Cortado skrev:Kraniet skrev:Morello skrev:Jag ser inte riktigt vad elementet skall användas till. Utöver det helt okontrollerade membranbeteendet kan det landa skräp mellan bobin och polstycke,
Skulle nog vilja säga att det är väldigt välkontrollerat membranbeteende. Men högre delning än 2 kHz är det väl inte tal om.
Men baserat på de tidigare elementen så har det nog väldigt låg dist
För det priset borde tycker jag att man borde förvänta sig bättre prestanda. Nästan 10k för två 5" ?.. känns lite mycket om man frågar mig.
Prisvärt eller inte.
Motorsystem med T-gap och koppar på rätt (?) ställen. Titanbobin, en enkel konuppbrytningspeak som ligger långt upp i frekvens. Speciellt upphängningsgummi. Det är ett väldigt avancerat element.
Sen hur "bra" det är beror väl på implementation.
Men låg dist kan man nog förvänta sig.
Såhär ser några jämförande mätningar på harmonisk dist, på liknande element, ut från Zaph audio.
Här är den äldre versionen med magnesiumkon W16NX001

Scan-Speak 15W8530K00

SB15NRXC30-8B

Dayton RS150-4

Linkwitz la stor vikt vid linjäritet och energilagring i elementen. Där presterar excel-elementen generellt väldigt bra
http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htmedit: jag antar att det nya elementen kommer prestera bättre än det tidigare. Men det behöver ju inte vara sant.
edit2: ang prisvärdhet kan man se att elementet från Accuton presterar rätt så dåligt i linkwitz test. Det elementet kostar 6000kr/st
edit3: men jämfört med tex SB15NBAC30 (som verkar vara så bra det behövs?) så är det ju knappast prisvärt