Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-10 22:42

Jag tog nu fram samtliga fem eller sex PJ Harvey-skivor i min samling. På "Dry" gav jag upp på spår 2, på "Is this desire?" stod jag ut ända till det spruckna trumintrot på spår 4. Vilket skämt! Hifi-branschen går en mörk framtid till mötes om de här skivorna ska rekommenderas som bra produktioner. Är det verkligen så illa att många inte hör hur illa det låter?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-10 22:45

Morello skrev:Jag blir mer nyfiken på vad teknikern och producenten hade för medhörning när skivan producerades. Kanske beror den knasiga klangbalansen på tafflig medhörning?

Det blir nog svårt att gräva fram vad dessa olika studios hade för monitors -91 respektive -92. :)

På vilket sätt tycker du klangbalansen är knasig på skivorna?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-10 22:52

Som jag och Pekka redan förklarat: ett överdrivet nedre diskantregister och klen bas.
Men det mest störande är att det låter skitigt och vad det beror på har jag ingen aning om.

Rundar av söndagen med Harry James, Sheffield CD-3. (denna tidiga utgåva är mastrad från rullbanden. Den senare utgåvan är mastrad från LP-skivor och låter skräp i jämförelse. Jag vill minnas att den senare finns på Spotify.)

Jag kan utan vidare skruva upp försteget till -6 dB med Harry James och det är inte på något vis påfrestande för örat!!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-10 22:58

Syn för sägen:

4.gif
4.gif (26.94 KiB) Visad 6099 gånger

Spelar efter dagens PJ Harvey-upplevelser musiken från Emil i Lönneberga.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-10 23:00

PekkaJohansson skrev:Jag tog nu fram samtliga fem eller sex PJ Harvey-skivor i min samling. På "Dry" gav jag upp på spår 2, på "Is this desire?" stod jag ut ända till det spruckna trumintrot på spår 4. Vilket skämt! Hifi-branschen går en mörk framtid till mötes om de här skivorna ska rekommenderas som bra produktioner. Är det verkligen så illa att många inte hör hur illa det låter?

Med vänlig hälsning

Pekka

Slog på låten ifråga ifråga och stängde av snabbare än raskt. Söte jesus vilket djävla oljud. Tillbaka till Harry James på ordentlig nivå.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-10 23:01

Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-10 23:05

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:
mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.

Vad blir bättre? Förutom att disten är antagligen väsentligt högre och störningsnivån väsentligt högre?

Inget - utöver möjligtvis den personliga nusikupplevelsen. Gällande MUSIK, inte gällande ÅTERGIVNING - dvs.

Ingen skillnad för mig.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-10 23:08

Conan skrev:Ja felen finns där och det blir egentligen inte bättre bara för att anläggningen är kass, men skillnaden mellan den välljudande låten och den kassa kan vara mindre i den kassa anläggningen. Om du lyssnar med köksradion för att du måste befinna dig i köket, du vill ha lite musik i bakgrunden och radion är enda möjligheten till det; då accepterar du att det låter som det gör. Och om då skillnaden mellan den bra och dåliga nivån på låtarnas ljudkvalitet nästan blir försumbar (allt låter skränig köksradio), så kan man väl nästan säga att köksradion har gjort låten med kass ljudkvalitet mer uthärdlig.

Så funkar inte jag.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-10 23:09

sprudel skrev:Hur svårt kan det vara att förstå att det finns miljöer som maskerar både fel och rätt?
En sådan miljö är tex. en bil med hög störnivå och en inte särskilt högupplöst återgivning.

Ja, och dessa ger en väsentligt sämre upplevelse än samma skiva i hemanläggningen. Alltså, bilen sunkljud försämrar bara skivan dåliga ljud.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-10 23:19

Morello skrev:Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.

Att Pekka valde den låten är inte en slump eftersom den visar näst sämsta crest-värde på hela skivan i kombination med att den visar betydligt högre värden i området 2-5kHz än alla de andra låtarna på skivan. Billigt!

Kom igen Pekka, vågar du visa analyser från övriga låtar så får alla chansen att syna din bluff? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-10 23:20

Goat76, vad hindrar dig att ladda in låtarna i Masvis och redovisa datat?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-10 23:24

Morello skrev:Goat76, vad hindrar dig att ladda in låtarna i Masvis och redovisa datat?

Jag vet inte hur man går tillväga för att posta egna bilder på forumet. :D

Berätta hur man gör det så kan jag posta MasVis-analyser för hela skivan, för Pekka vill nog av förklarliga skäl inte göra det för då får han skämmas. :D
Senast redigerad av goat76 2019-03-10 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-10 23:25

Johan_Lindroos skrev:Ett av de första, om inte det första, albumet av PJ Harvey har bra ljud (och bra musik!). Sedan blev de sämre med åren. Man behöver ha en anläggning med låg dist för att disten på skivan ska återges. ;) :)

Vilket är också en viktigt anledning varför en sämre anläggning inte återger dåliga/svåra inspelningar bättre.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-10 23:30

PekkaJohansson skrev:Som nämns ovan är låg distorsionsnivå en av förutsättningarna för att höra inspelningars alla brister och förtjänster. Bredbandighet, ljudtrycksförmåga och kontrollerad efterklang är andra. Det senare är tillsammans med låg bullernivå oerhört viktigt och brister härvidlag förklarar enligt min erfarenhet ofta varför många aldrig har hört de finare detaljerna i inspelningarna.

Håller helt med Pekka här. Just därför som jag anser att en dålig inspelning inte vinner på att spela i en sämre anläggning. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-10 23:36

goat76 skrev:
Morello skrev:Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.

Att Pekka valde den låten är inte en slump eftersom den visar näst sämsta crest-värde på hela skivan i kombination med att den visar betydligt högre värden i området 2-5kHz än alla de andra låtarna på skivan. Billigt!

Kom igen Pekka, vågar du visa analyser från övriga låtar så får alla chansen att syna din bluff? :)

Gäsp - jag valde förstås låten med tydligast bulle i spektralgrafen eftersom det var vad vi diskuterade. Någon bluff är det som synes inte fråga om - här är allt samlat:

animation.gif
animation.gif (388.63 KiB) Visad 6053 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-10 23:54

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:

Gäsp - jag valde förstås låten med tydligast bulle i spektralgrafen eftersom det var vad vi diskuterade. Någon bluff är det som synes inte fråga om - här är allt samlat och det ser som väntat ut som det låter:

animation.gif

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack Pekka!
Som synes var det den sämsta analysen du först postade. :)

Man kan på alla dessa låtar se att albumet håller en ovanligt hög klass för genren med välfigt höga crest-värden och ingen överstyrning någonstans. En fin jämt sluttande tonkurva men det kan möjligtvis vara ett högpass filter som rullar av basen ungefär så som 99% av alla andra skivor i världen.
Det jag kan se i dessa analyser vittnar om en av världens bästa rock-inspelningar helt utan fula tilltag som komprimering och dylikt, men ack så svår att spela i väldigt många ljudanläggningar. Lägg sen till att musiken nog hör till det lite mindre lättsmälta.

Vad är det ni tycker ser dåligt ut i dessa grafer månne?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-10 23:58

Vad tycker du själv om spår 4 på "is this desire"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-11 00:13

Morello skrev:Vad tycker du själv om spår 4 på "is this desire"?

Det är väl ingen här som har rekommenderat den skivan, eller har jag missat något inlägg?

Polly Jean Harvey borde sätta sig ner och lyssna på alla sina skivor på en bra anläggning innan nästa inspelning så hade hon illa kvickt ringt upp någon av studio-ingenjörerna som skötte inspelningarna av hennes första två skivor.

Låt 4 på Is This Desire är en väldigt dålig produktion, troligtvis det sämsta hon släppt.

----------

Grundfrågan som föranledde min rekommendation av skivan Rid of Me var efterfrågan på en bra icke söndermastrat album som finns på Spotify, då föll min rekommendation på en skiva som, såvitt jag vet aldrig blivit remastrad och som inte har nästan någon kompression alls.
Vilken skiva rekomenderar du åt personen som ställde frågan?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-11 00:34

goat76 skrev:Man kan på alla dessa låtar se att albumet håller en ovanligt hög klass för genren med välfigt höga crest-värden och ingen överstyrning någonstans. En fin jämt sluttande tonkurva men det kan möjligtvis vara ett högpass filter som rullar av basen ungefär så som 99% av alla andra skivor i världen.
Det jag kan se i dessa analyser vittnar om en av världens bästa rock-inspelningar helt utan fula tilltag som komprimering och dylikt, men ack så svår att spela i väldigt många ljudanläggningar. Lägg sen till att musiken nog hör till det lite mindre lättsmälta.

Vad är det ni tycker ser dåligt ut i dessa grafer månne?

Ja, för femtioelfte gången: spektralanalysen som inte alls är "en fin jämt sluttande tonkurva" utan tvärtom visar att skivan låter precis så ljust som den gör. När klangen görs ljusare stiger också toppfaktorn. Det gör att graferna ger sken av att skivan är mer dynamisk än vad den är. Man ska också ha i åtanke att MasVis inte visar till exempel distorsionsgrad. Jag blir lite nyfiken på att klippa ut olika partier och undersöka dem separat men jag har svårt att motivera mig att lägga ytterligare tid på en skiva som är ointressant både musikaliskt och ljudkvalitetsmässigt. Låt dig för allt i världen inte luras att "Rid of me" skulle vara en av världens bästa rock-inspelningar. Än en gång: lyssna och jämför med verkligt högkvalitativa inspelningar och få perspektiven i ordning!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-11 01:05

PekkaJohansson skrev:Än en gång: lyssna och jämför med verkligt högkvalitativa inspelningar och få perspektiven i ordning!

Har du några exempel? (ursäkta om jag missat några tidigare exempel, har inte läst hela tråden igen)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-11 01:46

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:Än en gång: lyssna och jämför med verkligt högkvalitativa inspelningar och få perspektiven i ordning!

Har du några exempel? (ursäkta om jag missat några tidigare exempel, har inte läst hela tråden igen)

/ B

Och exemplet bör även finnas på Spotify då det var ett av kraven i frågan som föranledde diskussionen om att Rid of Me absolut inte var ett bra exempel.

Men troligtvis blir väl förslaget en CD som inte går att få tag på med bandet "Viska Lägre" med låten "Vi Lyfter En Liten Sten i Skogen och Gömmer Navel-luddet".
Skivan har en extremt hög crest-faktor då trummisen råkade tappa en cymbal i golvet, i övrigt är det helt tyst.
Synd bara på energin i presensområdet. :D

Skämt åsido, jag ser också fram emot exemplet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-11 01:58

Stereophile - 1994 Records To Die For

PJ HARVEY: Dry
Too Pure/Indigo/Island 162-555 001-2 (CD). Head, PJ Harvey, Robert Ellis, prods.; Head, eng. AAD. TT: 40:06
Surprise, surprise. Polly Jean Harvey's debut album---which sounds even better in its UK vinyl incarnation---continues to serve as my standard for judging passion and commitment of singing and songwriting; rhythmic sophistication, minimalism, and intelligence; and recorded rock sound---this is the sound of a live band in a dead room. It's also---and whether despite, because of, or beside the point of Harvey's musical genius or lack of same, I'll never know---the most convincing, harrowing blues album I've ever heard...except for Harvey's own 4-Track Demos, which would be listed here were it not for its honest but awful sound. The most intelligent and uncompromising record ever made about the intractable contradictions of being human, female, wronged, and starved for love. Must be heard to be believed. Must then be heard again. (XVI-3)
Read more at https://www.stereophile.com/content/199 ... 116BCCX.99

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-11 02:13

Nog för att jag älskar PJ Harvey, så kan man inte undgå att det knappast är en klockren inspelning. Det finns helt klart sämre.
Vad Stereophile säger är tämligen ointressant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-11 02:59

music4ever skrev:Nog för att jag älskar PJ Harvey, så kan man inte undgå att det knappast är en klockren inspelning. Det finns helt klart sämre.

:D :D Jag har nu läst fler inlägg som du skrivit och samtliga dina inlägg har motsvarat 100 % av det inlägg jag gjorde som du inte gillade. :lol: :)

Jag gillar inte hennes musik, men om jag skulle lyssna mer så skulle jag använda tonkontroll och fixa det som Pekka och Morello ogillar i hennes skiva. Ta ner presenceområdet och kanske sänka nivån över den frekvens som ligger lite högt i nivå.

Mätningen av crestfaktorn visar på en exemplarisk mastring gällande komprimering.

Då är det så här att Stig Carlsson hade fixat tonkurvan hur lätt som helst och det redan år 1949. 8) :lol: :) Det är 70 år sedan. Man kan ju lätt undra vad f-n övriga plebejer och kretiner gjort på senaste 70 år?

Det är ju bara att vrida en tonkontroll. Däremot söndermastrade gällande crestfaktor är hopplöst förlorade.

Jag förstår inte Pekka och Morello i detta fall. Om jag hade gillat hennes musik så hade jag spelat skivorna och tonkontrollerat och haft ett förnöjsamt smile över andras oförstående. :twisted: 8)

Vad gäller dist så kan det mycket väl vara hennes soundideal gällande hennes sound. Skulle hon ta bort disten så är det inte samma sound.

Alla distpedaler skapar ett sound. Det är upp till tonsättaren och musikerna att välja.

Tonkurvan kan mycket väl vara monitorhögtalares brist. Hur hon eller hennes tekniker hörde soundet irl. vet vi inget om. Och uppriktigt sagt, än en gång, det ger jag blanka fan i. Det är jag som bestämmer vad jag gillar och vad jag konsumerar och ingen annan. Detta gäller även dig. D v s det är du som bestämmer vad du gillar och vad du konsumerar och ingen annan. Däremot kan vi kommunicera våra subjektiva upplevelser. Det kan faktiskt ge kunskap om varandra som vi båda värdesätter. Det är detta jag ville ha sagt i mitt inlägg som du inte gillade. . . då.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-11 10:12

Här är en hyllningstråd till tösen, smaken är som baken. :)

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=67289
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-11 15:55

music4ever skrev:

Det är sant, men kanske några andra här imponeras av det?

sprudel skrev:Här är en hyllningstråd till tösen, smaken är som baken. :)

Vad tycker du om Dry och Rid of Me? Guld eller kattskit? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-11 15:57

Vi kanske borde starta en tråd där vi talar om "populärmusik med riktigt god ljudkvalitet"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-11 16:45

goat76 skrev:
music4ever skrev:

Det är sant, men kanske några andra här imponeras av det?

sprudel skrev:Här är en hyllningstråd till tösen, smaken är som baken. :)

Vad tycker du om Dry och Rid of Me? Guld eller kattskit? :)

Får nog säga att första intrycket inte lockar så mycket, men viss musik behöver ju tid. Tror Miss Harvey kräver mer tid än jag är beredd att lägga.
Vad kvaliteten avser kan jag acceptera den om musiken gått in i hjärtat på mig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-11 16:46

Morello skrev:Vi kanske borde starta en tråd där vi talar om "populärmusik med riktigt god ljudkvalitet"?

God tanke men låt oss nöja oss med god kvalitet. Riktigt god blir svårt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-03-11 18:50

Vad ja kan se i Pekkas masvis ovan så ser samtliga låtar ut att vara diskant hissade, en del mer än andra.

Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi