JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Jag har mätt avståndet mellan 2 mörka band och infogat avståndet i mitten av det högst belägna mörka bandet. Trots att kameran är inte parallell med glasskivan finns det inte plats för mörkt band under glasskivan. Nästa mörka band kommer i övre delen av glasskivan och ovanför. Under glasskivan finns endast ett ljust band.
Basal akustik ger att en stående våg alltid har ett tryckmaximum invid en hård reflekterande yta.
Således är det korrekt som framförs av Harvardprofessorn att de ljusa banden utgörs av tryckmaxima. Luften har högst densitet i ett tryckmaximum vilket påverkar refraktionen av ljuset och skapar synliga tryckmaxima band i testsituationen.
JM
Det finns ett icke-synbart utrymme strax under reflektorn. Det finns i alla fall plats för en viss del av ett mörkt band. Om det inte finns ett mörkt band där så måste det ljusa bandet fortsätta mot reflektorn.
Ett halvt mörkt band skulle kunna rymmas som jag ser det, eller har du annan uppfattning?
Med vänlig hälsning
Peter
Om du kollar noga på videon jag presenterade i mitt initiala inlägg se du att den stående vågen reflekteras inte bara av glasskivan utan även av ytan runt högtalaren.
Det intressanta är, synligt invid högtalaren, att de ljusa bandet bara har halva utbredningen i z-led jämfört med banden fritt i luften. Detta är helt förenligt med tryckutbredningen i z-led enligt första figuren nertill. Detta styrker ytterligare att de ljusa banden är tryckmaximum.
Hur ser generella ekvationen ut om kulan har massa m och utbredning d i z-led för levitation?
Vektorn måste förstås vara -mg men hur och var ger de olika trycken denna vektor?
JM
Att kraftvektorn som ger levitation är -mg har jag konstant hävdat ända från början.
petersteindl skrev: Jag har del av förklaringen i mitt tidigare inlägg. Eftersom det är en forcerad våg då energi tillförs kontinuerligt till systemet via en förstärkare som driver högtalaren med sinusvåg som efter högtalaren blir till akustisk sinuston med specifik frekvens.
Den energin formar luftpartiklar i tryckmax och tryckmin. Eftersom man ställer in systemet till resonans så bibehålls den stående vågen i både tid och rum. Vågen står still och därmed fortplantar den sig inte. Dessutom är det en plan ljudvåg med givet ljudtryck. Tryck är kraft per yta d v s N/m^2. Bollarna har en massa som påverkas av jordens gravitation. Om kraften i ljudtrycket från ljudvågen är tillräcklig i förhållande till gravitationskraften som verkar på bollarna så kommer bollarna att surfa på den stående ljudvågen. I och med att det är resonans så går det att bygga upp väldigt höga ljudtryck som i det här fallet räcker.
Detta är i en slags motsats till tryckluft som faktiskt förflyttar luftmolekyler i rummet. Det går även att skapa en tryckvåg. Märk då att hastigheten på tryckvågen är partikelhastigheten av luftmolekylerna som förflyttas mycket långsamt och har magnituder lägre hastighet än ljudvågors hastighet i luft.
Mvh
Peter
Då menar jag samtliga krafter som påverkar. Sedan har vi följande, att den stående vågen reflekteras inte bara av glasskivan utan även av ytan runt högtalaren, har Ingvar och jag sagt redan i våra första inlägg i tråden.
Att området närmast högtalaren är ljust kan ha många orsaker och den främsta är nog att högtalarplattan värms upp tillräckligt mycket så att omgivande luft värms upp och därmed triggar refraktion i det optiska systemet. Den kommer värmas upp och entropiförändring sker.
Du skriver nu i ditt inlägg att de ljusa banden är tryckmaximum. Fast i bilden du lägger upp så är de ljusa banden vågens tryckminimum d v s motsatsen. Det här har poängterats vid otal tillfällen. Alltså, . . . jag undrar, ser du inte det? Det är en fråga till dig.
Med vänlig hälsning
Peter