Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav goat76 » 2019-03-11 19:49

nuffe skrev:Vad ja kan se i Pekkas masvis ovan så ser samtliga låtar ut att vara diskant hissade, en del mer än andra.

Henrik

Vad menar ni egentligen när ni säger att låtarna är diskant hissade?

Om ni menar att diskanten har reglerats upp med EQ under mastring så har ni fel, så där ser den här typen av musik i stort sett alltid ut i MasVis p.g.a. att genren är hårt gitarr-dominerad, alltså en fullt naturligt kurva som orsakas av distad elgitarr och hårda slag på cymbaler och hihat.

Vad tycker ni dom ska göra för att det ska passa just er bättre, spela mjukare? :)

Det är helt ok att ni inte gillar musiken men spectrum-analysen kommer aldrig att falla likadan som den gör på mjukare musik som exempelvis jazz.

Ett tips, lyssna på låtarna samtidigt som ni tittar på MasVis-analysen så kan ni både se och höra varför vissa låtar har mer energi i det området.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-03-11 20:42

goat76 skrev:
nuffe skrev:Vad ja kan se i Pekkas masvis ovan så ser samtliga låtar ut att vara diskant hissade, en del mer än andra.

Henrik

Vad menar ni egentligen när ni säger att låtarna är diskant hissade?

Om ni menar att diskanten har reglerats upp med EQ under mastring så har ni fel, så där ser den här typen av musik i stort sett alltid ut i MasVis p.g.a. att genren är hårt gitarr-dominerad, alltså en fullt naturligt kurva som orsakas av distad elgitarr och hårda slag på cymbaler och hihat.

Kanske har färgningen åstadkommits med diskanthöjande, puckliga mikar eller under mix, men det blir väl inte bättre för det. Trumset låter typiskt mycket opuckligare och bredbandigare omickat live än på pop/rock-fonogram.
Det är helt ok att ni inte gillar musiken men spectrum-analysen kommer aldrig att falla likadan som den gör på mjukare musik som exempelvis jazz.

8O Jag lyssnade på Art Blakey på en jazzklubb i London på 80-talet och satan vad han bankade. Vivelskinnet rök halvvägs! -Vaddå "mjukare musik"? -Råröj skulle jag säga (bitvis)! All jazz är verkligen inte som mäss-jazz... :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=2uHtHdkEFfs -Lite kul när cymbalstativet säckar ihop vid 3:38
Ett tips, lyssna på låtarna samtidigt som ni tittar på MasVis-analysen så kan ni både se och höra varför vissa låtar har mer energi i det området.
En stor del av pop och rocken är ju nästan olyssningsbar om man inte fimpar på väl valda ställen i övre registret när man vill spela starkt (om man nu inte valt högtalare som försetts med någon lagom formsvacka). Det är inte bara gitarrer som ofta låter vasst, utan allt möjligt, inkl röster. Låta högt är vad det handlar om. Det kostar lite vid de frekvenser hörseln är som känsligast och det tränger igenom bra även om högtalarna är små och klena...
Det är rätt mycket pop och rock som jag inte skulle palla med att lyssna på om jag inte haft tillgång til eq...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-11 22:25

Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 00:06

hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.

Jag är ganska övertygad om att inget speciellt har gjorts i efterhand på den skivan, herren som spelat in skivan sysslar inte med några större korrigeringar i efterhand, han väljer och flyttar mikrofoner tills han och bandet är nöjda med hur helheten låter i kontrollrummet. Där och då är soundet fastställt och de flesta panoreringar och nivåer är valda för att senare finjusteras under kort mixning. Inspelningsknappen trycks in och bandet spelar låtarna live och i och med det är skivan till 90% redan färdigställd.

-------------

Här är en analys av en av mina egna inspelningar.
Inte helt olikt kurvorna på PJ Harveys låtar då min musik också består av distad gitarr, bas, trummor och sång med ett liknande sound.

Inspelningen är gjord med högkvalitativa mikrofoner som är noga placerade så att de fångat precis det ljud jag vill ha så ingen som helst EQ eller annan efterhand-processing har skett överhuvudtaget. Det är precis det här råa oprocessade soundet som jag vill åt

Som man kan se så är det rätt hett i området 2-4kHz vilket alltså är helt naturligt för musik i och runt genren noise rock. Det förhöjda området är hårt spelade cymbaler som inte har någon limitering alls, samt distad gitarr. (Jag har lärt mig hur man postar egna bilder!) :)
Bilagor
Screenshot 2019-03-11 at 21.38.40.png
Screenshot 2019-03-11 at 21.38.40.png (1.13 MiB) Visad 7010 gånger

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-12 00:59

Vad man än tycker om Albini's sound, så är det väl svårt att hävda att det låter "som verkligheten".

Det är ju även uppenbart att många som jobba inom branschen (studiotekniker, masteringstekniker) är klåpare som har sämre koll än vad de tror. Därför vi kan se helt värdelösa monitorer i studios och folk som försvarar vansinnig mastering.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 01:44

Jag är inte säker på att det finns någon inspelning alls som låter som verkligheten, däremot kan enskilda ljudupptagningar av instrument bli väldigt lyckade och trovärdiga.
Begränsningarna för en trovärdig helhet ligger nog mycket i att det är väldigt svårt att komma runt mikrofonernas tillkortakommande jämnfört med den förmåga hörseln har att sålla bort eller fokusera på ljud.
Mikrofoner fångar bara allt rakt av så det krävs ofta flertalet mikrofoner bara för en ensam ljudkälla, då krävs avancerade kunskaper och kanske lite tur för att komma runt och minimera alla fasfel som då lätt kan uppstå.

Klåpare eller inte, det är enormt mycket svårare än vad de flesta tror. Det är väl som inom alla andra branscher, oavsett om jobbet är enkelt eller svårt så är det påfallande få som verkligen är riktigt duktiga på det de gör, säkert har du arbetat med många olika personer i ditt yrke, men det är nog ganska få du hade sållat mellan om du fick uppgiften att samla ihop ett dream team.

Vad fan handlade tråden om..? :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-03-12 08:30

goat76 skrev:
hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.

Jag är ganska övertygad om att inget speciellt har gjorts i efterhand på den skivan, herren som spelat in skivan sysslar inte med några större korrigeringar i efterhand, han väljer och flyttar mikrofoner tills han och bandet är nöjda med hur helheten låter i kontrollrummet. Där och då är soundet fastställt och de flesta panoreringar och nivåer är valda för att senare finjusteras under kort mixning. Inspelningsknappen trycks in och bandet spelar låtarna live och i och med det är skivan till 90% redan färdigställd.

-------------

Inte helt olikt kurvorna på PJ Harveys låtar då min musik också består av distad gitarr, bas, trummor och sång med ett liknande sound.

Inspelningen är gjord med högkvalitativa mikrofoner som är noga placerade så att de fångat precis det ljud jag vill ha så ingen som helst EQ eller annan efterhand-processing har skett överhuvudtaget. Det är precis det här råa oprocessade soundet som jag vill åt

Som man kan se så är det rätt hett i området 2-4kHz vilket alltså är helt naturligt för musik i och runt genren noise rock. Det förhöjda området är hårt spelade cymbaler som inte har någon limitering alls, samt distad gitarr. (Jag har lärt mig hur man postar egna bilder!) :)

Men diagrammet visar att diskant registret över 2-3 kHz sjunker jämfört med med resten. Ja det finns några pucklar vid 2 och 3 kHz men antar att de tillhör något instrument.
Förklara gärna, jag vill veta mer.

Henrik

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2019-03-12 08:34

Jag undviker Bertil Boo i min anläggning. Tycker tyvärr inte att dom inspelningarna håller den kvalitet jag eftersträvar. Lapp-Lisa snurrar sällan här hemma liksom Jokkmokks-Jocke. Trots att jag kommer från Hallstahammar så är inte Tore Skogman någon favorit heller. Min nuvarande grannes musiksmak såsom ylande turkiska manliga sångare med hysterisk hjärtesorg (tror jag i alla fall) är nog inte heller min melodi.

Jag vill poängtera att jag inte alls har något emot dessa förträffliga artister men deras alster och inspelningar passar tyvärr inte min smak och min anläggning i nuvarande skick. Annars kan jag nog spela det mesta här hemma tom PJ Harvey kan gästspela i anläggningen :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-12 08:49

goat76 skrev:

Någonstans har det använts EQ, i varje fall för att skära bort all subbas och dämpa mellanbasen. Det är helt nödvändigt för att få till det ljudet. Närmickad inspelning utan EQ med riktverkande mikrofoner är helt omöjligt att få att låta ens tillnärmelsevis bra på de flesta instrument.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2019-03-12 09:58

Nä jag undviker inte vissa skivor.
Alla skivor låter bra i min anläggning.
Har ni köpt dåliga grejer ? 8) :roll:

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-03-12 10:13

mx skrev:Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik?

Man får försöka finna sig i det enkla faktum att tillvaron inte alltid är helt som man önskar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-03-12 11:20

hcl skrev:Någonstans har det använts EQ, i varje fall för att skära bort all subbas och dämpa mellanbasen. Det är helt nödvändigt för att få till det ljudet. Närmickad inspelning utan EQ med riktverkande mikrofoner är helt omöjligt att få att låta ens tillnärmelsevis bra på de flesta instrument.

Vad som låter bra är så klart en definitionsfråga och vad gäller diskanthöjning så är det inte ovanligt att rundtagande mikar åstadkommer det också (liksom diskantstympning i den överta diskanten av ljud som faller in från sidan = vilket resulterar i en puckel i lägre diskant registret) och en riktad mik kan vara rak hela registret inkl basen på det avstånd den används. Det är inte nödvändigtvis en fråga om miken sägs vara riktverkande eller inte, snarare om hur den faktiskt beter sig i den aktuella placeringen.
---
Att man påfört Eq på många nyutgåvor är ett obestridligt faktum. Många gamla mastringar lät ju uppenbarligen inte så på tidigare utgåvor. Branschen gör eller har gjort så i långa tider för att materialet ska "tränga igenom" eller för att det ska gå att larma på "högt" en klen anläggning. Basskärning och puckel från midden och uppåt är den billiga medicinen för att det ska gå att spela högt när anläggningen inte orkar. Det är inte en slump att det råkat bli så bara för att man valt att närmicka. Det ligger aktiva manövrar bakom (kanske delvis pga dåligt omdöme eller sunkig studiolyssning). -I några fall troligtvis på att folket där har fått en sunkig hörsel efter att ha utsatts för vässat ljud på för hög nivå under allt för långa tider och år, så att de inte längre kan göra rimliga bedömningar av effekterna av skruvandet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-03-12 12:14

Själver så försöker ja att undvika dä mesta förutom Vikingarnas Kramgoa . . . problemet
ä bara att ingen för mig känd upptagning gör musiken/mästerverken rättvisa. I alla fallen
inte på någon uppspelningsutrustning som ja avlyssnat. :( Men skam den som ger sig . . . sökandet fortsätter . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-12 12:29

Om vi tar PJ Harvey's "Rid of me" som exempel för lite eq-insats. Hur tycker ni den ska se ut? Det är ju lätt att skapa en kopia med bättre tonal balans om man vill.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2019-03-12 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-12 12:40

Nej, det är inte alls lätt. Gissningsvis har man lagt rätt mycket EQ och kompressor på enskilda kanaler. Samt använt en massa skräpmikrofoner. Läste för övrigt en intervju med denna Albini och hittade ingenting som vittnar om att karln vet vad han talar om.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-03-12 13:36

Har inte läst tråden men svaret på "Undviker du vissa skivor på din anläggning?" är NEJ. Jag undviker bara vissa anläggningar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 13:39

hcl skrev:
goat76 skrev:

Någonstans har det använts EQ, i varje fall för att skära bort all subbas och dämpa mellanbasen. Det är helt nödvändigt för att få till det ljudet. Närmickad inspelning utan EQ med riktverkande mikrofoner är helt omöjligt att få att låta ens tillnärmelsevis bra på de flesta instrument.

Som du såg på spectrat av min egen inspelning av liknande slags musik som PJ Harveys, så ser du stora likheter på kurvan. Ingen EQ har använts alls på mina inspelningar annat än på för-förstärkarna/förstärkarnas tonkontroller för bas respektive gitarr.

Det finns inga ljud man inte kan spela in och hur det inspelade resultatet blir beror på val av mikrofon och placeringen av dessa. Spectrat visar en summering av alla de enskilda instrumenten inspelningen består av och visar hur de låter tillsammans. I vilken grad de enskilda spåren i inspelningen påverkar den slutgiltiga kurvan beror sedan på vilken nivå man valt för dessa i mixen.
Det finns inget direkt fel med att t ex själva basgitarren ligger lågt i mixen på Rid of Me, för det kan mycket väl vara den nivån den hade i inspelninglokalen i relation till övriga instrument då volymkontrollen och förstärkarens kapacitet avgör detta. Om basgitarren istället mixats med högre nivå så hade det säkert synts och fyllt ut det där mellanbas-området som du tycker saknar energi. Det är nästan helt omöjligt att veta de individuella instrumentens kurvor såtillvida vi inte hittar och analyserar en sektion i musiken där det aktuella instrumentet spelas ensamt.
Alla låtar kommer också se olika ut p.g.a. att de spelas olika, därför kan man inte dra några egentliga slutsatser av spectrat annat än att ett highpass-filter möjligtvis använts för att beskära lågbasen.

Vadå omöjligt att få det att låta bra utan EQ på närmickade inspelningar?

Om man bara kastar på en Shure SM57 tryckt mot grillen på en gitarr-förstärkare så kan det säkert behövas endel EQ, men om man istället gör noggranna val av mikrofontyper och anpassar avståndet till förstärkaren tills man uppnår det ljud man vill ha så behövs det inga EQ-justeringar alls.
En förutsättning för detta är ju naturligtvis att förstärkaren låter precis så som man vill att den ska låta innan man börjar med själva inspelningen.

Om man placerar en mikrofon tryckt mot grillen på förstärkaren så nyttjar man i de flesta fall inte mikrofonens egenskaper på bästa sätt. Vissa försöker reglera tonen med en sådan nära placering genom att reglera mikrofonens position mot mitten av högtalar-konen eller ut mot kanten av den samma, ju längre ut mot kanten desto mer difus och mindre diskantrik blir tonen. Problemet med den tekniken är att man egentligen bara försöker gömma problemet av den alldeles för nära placeringen av micken.
Denna teknik kan mycket väl bli perfekt för den aktuella inspelningen men den passar inte alla tillfällen.

Om man istället vill nyttja de nära placerade mikrofonernas egenskaper så måste man testa sig fram på vilket avstånd de bör placeras på för att de ska fånga det ljud man är ute efter.
De flesta mikrofoner som passar bäst för ändamålet att spela in en gitarrförstärkare är ofta de med ett riktat upptagningsmönster, det kan mycket väl fungera med en rundtagande mikrofon i någon situation men det är inte lika vanligt.
En mikrofon med ett riktat upptagningsmönster har ofta en effekt som kallas proximity vilket gör att ju närmare ljudkällan man kommer, desto basigare blir det. Detta kan vara ett stort problem om mikrofonen placeras för nära ljudkällan, men det som ett tveeggat svärd, man kan istället använda den effekten till sin fördel med att nogrant anpassa avståndet få till precis den balans i ljudupptagningen som man vill ha. Avståndet kan vara allt mellan 0(noll) till 50 cm eller mer, det beror på val av mikrofon och ljudkällan som ska spelas in.
Voila! En form av verklig EQ har därmed skett utan artificiella hjälpmedel.

Ett annat problem är att en ensam mikrofon sällan har de egenskaper att den på egen hand kan fånga gitarrens ljud på ett tillfredsställande sätt. Det kan man komma runt genom att använda 2 mikrofoner med olika egenskaper där den ena är bra på att snappa upp de basigare frekvenserna och den andra de ljusare frekvenserna. Om det används 2 mikrofoner för det närmickade ljudet så bör dessa placeras nära varandra på exakt samma avstånd till förstärkaren för att undvika fasförskjutningar. Dessa två upptagningar balanserar man sedan i mixen för önskat ljud.
Voila! Än en gång har det skett en väldigt naturligt låtande form av EQ utan inblandning av artificiella hjälpmedel.

Då kvarstår ett problem.
De närmickade inspelningarna har i princip bara fångat gitarrens ton men det saknas något för att få det att låta fullt trovärdigt och det är rumsljudet. Rumsupptagningen är viktigt för att få till det totala ljudet så likt det ljud som våran hörsel uppfattar det låta i rummet, för det är ytterst sällan man lyssnar på en gitarrförstärkare på 0-50 centimeters avstånd.
Här är det viktigt att mikrofonen (oavsett mikrofontyp) som har uppgiften att fånga det rummet bidrar med, att den helt enkelt placeras där man tycker att det i rummet låter bra. En viktig regel är dock att den inte bör placeras närmare ljudkällan än 1/4 av våglängden av den lägsta frekvensen det aktuella instrumentet alstrar vilket på en normalstämd gitarr är ungefär 82,4Hz. Det finns tabeller på nätet som visar vilka mått som gäller för diverse frekvenser.
Voila än en gång! Man har spelat in en gitarr som man nu förhoppningsvis tycker låter både trovärdigt och bra. Detta har skett helt utan några behov av EQ eller andra efterhands-korrigeringar och resultatet är troligtvis bättre, eftersom varje artificiellt ingrepp annars innebär att det inspelade blir allt mindre ursprungslikt. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-12 14:30

goat76 skrev:[...]

Vad fan handlade tråden om..? :)

Välkommen till faktiskt! :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-03-12 15:15

mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Ja det gör jag, undviker vissa fonogram alltså.
Jag vill ju kunna lyssna på en någorlunda för musiktypen rimlig nivå.

Men jag har inte ändrat min musiksmak för det. Leta mer efter hyggligt välljudande inspelningar får jag ju göra.
Men det ser jag som en bonus inte en belastning.
Däremot är det väldigt tråkigt att så mycket bra musik är så illa åtgången att jag inte vill lyssna på den.

Så ett par exempel på (för mig) sköna låtar som borde förtjäna ett bättre öde.
Jamie Collum - Don´t stop the music https://open.spotify.com/track/7hMPR0V7cC0hln0SN2afLL
Elsiane - Mend (to fix, to repair) https://open.spotify.com/track/0jqrMvtKgZ3RrddEngSfUd

Det blir en lång lista när man börjar fundera :(

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 15:39

nuffe skrev:
goat76 skrev:

-------------

Men diagrammet visar att diskant registret över 2-3 kHz sjunker jämfört med med resten. Ja det finns några pucklar vid 2 och 3 kHz men antar att de tillhör något instrument.
Förklara gärna, jag vill veta mer.

Henrik

Det går inte att dra speciellt många andra slutsatser av spectrat än att låten ser ut som den ser ut för att den är vad den är, olika låtar ser olika ut och det enda man kan se är att instrumenten tillsammans bidragit och påverkat hur kurvan ser ut.
Att kurvan visar diverse höjningar kan likväl vara fullt naturligt eller så kan det visa att någon varit inne och gjort korrigeringar i det aktuella området, detta kan ingen av oss vara helt säkra på före vi jämför en ny mastring och där kan se att förändringar skett.

Problemet här på faktiskt är att många ser kurvan från ett HIFI-perspektiv, de verkar som om många vill att kurvan likt mätningarna på högtalare ska följa något visst mönster och att den ska falla på något visst sätt som de anser vara mer naturligt, annars är det något fel.
Att man vill uppnå en neutral kurva på sin uppspelnings-utrustning är ju just för att det inspelade materialet inklusive den bergodalbana av ljud den innehåller ska återges precis så.

Hur en spectra-analys av ett musikstycke ser ut har bara med vilka frekvenser de olika instrumenten bidrar med till helheten så kurvan på en rocklåt kommer se lika olik ut som musiken låter olikt jämfört med en lugn jazzlåt, detta är helt naturligt.
Sen finns det såklart lugnare rocklåtar och dessa kan då se väldigt mer likt ut som jazzlåten i analysen, det är också helt naturligt.

Det som inte hade varit naturligt hade varit om all musik oavsett vad den bestod utav hade en likadan sluttande kurva utan några tydliga upp och nedgångar som speglade det ljud låten faktiskt består av.

-----------

Här nedan är enskilda analyser av alla de enskilda instrumenten i min låt.

Första bilden (om nu bilderna hamnar i rätt ordning, annars går det att avläsa i den lilla texten nedtill på varje bild) visar trummorna som har en hyfsat rakt lutande kurva. Det är ganska lätt att se var baskaggen befinner sig och att cymbalerna alstrat mycket energi i området 4-10kHz.

Den andra bilden visar gitarren och den har ett typiskt Fender-sound med ett något urgröpt mellanregister som ytterligare förstärkts av min externa preamp/"distortionsapparat". Detta är ett sound jag vill ha för det lämnar plats för trummorna och lite åt basen vilket gör att båda instrumenten få utrymme i mixen. Basen få vara bas och gitarren sköter "bettet". :)

Tredje bilden är då basen som har några tydliga pikar och lite mer energi i det området där gitarren snackar, även om basen också har en större svacka i liknande område som gitarren men tillsammans tar de upp nivån i det frekvensområdet, helst i de partierna av låten då de spelar snarlik melodi.

Fjärde bilden är min röst, så ser den ut och råkar ha en viss svacka precis i det området där cymbalerna är som starkast, vilket är en slump.

Femte bilden som är den sista visar trummor och gitarr tillsammans, den lade jag till bara för att man kan se ungefär hur det skulle kunna se ut ifall basen låg lägre i mixen. Det visar att det inte nödvändigtvis är EQ-justeringar som gjorts bara för att den totala mixen sackar där, det kan helt enkelt ha att göra med att basinstrumentet bara spelar mindre starkt vilket inte är ett fel, det är bara ett musikaliskt val. (Jämför denna bild med den jag postade högre upp som visar helheten av låten.)
Bilagor
Drums.png
Drums.png (1.22 MiB) Visad 6764 gånger
Guitar.png
Guitar.png (1.31 MiB) Visad 6764 gånger
Bass.png
Bass.png (1.22 MiB) Visad 6764 gånger
Vocal.png
Vocal.png (1.12 MiB) Visad 6764 gånger
Drums and Guitar.png
Drums and Guitar.png (1.16 MiB) Visad 6764 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-03-12 16:02

Morello skrev:Nej, det är inte alls lätt. Gissningsvis har man lagt rätt mycket EQ och kompressor på enskilda kanaler. Samt använt en massa skräpmikrofoner.

Ja det är ett problem som man inte kommer åt i efterhand, så det blir ofta till att Eqa så att det blir så lite dåligt som möjligt, vilket ofta innebär justering så att det åtminstone inte är smärtsamt att lyssna på.
I vissa fall blir det riktigt bra, i andra fall så får man välja vilken del av mixen som stör mest och skruva efter det och samtidigt göra en avvägning vilka bieffekter som är acceptabla vad gäller det andra.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 16:12

Morello skrev:Nej, det är inte alls lätt. Gissningsvis har man lagt rätt mycket EQ och kompressor på enskilda kanaler. Samt använt en massa skräpmikrofoner. Läste för övrigt en intervju med denna Albini och hittade ingenting som vittnar om att karln vet vad han talar om.

Det som stör dig i inspelningen och som du inte är van att höra, är den näst intill totala avsaknanden av EQ och kompression. Han är nämligen känd just för att han är minimalist när det kommer till att använda EQ och kompression, det som gör att han inte behöver dessa saker är p.g.a. hans erkänt stora kunskaper i val av mikrofoner och hur man bäst använder dem. :)

Bra försök där, men att sitta och hitta på saker bara för att komma med motargument tar inte kunskaperna framåt vilket jag trodde var viktigt på det här forumet.
Tydligen är det viktigare att vinna argument än att ta till sig kunskaper, synd.

Berätta vad som är fel med de mikrofoner Albini har i sin studio: https://www.electricalaudio.com/class.p ... icrophones

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-03-12 16:23

goat76 skrev:Det som stör dig i inspelningen och som du inte är van att höra, är den näst intill totala avsaknanden av EQ och kompression. Han är nämligen känd just för att han är minimalist när det kommer till att använda EQ och kompression, det som gör att han inte behöver dessa saker är p.g.a. hans erkänt stora kunskaper i val av mikrofoner och hur man bäst använder dem. :)

Bra försök där, men att sitta och hitta på saker bara för att komma med motargument tar inte kunskaperna framåt vilket jag trodde var viktigt på det här forumet.
Tydligen är det viktigare att vinna argument än att ta till sig kunskaper, synd.

Det är ju bara det att det låter tämligen tillskruvat, sen må det bero på att det använts mikrofoner med kreativ respons och kreativa placeringar. Personligen skiter jag blankt i om färgningen beror på mikrofoner och placeringar som resulterar i en viss respons eller on densamma har skapats med Eq. Det är responsens form som är det viktiga. Inte med vilken metod man fått fram den!
-Men ska man skruva Eq så är det bra om man behärskar det, har en fullt fungerande hörsel och bra lyssning, så för en del funkar det helt enkelt inte.

...Alla dessa vässade och skruvade mikrofoner och sjuka medhörningar är i sig till del orsak att ofta blivit som det blivit, Många gånger har det gjorts taffliga försök att skruva rätt på det i den lyssning som man har haft tillgänglig och det i sig kan t o m ha förvärrat skevheterna. -När man inte lyssnar i just den miljö som man mixade och skruvade, dvs...

Edit: Och vad gäller dynamiken på "Rid Of Me" så är den ju totalslaktad bitvis, om än kanske mer gruppvis än på slutmixen. Vad man tycker om det får var och en avgöra, men "näst intill totala avsaknanden av EQ och kompression", är väl ändå lite skevt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-12 19:37

goat76 skrev:

Då många upplever ljudet som dåligt hade det väl varit en fördel om man skruvat rätt vid inspelandet? Vad är vitsen med att göra det illaljudande? Nej, det fungerar inte hos mig heller... Kör jag detta på lite volym hemma kommer hustrun att lägga in veto!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-12 19:45

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:

Då många upplever ljudet som dåligt hade det väl varit en fördel om man skruvat rätt vid inspelandet? Vad är vitsen med att göra det illaljudande? Nej, det fungerar inte hos mig heller... Kör jag detta på lite volym hemma kommer hustrun att lägga in veto!

Nu får jag iofs ge goat76 ett invägande här... Om gruppen låter så, vill låta så - och ingen fulskruvat i efterhand... så har du precis vad vi "ju" vill ha... om du sen inte gillar dem - så gillar du det inte.... Och ja - det är ok om du skulle vilja ha en annan inspelningsversion - det är fritt fram att önska.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-12 21:15

Problemet är att skivan rekommenderades när det frågades efter en bra produktion. Det kan man med bästa vilja i världen inte kalla "Rid of me". Faran med att skräp rekommenderas som goda produktioner är dels att det riskerar att skrämma bort potentiella hifi-hobbyister, dels att människor som själva producerar musik tar skräpet som förebild. Det tycks goat76 själv vara ett exempel på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-12 21:27

Det var utifrån det perspektivet jag skrev mitt inlägg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-12 23:38

Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?

Sätt er ner på bästa lyssningsplats, vrid upp volymreglaget lite mer än vanligt, ungefär så mycket som ni gör när ni vet att det är en sån där bra producerad skiva som bara blir bättre ju starkare den spelas.

Välj låten Rub 'Till It Bleeds från Rid of Me.
Helst ska ni blunda nu men då blir det svårt att läsa resten...

Låten börjar med en ensam gitarr inspelad med två mikrofoner som är panorerade längst ut på vardera sida i mixen. Med en smart liten fördröjning i den ena mikrofonen får man känslan av att gitarren är väldigt nära, man hör varje liten dämpning av strängarna och när fingrarna sveper fram och tillbaka över strängarna.
Efter en liten stund hör man att Polly hostar lite avlägset och strax efter det hör man ett lätt spelande på en hihat, det lätta trumspelet avslöjar att inspelningsrummet i Pachyderm Studion är ganska stort.
Koncentrera nu ert lyssnande på dessa trummor så hör ni vilket otroligt djup det är i inspelningen, stanna på det djupet i lyssningen så upptäcker ni att gitarrljudet nästan befinner sig långt utanför respektive högtalare.
Basisten börjar göra lite småljud på sitt instrument som väldigt lätt ackompanierar gitarren samtidigt som trummisen börjar slå lätta sporadiska slag på virveltrumman, och baskaggen och strax efter börjar Harvey sjunga öppningsfraserna i låttexten.
Nu intensieras musiken mer och mer från alla inblandade i ett vackert samspel och man vet att allt detta kommer explodera ut i något mer intensivt...

Jag lämnar över där för jag tror jag nu har lyckats leda in några av er in i den här fantastiska inpelning som har ett sånt ärligt och rått ljud men samtidigt gjord med sådan delikat finess så att den toppar det mesta i ljudväg.

Att något som i en första lyssning verkade låta så illa kunde vara så här bra, det är en gåta!
Jävlar vad tur att ni inte bara kastade albumet åt sidan och aldrig mer lyssnade på det, för nu kommer ni återkomma till det här albumet många gånger, och det låter bara bättre och bättre för varje gång. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-12 23:49

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:

Med användning av EQ inkluderar jag givetvis all frekvenskirrigering, inte bara sådan som görs på slutmix. Att använda tonkontroller på mikrofonförstärkaren är givetvis inkluderat och även användning av golvreflexen för att släcka ut ett visst frekvensintervall är också en form av frekvenskorrigering (=EQ).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-12 23:51

Lyssnar på låten nu!

Guran är inspelad med två olika mikrofoner och/eller med olika EQ och det låter ganska förvirrat.
Sedan kommer grisiga trummor med generöst med efterklang. En puka låter som den är defekt och/eller är inspelad med en trasig mikrofon.
Nu dundrar den igång med distade trummor och det låter helt fördjävligt varför jag stänger av för att aldrig lyssna på denna smörja igen.

Helt uppriktigt, goat76, du måste lyssna på bra fonogram i en bra anläggning (om du inte redan har en) och få ordning på perpektivet, som Pekka redan påpekat.

Åter till Keith Jarret, ECM CD 1900. Låter fantastiskt fint i jämförelse. Helt plötsligt låter ride-cymbalen som en härligt mörkt klingande jazz-ride - kanske en Zildjian K-någoonting?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi