Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Nån form av feedback system, inte ACE.
Svante skrev:mike34 skrev:Nån form av feedback system, inte ACE.
![]()
![]()
I någon gammal Radio och Television föreslog de en sensortråd inlindat tillsammans med talspolen, bifilärt, som skulle användas som temperatursensor. Sen modifierar man utresistansen hos förstärkaren så att det kompenserar för resistansökningen.
Jag tror aldrig att det blev nåt.
Alternativet vore konstantströmdrivning, och ökad mekanisk resistans.
phon skrev:4. En burk kylspray kopplad till luftgapet. Tryck in en dusch vid behov.![]()
Föresten ...
Hur var det nu med varma ferritmagneter? Var inte dom mycket blekare än Alnico?
Kanske lika bra att kyla hela magneten kontinuerligt när man spelar, så håller sig både den och spolen kalla. Några Peltier-element limmade bakpå, så låter man signalen mata dessa också. Ju högre man spelar, desto mer kyla levererar dom, verkar väl bra?
paa skrev:Om man bygger sin högtalare med två basar och därmed 6 dB högre känslighet, så motsvarar det ju massor med gratis kylning!
Nagrania skrev:Funderar på att bygga om två kylar eller frysskåp till högtalarlådor. Vilken modell och storlek från Electrolux tror ni skulle passa? Hur kallt bör man ha i skåpet för att få lämplig kylning?
![]()
![]()
Piotr skrev:paa skrev:Om man bygger sin högtalare med två basar och därmed 6 dB högre känslighet, så motsvarar det ju massor med gratis kylning!
Yupp! Och effekten till varje talspole för givet spl blir endast 1/4 av den som hade gått till en ensam stackare.
/Peter
Svante skrev:
Kommer inte att funka. Du måste ju anpassa kylingen till effektutveckilngen i talspolen, och så snabba förändringar fixar inget kylskåp.
phon skrev:Fast visst borde det väl funka? Man kör en frys, sätter den på max (-32C) och har bra flänsar på magneten. Då borde den hålla sig rätt kall hela tiden.
phon skrev:
Men, (som dom säger i Let's dance) deltaT blir väl samma, bara en annan absolutpunkt, man flyttar besvären bara. Å andra sidan kanske totala besvären är mindre vid den lägre absoluta temperaturen?
Jocke skrev:Om det är temperaturstegringen som är problemet vore det kanske möjligt att lägga likström över högtalaren när den inte spelar musik? Skulle väl leda till en konstant "hög" temperatur?
/J
Svante skrev:Piotr skrev:paa skrev:Om man bygger sin högtalare med två basar och därmed 6 dB högre känslighet, så motsvarar det ju massor med gratis kylning!
Yupp! Och effekten till varje talspole för givet spl blir endast 1/4 av den som hade gått till en ensam stackare.
/Peter
Och då kan man ju spela 6 dB högre... duh.
paa skrev:Och att man i princip får en fyra gånger starkare förstärkare gratis, är värt ett : "..duh?
Naqref™ skrev:Jocke skrev:Om det är temperaturstegringen som är problemet vore det kanske möjligt att lägga likström över högtalaren när den inte spelar musik? Skulle väl leda till en konstant "hög" temperatur?
/J
Eller ännu bättre är väl en hf-bias ström som moduleras av hur stor nyttosignalen är?
phon skrev:
Många finesser på ett spett.
IngOehman skrev:2. Jag dimensionerar alltid elementen med så hög intrinsisk känslighet som det är möjligt, så att uppvärmningen minimeras (och lasten för förstärkaren också blir lätt).
3. Jag konstruerar alltid alla högtalare jag gör för att arbeta optimalt i "uppvärm tillstånd".
IngOehman skrev:2. Jag dimensionerar alltid elementen med så hög intrinsisk känslighet som det är möjligt, så att uppvärmningen minimeras (och lasten för förstärkaren också blir lätt).
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:2. Jag dimensionerar alltid elementen med så hög intrinsisk känslighet som det är möjligt, så att uppvärmningen minimeras (och lasten för förstärkaren också blir lätt).
Jättebra, men hur skiljer sig intrinsisk verkningsgrad från annan? Den klent bildade Max känner inte till ordet intrinsisk
MKo skrev:IngOehman skrev:2. Jag dimensionerar alltid elementen med så hög intrinsisk känslighet som det är möjligt, så att uppvärmningen minimeras (och lasten för förstärkaren också blir lätt).
3. Jag konstruerar alltid alla högtalare jag gör för att arbeta optimalt i "uppvärm tillstånd".
Ingvar,
2. ja kunde nästan ge mig attan på det!Får man fråga vad den egentliga verkningsgraden ligger på som högst (inom det tilltänka frekvensintervallet som dom används inom) för t.ex basen o diskanten i PI60s som exemple innan någon filtrering/dämpled etc. lagts till?
MKo skrev:3. Innebär detta att man i praktiskt handhavande bör "värma upp" högtalarna en aning i början medelst spela musik på en stund innan finlirar lyssningen påbörjas på en Ino högtalara(om man ska ha det riktigt optimalt s.a.s.)?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster