Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Nu förtäljs inte alla skillnader, vi vet ju inte hur respektive låda är avstämd etc. Men framförallt påverkar ju storleken, avstämningen sen kan formen ha viss betydelse när lådan börjar ha mått som ligger i närheten av de spelade frekvenserna eller någon division av dem. Berätta gärna mer om detaljerna.. bilder är såklart välkomna!
Ladda ner Basta! och simulera dina byggen så kan du säkert få en förklaring.
.. som vanligt finns det folk som kan svara på frågor om Basta! och hur man simulerar i det och andra relaterade frågor här.
rigi skrev:Volym,avstämning och dämpning är samma. Även provade i samma rum och plats
Cortado skrev:rigi skrev:Volym,avstämning och dämpning är samma. Även provade i samma rum och plats
Kanske är en psykologisk skillnad?
Har du mätt impedansen och sett att avstämningen är samma?
Hur är "120-lådan" stagad?
darkg skrev:Hamnar elementen på olika höjd, olika avståmd från vägg?
rigi skrev:darkg skrev:Hamnar elementen på olika höjd, olika avståmd från vägg?
Ja olika avstånd till porten är den enda skillnaden men jag tycker fler borde upplevt samma sak.
Har provat att stämma av med både rör och slot port.
rigi skrev:Kan formen på en sub (basreflex) ha betydelse för ljudet?? Jag hittar inget om ämnet när jag söker.
Jag har byggt en modell som är 120cm hög som låter bra. Den andra ca 70cm hög, båda 70liter låter sämre.
Den höga modellen spelar både högre och rena enligt mig.
Någon som har varit med om samma eller har en förklaring?
Basarna jag använder är 2st Monacor sph-170tc i varje låda.
rigi skrev:Allt i cm. H 120 B 26,5 D 30,5 den andra H 65 B 32 D 50. Måtten är lite ca tyvärr . Basport är av slot typ och framräknad av WinISD. Byggda i 22mm spån.
rigi skrev:Usch vad svårt det är och beskriva men kan man säga att basarna slår igenom/distar betydligt tidigare i den lägre lådan.
Det är inga små hörbara skillnader jag pratar.
rigi skrev:innemått 120*26,6*22,1 minus port 1,5liter.
låga lådan stämmer ungefär som du säger minus port 2,6liter (hade tjockare skiva i porten) minus stag och slutsteg så är det nog inte så stor skillnad. Mitt mål har varit fullt tryck till 30Hz.
rigi skrev:innemått 120*26,6*22,1 minus port 1,5liter.
rigi skrev:låga lådan stämmer ungefär som du säger minus port 2,6liter (hade tjockare skiva i porten) minus stag och slutsteg så är det nog inte så stor skillnad. Mitt mål har varit fullt tryck till 30Hz.
rigi skrev:Kan formen på en sub (basreflex) ha betydelse för ljudet?? Jag hittar inget om ämnet när jag söker.
Jag har byggt en modell som är 120cm hög som låter bra. Den andra ca 70cm hög, båda 70liter låter sämre.
Den höga modellen spelar både högre och rena enligt mig.
Någon som har varit med om samma eller har en förklaring?
Basarna jag använder är 2st Monacor sph-170tc i varje låda.
Perfector skrev:Medtanke på elementet som jag känner väl har du på tok för stor låda.
runt 30 till 35 liter för en låda med 2 element vore mer i paritet vad elementet mår bäst i.
rigi skrev:Kanske är det så att den låga lådan är några liter för stor? Kan det påverka väldigt mycket eller är det i hörbart?
Emanuelgbg skrev:Det är inte så att han med 120cm i höjdled fått till någon kvartsvåg som förstärks? Mass Loaded Transmission Line ?
rigi skrev:Varför får vi fram olika volymer på lådan?
rigi skrev:Allt i cm. H 120 B 26,5 D 30,5 den andra H 65 B 32 D 50. Måtten är lite ca tyvärr . Basport är av slot typ och framräknad av WinISD. Byggda i 22mm spån.
LeifB skrev:Lådorna är 99 och104 liter.
LeifB skrev:Lådorna är 99 och104 liter.
Cortado skrev:rigi skrev:Kanske är det så att den låga lådan är några liter för stor? Kan det påverka väldigt mycket eller är det i hörbart?
Skulle väl tycka att nånstans 50-55L vore en mer rimlig volym, om jag minns mina simuleringar rätt från igår. Det skulle kräva en längre port, men det behöver ju inte vara något problem.
Hur som helst är det fel element - med 2,25mm Xmax kommer elementen med lite otur få en tidig biljett till Wooferhimlen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster