Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Jag har faktiskt också mina bs60 kloss an pi60. Men jag antar att det är mycket som spelar in viket läge som låter bäst hos en. Skönt att vippa finns i alla fall, precis som du sa!
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev: Sen är ju också smaken som baken
IngOehman skrev:Nejdå, så behöver det inte vara, olika rum kan vara väldigt olika. Men i varje fall 95% av alla rum täcks in av normalområdet.
Men sen kan ju även smaken variera, för att inte tala om klangkvaliteten hos olika inspelningar. Ratten på bc60/bcX är tänkt att OCKSÅ kunna användas som tonkontroll, vid behov.
Åt vilket håll hamnar du med ratten?
Och utgångspunkten bör då vara riktiga fullregistriga fonogram, inte det komprimerade/bandbreddsbegränsade mög som de flesta listmusik-inspelningar tyvärr är.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.
Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).
Vh, iö
genstruktur skrev:IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.
Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).
Vh, iö
Så här ser det ut.
[ Bild ]
Panelerna bakom vänster och höger front är absorbenter med Ino Aco i. Förutom det är alla hålrum i soffan uppfyllt med mineralull och annat absorberande material. I övrigt är det möblerat normalt. Inte minimalistiskt men inte heller jättemycket saker överallt.
Bs60 kan nästan inte stå närmare pi60 än de gör, det är cirka 1 cm mellan dem. Vippan på bcX står numer även i eqvidistal position.
Tack för svar kring detta, jag får helt enkelt ställa basnivån efter tycke och smak. Skönt att inget verkar vara fel!
IngOehman skrev:Då är avståndet från lyssnaren till pi60 annorlunda än avståndet till bs60.
Även avståndet mellan pi60 och bs60 påverkar.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ingvar: Tänker jag rätt att formeln för att räkna ut korrekt inställningen på kontrollboxen är följande:
1/(1/6700-1/Z)
där Z är ingångimpedansen för slutsteget?
DVD-ai skrev:Såhär ser det ut
genstruktur skrev:Tja!
Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.
Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.
Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket
Hjälp en okunnig att förstå
DVD-ai skrev:Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?
DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Tja!
Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.
Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.
Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket
Hjälp en okunnig att förstå
Jag tror att det kan ha att göra med skillnader i filterverkan mellan bcX och steget... skumt ändå att det är så mycket...
Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?
Frisk skrev:DVD-ai skrev:Eller kanske:
Det är ju en intressant tanke, 208an har ju en switch på baksidan för < 8ohm last. Kanske det spelar in? Missade ändra den när jag bytte från pi60s till i32s, då blev steget lite varmt, första gången någonsin. Hur är skillnaden med switchen ställd i 8 ohmsläget på steget?
Morello skrev:I 8 ohmsläge höjs matningsspänningen en aning med hjälp av en extra sekundär på trafen.
genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)
Morello skrev:genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)
Snarare 22 kohm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster