Mystifieringen av HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Mystifieringen av HiFi?

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-16 15:20

hifikg skrev:
FBK skrev:Här har vi något för herrarna att gå på :D http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95534 Bara att suga in informationen för att sedan öppna lädret 8)

Ja, jäklar, fast Göteborg stämmer dåligt med min planering den dagen. Då ska jag till Fasching på andra sidan Sverige.

Jag håller en tunna öl på att musiken är bättre på Fasching än på kabeldemon.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-16 15:22

hifikg skrev:Den som åker dit kan ju fynda... 65% rabatt då TJÄNAR man väl en MASSA pengar... he he... Själv har jag aldrig avlyssnat Fader Art men det måste ju vara dunderbra stuff, prislappen säger väl allt? Kanske är de värda sin vikt i ag?

Här hör man tydlig skillnad på kablarna, påstår man... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34185 Mystiskt forum det där... har inte läst hela tråden. Undrar om någon kommer nämna "blindtest". Slutade läsa när strömkabeln in till DAC´en gav "Ett tydligt lyft i renhet visade sig. Musiken flöt på med en lite ljusare men också renare klang samt fick min Dac sig en lite vitamininjektion då allt upplevdes som mer rappt… Helt klart positivt!" Kanske är trådstartaren skribent på H&M.

Jag är uppenbart i helt fel branch. Det visste jag i och för sig redan. Men ändå. Ofta som jag kommer att tänka på en tidigare kollegas mycket kloka ord: "Moral och heder skall man inte ha. Det ställer bara till problem och hinder".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 17:33

Kunde inte låta bli att läsa tråden.

Först på sidan sju kommer en fråga om EKK in, den avfärdas ganska snabbt, varför ska man lyssna på sånt? På sidan åtta kommer det fram fakta (?) som pekar på att den lyriska recensenten kan vara tightare kopplad till agenten för den aktuella kabeln än hen vill medge. Salig Jorma gick in och dundrade lite. På sidan nio, sista sidan, klurar trådstartaren fortfarande på hur hen ska få ihop de dryga hundra tusen som kabeln kostar (undertiden har hen nöjt sig med någon budgetvariant för kanske en tredjedel). Ingenstans efterfrågas ett blindtest. Att någon inte skulle höra skillnad på kablarna anses som otänkbart. Man driver med Randi och hans kabelmiljon, den hade ju annars kunnat finansiera kablarna kan man tycka. "Randi är välkommen till mig för att lyssna själv! Kan han inte höra skillnaden (med eller utan bindel för ögonen) så har han huvudet uppstoppat någonstans... Sedan kan han lämna millen minus hans omkostnader för resan till mig"

Snacka om mystiskt forum!
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-16 18:05

Bill50x skrev:Ett mystiskt inlägg - hahaha!

Ämnet är intressant och som sådant mycket lämpligt i gott sällskap över en flaska vin. Frågeställningen är lite som "hur vet vi att universum finns" eller "vad fanns innan Big Bang"?

Att det blir mystik tror jag beror på att det finns så många skolor i hur man ska avnjuta återgiven musik. Vissa plågar sig igenom vad som helst bara det mäter rätt, andra dödförklarar allt som man inte kan stampa takten till. Personligen är jag attraherad av synvinkeln "Låter det bra, är det bra" men dessutom anser jag att hör man skillnad så går den att mäta. VAD man ska mäta och hur man analyserar är däremot en annan sak.

/ B

Ja, det finns ganska stor risk att man mäter fel saker. Och med åldern och provandet och testandet så kommer vetskapen att man kanske faktiskt gillar vissa färgningar :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 18:55

De skämtar i det där forumet va? Det är inte på allvar? Det är parodi på nörderi, eller hur?

"Om det uteslutande handlat om kablar,så skulle Randi varit en bra bit fattigare vid det här laget När det gäller Shaktistenar har båda läger rätt Jag äger två Shaktistenar och har testat dessa på diverse apparatur i olika prisnivåer.Och kommit fram till att på vissa spelare,förstärkare,mm....Så är skillnaden klart hörbar till det bättre.Men på en hel del spelare samt förstärkare kunde jag absolut ej höra någon som helst skillnad...Ej säker men det verkar som apparater som är tillverkade i ex" Aluminium är känsligare för Shakti behandling en typ Magnetiska material...."

Skriver en skribent som verkar har branschanknytning... eh?? Visst är det på skoj? Själv har jag en Coconutkristallstensklump liggande på NAD 208, men DET är så klart något helt annat.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-16 20:59

hifikg skrev:De skämtar i det där forumet va? Det är inte på allvar? Det är parodi på nörderi, eller hur?

Det finns parodi på annars sorts nörderi här, så vad skulle vara mest skämtsamt? Tycker nog att det finns plats för alla sorter.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 21:16

FBK skrev:
hifikg skrev:De skämtar i det där forumet va? Det är inte på allvar? Det är parodi på nörderi, eller hur?

Det finns parodi på annars sorts nörderi här, så vad skulle vara mest skämtsamt? Tycker nog att det finns plats för alla sorter.

Ja, alla komiker är välkomna att förgylla tillvaron :)
Fast de borde markera tydligare att de skämtar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2018-03-16 21:26

hifikg skrev:Den som åker dit kan ju fynda... 65% rabatt då TJÄNAR man väl en MASSA pengar... he he... Själv har jag aldrig avlyssnat Fader Art men det måste ju vara dunderbra stuff, prislappen säger väl allt? Kanske är de värda sin vikt i ag?

Här hör man tydlig skillnad på kablarna, påstår man... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34185 Mystiskt forum det där... har inte läst hela tråden. Undrar om någon kommer nämna "blindtest". Slutade läsa när strömkabeln in till DAC´en gav "Ett tydligt lyft i renhet visade sig. Musiken flöt på med en lite ljusare men också renare klang samt fick min Dac sig en lite vitamininjektion då allt upplevdes som mer rappt… Helt klart positivt!" Kanske är trådstartaren skribent på H&M.

Hahaha, suggestion någon :) :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-01-25 12:19

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-01-25 12:43

Poe's Law

Spoiler:
Visa
Wikipedia skrev:without a clear indicator of the author's intent, it is impossible to create a parody of extreme views so obviously exaggerated that it cannot be mistaken by some readers for a sincere expression of the parodied views
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-25 14:22

Kribban skrev:https://www.youtube.com/watch?v=UoVixorZTDM&feature=youtu.be

kablar gör skillnad 8)

Men köp dem för helv... inte för halva priset, då får du bara halva ljudförbättringen :) (Viktigt att kolla bäst före datum)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-01-26 19:42

Det svåra med prisjämförelser är att man tror att kostnaden är låg för alla och vinsten enorm om priset är högt. Så behöver det ju inte alls vara. Om man krånglar till det för sig så kan ju baserat på ens utvecklings och tillverkningskostnader 75.000:- för några meter kabel ur företagsekonomisk synpunkt priset vara på tok för lågt.
Dock är det lite för högt för min smak men jag undrar om kabelmakare verkligen simmar i pengar som Joakim. Inte alls så säkert.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-26 21:56

Argento flow master reference.

eller kanske VooDoo Cable Stradivarius Amati?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-26 21:59

Harryup skrev:...Om man krånglar till det för sig så kan ju baserat på ens utvecklings och tillverkningskostnader 75.000:- för några meter kabel ur företagsekonomisk synpunkt priset vara på tok för lågt. ...

/Harryup

Då bör nog den kabelmakaren syssla med något annat. Det bör fö alla ormoljeproducenter göra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-01-27 01:44

hifikg skrev:
Harryup skrev:...Om man krånglar till det för sig så kan ju baserat på ens utvecklings och tillverkningskostnader 75.000:- för några meter kabel ur företagsekonomisk synpunkt priset vara på tok för lågt. ...

Då bör nog den kabelmakaren syssla med något annat. Det bör fö alla ormoljeproducenter göra.

Mjae. Alla försöker visserligen sälja sina kablar med prestandargument. Skulle vara intressant att se någon som tar bra betalt för att deras kablar är snygga :-) Själv tycker jag det är värt några kronor extra för ett gediget hantverk och bra, ändamålsenliga kontakter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-27 02:58

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Mjae. Alla försöker visserligen sälja sina kablar med prestandargument. Skulle vara intressant att se någon som tar bra betalt för att deras kablar är snygga :-) Själv tycker jag det är värt några kronor extra för ett gediget hantverk och bra, ändamålsenliga kontakter.

/ B

Jo, men fixar man inte att få lönsamhet i att kränga ett snöre för 75 lax ska man nog satsa på en annan bransch.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-01-27 10:10

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Då bör nog den kabelmakaren syssla med något annat. Det bör fö alla ormoljeproducenter göra.

/ B

Jo, men fixar man inte att få lönsamhet i att kränga ett snöre för 75 lax ska man nog satsa på en annan bransch.

Ja det är en konstig värld det där. Skitdyra kablar:

- Är inte sällsynta som konstverk eller gamla bilar
- Har en massa värdefulla material som smycken
- Är inte speciellt snygga som fina möbler
- Borde inte vara speciellt komplicerade och arbetsintensiva att tillverka och distribuera
- Har inte en generellt gångbar statussignal som dyra armbandsur eller damvärskor

Dom säljer alltså bara på att dom ska göra mystiska underverk för ljudet, och det egenskapen försvinner mystiskt när nån försöker testa den utan att veta vilken kabel som spelar för tillfället. :roll:

Det borde ju därför rimligen vara en väldigt svag prisvärdhet på alla sladdar som kostar över ett par tusingar (hundringar säger nån, jag vet... 8) ). Nån borde verkligen skriva en avhandling om fenomenet att sladdar för hundratusentals kronor finns på marknaden och efterfrågas i vissa kretsar! :)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-01-27 11:09

Det kanske inte vore dumt med en egen begagnadsajt för kableri och tillbehör, nu finns bara HiFi torget kvar och där tar kablar och andra tillbehör alltför stor plats tycker jag :?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

jansch

Inläggav jansch » 2019-01-27 13:50

ETT SCENARIO - OM KABLAR INTE UPPFYLLER DET SOM LOVATS.....

Det är fascinerande ur många produkter som säljs och som JAG inte anser uppfyller marknadsföringslagen i den mening att dom inte håller vad dom lovar. (Observera, jag säger "jag")

Det skulle vara intressant att se hur vissa kabelförsäljare skulle klara sig i ett mål i Marknadsdomstolen. Marknadsföringslagen är ju "inte att leka med"...

För konsument är dock inte Marknadsföringslagen inte så intressant om man anser att t.ex. en kabel inte uppfyller det som utlovats.
Då gäller istället Konsumentköplagen.

Konsumentköplagen är i grunden väldigt lättförståelig och även tydlig med vilka konsekvenser/åtgärder som gäller om varan inte uppfyller det man kan förvänta sig
Den är ganska tuff mot säljaren men ställer dock även krav på köparen.

Man har max 6 månader på sig att klaga om varan inte uppfyller det som utlovats. Alltså inte "garantifel" det är något annat.
Skyldighet finns dock för konsumenten att denne inte medvetet får dröja med att meddela säljaren om varan inte uppfyller det som utlovats.
Ett scenario - Köparen köper ett par "Så in i helvete" kablar och tycker sig inte höra några av de utlovade egenskaperna. Köparen låter därför kompisar lyssna vid olika tillfällen och när äntligen värsta Hifi-nörd kompisen dyker upp efter drygt 5 månader och säger att "det där är ormolja" kan köparen fundera i sådär 2 veckor innan säljaren kontaktas. Då är säkerligen 6 månader helt acceptabelt.
Säljaren har då rätt att åtgärda kablarna eller ta tillbaka kablarna och återbetala fullt ut.

Dilemmat är: Är "bevisföringen", att kablarna inte uppfyller utlovade prestanda tillräckligt stark?
Köparen hävdar att "varken jag, 5 kompisar samt min HiFi nörd kompis kan höra det som utlovats"
Kan då t.ex. säljaren hävda att "såklart du inte kan med den skitanläggningen!"

Jag skulle vilja säga att säljaren har svårt med ett sådant argument om marknadsföringen/specifikationen/etc inte uttryckligen redovisar förutsättningarna innan köp. Det ska dock finnas en viss rimlighet (vanligt sund förnuft men inte kompetens). Alltså så länge anläggningen som kabeln är kopplad till är typiskt bra HiFi anläggning så har nog köparen rätten på sin sida.

I det läget träder Konsumentrådgivaren in, d v s köparen tar kontakt med konsumentrådgivaren på kommunen och ber om hjälp.

Nu är det ju så att en konsumentrådgivare inte kan tvinga en säljare att t.ex. återta en vara. Dock, har man köpt kablage för 50.000 - 100.000:- kanske det kan vara värt att gå hela vägen och att en domstol avgör.

Förövrigt tycker jag att alla människor ska plöja igenom både Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen. Dessa lagar tar verkligen hand om konsumentens intresse och är lättlästa.
Det finns många site:r på Internet där också kommentarer är tillagda som då gör lagarna ännu mer lättförståeliga. Det var nog mitt huvudbudskap...

PS. Har man lånat hem kablar från affären för test och sedan köper dom är man nog "torsk" om man sedan inte tycker att dom uppfyller vad som utlovats. Ett lån av kablar får nog betraktas som en provperiod för att utröna om man är nöjd med prestanda. Det kan man nog se som ett naturligt krav på den presumtive köparen och behöver nog inte uttryckas skriftligen. DS

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-27 15:15

De flesta kabelnasare lånar generöst ut kablar till höger o vänster, de kostar ju ändå inget att tillverka, så vad har de att förlora? Själv fick jag låna en svindyr USB-kabel utan att ens be om det när jag köpte min DAC. Den har snygga kontakter och känns lätt att hantera, smidig kabel, men knappast värd sina 1300 kronor liksom, men butiken ville ändå inte ha tillbaka den, så jag fick den som extra rabatt. Använder den dagligdags o kan lova att den inte låter sämre än den fem meter långa Biltemakabel som jag emellanåt använder när datorn placeras annorlunda. En kul grej med dyrkabeln är att jag aldrig någonsin vänt den fel, vet inte hur det kommer sig, men så är det.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi