goat76 skrev:hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet

(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)
Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?
Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula

Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...
Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.
Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT