Kulo 1.0 - 2vägs 6.5"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-18 01:57

Efter att ha lyssnat lite så verkar volymen funka. Testar olika dämpning, bland annat med konstvadd och öppet rör...
Men jag tror att den viktigaste förändringen skulle vara filtret. Kommer nog låta mycket bättre om delningen sänktes en bit... 3kHz?
Hur lågt går en gammal 1"-dome?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-18 02:26

Du kan nog lägga dig omkring 2-3kHz till att börja med om du delar med 12dB/oktav åtminstone
Jag skulle tippa på att Luxor själva delade diskanten vid 4-5 Khz i ett 3 vägs system och att diskanten har sin undre gräns vid 1.1 kHz enligt databladet :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-18 03:29, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-18 03:23

ja lägre än 2khz bör du nog inte gå iaf...då lär det dista friskt

Användarvisningsbild
tvett

Filter

Inläggav tvett » 2006-02-21 21:10

Ha i åtanke att det här ska göras med minimal budget och ska lära mig någonting.Javisst kan jag göra en bra högtalare om jag köper andra element, bygger en låda på 20 l och en "färdig" filterlösning för just dem.
Men då har man tappat hela poängen. Jag är nöjd om de spelar ok mysmusik i sovrummet med låg volym.

Köpte ju terminaler med inbyggda tvåvägsfilter för halva priset (70kr) men som flera påpekade var de märkligt delade....6kHz stod det på pappret och tom 7kHz om man räknade. Ville hamna runt 3kHz
Gick tillbaka idag och bytte till en dyrare (utan att ha kvitto eller behöva ge pengar emellan) trevägsmodell i hopp om att den skulle vara lite vettigare..
Väl hemma och lite eyeballing verkade det vara två högpassfilter, ett 1:a ordningens till mellanregister och ett andra ordningens till diskant. Dessa delade vid 2kHz och 4kHz, basen fick visst dämpa ut sig själv..... Alla delar är limmade till kortet och inte en text finns att läsa...

Bild

...så det får sonika bli såhär:
Sätter diskanten på det första högpassfiltret och vänder på det andra, men tar bort kondensator för att få en lägre delning som ett 1a ordningens.
Denna kondensator är på 4 uF och ska dela vid 4kHz högpass, vad kan det sitta för spole då? Ska man gissa på 0.8? Vore bra och veta....
Ja gissar att delningen hamnar runt 2kHz för både basen och för diskanten.

Låter iaf mycket bättre än de första vid 6kHz :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-22 10:27

Kul projekt - att göra något av väldigt lite! Antar att du inte planerar att placera dem mitt på golvet utan de hamnar nära en vägg i sovrummet. Jag skulle nog föreslå att du använder högpassdelen i filtret och ansluter diskanten där. Basen kan du ansluta utan spole och dra nytta av talspoleinduktansen. Så är filtret löst i Carlsson OA50 tex. Så kommer du igång och kan börja lira och sedan göra eventuella justeringar efter hand!

/J

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-22 11:44

Har lyckats läsa storleken på mittenfiltret (numera det enda högpass) och den är på 10 uF. Torde väl vara ungefär 1k5Hz.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-22 21:06

MP skrev:Egentligen tycker jag att det vore spännande med ett riktigt sunk bygge av den typ du beskriver just med anledning av den annalkande mätkvällen http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8240

Ta med dina alster och kommer att lära dig mycket för framtida byggen.

UH???!!!!
Matkväll var när - jag älskar mat!!! Jasså MÄT .... var? när?

Kalla det inte sunkbygge. Finns det högtalarelement ska de provas!!! Varför köper man en ScanDyna 65XXXE-8765 543HM/CCC för 3½ mille, jo för att prova och se hur det låter. Kan man väl köpa ett "noname" för 99 spänn för att pröva med.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 21:23

att kalla det sunkbygge är inte speciellt negativt från min sida.
Syftar mest på "man tar vad man haver" utan att kombinationen från början är speciellt genomtänkt och än mindre planerad.

Sunkbyggande är kul, i alla fall medans man bygger :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-22 21:53

Av din ton förstod jag vad du menade. Det är alltid kul att se hur långt man kan komma med billiga grejjer.

Byggde en kolbox med MGR-element. Det lät skit - freknskurvan måste sett ut som en hängmatta. Inget mellanregister, men billigt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 19:25

Front inhandlad. 19*78cm hylla i ek från ikea. Resten får byggas i 18mm mdf. Formatet på högtalaren blir 190mm bred och 360mm hög med ett passande djup, tex 360mm. Volymen blir då 19l och vi får ett Qtc på 1.05.

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-23 19:34

Ropar HEJA!!!!

Friskt vågat är hälften inne eller nåt sånt.
Fråga: vad för IKEA-ek???

Borde åka till IKEA och rekognisera - det finns nog ett och annat som kan användas till audio-ändamål. Har någon sett om IKEA Schweden har ett fat?? som heter Bamboo (det ska vara stort!). Kan användas till vägghögtalare.

En varianat till - såg några italienska högtalare som var sammansatta av träskivor som frästs ur i mitten. Om man använder en liknande metod kan man ju få nästan vilken form man vill.

Mer form: Våren -94 besökte jag en möbelmässa i Älvsjö och såg en "pelarhögtalare" som såg ut som en ..... pelare; drygt metern hög och kanske 40cm i dia. Den var räfflad och såg antik ut. Tillverkades i Stockholmstrakten av en snickarfirma. Vet någon mer???

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 19:58

soundbrigade skrev:En varianat till - såg några italienska högtalare som var sammansatta av träskivor som frästs ur i mitten. Om man använder en liknande metod kan man ju få nästan vilken form man vill.

Det är ju det StefanA har gjort men han valde att ta samma profil hela vägen....

Det är massiv stavlimmad ek från Rumänien, namn STÅTLIG på ikea-vis. Det är största kostnaden i bygget.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 21:34

Bild

Ungefär så ska det se ut till slut... fast inte i papp... och lite större låda.... annars är den rätt söt med Rockford-Fosgate-lådan.
Element och diskant ska fräsas ner i fronten. Fräsmeister StefanA bor inte i Jönköping måhända? :roll:

Vilken färg ska väljas till mdf:en? Ska matcha front i ek.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-23 21:39

DU, gör fronten högre än själva lådan och montera diskanten på den kanten som sticker ovanför det ser fint ut.
En högtalare i Klang&Ton (Cheap Trick) var gjord så. Fixar bild strax.

Eken var alltså en stor rese, inte precis skärbrädan DRULEN. Tittar på Bauhaus limfog i bok och björk.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-23 22:05

Så här - Klang&Ton Cheap Trick 186):
Bild
Andra balla projekt:
Bamboo (låddan från IKEA, högtalaren i tyska Hobby HiFi):
Bild
Bild
Och så den här fulingen (Micoc the Dome ur Kland&Ton):
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 22:37

Pja meningen var ju från början att den skulle ha en högre baffel än låda, men behöver nog all volym jag kan få till elementet...du kan ju kika på de första sidorna. Bamboo var ju riktigt rolig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-23 22:46

Orkar jag kan jag ta fram mer om BamBoo, men jag hittar inte just denna Bambu på IKEA. Bara en midnre.
Och så 6 föreslagna element: Fostex FE87Z, Veravox 3, Vifa 10 BGS !!9/8, Visaton FR12, Visaton BG13, Visaton FR15.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-23 23:11

soundbrigade skrev:Bild

Hehe, ja den blir ju fin, men inte är det smart att sätta en högtalare mitt på en cirkulär baffel inte.

Så här blir det med en tangbandare mitt på en 0,5 m stor cirkulär baffel...

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 23:28

När jag först hörde talas om dem så tänkte jag att man satt elementet på sidan... skulle det vara bättre? Mycket komponenter till filtret var det i skålen iaf....

Vad tror du om mitt filter Svante?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-24 00:15

Imorgon kommer hele BamBoo-grejen.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-24 00:36

tvett skrev:Bild

Ungefär så ska det se ut till slut... fast inte i papp... och lite större låda....

Precis den diskanten jag tänkte på :wink:

Men den där basen är med jättestor sannolikhet inte tillverkad av Luxor vill jag bestämt hävda, fast det visste du nog
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-24 00:37

MP skrev:Precis den diskanten jag tänkte på :wink:

Men den där basen är med jättestor sannolikhet inte tillverkad av Luxor vill jag bestämt hävda, fast det visste du nog

Du har inte läst första inlägget? Det är en MGR.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-24 00:41

tvett skrev:Vad tror du om mitt filter Svante?

Eh, nja. Ibland är det lite svårt att frigöra sig från hifiidealen.

Alltså, vill du hålla på och labba för att lära dig är ju filtret ett av de bästa ställena att göra det. Filter är viktigt, där har man möjlighet att fixa till en del av bristerna i en konstruktion och det kan också bli rejält fel.

Om du sedan skaffar dig en liten billig rundtagande elektretmikrofon så kan du mäta lite och se hur det ser ut.

Standardfilter tror jag inte så mycket på och 2:a ordningen till diskanten är nog ett minimum. Eventuellt funkar det att skippa filtret till basen, men det är troligare att det inte gör det, samtidigt som det förstås är en gradfråga.

Men som sagt, labba på, prova! Och känns det svårt att veta vad som låter bäst kan man ju ta lite stöd av mätningar. Detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig både att bygga och att mäta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-24 00:43

tvett skrev:Du har inte läst första inlägget?

Visst har jag läst det men inte hela :wink:

Nu har jag däremot läst hela :oops:
Som tusan, byggde hela mitt resonemang på att du skulle använda en luxor 6½

Klantigt av mig.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-24 13:40

Så kan det gå MP. Du hade trots allt rätt i att 10 liter är lite lite (trots rekommenationer från MGR) och att elementet omöjliggör ett vettigt Qtc.
Med nuvarande planer blir volymen ca 15-20 och Qtc runt 1.05.

Bild

basta! har kraschat men ur ren principsynpunkt och estetik....
Hur stor inverkan har avståndet mellan bas och diskant? Egentligen.
Vad är snyggast?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-24 13:43

soundbrigade skrev:Imorgon kommer hele BamBoo-grejen.

Se separat tråd - BamBoo. Finns också en vägghängd TL-låda med 4" TB.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-24 14:45

tvett skrev:Så kan det gå MP. Du hade trots allt rätt i att 10 liter är lite lite (trots rekommenationer från MGR) och att elementet omöjliggör ett vettigt Qtc.
Med nuvarande planer blir volymen ca 15-20 och Qtc runt 1.05.

Ja fast jag använde de elementdata som du angivit trots allt :wink:
Diskanten du har är helt ok, inte toppklass men hygglig för ett billigt bygge.
Placeringen kan vara viktig beroende på filtrets delning och branthet med mera.
Simulera placeringarna lite osymmetriskt och jämför
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-25 16:16

Såhär får det bli!

Bild

190x390mm

Har fått en Bosch överhandsfräs av far. Tyvärr ligger den 80 mil bort, men frakt är billigare än att köpa sämsta Fultema ändå. 6mm stål finns väl inte i större storlekar? Behöver ett ca 20mm när diskanten ska försänkas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-28 16:45

Kostnad för mdf:

K-rauta. Minst en board 122x244 16mm 350 kr + 18kr/snitt
Silvan 179kr/m2 + 20kr/snitt
Beijers. 10 exakt kapade bitar, 60 kr

Det är bra att det finns goa gubbar.

b190*h390*d350 ger 17 liter med element etc.

Bild
lånade lite av Haakan och kladdade i mspaint.exe som vanligt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-05 23:05

Fick ett paket på posten, Kakor och bullar från mamma och en överhandsfräs från pappa.
Måste städa köket imorgon när dammet lagt sig.

Bild

De två bafflarna ska delas med cirkelsåg och tas upp med sticksåg och hålsåg...
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum