Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Lyssnar på låten nu!
Guran är inspelad med två olika mikrofoner och/eller med olika EQ och det låter ganska förvirrat.
Sedan kommer grisiga trummor med generöst med efterklang. En puka låter som den är defekt och/eller är inspelad med en trasig mikrofon.
Nu dundrar den igång med distade trummor och det låter helt fördjävligt varför jag stänger av för att aldrig lyssna på denna smörja igen.
Helt uppriktigt, goat76, du måste lyssna på bra fonogram i en bra anläggning (om du inte redan har en) och få ordning på perpektivet, som Pekka redan påpekat.
Åter till Keith Jarret, ECM CD 1900. Låter fantastiskt fint i jämförelse. Helt plötsligt låter ride-cymbalen som en härligt mörkt klingande jazz-ride - kanske en Zildjian K-någoonting?
goat76 skrev:Morello skrev:Lyssnar på låten nu!
Guran är inspelad med två olika mikrofoner och/eller med olika EQ och det låter ganska förvirrat.
Sedan kommer grisiga trummor med generöst med efterklang. En puka låter som den är defekt och/eller är inspelad med en trasig mikrofon.
Nu dundrar den igång med distade trummor och det låter helt fördjävligt varför jag stänger av för att aldrig lyssna på denna smörja igen.
Helt uppriktigt, goat76, du måste lyssna på bra fonogram i en bra anläggning (om du inte redan har en) och få ordning på perpektivet, som Pekka redan påpekat.
Åter till Keith Jarret, ECM CD 1900. Låter fantastiskt fint i jämförelse. Helt plötsligt låter ride-cymbalen som en härligt mörkt klingande jazz-ride - kanske en Zildjian K-någoonting?
Låter bra den också, svårt att jämnföra så pass olika typer av musik.
Har du något exempel av mer intensivare slag där det händer lite mer och som påminner lite mer om musiken du försöker bräcka?![]()
Du, är det någon stackars utvecklingsstörd som virrat upp på scenen i låten "You've Changed" på Jarret-skivan runt 2:12 och framåt?
Måste tillägga att den där musiken gjorde mig väldigt sömnig, helt ärligt så var jag superpigg innan jag lyssnade på det där. Kanske har vi hittat botemedlet mot insomnia?
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:
Jag är ganska övertygad om att inget speciellt har gjorts i efterhand på den skivan, herren som spelat in skivan sysslar inte med några större korrigeringar i efterhand, han väljer och flyttar mikrofoner tills han och bandet är nöjda med hur helheten låter i kontrollrummet. Där och då är soundet fastställt och de flesta panoreringar och nivåer är valda för att senare finjusteras under kort mixning. Inspelningsknappen trycks in och bandet spelar låtarna live och i och med det är skivan till 90% redan färdigställd.
Då många upplever ljudet som dåligt hade det väl varit en fördel om man skruvat rätt vid inspelandet? Vad är vitsen med att göra det illaljudande? Nej, det fungerar inte hos mig heller... Kör jag detta på lite volym hemma kommer hustrun att lägga in veto!
Nu får jag iofs ge goat76 ett invägande här... Om gruppen låter så, vill låta så - och ingen fulskruvat i efterhand... så har du precis vad vi "ju" vill ha... om du sen inte gillar dem - så gillar du det inte.... Och ja - det är ok om du skulle vilja ha en annan inspelningsversion - det är fritt fram att önska.
PekkaJohansson skrev:Problemet är att skivan rekommenderades när det frågades efter en bra produktion. Det kan man med bästa vilja i världen inte kalla "Rid of me". Faran med att skräp rekommenderas som goda produktioner är dels att det riskerar att skrämma bort potentiella hifi-hobbyister, dels att människor som själva producerar musik tar skräpet som förebild. Det tycks goat76 själv vara ett exempel på.
Med vänlig hälsning
Pekka
tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
Morello skrev:Det är som redan påpekats hög tid att ni som finner fonogrammet ifråga välljudande får ordning på perspektiven genom att lyssna på riktigt högklassiga fonogram i en dito anläggning!
goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Sätt er ner på bästa lyssningsplats, vrid upp volymreglaget lite mer än vanligt, ungefär så mycket som ni gör när ni vet att det är en sån där bra producerad skiva som bara blir bättre ju starkare den spelas.
Välj låten Rub 'Till It Bleeds från Rid of Me.
Helst ska ni blunda nu men då blir det svårt att läsa resten...
Låten börjar med en ensam gitarr inspelad med två mikrofoner som är panorerade längst ut på vardera sida i mixen. Med en smart liten fördröjning i den ena mikrofonen får man känslan av att gitarren är väldigt nära, man hör varje liten dämpning av strängarna och när fingrarna sveper fram och tillbaka över strängarna.
Efter en liten stund hör man att Polly hostar lite avlägset och strax efter det hör man ett lätt spelande på en hihat, det lätta trumspelet avslöjar att inspelningsrummet i Pachyderm Studion är ganska stort.
Koncentrera nu ert lyssnande på dessa trummor så hör ni vilket otroligt djup det är i inspelningen, stanna på det djupet i lyssningen så upptäcker ni att gitarrljudet nästan befinner sig långt utanför respektive högtalare.
Basisten börjar göra lite småljud på sitt instrument som väldigt lätt ackompanierar gitarren samtidigt som trummisen börjar slå lätta sporadiska slag på virveltrumman, och baskaggen och strax efter börjar Harvey sjunga öppningsfraserna i låttexten.
Nu intensieras musiken mer och mer från alla inblandade i ett vackert samspel och man vet att allt detta kommer explodera ut i något mer intensivt...
Jag lämnar över där för jag tror jag nu har lyckats leda in några av er in i den här fantastiska inpelning som har ett sånt ärligt och rått ljud men samtidigt gjord med sådan delikat finess så att den toppar det mesta i ljudväg.
Att något som i en första lyssning verkade låta så illa kunde vara så här bra, det är en gåta!
Jävlar vad tur att ni inte bara kastade albumet åt sidan och aldrig mer lyssnade på det, för nu kommer ni återkomma till det här albumet många gånger, och det låter bara bättre och bättre för varje gång.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det är som redan påpekats hög tid att ni som finner fonogrammet ifråga välljudande får ordning på perspektiven genom att lyssna på riktigt högklassiga fonogram i en dito anläggning!
Kan vi få lite förslag på högklassiga fonogram på illalåtande musik från dig då? Sådan måste ju få finnas - det går inte att begränsa sig till mesig (mässig?) musik på högklassiga fonogram...
goat76 skrev:Är det någon annan här som kan ge ett bra exempel på en rock-produktion i studio med lika lite användande av kompression under hela inspelningskedjan som Rid of Me, och som ni samtidigt tycker låter mycket bättre?
Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
mx skrev:Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
Den är riktigt bra. Vill dock alltid grogga när jag hör den.
2-ch skrev:Jag kikade i min spotify-lista "Stökigt välljud".
Hittade det här:
Dan Popplewell - Gothic Thunderbolt här spar han inte på krutet
Metallica - The unforgiven (Black album)
Nu blir jag väl uthängd och sågad vid fotknölarna, men det tar jag.
Kontra gärna med något som låter bra inom kategorin stökigt välljud.
Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
darkg skrev:Hm, inte så stökigt tycker jag! Och då måste jag förstås kontra, vilket visst inte är så lättstökigt välljud... måste åtminstone delvis vara motsägelsefullt.
goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Sätt er ner på bästa lyssningsplats, vrid upp volymreglaget lite mer än vanligt, ungefär så mycket som ni gör när ni vet att det är en sån där bra producerad skiva som bara blir bättre ju starkare den spelas.
Låten börjar med en ensam gitarr inspelad med två mikrofoner som är panorerade längst ut på vardera sida i mixen. Med en smart liten fördröjning i den ena mikrofonen får man känslan av att gitarren är väldigt nära, man hör varje liten dämpning av strängarna och när fingrarna sveper fram och tillbaka över strängarna.
Efter en liten stund hör man att Polly hostar lite avlägset och strax efter det hör man ett lätt spelande på en hihat, det lätta trumspelet avslöjar att inspelningsrummet i Pachyderm Studion är ganska stort.
Koncentrera nu ert lyssnande på dessa trummor så hör ni vilket otroligt djup det är i inspelningen, stanna på det djupet i lyssningen så upptäcker ni att gitarrljudet nästan befinner sig långt utanför respektive högtalare.
Basisten börjar göra lite småljud på sitt instrument som väldigt lätt ackompanierar gitarren samtidigt som trummisen börjar slå lätta sporadiska slag på virveltrumman, och baskaggen och strax efter börjar Harvey sjunga öppningsfraserna i låttexten.
Nu intensieras musiken mer och mer från alla inblandade i ett vackert samspel och man vet att allt detta kommer explodera ut i något mer intensivt...
Jag lämnar över där för jag tror jag nu har lyckats leda in några av er in i den här fantastiska inpelning som har ett sånt ärligt och rått ljud men samtidigt gjord med sådan delikat finess så att den toppar det mesta i ljudväg.
Att något som i en första lyssning verkade låta så illa kunde vara så här bra, det är en gåta!
Jävlar vad tur att ni inte bara kastade albumet åt sidan och aldrig mer lyssnade på det, för nu kommer ni återkomma till det här albumet många gånger, och det låter bara bättre och bättre för varje gång.
hifikg skrev:goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Din text inspirerade mig till att införskaffa albumet, trodde faktiskt att jag redan hade det, men så var inte fallet. Snart ska jag göra precis som du skriver. Läste texten först, så jag kan blunda o lyssna
Första albumet jag skaffade med henne var "To Bring You My Love" och minns att jag trodde något var trasigt när jag spelade den inledande titellåten, eller den burkiga "Working for the man", men på den tiden kastade man inte inköpta CD-skivor utan gav dem en andra, tredje och fjärde chans och si, så småningom upptäckte jag en massa intressant och albumet blev något av en favorit under en tid. Så mycket så att jag kompletterat samlingen med hennes nya alster, varteftersom. "Dry" har jag, men inga minnen av det, hmm... Nu ska det bli spännande att lyssna på "Rid of Me"
sprudel skrev:
Det låter lite som när eleverna på musikspetsprogrammet har ensemble uppspelning, trummorna känns igen därifrån. Det finns många komponenter i musik att ta till sig, här också.
goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Samma sak hör jag i sprudels förslag, "Bridge over Troubled Water (Demo Take 6)" med Simon & Garfunkel. Den har också ett tydligt äkta okonstlat rumsljud som halvt om halvt är bortappat i slutversionen.
JB skrev:Skulle bli för grötigt ljud med naturligt uppmickade trummor med mickar placerade på avstånd i moderna produktioner (mycket reverb + kompressor = gröööööt), dessutom skulle inte kaggen höras överhuvudtaget, och cymbalerna skulle bli väldigt jobbiga att lyssna på med lite tyngre musik. Sedan vill man nog ha full kontroll att kunna ändra karaktären/nivåerna på alla trummor/cymbaler i efterhand utan att riskera att behöva spela in allt en extra gång.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Samma sak hör jag i sprudels förslag, "Bridge over Troubled Water (Demo Take 6)" med Simon & Garfunkel. Den har också ett tydligt äkta okonstlat rumsljud som halvt om halvt är bortappat i slutversionen.
I fallet Muddy Waters är jag inte säker på hur mycket av rumsljudet som är äkta. Nivåerna mellan instrument och sång är lite si och så, rösten uppskruvad. Efterklangen på rösten tycker jag ibland skiljer sig mot den hos instrumenten. Det är musik i min smak och jag tar in som den är.
Jazz på Stampen är jag lite tudelad inför. Några nummer är riktigt bra men några lite ointressanta mera slätstrukna på något vis. Det är givetvis en inspelning med härlig atmosfär infångad! Har den i tre olika versioner...
Den sistnämnda tycker jag mig höra att Garfunkel står i ett sångbås och att pianot står i ett större rum. Så låter det i mina enkla lurar på jobbet. Albumversionen av samma låt har mera tillagd efterklang och ger ett annat intryck. Tycker om musiken så då lyssnar jag inte direkt på hur det låter. Stör mig annars på när det låter som olika instrument är inspelade i olika rum och sedan sammanförda. Är musiken intressant sväljer jag det oavsett.
i skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
I fallet Muddy Waters är jag inte säker på hur mycket av rumsljudet som är äkta. Nivåerna mellan instrument och sång är lite si och så, rösten uppskruvad. Efterklangen på rösten tycker jag ibland skiljer sig mot den hos instrumenten. Det är musik i min smak och jag tar in som den är.
Jazz på Stampen är jag lite tudelad inför. Några nummer är riktigt bra men några lite ointressanta mera slätstrukna på något vis. Det är givetvis en inspelning med härlig atmosfär infångad! Har den i tre olika versioner...
Den sistnämnda tycker jag mig höra att Garfunkel står i ett sångbås och att pianot står i ett större rum. Så låter det i mina enkla lurar på jobbet. Albumversionen av samma låt har mera tillagd efterklang och ger ett annat intryck. Tycker om musiken så då lyssnar jag inte direkt på hur det låter. Stör mig annars på när det låter som olika instrument är inspelade i olika rum och sedan sammanförda. Är musiken intressant sväljer jag det oavsett.
Är inte Muddy Waters Folk Singer inspelad i ett hotellrum?
RogerGustavsson skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster