle mycket väl mer kostsamma INO lådor vara att anse som extrem high-end i andra länder. Särskilt om IÖ skulle ha räknat in alla arbetstimmar och försörja en stab av kontors- och försäljningsfolk och hålla alla modeller i alla utföranden i lager.

Så för mig är inte Pioneer high-end, för stora serier och för lågt pris på grund av att man vänder sig till kundgruppen "allmänheten". Lyssningsmässigt skulle den säkert klara sig bra mot mycket dyrare apparater ifrån "bättre" tillverkare.
Höj priset, byt lite kondingar, byt klocka vare sig det behövs eller inte. Ett par trägavlar, svart front, tyngre fjärr, mindre ljud ifrån transporten, tyngre chassie och byt till en skrivstilslogga typ Exclusive så har vi en highend produkt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-21 10:56

Almen skrev:

Jag svarade ju direkt. INGEN läser mina inlägg! 8O :( :wink:

MP: Hur du får "dyrbart" till "inte dyrt" fattar jag inte, inte minst som uttrycket high-end så uppenbart används för att beskriva produktsegment. Likaledes innebär "exklusivt" för mig, i alla fall när det gäller konsumentprodukter, något som genom sitt pris exkluderar ett stort antal människor - alltså något väldigt dyrt.

Ändrat: Alltså jag håller med om att "exklusivt" i andra sammanhang inte nödvändigtvis innebär "dyrt", men att det gör det i detta.

Sorry :oops: :)

Tack för ett seriöst svar.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 14:27

Almen skrev:
MP: Hur du får "dyrbart" till "inte dyrt" fattar jag inte...

Nej så skrev jag inte :wink:

jag skrev "..behöver inte alltid vara dyrt"

Adjektivet dyrbar är i mitt tycke så konstruerat att det antyder en möjlighet att vara dyrt i någon mening men om det skulle vara ett faktum att det alltid är på det sättet så vore ju adjektivet "dyr" en helt onödig synonym. :wink:

För övrigt anser jag Pi60s vara high-end
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-21 15:14

MP: Jag lade till litet i mitt inlägg för att förtydliga mig.

"dyrbar" som i "precious" ( eller "Preciousssss...", som det egentligen heter) kan väl närmast jämföras med "värdefull", och har inte nödvändigtvis något med pengavärdet att göra.

Men som sagt, att använda uttrycket High-End på något annat sätt när det gäller ljuduppspelningsprodukter gör att begreppet blir oanvändbart i en diskussion, eftersom vi kan tycka olika om olika produkter. Pi60s, bortsett från dess egenskaper, kan jag inte se i toppen vad gäller pris när det finns högtalare som kostar 10, 20, kanske 30 gånger så mycket. Och i så fall är det inte High-End.

Är den nämnda Pioneer 668 High-End (kostar förmodligen mer än vad medelsvensson skulle lägga på en spelare)? Är en EKK-kabel det? Would you, Quintus? Would I?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 15:34

High-end är för mig det mest fulländade inom sitt användningsområde och tillverkare och som inte är en dussinvara.

Ekk är multimegadussinvara och ingalunda exklusivt eller dyrbart, men däremot optimalt bra för sitt ändamål.

Pioneer maskinen är nog närmare en dussinvara för exklusiv är den knappast, men antagligen bra för ändamålet och prissatt till en lagom efterfrågan.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-21 15:59

MP skrev:Ekk är multimegadussinvara och ingalunda exklusivt eller dyrbart, men däremot optimalt bra för sitt ändamål.

Dussinvara? Menar du det? Hur många audiofiler är det egentligen som kör med den... jag tror inte det går många på dussinet... om ens en... statistiskt sett. Vill bestämt hävda att EKK som högtalarkabel inte kan klassas som dussinvara utan ytterst esoteriskt. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 18:14

Lämpligt förpackad och individuellt designad av någon berömdhet skulle den rent hypotetiskt kunna vara high-end om vi inte visste att det var en vanlig ekk. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-22 02:03

Jag brukar säga så här: Kostar det så smakar det!

En annan klassiker e denna! En försäljare säger: Känn på vikten! Det här e en riktigt tung stärkare!

Nu skall jag generalisera lite!

Alla som är införstådda inom elektronik och kan analysera mätdata inom Hifi kan se att en billig hembioreciever kan vara rent teknisk bättre än en
High End produkt för sexsiffriga belopp men jag skulle inte kalla hembiorecievern för "high end" för det!

Slutsats vad är "high end" är det extremt välpresterande produkter eller måste de ha ett pris över en viss nivå?

Kan min Roksan Caspian Integrerade Stärkare som mäter kalas (en viss guru gav den med beröm godkännt nyligen) benämnas som "high end"?

Kan flerkanal vara high end ?

Osv..

Väntar med spänning på svar!

Mvh X-43

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-22 08:46

x-43 skrev:Kan min Roksan Caspian Integrerade Stärkare som mäter kalas (en viss guru gav den med beröm godkännt nyligen) benämnas som "high end"?

För liten, för lätt, för lite designad, för billig och märket i sig har inte hype:ats upp i High End (ännu).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-22 12:27

x-43 skrev:Jag brukar säga så här: Kostar det så smakar det!
Håller inte med (så klart :)). Det emotsäger litet vad du skriver sedan, men du menar alltså "ju dyrare desto bättre"?

Slutsats vad är "high end" är det extremt välpresterande produkter eller måste de ha ett pris över en viss nivå?
Som sagt, det är prisnivån som avgör.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 13:01

Slutsats: Det är inte alltid prisnivån utan graden av exklusivitet och dyrbarheten :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-22 14:04

Almen,

X43 var ironisk om det inte framgick. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-22 16:01

Ok då får jag nog sälja min Roksan för att rädda ansiktet i Hifivärlden!

Men men hur är det med flerkanal kan det rent principiellt vara High End?

Jag menar det har liksom alltid legat en liten "City Stormarknad"-stämpel på just Hembio! Nu tycker jag iofs att flerkanal e super ty jag konsumerar film i överflöd men tycker ändå att bra stereo e bättre än lite sämre flerkanal!

Nu vill jag inte trampa på ngra flerkanaltår jag frågar bara e flerkanal High End?

Mvh blivande flerkanalaren X-43

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-22 16:10

Morello skrev:Almen,

Aha. Nä, det var litet oklart när och hur han var ironisk, faktiskt. Är alla hans inlägg ironiska rakt igenom? Då kan man ju bara ignorera dem, menar jag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-22 16:17

Almen skrev:

Aha. Nä, det var litet oklart när och hur han var ironisk, faktiskt. Är alla hans inlägg ironiska rakt igenom? Då kan man ju bara ignorera dem, menar jag.

Uttrycket "Kostar det så smakar det!" används normalt när man är ironisk eller skämtar till skillnad mot "Smakar det så kostar det!" som brukar användas när man faktiskt menar vad man säger. Åtminstone hemma hos mig.

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-22 16:18

Nej jag är absolut inte ironisk rakt igenom!

Liten Ironi skola:

Kostar det så smakar det = Ironi

I övrigt icke ironi men i vissa fal med glimten i ögat!

E det bara jag som bedriver Ironi på detta forum eller måste man i klartext skriva när man e ironisk?

Morello -

Vad är High End för dig?

Mvh X-43

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-22 16:19

UrSv skrev:
Almen skrev:

Uttrycket "Kostar det så smakar det!" används normalt när man är ironisk eller skämtar till skillnad mot "Smakar det så kostar det!" som brukar användas när man faktiskt menar vad man säger. Åtminstone hemma hos mig.

Jag instämmer!!!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-22 16:34

Almen skrev:

"kostar det ,så smakar det" är ett ungeför lika korkat påstående som "Känn på vikten! Det här är en riktigt tung stärkare".

Läser man fortsättningen inses att X-43 skojade lite. :wink:

"Detta är inte någon djävla Pioneer-färstärkare, detta är en dyr förstärkare" :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-22 16:52

Visst, det är ett korkat påstående, men det är bara det att det är så pass vanligt med inställningen att man inte får riktigt bra ljud förrän man betalat väldigt mycket pengar, så det ironiska i kommentaren gick inte fram. :)

Förresten, det jag skrev om att ignorera inlägg var ironiskt, det gick fram, va?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 16:58

:P

1-1
Ha ett fint liv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi