Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav sprudel » 2019-03-09 09:14

mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?

Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-09 09:56

sprudel skrev:Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.

Just detta kan jag inte säga att jag stött på, snarare motsatsen. Sådant som inte låter bra i den bra anläggningen brukar inte låta bra i en sämre anläggning heller. Däremot är det inte helt ovanligt att något låter bra i den bättre anläggningen, men inte funkar lika bra i t.ex. bilen. Största problemet brukar vara allt för dynamiskt material, som gör att man behöver hissa med volymen upp och ner. Dels för att inte de tystare partierna skall drunkna i vägbuller och dels för att de starkare partierna inte skall bli allt för starka (klippas av slutsteget).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-03-09 10:02

hcl skrev:
sprudel skrev:Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.

Just detta kan jag inte säga att jag stött på, snarare motsatsen. Sådant som inte låter bra i den bra anläggningen brukar inte låta bra i en sämre anläggning heller. Däremot är det inte helt ovanligt att något låter bra i den bättre anläggningen, men inte funkar lika bra i t.ex. bilen. Största problemet brukar vara allt för dynamiskt material, som gör att man behöver hissa med volymen upp och ner. Dels för att inte de tystare partierna skall drunkna i vägbuller och dels för att de starkare partierna inte skall bli allt för starka (klippas av slutsteget).

Ja bra låter det kanske inte i bilen. Men det kan ju mycket väl låta så att man blir nyfiken. T ex lyssnade jag på P2 för en tid sedan och hörde ett stycke med mycket härlig bas. Jag kollade på sr.se vad som hade spelats just då. Och sen spelade det hemma. Då var inte alls basen så härlig som jag uppfattade den i bilen. Dvs bilens "dåliga" ljud framhävde basen så att jag blev nyfiken på stycket. Men det var inte så intressant i den bättre anläggningen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 10:07

Observera att frågan inte handlar om vilken anläggning som har potential att låta bäst. Jag tror de flesta är överens om att ens huvudanläggning har den potentialen. Annars kanske man måste se över den.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-09 11:02

mx skrev:Observera att frågan inte handlar om vilken anläggning som har potential att låta bäst. Jag tror de flesta är överens om att ens huvudanläggning har den potentialen. Annars kanske man måste se över den.

Ja, ursäkta OT! För min del hade jag redan svarat på trådfrågan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 11:28

hcl skrev:
mx skrev:Observera att frågan inte handlar om vilken anläggning som har potential att låta bäst. Jag tror de flesta är överens om att ens huvudanläggning har den potentialen. Annars kanske man måste se över den.

Ja, ursäkta OT! För min del hade jag redan svarat på trådfrågan.

Nä, det är ingen fara. Jag försöker bara styra atlantångaren i tidigt skede. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-09 11:41

Ted_B skrev:Jag säger detsamma som Peter.
Det finns många skivor som funkar bra i t.ex lurar eller bilstereo som jag aldrig spelar på anläggningen hemma.

STDI skrev:
hcl skrev:

Ja bra låter det kanske inte i bilen. Men det kan ju mycket väl låta så att man blir nyfiken. T ex lyssnade jag på P2 för en tid sedan och hörde ett stycke med mycket härlig bas. Jag kollade på sr.se vad som hade spelats just då. Och sen spelade det hemma. Då var inte alls basen så härlig som jag uppfattade den i bilen. Dvs bilens "dåliga" ljud framhävde basen så att jag blev nyfiken på stycket. Men det var inte så intressant i den bättre anläggningen.

Håller med. Man hör något i bilen och så letar man upp samma låt på Spotify/Tidal etc. och blir bara så besviken på hur mycket sämre det blev utan bilen höga störnivå.

Tell skrev:This! Alltid ska det tjatas om det här med dynamik, nästan så det enda som spelar roll är dynamiken o resten är oviktigt. Jag har iaf hört musik med låg dynamik som låter helt fantastiskt fint, det var gott att lyssna på, oavsett betyget i Masvis.

Nja, vissa typer av musik lever på att inte ha dynamik, för andra låter det helt klart stympat och avviker rejält från hur det låter i verkligheten. Är man van vid att lyssna på levande framförd musik har man kanske det som en referens. Är man van vid att lyssna på "paketerad" musik är det ju det som blir referensen. Jag har t.ex. ingen aning om hur Rammstein låter på scen, inte Yello heller.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:10

petersteindl skrev:Jag kan nämna många skivor/låtar där jag tycker låten/skivan låter bättre i en sämre anläggning/tivoliradio exempelvis än i en anläggning med mindre fel. Fast du + övriga jordens befolkning kan måhända tycka motsatsen men det ger jag blanka f-n i. För mig gäller enkom vad jag behagas tycka för stunden. Övriga människor är helt irrelevanta. :)

Då kan man lika gärna lägga ner forumet med den inställningen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 15:13

music4ever skrev:
petersteindl skrev:Jag kan nämna många skivor/låtar där jag tycker låten/skivan låter bättre i en sämre anläggning/tivoliradio exempelvis än i en anläggning med mindre fel. Fast du + övriga jordens befolkning kan måhända tycka motsatsen men det ger jag blanka f-n i. För mig gäller enkom vad jag behagas tycka för stunden. Övriga människor är helt irrelevanta. :)

Då kan man lika gärna lägga ner forumet med den inställningen.

Nja, jag resonerar likadant som Peter. Jag bryr mig bara om vad jag tycker om mina saker; hur min stereo låter, vilken musik som är bra, hur jag vill möblera mitt hem osv.

Bryr mig väldigt lite vad andra tycker. Varför ska vi lägga ner forumet?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:14

Conan skrev:Rent logiskt skulle det kunna se ut så här: Du har den riktigt välljudande anläggningen som toppar 95 på tryffelskalan. Den illaljudande skivan med en felprocent på 25% låter då verkligen som en reducering på 25% av möjlig ljudkvalitet. På den andra, mycket sämre, anläggningen på säg 50 tryffel kommer samma skiva att inte reducera möjliga ljudkvaliteten med 25%. Det är så långt från det "optimala" redan från början, och lyssnaren har vant sig vid detta att den sämre skivan låter, inte bättre, men "mindre sämre" på den sämre anläggningen.

På en riktigt dålig anläggning med 5 tryffelpoäng (speldosa i trapphuset typ) så är det nog ingen skillnad alls mellan den riktigt bra skivan och ett sönderkomprimerat mög från topplistan.

Få inte ihop det. Felen på skivan finns där. Att dölja dem kräver väsentligt värre fel = de låter sämre.
För egen del så hör jag ganska lätt dynamisk kompression på den enklaste monoradion i köket. Fasen, man kan i stort sett höra de med mobiltelefonens egna lilla högtalare.
Så exakt hur man ska dölja detta och det ska låta bättre, är för mig obegripligt. Därför undrar jag om vad det är för låtar och anläggningar som fixar det.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:16

mx skrev:Nja, jag resonerar likadant som Peter. Jag bryr mig bara om vad jag tycker om mina saker; hur min stereo låter, vilken musik som är bra, hur jag vill möblera mitt hem osv.

Om du inte är intresserad av andra personers åsikter, varför överhuvudtaget ställa frågor på ett forum?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 15:17

music4ever skrev:
Conan skrev:Rent logiskt skulle det kunna se ut så här: Du har den riktigt välljudande anläggningen som toppar 95 på tryffelskalan. Den illaljudande skivan med en felprocent på 25% låter då verkligen som en reducering på 25% av möjlig ljudkvalitet. På den andra, mycket sämre, anläggningen på säg 50 tryffel kommer samma skiva att inte reducera möjliga ljudkvaliteten med 25%. Det är så långt från det "optimala" redan från början, och lyssnaren har vant sig vid detta att den sämre skivan låter, inte bättre, men "mindre sämre" på den sämre anläggningen.

På en riktigt dålig anläggning med 5 tryffelpoäng (speldosa i trapphuset typ) så är det nog ingen skillnad alls mellan den riktigt bra skivan och ett sönderkomprimerat mög från topplistan.

Få inte ihop det. Felen på skivan finns där. Att dölja dem kräver väsentligt värre fel = de låter sämre.
För egen del så hör jag ganska lätt dynamisk kompression på den enklaste monoradion i köket. Fasen, man kan i stort sett höra de med mobiltelefonens egna lilla högtalare.
Så exakt hur man ska dölja detta och det ska låta bättre, är för mig obegripligt. Därför undrar jag om vad det är för låtar och anläggningar som fixar det.

Bara för att du inte får ihop det behöver det inte betyda att andra inte upplever det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:18

Vilken anläggning gör att denna låten blir mer njutbar?
https://youtu.be/OYF5FCu_M-k

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 15:18

music4ever skrev:
mx skrev:Nja, jag resonerar likadant som Peter. Jag bryr mig bara om vad jag tycker om mina saker; hur min stereo låter, vilken musik som är bra, hur jag vill möblera mitt hem osv.

Om du inte är intresserad av andra personers åsikter, varför överhuvudtaget ställa frågor på ett forum?

Jag är intresserad av andras åsikter. Jag är också intresserad att lära mig saker.

Däremot kan jag bestämma själv över vilka skivor och vilka stereos jag tycker låter bra. Förstår du skillnaden?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:20

mx skrev:Bara för att du inte får ihop det behöver det inte betyda att andra inte upplever det.

Eller så är det du som fått något om bakfoten.
Vore trevligt om man fick förslag på dessa anläggningar som fixar dagens illaljudande inspelningar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:20

mx skrev:Jag är intresserad av andras åsikter. Jag är också intresserad att lära mig saker.

Däremot kan jag bestämma själv över vilka skivor och vilka stereos jag tycker låter bra. Förstår du skillnaden?

Du verkar inte speciellt intresserad att lära dig utan bara försvara din åsikt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 15:21

music4ever skrev:
mx skrev:Bara för att du inte får ihop det behöver det inte betyda att andra inte upplever det.

Eller så är det du som fått något om bakfoten.
Vore trevligt om man fick förslag på dessa anläggningar som fixar dagens illaljudande inspelningar.

Varför är detta en så stor grej för dig? Måste alla tycka som du?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:21

mx skrev:Varför är detta en så stor grej för dig? Måste alla tycka som du?

Vart skrev jag det? Sluta påstå något jag inte sagt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 15:21

music4ever skrev:
mx skrev:Jag är intresserad av andras åsikter. Jag är också intresserad att lära mig saker.

Du verkar inte speciellt intresserad att lära dig utan bara försvara din åsikt.

Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-09 15:22

Så ja.... nu tar vi ett par andetag och tänker efter innan vi postar vidare... / Redaktör Nattis
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-09 15:23

mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.

Vad blir bättre? Förutom att disten är antagligen väsentligt högre och störningsnivån väsentligt högre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-09 15:29

music4ever skrev:
mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.

Vad blir bättre? Förutom att disten är antagligen väsentligt högre och störningsnivån väsentligt högre?

Inget - utöver möjligtvis den personliga nusikupplevelsen. Gällande MUSIK, inte gällande ÅTERGIVNING - dvs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-09 18:50

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:

Inget - utöver möjligtvis den personliga nusikupplevelsen. Gällande MUSIK, inte gällande ÅTERGIVNING - dvs.

Precis. Helt korrekt. Jag nämnde också med flit en monofonisk ljudkälla. Då går det inte åt någon energi för att höra ljudbild och varifrån ljuden kommer. Det handlar om en annan typ av lyssning och ett annat sätt att tillgodogöra sig musik på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-09 18:54

Nattlorden skrev:Så ja.... nu tar vi ett par andetag och tänker efter innan vi postar vidare... / Redaktör Nattis

Trevligt att du åtog dig uppgiften som moderator! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-03-09 19:00

music4ever skrev:

Ja felen finns där och det blir egentligen inte bättre bara för att anläggningen är kass, men skillnaden mellan den välljudande låten och den kassa kan vara mindre i den kassa anläggningen. Om du lyssnar med köksradion för att du måste befinna dig i köket, du vill ha lite musik i bakgrunden och radion är enda möjligheten till det; då accepterar du att det låter som det gör. Och om då skillnaden mellan den bra och dåliga nivån på låtarnas ljudkvalitet nästan blir försumbar (allt låter skränig köksradio), så kan man väl nästan säga att köksradion har gjort låten med kass ljudkvalitet mer uthärdlig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-09 19:27

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:

Så är det. Jag tror ingen tänker att återgivningen är bättre på en sämre anläggning.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-09 19:50

Hur svårt kan det vara att förstå att det finns miljöer som maskerar både fel och rätt?
En sådan miljö är tex. en bil med hög störnivå och en inte särskilt högupplöst återgivning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-09 21:13

Bilbullret maskerar möjligtvis till exempel brus men kan inte trolla bort oljud till följd av nivåmaximering eller stora tonkurveändringar. På grund av just bakgrundsbullret tvingas man dessutom skruva upp en del i bilen och då framgår felen på dåliga produktioner extra tydligt. Till det kommer de ofta undermåliga bilanläggningarna med kraftiga resonanser i dörrar och andra ytor - hade en skräckupplevelse i en stillastående ny Volkswagen Passat nyligen. Kontentan är, som har påpekats ungefär femtioelva gånger, att inga produktioner tjänar på att spelas i dåliga miljöer. Att det trots allt kan vara trivsamt att i ensamhet spela till exempel nyinköpta skivor på väg hem i bilen eller på långresa är en annan sak.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2019-03-09 21:19

Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?

Inte numera, men det fanns en tid när jag ägde ett visst märke som jag spelade mindre och mindre musik tills jag slutade helt. Så jag började om ifrån början och testa lite olika modeller/märken och idag så är jag klar på hur jag vill att det ska låta om jag ska kunna leva med dem i längden. Finns märken som kan låta fantastiskt tills man börjar spela olika sorters musik eller skivor....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-09 22:37

goat76 skrev:
tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?

PJ Harvey - Rid of Me.

Visst, skivan är rimligt dynamisk men oj var orent det låter i de dynamiska utbrotten! Klangen är ljus, sången allt annat än oprocesserad och trummorna låter apa. Kan inte på några villkor rekommenderas som en bra produktion. Spelade den nyss och denna första bekantskap med PJ Harvey gav inte mersmak. Hon är ju flitigt rekommenderad i dessa spalter. Med tanke på att jag har köpt det mesta av hennes produktion hoppas jag verkligen att övriga skivor är roligare. "Rid of me" är från 1993 - kanske ska man höra något som hon gjorde före 1990? "Rid of me" kommer jag garanterat att undvika på min och andras anläggningar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2019-03-09 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi