Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Hur gör man exakt om man vill koppla ihop 2st Eneby 30 till stereo?
Morello skrev:"Bipol" är dock inte ett vedertaget begrepp, men jag förstår vad du menar - burkarna i fas rygg mot rygg
.
Tangband skrev:Undras hur elementen i eneby 30 är kopplade ?
Är det en två-vägare där båda basarna spelar upp till diskanten ? Eller är det en trevägare ?
Den enda som riktigt vet borde vara Johan Lindroos som mätt på högtalaren - vad säger du ?
Elementen verkar ju vara riktigt bra - man blir nästan lite sugen på att bygga en bättre låda till eneby 20.
sprudel skrev:Kul JM![]()
Det kanske står i tråden men vem har konstruerat högtalaren.
Morello skrev:Får man gissa på kinesisk manufaktur?
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Kraniet skrev:Nu kommer snart Ikea Symfonisk. Samarbete med Sonos. kommer som lampa och som liten lådhögtalare. Kompatibla med sonos övriga produkter.
[ Bild ]
https://ikea.today/meet-our-new-family- ... symfonisk/
https://www.nyteknik.se/popularteknik/i ... na-6954415
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Tangband skrev:Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.
Tangband skrev:Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.
För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.
Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.
Det är din uppfattning som jag inte delar.
Rakt on axis låter den korrekt med frontskyddet på.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.
För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.
Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.
Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster