Tell skrev:goat76 skrev:Det omvända gäller också, de som inte har hört skillnader på streamers oavsett vad dessa kostar bör också låna hem och lyssna, förutsatt att man har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att inte dölja förbättringarna.
Det är sant att det inte finns någon logik om man bara stirrar på prislapp men det som kan dölja sig bakom en prislapp kan vara åtskilliga utvecklingstimmar som kan ha renderat i bättre ljud. Användar-vänlighet och fortsatt utveckling i form av upptateringar är inte heller helt oviktigt.
Min streamer från Linn må ha en hög prislapp vid köptillfället, men den kommer i väldigt många år framöver få väsentliga uppdateringa och hänga med i utvecklingen. Den har ett väldigt bra inbyggt försteg, bra dac, och en hel drös med ingångar vilket gör att alla ljudkällor får ett lyft.
Som första del i återgivningskedjan sätter den gränsen eller snarare suddar ut den, vilket ger resten av ljudkedjan fritt fram att maximera det den är kapabel till. Här har Linn helt rätt i sin övertygelse om source first och det är den viktigaste komponenten i mitt ljudsystem. Annars blir det skit in skit ut.
Problemet är ju att om en pryl har en hög prislapp o om ni läser massa speccar hit o dit om att prylen ska vara bättre så kommer er hjärna också "höra" att den är bättre trots att ni rent objektivt inte ska höra nån skillnad. Många hifi-prylar har ju länge legat uppe i diminishing returnsområdet för vad våra öron kan höra, men placebon lurar ofta folk att tro att det fortfarande finns stor uppgraderingspotential.
Och nej Linn har inte helt rätt i sin övertygelse att källan inte är viktigast. ALLA källor är så pass bra nuförtiden att dom knappt spelar nån roll alls, o oavsett om källan ändå skulle spela roll så är högtalare och rum fortfarande MYCKET viktigare. Eller väljer du hellre en Linn-streamer med en blåtandshögtalare från Classe framför en iPod Nano in i ett par pi60s?
Du vet att vi pratar HIFI-utrustning här, men om vi ska dra jämnförelsen ända ner i sjön så tar jag min Linn DSM utan några högtalare alls före ingen spelare alls och ett par pi60...

Vilka streamers har du testat hemma hos dig?