Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Monohögtalare? För att lyssna på div P1? P1 gillar jag för övrigt, så kanon!
Lyssna på musik i mono? Blir det inte bara en saga om hur bra det kan bli, en fabel:
https://www.youtube.com/watch?v=vJQyrkSiEKQ&t=11s
darkg skrev:Visst, men ska man ha bluetooth får man skaffa en sådan mottagare, fixa sladd och så funkar inte modden ovan vilket innebär att man måste göra en annan modd för rimlig funktion. Så hittills i tråden är de inte mycket att ha till stereo.
Johan_Lindroos skrev:darkg skrev:Visst, men ska man ha bluetooth får man skaffa en sådan mottagare, fixa sladd och så funkar inte modden ovan vilket innebär att man måste göra en annan modd för rimlig funktion. Så hittills i tråden är de inte mycket att ha till stereo.
Det råder delade uppfatningar om den saken. Jag känner en person som kör dubbla Eneby 30 i stereo med sladd som är väldigt nöjd. Även hans fruga hanterar anläggningen utan problem. Det blir tydligen en rutin att knäppa på varhe högtalare och sedan snurra upp till max volym. Sedan justerar de ljudnivån från en DAC med inbyggd volymkontroll vilken är den som matar högtalarna.
PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
hifikg skrev:PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
Som en Opel då?
hifikg skrev:PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
Som en Opel då?
Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
darkg skrev:Då kan fronttyg vara ännu en lämplig verksamhet i mod-stugan
Tangband skrev:Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
Även Eneby 20 låter bättre utan tygfronten, det är kanska stor skillnad.
jansch skrev:Tangband skrev:Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
Vet "man" att att frekvensgången blir rakare utan tyg? Eller är det att en "hissad" diskant ofta uppskattas mer......
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:
Vet "man" att att frekvensgången blir rakare utan tyg? Eller är det att en "hissad" diskant ofta uppskattas mer......
Bill50x skrev:En liten undran. När Eneby står ovanpå din högtalare, "ser" inte det lilla baselementet det som en extra baffelyta då?
Skulle jag bara bedöma efter mätningarna skulle jag nog föredra att lyssna med frontskyddet, ser inte så kul ut med 10 dB höjning mellan 4 och 12 kHz i on-axismätningarna...
/ B
Tangband skrev:Den stora överskningen kommer då jag mäter väldigt snett från sidan, typ 45 grader snett utan front.
1/24 okt smoothing .
Kurvan är rakare off-axis !
Denna billiga högtalare mäter bättre off axis än tex jbl:s monitor 305 !!
Alexi skrev:Någon som provat att fylla på med lite mer fluff?
goat76 skrev:Tangband skrev:Den stora överskningen kommer då jag mäter väldigt snett från sidan, typ 45 grader snett utan front.
1/24 okt smoothing .
Kurvan är rakare off-axis !
Denna billiga högtalare mäter bättre off axis än tex jbl:s monitor 305 !!
Men låter Eneby bättre än dina JBL?
Är inte det här ett perfekt exempel på att mätningar bara kan ge en indikation för något, men att en enskild mätning inte heller säger speciellt mycket om det man hör vid vanlig musiklyssning?
Jag tycker min Eneby 20 är en riktigt bra högtalare för vad den är, en liten flyttbar mono-högtalare, perfekt för badrum, kök eller balkong.Men den kommer naturligtvis inte ens i närheten av den ljudkvalitet som mina högtalare i musikanläggningen, och det förväntar jag mig inte heller.
Tangband skrev:+1![]()
Jag tror det blir svårt att hitta en bluetooth högtalare som låter bättre för 495:-
Bill50x skrev:En liten undran. När Eneby står ovanpå din högtalare, "ser" inte det lilla baselementet det som en extra baffelyta då?
Skulle jag bara bedöma efter mätningarna skulle jag nog föredra att lyssna med frontskyddet, ser inte så kul ut med 10 dB höjning mellan 4 och 12 kHz i on-axismätningarna...
/ B
Tangband skrev:Alexi skrev:Någon som provat att fylla på med lite mer fluff?
Nej, men klart är att basens tydlighet i eneby 20 är sämre än mina Jbl 530. Lite bumligare och otydligare, men förvånansvärt bra för en sån här billig högtalare. Min erfarenhet säger mig att lite fårull nog skulle göra susen.
Håller med JM att dessa eneby 20 och 30 nog spelar klangligt neutralare än många dyrare ”riktiga” hifihögtalare.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster