Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.
Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?
Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion .
Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?
Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:
- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.
Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett
)är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.