Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Sen måste jag passa på att ifrågasätta den generella kritik som riktas mot ACT. Jag bor nästan granne med Nilento studion i Kållered, där Lars Nilsson spelat in och mastrat massor av ACT-album med artisterna som nämns tidigare i tråden plus en massa andra framstående internationella jazzartister. Jag har en lång hylla med album bara från ACT - som jag actar som de bästa rent ljudmässigt och som alltid ligger framme när jag verifierar mina högtalarbyggen. Landgrens The Moon, the stars and You är t.ex. ett mästerverk i dynamik och upplösning. Så de så...
music4ever skrev:mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Vad är detta för fel som förbättrar ljudet?
Kalejdokom skrev: Landgrens The Moon, the stars and You är t.ex. ett mästerverk i dynamik och upplösning. Så de så...
Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
Dynamik för mig handlar mycket om att varje instrument ges plats i ljudbilden. Svårt att beskriva, men jag tycker inte att det bara handlar om nyckeltal i en analys.
Men lite nyfiken är jag ändå hur ABBA Gold ser ut i Masvis...
darkg skrev:music4ever skrev:mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Vad är detta för fel som förbättrar ljudet?
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
mx skrev:darkg skrev:music4ever skrev:
Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Vad är detta för fel som förbättrar ljudet?
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
Tänker mig att det kanske förhåller sig så, ja.
music4ever skrev:mx skrev:darkg skrev:
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
Tänker mig att det kanske förhåller sig så, ja.
Fast, hur skulle det denna avrullning va? Då alla skivor har olika fel, så kommer den knappast passa överhuvudtaget med en enda. Sen så stör du dig hela tiden på hur basfattig eller avrullad diskanten är.
Så jag fårt fortfarande inte ihop det hur detta skulle gå till.
music4ever skrev:mx skrev:darkg skrev:
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
Tänker mig att det kanske förhåller sig så, ja.
Fast, hur skulle det denna avrullning va? Då alla skivor har olika fel, så kommer den knappast passa överhuvudtaget med en enda. Sen så stör du dig hela tiden på hur basfattig eller avrullad diskanten är.
Så jag fårt fortfarande inte ihop det hur detta skulle gå till.
nuffe skrev:Alla ser förstörda ut! När det "slår i taket" sådär så låter det inte bra.
19 dB i crest borde vara för lite för jazz, är det pop så är det ganska normalt.
Henrik
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Alla ser förstörda ut! När det "slår i taket" sådär så låter det inte bra.
19 dB i crest borde vara för lite för jazz, är det pop så är det ganska normalt.
Henrik
Nja, 19 dB i crest är det inte många av mina album orkar upp till. Det är möjligen tidiga släpp på CD. För pop ligger nästan allt på 10-13 numera. Pink Floyd från 2011 är rätt annorlund mot 80-tals släppen. Likaså Beatles.Nysläppta jazz album är i regel på 12-15 dB crest de gånger jag kollat. Crest är ju inte allt men något säger det ändå. Klassisk musik har också börjat mosas rätt rejält och det kan vara lite kul att plocka fram inspelningar med 50-60 år på nacken.
tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Conan skrev:goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Den är fin! Även bägge albumen med Vanessa Fernandez.
Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
Dynamik för mig handlar mycket om att varje instrument ges plats i ljudbilden. Svårt att beskriva, men jag tycker inte att det bara handlar om nyckeltal i en analys.
Tell skrev:Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
Dynamik för mig handlar mycket om att varje instrument ges plats i ljudbilden. Svårt att beskriva, men jag tycker inte att det bara handlar om nyckeltal i en analys.
This! Alltid ska det tjatas om det här med dynamik, nästan så det enda som spelar roll är dynamiken o resten är oviktigt. Jag har iaf hört musik med låg dynamik som låter helt fantastiskt fint, det var gott att lyssna på, oavsett betyget i Masvis.
mx skrev:Nej, det är du som kanske stör dig på det i så fall. Andra kanske upplever det som bättre.
Det är ju det här med tycke och smak.
darkg skrev:Frågan jag funderade över har sitt ursprung i mx' "För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning", dvs enskild skiva kan (anses) låta bättre i sämre anläggning. Topic alltså. Därifrån är det ett långt steg till att välja en sämre anläggning. Då är den ju inte sämre ens faktiskt, om den är bättre (generellt). Om det är just en avrullning som är "det goda felet" kan man överväga tonkontroll istället, mitt resonemang var principiellt: En sämre anläggning kan absolut tänkas återge en dålig skiva bättre / mindre illa.
music4ever skrev:darkg skrev:Frågan jag funderade över har sitt ursprung i mx' "För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning", dvs enskild skiva kan (anses) låta bättre i sämre anläggning. Topic alltså. Därifrån är det ett långt steg till att välja en sämre anläggning. Då är den ju inte sämre ens faktiskt, om den är bättre (generellt). Om det är just en avrullning som är "det goda felet" kan man överväga tonkontroll istället, mitt resonemang var principiellt: En sämre anläggning kan absolut tänkas återge en dålig skiva bättre / mindre illa.
Kan jag få ett förslag på en skiva (låt) och en sämre anläggning, som återger skivan bättre än om man spelade den i en anläggning med mindre fel?
music4ever skrev:mx skrev:Nej, det är du som kanske stör dig på det i så fall. Andra kanske upplever det som bättre.
Det är ju det här med tycke och smak.
Visst, tycke och smak. Men rent logiskt får jag inte ihop det. Om en skiva har en felprocent på ljudet på 25% (påhittad skala) så har jag svårt att förstå hur en anläggning som lägger till ännu en felprocent på 25%, så det tillsammans blir 50%, skulle vara bättre än med den skivan på en anläggning som ger säg 5%, tillsammans 30%.
Och varje gång jag frågar efter dessa färgningar som skulle göra alla möjliga sorters fel på skivor, låta bättre så får jag inga direkta förslag vad det skulle vara. Vilket är synd, då kanske 90% av musiken jag lyssnar på har påtagliga brister vilket jag gärna skulle minska om det gick.
Hittills så har jag valt att försöka minska min egen anläggnings "färgning" av ljudet, då jag har bara upplevt att ju mindre fel min anläggning gör, desto lättare kan jag lyssna på skivor med problematiskt ljud.
Nattlorden skrev:VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
Enda möjligheten att INTE avslöja överkomprimerade ("söndermastrade") inspelningar är att inte kunna spela värst högt. Annars avslöjar de sig skoningslöst vid volympådrag i alla högtalare som inte av sig själva faller ihop samtidigt. Går det inte att lyssna på något vid en viss nivå, så kommer då inte skillnaden att vara något att lyssna efter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster