Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-14 20:37

Tell skrev:
goat76 skrev:Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.

Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.

Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)

Problemet är ju att om en pryl har en hög prislapp o om ni läser massa speccar hit o dit om att prylen ska vara bättre så kommer er hjärna också "höra" att den är bättre trots att ni rent objektivt inte ska höra nån skillnad. Många hifi-prylar har ju länge legat uppe i diminishing returnsområdet för vad våra öron kan höra, men placebon lurar ofta folk att tro att det fortfarande finns stor uppgraderingspotential.

Och nej Linn har inte helt rätt i sin övertygelse att källan inte är viktigast. ALLA källor är så pass bra nuförtiden att dom knappt spelar nån roll alls, o oavsett om källan ändå skulle spela roll så är högtalare och rum fortfarande MYCKET viktigare. Eller väljer du hellre en Linn-streamer med en blåtandshögtalare från Classe framför en iPod Nano in i ett par pi60s? ;)

Du vet att vi pratar HIFI-utrustning här, men om vi ska dra jämnförelsen ända ner i sjön så tar jag min Linn DSM utan några högtalare alls före ingen spelare alls och ett par pi60... :wink:

Vilka streamers har du testat hemma hos dig?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-14 21:26

goat76 skrev:... min Linn DSM

Vilken?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-14 21:32

Bill50x skrev:

Vilken?

/ B

Linn Akurate DSM/Katalyst

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-14 21:42

goat76 skrev:
Bill50x skrev:

Vilken?

/ B

FINA GREJOR! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-14 22:09

goat76 skrev:
Bill50x skrev:

Vilken?

Bra spelare. Snygg också. Lite dyr, men som du skriver, den håller i många år.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-14 22:28

Använder faktiskt själv en Akurate System Hub som nätverksspelare/MC-Riaa ingång/och ingångsväljare med typ 15 ingångar 3 analoga och resten HDMI, SP/DIF, och ut med 8 kanaler ljud och bild i 4K, så ingen mera Marantz behövs. Är receiverfri i min anläggning och jag saknar inte den.
Eftersom Linn DS spelarna är nerlagda så finns bara spelarna som hela försteg med analoga och digitala utgångar eller med bara digitala utgångar. Så när man jämför priset på en enskild spelare så är det lite svårt mot Linns numera eftersom dom är kompletta försteg.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-14 22:38

Bill50x skrev:
goat76 skrev:
Bill50x skrev:Vilken?

Bra spelare. Snygg också. Lite dyr, men som du skriver, den håller i många år.

/ B

Som billigaste alternativ är en Akurate System Hub med enbart digitalt ut på runt 33.000:- Och då med ett försteg inbyggt som också är flerkanals.
Och den kan man ju köra som enbart spelare om man vill det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 11:32

Harryup skrev:Som billigaste alternativ är en Akurate System Hub med enbart digitalt ut på runt 33.000:- Och då med ett försteg inbyggt som också är flerkanals.

Den har jag missat. Fast då behövs det en separat DAC - om man inte har Linns Exakt-högtalare förstås...

Men Akurate DSM med analoga utgångar ligger på 88.000:-.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-15 12:07

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Som billigaste alternativ är en Akurate System Hub med enbart digitalt ut på runt 33.000:- Och då med ett försteg inbyggt som också är flerkanals.

Den har jag missat. Fast då behövs det en separat DAC - om man inte har Linns Exakt-högtalare förstås...

/ B

Jag vet att du Bill50x har full koll på maskinen men för andra kanske det är bra att påpeka att det inte bara är en streamer, utan även ett högklassigt försteg, ett RIAA-steg, bra DAC, inbyggd rumskorrigering, 14 digitala och analoga ingångar, ständiga uppdateringar för nya tjänster, bra användar-vänlighet och sällan något strul. Och sist men inte minst högsta tänkbara ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-15 12:28

Jag kör ut min musik via en dedicerad Mac till en DAC som även fungerar som försteg. Är det min dator som räknas som "streamingspelare" då? Ingen NAS, hårddisken med musiksamlingen är direktansluten till datorn. Förmodar att en PC skulle låta mycket sämre, men det kommer jag aldrig att prova ;)
Tidigare hade jag en äldre Mac o jag kan inte höra någon skillnad efter bytet, borde jag kunna det?

Däremot är det så att MBP, mitten 2012, är en suveränt bra ljudkälla i sig själv även om man tar ut ljudet direkt ur datorns lilla hörlursuttag. När jag köpte min DAC så jämförde vi i timmar nere på Audioconcept och Robert var tvungen att medge att skillnaden (jag hörde ingen alls) var mycket liten även jämfört med dyra DAC´ar. Senare Macar har sämre inbyggda DAC´ar (sägs det), f-n vet. Likväl köpte jag en DAC, motiverade det med att den nog lät liiiite bättre och så fungerar den som försteg också... fast egentligen lyssnar jag till 92,24% via datorn. Å andra sidan är det den enda nya pryl jag skaffat sedan mitt intresse för stationär lyssning återkom. Inte ens nya kabellyftare har jag kostat på mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 14:44

hifikg skrev:Inte ens nya kabellyftare har jag kostat på mig.

Och du kan ändå sova gott på nätterna?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-15 15:03

Bill50x skrev:

/ B

Köper man ett beggat Exakt-10 filter så får man 8 kanaler ut för en 7.1 uppställning eller 2x5 kanaler aktiv delning för stereo. En Exaktbox beggad går nog att få för runt 25'-35'. Och då börjar det bli väldigt svårt att hitta någon japansk bio receiver/processor som kan konkurrera ljudmässigt i synnerhet på stereo.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-15 16:45

hifikg skrev:Jag kör ut min musik via en dedicerad Mac till en DAC som även fungerar som försteg. Är det min dator som räknas som "streamingspelare" då? Ingen NAS, hårddisken med musiksamlingen är direktansluten till datorn. Förmodar att en PC skulle låta mycket sämre, men det kommer jag aldrig att prova ;)
Tidigare hade jag en äldre Mac o jag kan inte höra någon skillnad efter bytet, borde jag kunna det?

Däremot är det så att MBP, mitten 2012, är en suveränt bra ljudkälla i sig själv även om man tar ut ljudet direkt ur datorns lilla hörlursuttag. När jag köpte min DAC så jämförde vi i timmar nere på Audioconcept och Robert var tvungen att medge att skillnaden (jag hörde ingen alls) var mycket liten även jämfört med dyra DAC´ar. Senare Macar har sämre inbyggda DAC´ar (sägs det), f-n vet. Likväl köpte jag en DAC, motiverade det med att den nog lät liiiite bättre och så fungerar den som försteg också... fast egentligen lyssnar jag till 92,24% via datorn. Å andra sidan är det den enda nya pryl jag skaffat sedan mitt intresse för stationär lyssning återkom. Inte ens nya kabellyftare har jag kostat på mig.

Endast din egen erfarenhet kan besvara frågan. Låna hem en streamer och lyssna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-15 17:23

Men vad är en streamer? Är det inte en lagringsenhet som puffar ut ljud till en DAC? om det inte är någon slags kompaktanläggning där allt är inbyggt i samma enhet. Då kan ev ljudskillnad härröra från den analoga delen, vad kan gå fel före den liksom?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-15 18:15

hifikg skrev:Men vad är en streamer? Är det inte en lagringsenhet som puffar ut ljud till en DAC? om det inte är någon slags kompaktanläggning där allt är inbyggt i samma enhet. Då kan ev ljudskillnad härröra från den analoga delen, vad kan gå fel före den liksom?

Nätverksspelare menar jag, otydlig där. Du har ju en hyfsad dac som du kan använda. En nätverksspelare med inbyggd hårddisk fungerar som NAS och strömma musiken till din dac. Den ersätter din dator alltså.
Låna hem tex en Melco N1 A2, ladda ner musiken från din hårddisk till den interna, anslut en nätverkskabel för att kunna kommunicera med Melco via nätverket. En app på din padda för att sköta kommunikationen behövs och då är ett förslag som fungerar bra Linn Kazoo.
Du kopplar dac och Melco med en usb-kabel, gärna Supras, den är bra.
Bara att lira och njuta. Du kan spela Tidal också.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-16 08:42

Harryup skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Köper man ett beggat Exakt-10 filter så får man 8 kanaler ut för en 7.1 uppställning eller 2x5 kanaler aktiv delning för stereo. En Exaktbox beggad går nog att få för runt 25'-35'. Och då börjar det bli väldigt svårt att hitta någon japansk bio receiver/processor som kan konkurrera ljudmässigt i synnerhet på stereo.

/Harryup

Ett annat fabrikat som enligt uppgift ska låta bättre ( tyvärr en aning dyrare men man kan ju köpa begagnat :) ) är DEQX
Används av tex legend acoustics. Här kan du ställa in betydligt mera .

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-16 10:44

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.

Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.

Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut. :)

Problemet är ju att om en pryl har en hög prislapp o om ni läser massa speccar hit o dit om att prylen ska vara bättre så kommer er hjärna också "höra" att den är bättre trots att ni rent objektivt inte ska höra nån skillnad. Många hifi-prylar har ju länge legat uppe i diminishing returnsområdet för vad våra öron kan höra, men placebon lurar ofta folk att tro att det fortfarande finns stor uppgraderingspotential.

Och nej Linn har inte helt rätt i sin övertygelse att källan inte är viktigast. ALLA källor är så pass bra nuförtiden att dom knappt spelar nån roll alls, o oavsett om källan ändå skulle spela roll så är högtalare och rum fortfarande MYCKET viktigare. Eller väljer du hellre en Linn-streamer med en blåtandshögtalare från Classe framför en iPod Nano in i ett par pi60s? ;)

Du vet att vi pratar HIFI-utrustning här, men om vi ska dra jämnförelsen ända ner i sjön så tar jag min Linn DSM utan några högtalare alls före ingen spelare alls och ett par pi60... :wink:

Vilka streamers har du testat hemma hos dig?

Men vafan, du fattar vad jag menar ;\ En iPod Nano in i ett par pi60s är jag säker på att inte alltför många här skulle klaga på om dom råkade lyssna blint på det, det är lite det som är min poäng.

Antar att det är en definitionsfråga vad exakt en streamer är, men jag säger väl att allt det som spelar själva musiken är streamern. Så Lenovo X220, Lenovo Yoga 730, Raspberry Pi, Xiaomi Mi Box (android tv alltså), några stationära datorer en gång i tiden o så lite olika telefoner har jag väl ibland lyssnat genom också. Dom flesta av dom har jag kört in i nån extern DAC, o ingen av dom har låtit märkbart olika från varandra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 11:17

sprudel skrev:
hifikg skrev:Men vad är en streamer? Är det inte en lagringsenhet som puffar ut ljud till en DAC? om det inte är någon slags kompaktanläggning där allt är inbyggt i samma enhet. Då kan ev ljudskillnad härröra från den analoga delen, vad kan gå fel före den liksom?

Nätverksspelare menar jag, otydlig där. Du har ju en hyfsad dac som du kan använda. En nätverksspelare med inbyggd hårddisk fungerar som NAS och strömma musiken till din dac. Den ersätter din dator alltså.
Låna hem tex en Melco N1 A2, ladda ner musiken från din hårddisk till den interna, anslut en nätverkskabel för att kunna kommunicera med Melco via nätverket. En app på din padda för att sköta kommunikationen behövs och då är ett förslag som fungerar bra Linn Kazoo.

Allt det där gör jag ju med datorn som "streamer" också. Styr uppspelningen via iTunes med väl fungerande app som möjliggör sökning kors o tvärs, hur som helst, visar skivomslag och bygger spellistor av alla möjliga slag, kan lägga upp låtar på kö medan en låt snurrar. Vill jag kan jag söka upp webradiostationer o lyssna på dem, spela tidal, Apple Music och/eller spotify lär ju inte vara något problem. Återigen datorn "bara" matar min DAC, varför skulle en streamer göra det bättre? Det händer inget med signalen innan den når DAC-en, så vad som matar den borde vara ointressant, bara det är helt och rent. Har en polare som har en synnerligen läskigt dyr och avancerad streamer med inbyggd DAC, så där slår jämförelsen lite fel kanske. OM något skulle låta bättre med den så kan det ju bero på att den inbyggda DAC-en är bättre än min, låt oss hoppas det. När jag hälsar på honom så kan jag ansluta min hårddisk, en sticka eller ansluta min dator till hans streamer/dac o lira. Föredrar oftast det sistnämnda för då kan jag styra uppspelningen med iTunes som ger bättre sök, sortering och listmöjligheter. Mig icke förstå vad en streamer skulle göra för mig. Men någon gång kan jag tänka mig att prova. Hade en Embla på besök en gång i tiden, men den var ju omöjlig att söka smart i och skapa spellistor gick inte alls och ljudmässigt hade den ändå slutat fungera vid det tillfället så det blev ingen chans att jämföra ljudkvaliteten :(
Bilagor
9664m_embla.jpg
9664m_embla.jpg (45.55 KiB) Visad 8061 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 12:03

hifikg skrev:
sprudel skrev:

Allt det där gör jag ju med datorn som "streamer" också. Styr uppspelningen via iTunes med väl fungerande app som möjliggör sökning kors o tvärs, hur som helst, visar skivomslag och bygger spellistor av alla möjliga slag, kan lägga upp låtar på kö medan en låt snurrar. Vill jag kan jag söka upp webradiostationer o lyssna på dem, spela tidal, Apple Music och/eller spotify lär ju inte vara något problem. Återigen datorn "bara" matar min DAC, varför skulle en streamer göra det bättre? Det händer inget med signalen innan den når DAC-en, så vad som matar den borde vara ointressant, bara det är helt och rent. Har en polare som har en synnerligen läskigt dyr och avancerad streamer med inbyggd DAC, så där slår jämförelsen lite fel kanske. OM något skulle låta bättre med den så kan det ju bero på att den inbyggda DAC-en är bättre än min, låt oss hoppas det. När jag hälsar på honom så kan jag ansluta min hårddisk, en sticka eller ansluta min dator till hans streamer/dac o lira. Föredrar oftast det sistnämnda för då kan jag styra uppspelningen med iTunes som ger bättre sök, sortering och listmöjligheter. Mig icke förstå vad en streamer skulle göra för mig. Men någon gång kan jag tänka mig att prova. Hade en Embla på besök en gång i tiden, men den var ju omöjlig att söka smart i och skapa spellistor gick inte alls och ljudmässigt hade den ändå slutat fungera vid det tillfället så det blev ingen chans att jämföra ljudkvaliteten :(

Du säger att det inte händer något med signalen innan den når dacen. Vad menar du?

Men, om du vill veta varför jag tycker det skulle vara kul att du provar är att det blir så mycket bättre än mac. Därför. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 12:07

sprudel skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:

Det verkar som du inte är särskilt intresserad av att prova det, så det kanske är bättre att du håller dig till din mac? :)
Men, om du vill veta varför jag tycker det skulle vara kul att du provar är att det blir så mycket bättre än mac. Därför. :)

Okej, men det borde finnas något som gör att bitarna hamnar i bättre ordning in i min DAC via en streamer, vad kan annars förklara skillnaden? Låter lite som kabelmagi, eller det senaste påfundet, dyra externa klockor till dyra DAC-ar.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-16 12:24

sprudel skrev:Du säger att det inte händer något med signalen innan den når dacen. Vad menar du?

Jag vet att frågan inte var ställt till mig den här gången heller, men jag är så väldigt nyfiken på hur du o andra tänker när ni säger att det faktiskt händer nåt med signalen innan den når dacen. En digital signal ÄR ju exakt och går inte att tolk på nåt annat sätt än ett, det är lite det som är hela definitionen. Jag förstår inte hur t ex en flac-fil skulle kunna låta olika beroende på tillverkare av prylen som läser datan. Hur kan en etta tolkas som en nolla och tvärt om lixom? Ni skulle ju gärna kunna få backa upp med lite fakta o siffror på det också o inte bara att ni påstår att era öron o hjärna hör det, dom är ju lite för lättpåverkade av bias tyvärr :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 12:29

Oj! Du hann svara innan jag ändrade mitt inlägg, du är snabb på tangenterna.
Jag var av samma uppfattning som du, trodde Oppon var optimal som nätverksspelare, föredrog den framför datorn, den senare lät inte lika rent. Anledningarna finns hur mycket som helst att läsa på nätet om intresse finns.
Jag blev i alla fall nyfiken och köpte en beggad Auralic Aries, och insåg genast att det fanns saker att hämta här utan att ha superdjup kunskap om vad som hände. Läste ganska mycket på nätet om tankarna bakom men det är svårt att sålla då jag inte har tillräcklig kunskap inom den sfären. Har läst fysik under utbildningen men inte mer specifikt inom just elektronik och analog och digital signalbehandling. Däremot har en kamrat doktorerat på just detta och vi har haft en hel del givande konversation i ämnet.
Nåväl, jag sålde Auralic i tanken att prova flera nätverksspelare, bla Aurender, olika spelare från Moon, men recensioner om Melcon fanns hela tiden i bakhuvudet. Skaffade därefter Melco N1A/2 till ett hyfsat pris.
Med det den presterar så är den länken i kedjan klar på samma sätt som min Ino-setup är det, liksom försteg och slutsteg.
Chord Qutest blev den sista fullträffen.
Det ska till något revolutionerande för att något ska ändras, antagligen blir det väldigt dyrt, för dyrt också, som tex Chords M-scaler.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 12:32

Tell skrev:
sprudel skrev:Du säger att det inte händer något med signalen innan den når dacen. Vad menar du?

Jag vet att frågan inte var ställt till mig den här gången heller, men jag är så väldigt nyfiken på hur du o andra tänker när ni säger att det faktiskt händer nåt med signalen innan den når dacen. En digital signal ÄR ju exakt och går inte att tolk på nåt annat sätt än ett, det är lite det som är hela definitionen. Jag förstår inte hur t ex en flac-fil skulle kunna låta olika beroende på tillverkare av prylen som läser datan. Hur kan en etta tolkas som en nolla och tvärt om lixom? Ni skulle ju gärna kunna få backa upp med lite fakta o siffror på det också o inte bara att ni påstår att era öron o hjärna hör det, dom är ju lite för lättpåverkade av bias tyvärr :)

Tjena Tell :)

Jag har fått intrycket att du är av åsikten att sedan CD och digitalteknik gjorde sin entre på musikarenan så var allt klart.
Det finns ingen egentlig kvalitetsökning att hämta.
Vi har tagit detta förut, och kan bara konstatera att vi inte är överens. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 12:51

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 12:59

Jag är övertygad om att det finns en hel del att hämta i den analoga delen, men så länge allt är digitalt så är det binärt. Att en DAC kan påverka ljudet kan jag köpa, även om jag är mycket osäker på hur mycket. Det är väl det som gjorde att CD gick att utveckla lite till och att det kanske finns ännu lite utveckling att göra på elektroniksidan. Men före DAC... och efter? Hur svårt är det att göra ett "tillräckligt" bra slutsteg 2019? Det kunde ju NAD mfl redan på 90-talet. Sen kommer hela problematiken med högtalare och där lär vi aldrig bli klara, annars skulle communities som den här snart vara utrotade. Och för den som kör analog skivspelare finns en hel värld av felkällor/pickuper/RIAA att grotta ner sig i.

Edit: Printar artikeln för att läsa i lugn och ro mellan högtalarna senare idag.

kalaskitte1

Inläggav kalaskitte1 » 2019-03-16 13:12

Jag streamar via en raspberry pi3 och ett usb-ljudkort. M-audio audiophile. Någon mer som kör raspberry och vad har ni för dac/ljudkort till den? Det låter lite murrigt med Audiophilekortet tycker jag och det finns en massa dacar att sätta på raspberryn men det är ju svårt att på förhand veta hur det låter. Är lite sugen på en dac från audiophonics mest för att rca-kontakterna sitter på baksidan... Någon som har erfarenhet?

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 13:16

hifikg skrev:Jag är övertygad om att det finns en hel del att hämta i den analoga delen, men så länge allt är digitalt så är det binärt. Att en DAC kan påverka ljudet kan jag köpa, även om jag är mycket osäker på hur mycket. Det är väl det som gjorde att CD gick att utveckla lite till och att det kanske finns ännu lite utveckling att göra på elektroniksidan. Men före DAC... och efter? Hur svårt är det att göra ett "tillräckligt" bra slutsteg 2019? Det kunde ju NAD mfl redan på 90-talet. Sen kommer hela problematiken med högtalare och där lär vi aldrig bli klara, annars skulle communities som den här snart vara utrotade. Och för den som kör analog skivspelare finns en hel värld av felkällor/pickuper/RIAA att grotta ner sig i.

Edit: Printar artikeln för att läsa i lugn och ro mellan högtalarna senare idag.

Det här med före dac-bekymret så vet jag inte vad du har för teoretisk bakgrund. Men om du ber någon elektronikingenjör som konstruerar dylika apparater förklara för dig så blir det antagligen med en mängd mer eller mindre tveksamma analogier som ändå inte beskriver verkligheten. Ibland får man ha respekt för att allt inte är så enkelt att alla ska full koll.
Det kan vara småintressant att ta del av olika filosofier kring elektroniska konstruktioner men jag skulle inte ge mig in i någon djuplodande diskussion om konstruktionens väl eller ve. Jag nöjer mig med den ljudande aspekten. Den är tillgänglig för alla, och det är målet för mig, resten är medel att nå dit.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 14:03

Innan jag läser förser jag er med en bild på hur väl det fungerar. Mac/DAC och infällt i den gula ramen är iPhonens skärm när den styr uppspelningen. Mycket praktiskt och snyggt. Med en halvgammal Mac så blir det en mycket prisvärd lösning. Har aldrig förstått vad folk har emot iTunes, förutom att jag måste konvertera flac till aiff (än så länge), något som är gjort i en handvändning.
Bilagor
macstreamer.jpg
macstreamer.jpg (171 KiB) Visad 8009 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-16 15:52

Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.

Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.

Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?

Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.

Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-16 16:06

sprudel skrev:
Tell skrev:

Tjena Tell :)

Jag har fått intrycket att du är av åsikten att sedan CD och digitalteknik gjorde sin entre på musikarenan så var allt klart.
Det finns ingen egentlig kvalitetsökning att hämta.
Vi har tagit detta förut, och kan bara konstatera att vi inte är överens. :)

Jomen så gott som ja. CD-skivans 16/44.1 täcker ju det som den mänskliga hörsen behöver. Men visst att filter i dom analoga delarna kan påverka, men inte direkt på nåt stort sätt nuförtiden. O det påverkar ju mest bara dom högre frekvenserna ändå där varken du eller jag hör speciellt bra oavsett.
Men sen också, på 80-talet när CDn kom lät det jävligt bra, o dom produkter som kom då kan fortfarande låta jävligt bra. Men jämför då med vad allt som har med bild att göra då var och den extrema utvecklingen som har skett sen dess. Applicera då samma utveckling på 80-talets redan så gott som transparenta ljud och vi är långt inne på diminishing returns-området.
Sen också en till jämförelse med bild så finns det ju ingen som påstår att man får olika bild när man går från en Mediamarkt-blurayspelare till en Xbox One, eller att ens Worddokument byter ord för att man läser det på en Mac vs en android-telefon, eller att riktning på SATA-kabeln gör att exeldokumentens diagram blir rundare. Det är lixom BARA i ljudvärlden som såna här påståenden om såna här skillnader på nåt digitalt kan ske. Det är så himla skumt imo.
O nu förenklar jag iofs lite då inom bildvärlden så finns olika standarder för färgprofiler etc etc, men hålls dom så är det ingen nånsin som påstår att det ska vara nån skillnad. O tänk då också på att inom bild så har det byts format, standarder osv osv hej vilt under åren, medans när det kommer till ljud så har en PCM-signal alltid varit en PCM-signal. Det är alltså ingen rocket science att skicka ettor och nollor genom en kabel.

Men ändå så påstår ni det. Utan några belägg förutom eran öron som enligt vetenskapen lätt kan luras. Läs på mer om placebo vetja.
O visst, vi har tagit det här förut, men precis som då så kommer du inte med nånting direkt till bordet förutom att "jag hör det, då är det så". Så det vore ju uppskattat om du kunde komma med nåt vettigt vetenskapligt som stöder det du säger att dyra streamers o DACar skulle göra stor skillnad :)

Nu pratar vi iofs om allting före DACen o att det skulle göra nån skillnad. Sen är det där skriver av ett företag som vill sälja sina produkter, så även om det som står där stämmer så ska det ändå tas med en nypa salt.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd