Cortado skrev:RSG skrev:Formatet är lagom för en 8", men i övrigt
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?
Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.
Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.
Klart intressant vore att se någon testa!
Lite lustigt att detta dyker upp just nu. Jag har tre av dessa liggande hör hemma och har mätt på en diskant som är tänkt att kombineras med hornet, SICA CD60.38. Detta är snart två år sedan men så sent som förra veckan tog jag tag i saken och modifierade en SEAS 22TAF/G.
Jag har ännu inte mätt något med SEAS-diskanten men det kommer (säkert vilket år som helst

)
SICA-diskanten jag testat verkar inte vara någon höjdare, åtminstone inte tonkurvemässigt. Tanken för mig var att undersöka hur hornet sprider och till detta behövde jag en diskant med bra passform, egentligen ett uselt sätt att undersöka eftersom jag inte har en aning om hur diskanten ser ut på plan baffel.
Slutsatser som dock kan dras ur testen med SICAn är skillnaden i vertikal och horisontell spridning och här är jag inte överförtjust i beteendet. Mina förhoppningar var att den vertikala spridningen skulle begränsas bättre men tyvärr är inte fallet så, istället är den smått kaotisk jmf med horisontalspridningen. Titta på bilderna och döm själv, ni kanske gör en annan bedömning?

- horisontal.png (37.04 KiB) Visad 6371 gånger

- vertikal.png (36.83 KiB) Visad 6371 gånger
I de två följande har jag rätat ut responsen till att bli helt rak för att man lättare ska kunna se hur off axis-mätningarna faller. (exakt samma EQ på alla kurvor)

- horisontal EQ.png (37.03 KiB) Visad 6371 gånger

- vertikal EQ.png (37.07 KiB) Visad 6371 gånger
Slutligen lite bilder på den modifierade SEAS-diskanten tillsammans med hornet.

- 1.jpg (351.62 KiB) Visad 6371 gånger

- 2.jpg (299.37 KiB) Visad 6371 gånger

- 3.jpg (395.82 KiB) Visad 6371 gånger

- 4.png (860.17 KiB) Visad 6371 gånger