Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Här en streamer som hyllas i hifipress men som mäter dåligt förhållandevis. Kanske uppfattas den som ”analogklingande ” pga felen ?
Bluesound node 2i
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/
”On performance front, it is disappointing to see such low SINAD ratings even though it beats their specifications. I like to see something in high 90s even in budget products. As far as I can tell, playback of high-resolution audio is one of the advantages they tout so would be good if they delivered that objectively.”
Yamaha wxc50 (LTS), Squeezebox touch (stereophile)och Cambridge dacmagic (stereophile) har betydligt bättre mätvärden.
Bluesound node2i:
Tangband skrev:Belker skrev:Tangband skrev:
Precis- och här visar det sig att även om mätvärdena är riktigt bra så kan apparaterna ibland trots detta detekteras i LTS lyssningstest. Så var fallet med Oppo sonica dacen. Men, som LTS beskriver- skillnaden mellan olika dacar då all placebo tas bort och det nivåmatchas är generellt väldigt liten.
Men, igen, det har inte med trådens fråga att göra. Frågan är om en streamer utan dac kan påverka.
Svaret är ja, transporten kan påverka. Om det inte är bitkorrekt eller stör analoga delar via kabel så kan det låta annorlunda. Sämre alltså, även om det kan uppfattas som "bättre " av de med religiös övertygelse.
Belker skrev:Men Tangband, med all respekt, kan du sluta referera till DACar från Audiosciencereview? Dörren du sparkar på är vidöppen. Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.
Tangband skrev:Belker skrev:Men Tangband, med all respekt, kan du sluta referera till DACar från Audiosciencereview? Dörren du sparkar på är vidöppen. Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.
Om man jämför en bitkorrekt transport ( tex AirPort express ) med en annan transport med 44,1 kHz material och kan höra stora skillnader så är det nog läge att fundera kritiskt varför det skulle bli en skillnad? För det skulle ju innebära , om det var sant att de lät olika som transporter till en dac, att en av transporterna mixtrar med signalen= försämrar signalen.
Men de flesta som testar nivåmatchar inte ens, det är väl det första man bör göra.
Hifihandeln tjänar pengar på det som kan krängas enklast.
Tangband skrev:
Men de flesta som testar nivåmatchar inte ens, det är väl det första man bör göra.
Belker skrev:Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.
Harryup skrev:Om det nu är bara brus som man kan höra skillnad på. I så fall misstänker jag att absolut vad som helst duger. Däremot upplever jag det inte så.
/Harryup
Tell skrev:Harryup skrev:Om det nu är bara brus som man kan höra skillnad på. I så fall misstänker jag att absolut vad som helst duger. Däremot upplever jag det inte så.
/Harryup
Aa nä såklart är det mer som ska stämma, men ofta så är det SNR som folk gärna visar speccar för o 91dB brukar inte anses som speciellt bra vilket det egentligen är.
Tell skrev:Belker skrev:Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.
Det här är ju det jag bett om några gånger tidigare också i tråden, men det är ingen som nappar. Folk verkar ha lätt att påstå saker, men att backa upp dom påståenden med nå fakta är det ingen som klarar.
För övrigt, även den där "dåliga" DACen som Tangband länkade till med ~91dB SNR lär ju låta finfint. Ett brusgolv på 91dB är i ett normalt rum inge vidare lätt att höra
Harryup skrev:Eftersom jag är född på vinylåldern så är det som sagt totalt ointressanta värden, om de bara är ett svagt normalstörande brus som skapas. Men med horn så kan det ju faktiskt ha en viss betydelse. Men är det illaljudande brus som inte har jämn tonhöjd eller ljudvolym så kommer det fånga uppmärksamheten ifrån musiken. Så för min del så är brussiffran inget mått på något intressant alls.
/Harryup
Tangband skrev:goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.
Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.
Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?
Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.
Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell.
Goat76- här är en utförlig test av akurate dsm med mätvärden.![]()
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Den verkar riktigt bra, och bör väl vara det för 88000:- ?
Oppo udp 205 mäter en dock aning bättre för en tiondel av priset.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/
darkg skrev:Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?
Är det inte jättekonstigt alltihop?!
sprudel skrev:darkg skrev:Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?
Jo!
Men låter olika gör det, och det ordentligt.
Belker skrev:Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?
sprudel skrev:darkg skrev:Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?
Jo!
Men låter olika gör det, och det ordentligt.
goat76 skrev:Belker skrev:Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?
Jag vet inte, men kanske var Peter aningen sarkastisk, kanske inte?![]()
Jag snubblade på en artikel igår som jag fann intressant och som någon här med högre tekniska kunskaper än mig kan sätta tänderna i?
Det är en runt-bordet intervju med representanter från både Linn och AKM där den sistnämde är tillverkaren för den DAC som sitter i Linns två finaste streamers, Klimax och Akurate.
Linn menar att integrationen av en DAC kan göras på många olika sätt och att förberedelsen innan dataströmmen når den är av stor vikt. De delar upp det i tre delar i processen att skapa en analog signal, det första är förberedelsen av data, det andra är "clock timing" och det tredje är "reference level" innan signalen slutligen når själva konverteringen till analog signal.
Keith: First, data needs to be prepared for creation. You can’t just input and convert the data. You need to prepare the data for the creation process. Any inaccuracies in the preparation of the data, if you introduce inaccuracies, they will be there as you create the signal. When we talk about these very minor errors that you get in there, there is no way to take them out later, so it’s irreversible damage to the signal, and that’s why it is so critically important to get precision at exactly this point of creation.
Keith: The second is the clock, and the clock controls the precision of the timing of the music that you hear. And every clock - tick, tick, tick - you create a new signal level. So you can really think about the clock as controlling the horizontal accuracy of the end music signal.
And the last is the reference level. The reference level is the actual signal prior to being modified, before it is created into a new form. And what happens is that every clock, you take the reference level, and multiply it by the data. So, you multiply the reference level by data, data, and data. The clock controls this timing and the reference data controls this amplitude.
Det var en ganska rolig artikel där en tydlig japansk entusiasm lyser igenom.![]()
Ni som är lite mer tekniskt insatta kanske kan hitta något av värde i den här artikeln eller så kanske ni tycker att det är bullshit rakt igenom?
Och ni som hatar Linn med passion kanske kan ta av er ogillar-glasögonen för en liten stund och kommentera det som sägs i intervjun. https://www.akm.com/akm/en/product/feat ... id=link972
Tangband skrev:Jämför man två färgande spelare så är det självklart att det kan höras skillnad
Almen skrev:Tangband skrev:Jämför man två färgande spelare så är det självklart att det kan höras skillnad
Inte om de färgar på samma sätt.
sprudel skrev:Obegripligt att du inte hör skillnad.
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också![]()
Ett bra rum är en viktig förutsättning.
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Du behöver inte ha dem samtidigt.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity.
Tangband skrev:goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.
Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.
Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?
Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.
Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell.
Goat76- här är en utförlig test av akurate dsm med mätvärden.![]()
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Den verkar riktigt bra, och bör väl vara det för 88000:- ?
Oppo udp 205 mäter en dock aning bättre för en tiondel av priset.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/
Akurate dsm:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster