Morello skrev:Vad är D-option?
Digital- , förstås, nästan alla spelar ju digital-musik nuförtiden!

Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Digital- , förstås, nästan alla spelar ju digital-musik nuförtiden!
music4ever skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Det är väl typ två olika delningsfilter du kan växla mellan. På de större 5-systemen så kopplas de övre basarna över diskanten bort när man aktiverar d-optionen, så högtalaren beter sig ungefär som den mindre 3-system versionen (t ex i28, i32s).
music4ever skrev:Kommer det "bara" bli en i64s liknande version (fast med 7 element) eller kommer det även bli en i32s version (med 4 element)?
Morello skrev:Det låter helt vansinnigt om han inte använder dem som fullregisterhögtalare.
Alternativt kan man ju justera koncepetet en smula genom att avsevärt höja delningsfrekvensen till tex 250 Hz och samtidigt givetvis ge akt på hur bassystemet placeras i förhållande till sidosystemet. Med en sådan lösning avlastas B85-orna väsentligt.
Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Morello skrev:Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Trodde det var D'Appalito-option.
Morello skrev:Trodde det var D'Appalito-option.
Morello skrev:Lms skrev:Morello skrev:Vad är D-option?
Ett kinder ägg.
Trodde det var D'Appalito-option.
UrSv skrev:Morello skrev:Trodde det var D'Appalito-option.
Appappapp!
DVD-ai skrev:En ”halv” topp av dessa vet jag i alla fall en person som skulle vara spekulant på, och nej det är inte jag (har redan ransakat mig själv och piskat mig över ryggen med vigvatten doppad taggtråd) utan en kär vän som tycker att i28 är för lätta att bottna i ett ca 15-18kvm stort vardagarum och kort lyssningsavstånd.
Morello skrev:Tvetydigt - är hela systemet aktiverat är det en D'Appalito-option och är endast nedre halvan (jämte diskant) aktiverad är det en Dammsugar-option!
music4ever skrev:Det lilla jag vet om 7-systemen, så betvivlar jag starkt att du skulle kräva mer ljudtryck i en vanlig bostad. De kommer leverera en väsentligt högra SPL förmåga än i64s.
IngOehman skrev:Morello skrev:Tvetydigt - är hela systemet aktiverat är det en D'Appalito-option och är endast nedre halvan (jämte diskant) aktiverad är det en Dammsugar-option!
Nej, d’Appolito är det aldrig. Varken när halva eller hela är aktiverat.
Men jag kan förstå att det kan se ut som om det är d’Appolito.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster