piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-20 00:36

Bamsefar skrev:
dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Tack för den :cry: :cry: :cry: :cry:
Har inte du "lilla" i16z?
Eller var dom inte tillräckligt "potenta"
:wink:

ps. det är väll i mest bas man tävlar när det gäller penis substitut. Så alla infra ägare :lol:

pps. Hoppas inte NN läser det här :roll: :twisted: :lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-20 00:40

dawen skrev:IÖ: Säg vad du vill ha för rubrik på inlägget så flyttar jag ditt inlägg till någon annan forumdel! Det har ju faktiskt rätt lite med Ino att göra :)

Då avblåser jag frågan istället. Vill verkligen inte starta en tråd med en sådan fråga. Frågade bara för att någon antydde att det finns fall där folk köper saker av andra skäl än hur sakerna presterar ljudåtergivningsmässigt.

Således - ignorera frågan.

Jag frågar alltså INTE längre om hur dyra högtalare det finns för hemmabruk.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-20 08:43

Alexi skrev:
Bamsefar skrev:
dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Tack för den :cry: :cry: :cry: :cry:
Har inte du "lilla" i16z?
Eller var dom inte tillräckligt "potenta"
:wink:

ps. det är väll i mest bas man tävlar när det gäller penis substitut. Så alla infra ägare :lol:

pps. Hoppas inte NN läser det här :roll: :twisted: :lol:

Njaäe, nu lirar jag på iP.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-20 08:57

IÖ: Ok, jag är med på vad du menar. Inget behov av att avblåsa frågan!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-20 09:00

Jag håller inte med om att bästa mässorna är tysta. Snarare att utställarna ihop med arrangör borde lägga manken till och planera sina rum i förväg så att det mesta av nödvändiga akustiska förberedelser går att göra innan mässan. Att folk inte kan köra en bil på en bilmässa är inte riktigt jämförbart eftersom man behöver en väg för att använda bilen, medans man "bara" behöver ett rum för att använda stereon. Det finns ganska många besökare som aldrig annars skulle få chansen att lyssna på mycket av grejorna eftersom grejorna inte finns vanligtvis i särskilt många butiker. Dessutom så är ju stereoaffärer inte så jämt utspridda över Sverige heller och egentligen är dom ganska få till antalet. Däremot så får man som besökare hålla i minnet att det är svårt/omöjligt att få det riktigt bra på en mässa. Men om man försöker så går det i regel bättre än om man struntar i att göra något åt rummet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-20 11:21

Haakan_W skrev:
EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger
På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?

nej jag tar inte upp nåns tid...jag ville lyssna på 802D...får man inte göra det? ville bara se hur deras personal ställer sig till ino...

är det olagligt eller ens omoraliskt? varför sån reaktion?
Som jag skrev "Missförstår jag dig, Haakan?". Jag trodde det alltså inte, men ville få klarhet varför jag frågar dig! :)
Som du skriver nu är det vinklat att du primärt ville lyssna på 802D vilket ju självklart är helt OK. I inlägget "överst" spenderas 3/4 på lögnen och att du ville ha igång en diskussion. Därför undrade jag...

Men nu e jag med igen Håkan.

Morello skrev: Helt riktigt. Haakan är har ju byggt mina trevägshögtalare.
Ah du din... :lol: 8) :D
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 12:10

Mayro skrev:
Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?

du har en del att praktiskt lära om dipoler min vän :lol:

-- snip --

Onekligen har jag väldigt mycket att lära om dipoler precis som mycket annat. Mitt uttalande baserades på den erfarenhet jag hade och den begränsade kunskap jag har om dipoler. Min slutsats var därför självklar för mig och enkel. Kanske var den också fel. Det finns ju faktiskt utrymme för att man kan ha fel..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 12:50

Japp ursv...
Denna gång var du på felstigen.. Som du säger så går vi alla den vägen till o från..

Jag gjorde det i frågande form om rydberg steg i går.. :oops: Så inget att va ledsen för... :lol:

Mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-20 13:09

Sedan kan man ju uttrycka sig litet bättre än bara "du har en del att lära, min vän" och ett gapskratt.

Bättre att få en konkret förklaring till varför det var fel än att bli utskrattad, tycker i alla fall jag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 14:29

Mayro skrev:Japp ursv...
Denna gång var du på felstigen.. Som du säger så går vi alla den vägen till o från..

Jag gjorde det i frågande form om rydberg steg i går.. :oops: Så inget att va ledsen för... :lol:

Mvh
Tobbe

Hur vet du att det var jag som var på felstigen? När du utrycker dig som du gör så verkar som om du var helt säker på att du har rätt. Du har ju som det verkar i de flesta av dina inlägg fullständigt fel om piP, INOs högtalare och skriver en mängd inlägg där du är helt fel ute vad gäller dessa, om deras behov av rumsbehandling och om vad folk tycker om dem. Var är det som säger att du har rätt denna gång?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 14:37

Almen skrev:Sedan kan man ju uttrycka sig litet bättre än bara "du har en del att lära, min vän" och ett gapskratt.

Bättre att få en konkret förklaring till varför det var fel än att bli utskrattad, tycker i alla fall jag.

Nu har jag ju genom ett hårt liv och leverne blivit förhållandevis hårdhudad och när jag då blir tillintetgjord och förlöjligad av en teknisk auktoritet och expert inom detta område så tar jag det inte så hårt. Självklart hade jag gärna mottagit en mer utförlig förklaring.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 02:12

Ja ursv.
Eftersom du efter mitt inlägg visar du inte vill annat än tjafsa så..

Ja du behöver en stor portion av kunskap samt erfarenhet om hur dipoler fungerar i praktiken.....

Detta är ingen gissning från min sida.. Detta vet jag du behöver..och märk väl jag mycket mycket sällan säger att jag vet något..

Jag kan tyvärr inte den tekniskt biten i text osv som en del behärskar.... Men praktiskt så kan jag ämnet relativt bra efter över halva mitt hifiliv haft dipoler... Samt hjälpt andra med sina system där ofta dipoler just varit det som spelat..

sedan får du anse vad du vill. vara hur hårdhudad du vill osv.. I mina ögon är du enbart rent barnslig om du fortsätter denna diskution.. Därför du just har så stora brister i ditt kunnande..

Så lär dig före du ska orda med mig hur man arbetar med dipoler i praktiken..för där går du på fel gubbe min herre.. totalt fel.. :lol:

därmed har jag sagt mitt till dig i ämnet.. förstå eller skit i det.. Mig rör det inte vilket du gör..

och min otrevliga ton har du förtjänat efter dina sista inlägg min herre..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 02:20

Kan man då säga att du tillber dipoler ?

Var då snäll och redogör för dipolens fördelar
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 02:51

MP skrev:Kan man då säga att du tillber dipoler ?

Var då snäll och redogör för dipolens fördelar

Ja lite kan man säga det faktiskt.. Har endast hört en enda låda bättre än fullrange dipoler och det var wilson i Sthlm..Så jag föredrar dipoler.. Audio Artistry är väl ettorna bland dipolkonstruktioner utan tvivel.. Infinity ligger bra till därefter. Men dom är ju dipoler endast ner till basen iofs..

och fördelar.. Jadu.. Först o främst så kan jag inte göra detta eftersom vi delar absolut inga referencepunkter någonstans..har tydligt inte ens i närheten av varann i våra ideal..

Varvid allt jag "redogör" skulle bli enbart tomma ord för dig i varje fall..

Så tyvärr bortkastad tid för mig att skriva likaså för dig att läsa.. Så jag bespar dig och mig denna onödiga tidsspillan.. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 02:56

Det låter som om du inte vill dela med dig av dina stora kunskaper om dipoler ? 8)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 03:04

tror du jag är nå jävla säljare kanske.. då tar du fel .. Så av vilket skäl skulle jag ens överväga att starta en diskution med dig om hurvida dipoler är bi eller bu...

har du intresse för dipoler får du väl göra som alla seriösa gör då dom har intresse för saker.. Man besöker o lyssnar själv.. Ev köper själv o lever med ett tag o lär sig osv osv..

inte fan skulle man sitta o fråga så fåniga saker som du gör ungefär som jag vore nån jävla säljare heller..

så lägg ner med ironi o spydighet är du snäll..du är enbart tröttsam och tråkig..

men den dagen du sitter med en dipolkonstruktion och inte får till det så kan jag gärna titta föbi vid tillfälle o ge dig nåt tips ev på lösning av ditt problem . tills dess kan du lägga ner

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 03:08

Mayro skrev:.. Så av vilket skäl skulle jag ens överväga att starta en diskution med dig om hurvida dipoler är bi eller bu...
Jag som trodde de var "di" 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 03:12

Bild

Bild

Bild

Gissa vilken högtalare 8)
Ha ett fint liv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-21 06:54

Mayro om MP skrev:du är enbart tröttsam och tråkig..

Då är ni två...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-21 09:17

Nu lugnar vi ner oss, och fortsätter att diskutera piP på mässan. Vill vi diskutera dipoler, Mayros påstådda kunskap om dessa eller vem som är tröttsam hit och dit - starta en ny tråd :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-21 14:28

Graferna visar Audio Artistry Beethoven 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-02-21 14:58

Såg dom så roliga ut?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 18:38

ser roliga ut ?

Bild

Som trafikljus :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-02-23 16:46

Läckert vattenfall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-23 17:22

Och :?:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-23 17:34

Frutti skrev:Läckert vattenfall.

Det där är inte vad man normalt kallar vattenfallsdiagram för högtalare, dvs kurvor över hur snabbt de olika frekvenserna klingar ut efter signal. Det är istället en 3d-graf över spridningsegenskaperna. Man kan t.ex se att nivån i basen är minst vid 90 grader, och ökar vid större vinklar (dipol bakåtstrålning) medans den minskar i diskanten. Upp till 45 grader ser det väldigt stabilt och fint ut över hela registret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-23 17:38

Så sant! Här är däremot vattenfallsdiagrammet :)

Fig.10 shows the cumulative spectral decay plot calculated from the Beethoven's impulse response. It is superbly clean throughout the treble, but there is some hash present in the low treble, which I suspect is due to early reflections from the speaker's structure. However, as SD had nothing but praise for the Beethoven's sound, I assume this is benign.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-23 18:58

benign? Har aldrig råkat på det ordet. Vad betyder det?

(hitta själv)
Hmm godartad ofarlig, tydligen.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-24 02:27

Har du aldrig varit på charter i benigndorm ? :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 12:13

Frågan har säkert vart uppe förr men finns det några mätningar på nån av Inos alster ? Skulle vara kul och jämföra lite med sina egna byggen :)

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino