Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
olaume skrev:Min bild av Linn-filosofin och dess anhängare är att de lägger våldsamt fokus på vad de kallar musikalisk linjäritet, att tonerna ska nå örat i absolut rätt ögonblick med minsta möjliga avvikelse, som det allena saliggörande.
olaume skrev:Carlsson-lyssnaren fokuserar istället mer på parametrar som tonkurva och rumslig upplevelse.
Tangband skrev:I nuvarande serie verkar de dyraste högtalarna med exaktteknik mäta ganska rakt, och de billigare passiva högtalarna ut majikserien väldigt krokigt.
Bill50x skrev:Tangband skrev:I nuvarande serie verkar de dyraste högtalarna med exaktteknik mäta ganska rakt, och de billigare passiva högtalarna ut majikserien väldigt krokigt.
Majik 140 har jag lyssnat på, dels i passivt utförande men även Exaktifierad med ett 8-kanals slutsteg för aktiv drivning. Kombon M140/Exakt kostar lite över 70.000 men jag skulle ändå vilja påstå att det är prisvärt jämfört med mycket annat. M140 är en i grunden ganska trist högtalare, knappt värd sina 20+ tusen den kostar. Men visst, med ett bra slutsteg och lite lämplig rumsbehandling kan man säkert få den att sjunga någorlunda. Exakt/M140 spelar i en helt annan liga och låter mycket bra för en i sammanhanget rimlig peng. När jag lyssnade på Linns aktiva exakthögtalare modell 530 så var den många klasser sämre, till ett pris av 128 tusen.
/ B
Fig.8 Linn Majik 140, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room.
Read more at https://www.stereophile.com/content/lin ... ZWX9vA0.99
Summing up the Linn Majik 140's measured performance is difficult. On the one hand, there are some definite problems: that lively cabinet, the sub-optimal drive-unit integration on axis. On the other hand, the problems seemed to step out of the way of the music much of the time. Some listeners will love this speaker for what it does right; others will not be so impressed because of what it does wrong. Bob Reina is definitely in the former camp.—John Atkinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/lin ... ZWX9vA0.99
goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Kraniet, vilka slutsatser ska vi dra av dessa mätningar, är båda högtalarna värdelösa?
Du har väl en Linn-handlare i Umeå så du har säkert lyssnat på Majik 140 vid flertalet tillfällen, vilka direkta paralleller drar du mellan de där mätningarna och det du hört, har du hört felen och hur lät dom?
Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Kraniet, vilka slutsatser ska vi dra av dessa mätningar, är båda högtalarna värdelösa?
Du har väl en Linn-handlare i Umeå så du har säkert lyssnat på Majik 140 vid flertalet tillfällen, vilka direkta paralleller drar du mellan de där mätningarna och det du hört, har du hört felen och hur lät dom?
Värdelösa är dom ju förstås inte eftersom det finns dom som verkar tycka om dom. Jag tycker inte att någon av dom är värda pengarna.
edit: nej det är längesen linnbutiken la ner. Och som jag beskrev tidigare så tyckte jag om "Linn-ljud" ett tag, men inte längre.
Varför skulle jag köpa en "olinjär" högtalare för mer pengar än vad en "linjär" kostar?
goat76 skrev:Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Värdelösa är dom ju förstås inte eftersom det finns dom som verkar tycka om dom. Jag tycker inte att någon av dom är värda pengarna.
edit: nej det är längesen linnbutiken la ner. Och som jag beskrev tidigare så tyckte jag om "Linn-ljud" ett tag, men inte längre.
Varför skulle jag köpa en "olinjär" högtalare för mer pengar än vad en "linjär" kostar?
Nej det är klart, om du ska sitta och mäta på högtalaren och inte använda den för musiklyssning så är det naturligtvis onödigt att betala mer, men är linjär den mest avgörande aspekten för hur en högtalare låter när det kommer till användningsområdet musiklyssning?
Jag vill att du berättar om de lyssningintryck du personligen har av Majik 140 och hur denna olinjära kurva påverkade dina lyssningsintryck till det negativa av högtalaren vid musiklyssning?
När gillade du Linn-ljud och hur låter de?
Kraniet skrev:goat76 skrev:Kraniet skrev:
Nej det är klart, om du ska sitta och mäta på högtalaren och inte använda den för musiklyssning så är det naturligtvis onödigt att betala mer, men är linjär den mest avgörande aspekten för hur en högtalare låter när det kommer till användningsområdet musiklyssning?
Jag vill att du berättar om de lyssningintryck du personligen har av Majik 140 och hur denna olinjära kurva påverkade dina lyssningsintryck till det negativa av högtalaren vid musiklyssning?
När gillade du Linn-ljud och hur låter de?
Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.
Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.
Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.
Akurate 242 kan jag tänka mig låter bättre också
[ Bild ]
Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]
Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.
Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.
Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Notera att mätningen ovan är i rum, utjämnat över flera vinklar
Det "ekofria" on-axis mäter såhär. Att det kan anses vara en "välingenjörad" högtalare är ju skrattretande.
[ Bild ]
Dvs om syftet man har med hifi är att återskapa en inspelning.
Kraniet skrev:Fast återigen så måste vi skilja på
"Låta bra"
och
"vara korrekt"
Om vi har en dålig inspelning, ska den då "låta bra" när den spelas upp eller ska den låta så illa som den faktiskt är? En del är av åsikten att anläggningen ska göra så att det "låter bra" oavsett material. Jag är inte av den åsikten. Det är källmaterialet som ska avgöra hur det låter, inte anläggningen. Anläggningen ska bara så transparent som det bara går, återskapa det som finns på skivan. Det är frågan om nedkodning och avkodning av en ursprungshändelse, inget annat.
Det lustiga med diskussioner av den här sorten är att ingen förordar olinjära förstärkare, D/A-omvandlare osv. Väldigt få förordar att anläggningen ska stå i ett helkaklat rum ("men det blir ju så mycket mer rymd och klang i ljudet!"). Men när det kommer till högtalare är så är det som att allt det där ställs på huvudet. Högtalare kan tydligen få mäta precis hur som helst och fortfarande anses vara "bra återgivare". Hur kommer det sig?
Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Att tro att en dålig inspelning låter extra dåligt i en bra högtalare är likaså det ett feltänk. En sk korrekt högtalare som låter underbart på plingplong mässjazz men brakar ihop på röjig rocksiva och bara låter skräningt och distat, det är ingen korrekt högtalare.
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Att tro att en dålig inspelning låter extra dåligt i en bra högtalare är likaså det ett feltänk. En sk korrekt högtalare som låter underbart på plingplong mässjazz men brakar ihop på röjig rocksiva och bara låter skräningt och distat, det är ingen korrekt högtalare.
/ B
Detdär kan jag hålla med om- men jag håller inte med om att tonkurvan inroom en meter från högtalaren ska vara krokig.
Min erfarenhet är att bara vissa skivor kommer låta bra och andra inte med krokig tonkurva en meter från högtalaren mätt inroom.
Mer musik låter alltså bättre med rak tonkurva- något som Linn insett på deras dyrare högtalare. Allt annat är försäljningssnack eller religion.
sportbilsentusiasten skrev:Linn handlade inte om stampa takten och annat som skrivs om i tråden, det handlade om "musikalisk förståelse".
Motsatsen är "rörigt", där ljuden inte har mening och bidrar till helheten.
Linn har dock på senare år helt tappat greppet, då de först tog bort förstegen och ersatte med digitalt försteg i sina streamers. Musikaliteten blev klart sämre, blev stelt och digitalt tråkigt. Men renare. Fokus är uppenbarligen på detaljer numera.
När de sedan släppte Exakt försvann många av de kvarvarande entusiasterna. Nu låter Linn som allt annat, fokus på ljud inte musik. Detaljer instället för helhet.
När saker o ting inte kunde bli sämre stängde de ned sitt forum och alla extremt dedikerade linnister slutade hjälpa varandra och marknadsföra märkets produkter.
Har numera ingen Linnprodukt längre, vill inte förknippas med trist hifi-ljud, kör nu med Lejonklou och Naim.
RogerGustavsson skrev:En uppmätt rak frekvensgång behöver inte betyda att högtalaren har den kurvan uppställd i vilket lyssningsrum som helst. Hur kurvan mäts upp är också av stor betydelse, vad är det den ska ge besked om? Inte minst amerikanska audiofilpublikationer är rätt oförstående inför flera rumsanpassade högtalare som t.ex. Carlsson, Larsen, Guru och Ino. Bara det där att högtalarna inte ska stå en bra bit ute i rummet utan nära begränsningsytor (dämpade eller med dämppanel inbyggd) är udda i deras värd. Larsen fick frågor om vad de gjort med rummet vid demo i USA, det lät så mycket bättre än rummet intill med mastodontgrejor riggade. Larsen hade inte gjort något alls utan bara ställt in sina L8 mot vägg som de ska stå. Den som var på Göteborgs Hifi Show såg väl också en del högtalare som fungerade dåligt i "vanliga" rum, Magico och MBL stod placerade nästan mitt i resp. rum. Linn har också haft ett tänk vid uppställning av sina högtalare, dikt mot vägg och riktade rakt fram. Det brukar ge ett konstlat ljud, platt och med dålig ljudbild. Att väggen finns nära och stör tycker jag är tydligt. Carlsson-högtalarna (80-talsserien) har en rätt rak frekvensgång på huvudaxeln, den som mättes på under produktionen i Skillingaryd.
Kraniet skrev:Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.
Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.
Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.
Akurate 242 kan jag tänka mig låter bättre också
[ Bild ]
Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]
Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.
Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster