Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-17 10:02

Men Tangband, med all respekt, kan du sluta referera till DACar från Audiosciencereview? Dörren du sparkar på är vidöppen. Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-17 10:07

Tangband skrev:Här en streamer som hyllas i hifipress men som mäter dåligt förhållandevis. Kanske uppfattas den som ”analogklingande ” pga felen ?

Bluesound node 2i

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

”On performance front, it is disappointing to see such low SINAD ratings even though it beats their specifications. I like to see something in high 90s even in budget products. As far as I can tell, playback of high-resolution audio is one of the advantages they tout so would be good if they delivered that objectively.”

Yamaha wxc50 (LTS), Squeezebox touch (stereophile)och Cambridge dacmagic (stereophile) har betydligt bättre mätvärden.

Bluesound node2i:

Hmm! Vad jag kan förstå så misstänker utföraren av testet att den optiska ingången är trasig?

Citat:

”No, didn't hear back after acknowledging the review. I agree the Toslink is probably broken.”
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-17 10:11

Tangband skrev:
Belker skrev:
Tangband skrev:
Precis- och här visar det sig att även om mätvärdena är riktigt bra så kan apparaterna ibland trots detta detekteras i LTS lyssningstest. Så var fallet med Oppo sonica dacen. Men, som LTS beskriver- skillnaden mellan olika dacar då all placebo tas bort och det nivåmatchas är generellt väldigt liten.

Men, igen, det har inte med trådens fråga att göra. Frågan är om en streamer utan dac kan påverka.

Svaret är ja, transporten kan påverka. Om det inte är bitkorrekt eller stör analoga delar via kabel så kan det låta annorlunda. Sämre alltså, även om det kan uppfattas som "bättre " av de med religiös övertygelse.

Dina tvärsäkra slutsatser av dina egna orsakssamband är hål i huvudet!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 11:04

Belker skrev:Men Tangband, med all respekt, kan du sluta referera till DACar från Audiosciencereview? Dörren du sparkar på är vidöppen. Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.

Om man jämför en bitkorrekt transport ( tex AirPort express ) med en annan transport med 44,1 kHz material och kan höra stora skillnader så är det nog läge att fundera kritiskt varför det skulle bli en skillnad? För det skulle ju innebära , om det var sant att de lät olika som transporter till en dac, att en av transporterna mixtrar med signalen= försämrar signalen.

Men de flesta som testar nivåmatchar inte ens, det är väl det första man bör göra.

Hifihandeln tjänar pengar på det som kan krängas enklast.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-17 11:41

Tangband skrev:
Belker skrev:Men Tangband, med all respekt, kan du sluta referera till DACar från Audiosciencereview? Dörren du sparkar på är vidöppen. Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.

Om man jämför en bitkorrekt transport ( tex AirPort express ) med en annan transport med 44,1 kHz material och kan höra stora skillnader så är det nog läge att fundera kritiskt varför det skulle bli en skillnad? För det skulle ju innebära , om det var sant att de lät olika som transporter till en dac, att en av transporterna mixtrar med signalen= försämrar signalen.

Men de flesta som testar nivåmatchar inte ens, det är väl det första man bör göra.

Hifihandeln tjänar pengar på det som kan krängas enklast.

Du vet ju inte vilken som återger den ursprungliga informationen mest korrekt ur alla aspekter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 12:03

Tangband skrev:

Hur nivåmatchar man två påstått bit-perfekta transporter? Eller rättare sagt, om de diffar i nivå vet man med säkerhet att något fuffens är i görningen.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-17 12:09

Belker skrev:Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.

Det här är ju det jag bett om några gånger tidigare också i tråden, men det är ingen som nappar. Folk verkar ha lätt att påstå saker, men att backa upp dom påståenden med nå fakta är det ingen som klarar.

För övrigt, även den där "dåliga" DACen som Tangband länkade till med ~91dB SNR lär ju låta finfint. Ett brusgolv på 91dB är i ett normalt rum inge vidare lätt att höra :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-17 12:37

Om det nu är bara brus som man kan höra skillnad på. I så fall misstänker jag att absolut vad som helst duger. Däremot upplever jag det inte så.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-17 12:40

Harryup skrev:Om det nu är bara brus som man kan höra skillnad på. I så fall misstänker jag att absolut vad som helst duger. Däremot upplever jag det inte så.

/Harryup

Aa nä såklart är det mer som ska stämma, men ofta så är det SNR som folk gärna visar speccar för o 91dB brukar inte anses som speciellt bra vilket det egentligen är.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-17 12:57

Tell skrev:
Harryup skrev:Om det nu är bara brus som man kan höra skillnad på. I så fall misstänker jag att absolut vad som helst duger. Däremot upplever jag det inte så.

/Harryup

Aa nä såklart är det mer som ska stämma, men ofta så är det SNR som folk gärna visar speccar för o 91dB brukar inte anses som speciellt bra vilket det egentligen är.

Ja, det är värden som man bara kunde drömma om på kassettdäcken, analoga tuners o skivspelarnas tid. För att inte tala om kanalseparering.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-17 13:16

Eftersom jag är född på vinylåldern så är det som sagt totalt ointressanta värden, om de bara är ett svagt normalstörande brus som skapas. Men med horn så kan det ju faktiskt ha en viss betydelse. Men är det illaljudande brus som inte har jämn tonhöjd eller ljudvolym så kommer det fånga uppmärksamheten ifrån musiken. Så för min del så är brussiffran inget mått på något intressant alls.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 14:31

Tell skrev:
Belker skrev:Kan du visa mätningar eller underbyggda tester på transporter/endpoints istället? Själv har jag svårt att hitta dessa. Däremot är det inte svårt att hitta användare, handlare och tillverkare som hävdar att de gör stor skillnad.

Det här är ju det jag bett om några gånger tidigare också i tråden, men det är ingen som nappar. Folk verkar ha lätt att påstå saker, men att backa upp dom påståenden med nå fakta är det ingen som klarar.

För övrigt, även den där "dåliga" DACen som Tangband länkade till med ~91dB SNR lär ju låta finfint. Ett brusgolv på 91dB är i ett normalt rum inge vidare lätt att höra :)

+1.
-80 dB skulle nog egentligen räcka för praktiskt bruk :wink: . Om man inte kopplar flera digitala apparater efter varandra förstås.
Detsamma gäller tex ett frekvensomfång på 20-20000 Hz med mindre än 0,1 dB precision eller det som anses ”dåligt”, typ 0,5 dB. Vem hör sådana skillnader i praktiken , och anser att det är stora skillnader ? :D

Det är helt enkelt i verkligheten väldigt små skillnader, av nån anledning har hifitidningarna indoktrinerat oss att tro att skillnaderna är ofantligt mycket större än de i verkligheten är :? .
Jag ser ingen skillnad på dessa tester och kabeltesterna där skribenter påstår att det är jätteskillnader.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-17 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 14:35

Harryup skrev:Eftersom jag är född på vinylåldern så är det som sagt totalt ointressanta värden, om de bara är ett svagt normalstörande brus som skapas. Men med horn så kan det ju faktiskt ha en viss betydelse. Men är det illaljudande brus som inte har jämn tonhöjd eller ljudvolym så kommer det fånga uppmärksamheten ifrån musiken. Så för min del så är brussiffran inget mått på något intressant alls.

/Harryup

+1
Eftersom du och jag kör med aktiva grejor med digitala filter och spelaren och dsp-filtret kan ses som seriekopplade vill jag nog ändå ha ett signal/brus avstånd med låg dist på bättre än - 90 dB på varje apparat.
Detta för att slippa oroa sig för brus om man har hornhögtalare som har kanske 15 db högre känslighet än traditionella burkar.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-17 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-17 15:06

Tangband skrev:
goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.

Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.

Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?

Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.

Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell. :)

Goat76- här är en utförlig test av akurate dsm med mätvärden. :)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Den verkar riktigt bra, och bör väl vara det för 88000:- ?
Oppo udp 205 mäter en dock aning bättre för en tiondel av priset.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/

Tangband, du visar ett enormt intresse för Akurate DSM i en tråd som endast handlar om ren streaming, varför?

Kanske borde du lyssna på en Akurate DSM/Katalyst med analoga utgångar och i ett rum med bra lyssningsförhållanden innan du uttalar dig om apparatens kvaliteter.
Du refererar även till en äldre version utan Linns senaste DAC med namn Katalyst som sitter i min maskin, så vad exakt är det du vill att jag ska titta på här?

Jag köpte inte en digital transporter då jag köpte min Akurate DSM, jag köpte en streamer/ett försteg/en DAC/14 analoga och digitala ingångar/ett rumskorrigerings-program och ett RIAA-steg.
Så om du ska göra en prisjämnförelse, hitta då först en produkt med alla dessa funktioner och som samtidigt håller en likvärdig standard på alla dessa funktioner.

En sak till, Tangband.
Jag är inte lika kantig som du, jag behöver nämligen inte söka några slags "godkännande" mätningar från någon internetsida där dom endast gör mätningar men yppar inte ett enda ord om hur apparaten presterar under musiklyssning, jag lyssnar och avgör själv hur jag tycker det låter.
Av det jag kan tolka av dig så litar inte du på din egen hörsel, du måste uppenbarligen leta "godkännande" testmätningar som visar att det inte är något specifikt problem med just den produkt du köper.
Det är jättebra att LTS inte hittat något att anmärka på vad gäller din Yamaha-streamer, hoppas bara inte att de kommer med någon rättelse bara som visar andra testvärden för då måste du nog byta apparat, oavsett vad du själv tycker om den. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 15:16

Min vän som numera har Akudorik exakt katalyst hade innan det akurate dsm med analoga utgångar. Innan dess majik Dsm.
Nu har han en sneakyn DS i garaget- den modell jag fick låna hem. Så jag vet ungefär hur spelarna låter.

Det är tydligt att jag får utstå okvädningsord både från sprudel och dig då jag påstår att det finns billigare spelare som låter lika bra. Det är väl inte speciellt konstigt , det är knappast rocket science att konvertera flac rätt och göra en bra dac?

Jag vill att folk ska vara nöjda med de apparater man har, men ska man jämföra olika streamers så bör man göra det noggrant innan man tvärsäkert påstår att de är de bästa apparaterna som finns.

Jag hade en naimstreamer under två år och tyckte den lät bättre än tex Linns billigaste spelare. Då den gick sönder har jag försökt hitta något likabra för mindre pengar och det blev yamahan som även har ett snabbare interface.
Vad det gäller mätningar - det är väl inget fel att både vilja ha bra ljud och en apparat som mäter bra ? Din akurate dsm är väl ett bra exempel på att det kan kombineras ? Varför kompromissa om det går att få både och ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-17 16:14

Sorry för okvädningsord, men ibland blir man irriterad, som nedan:

”Det är inte rocket-science att konvertera flac och konstruera en bra dac”

F-n vet om det inte är det faktiskt?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-17 18:25

Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?

Är det inte jättekonstigt alltihop?!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-17 20:48

darkg skrev:Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?

Jo!
Men låter olika gör det, och det ordentligt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-18 04:27

sprudel skrev:
darkg skrev:Vad är det som gör att det inte är självklart att musikdata som skickas till en DAC är entydigt korrekt? Är det någon slags tolkning av data som måste göras mellan inkommande ström eller lagrad fil innan data sänds till DAC? Finns det ingen fungerande standard, eller bryts den emot?

Jo!

Japp, och det är helt självklart. Det måste helt enkelt vara så. :) Det kan inte vara på något annat sätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-18 08:15

Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-18 09:51

Belker skrev:Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?

Jag vet inte, men kanske var Peter aningen sarkastisk, kanske inte? :)

Jag snubblade på en artikel igår som jag fann intressant och som någon här med högre tekniska kunskaper än mig kan sätta tänderna i?
Det är en runt-bordet intervju med representanter från både Linn och AKM där den sistnämde är tillverkaren för den DAC som sitter i Linns två finaste streamers, Klimax och Akurate.
Linn menar att integrationen av en DAC kan göras på många olika sätt och att förberedelsen innan dataströmmen når den är av stor vikt. De delar upp det i tre delar i processen att skapa en analog signal, det första är förberedelsen av data, det andra är "clock timing" och det tredje är "reference level" innan signalen slutligen når själva konverteringen till analog signal.

Keith: First, data needs to be prepared for creation. You can’t just input and convert the data. You need to prepare the data for the creation process. Any inaccuracies in the preparation of the data, if you introduce inaccuracies, they will be there as you create the signal. When we talk about these very minor errors that you get in there, there is no way to take them out later, so it’s irreversible damage to the signal, and that’s why it is so critically important to get precision at exactly this point of creation.

Keith: The second is the clock, and the clock controls the precision of the timing of the music that you hear. And every clock - tick, tick, tick - you create a new signal level. So you can really think about the clock as controlling the horizontal accuracy of the end music signal.
And the last is the reference level. The reference level is the actual signal prior to being modified, before it is created into a new form. And what happens is that every clock, you take the reference level, and multiply it by the data. So, you multiply the reference level by data, data, and data. The clock controls this timing and the reference data controls this amplitude.

Det var en ganska rolig artikel där en tydlig japansk entusiasm lyser igenom. :D
Ni som är lite mer tekniskt insatta kanske kan hitta något av värde i den här artikeln eller så kanske ni tycker att det är bullshit rakt igenom?
Och ni som hatar Linn med passion kanske kan ta av er ogillar-glasögonen för en liten stund och kommentera det som sägs i intervjun. https://www.akm.com/akm/en/product/feat ... id=link972

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-18 13:20

sprudel skrev:

Jo!

Det är det här som är så skumt, att rent logiskt så ska det inte hända nånting öht med datan innan det hamnar i DACen (sålänge det inte är en (gömd?) DSP inblandad då), o jag personligen hör inte NÅN SOM HELST skillnad samtidigt som du påstår att det låter ordentligt olika. Jag förstår inte hur det öht kan gå till att du kan höra så stor skillnad. Samtidigt vill/kan du inte heller backa upp det med nån slags artikel, data eller vadsomhelst. Även fast jag inte vill det så är det nästan så att jag måste kalla dig för troll. Så kom igen nu, ge oss nånting och inte bara dina egna ord!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-18 13:51

Obegripligt att du inte hör skillnad.
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också :)
Ett bra rum är en viktig förutsättning.
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Du behöver inte ha dem samtidigt.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-18 14:27

Tell: Jag tycker man ska prova- hör man skillnad så är det en skillnad. Sedan är jag inte så säker att Sprudel själv skulle kunna skilja två goda streamers som är nivåmatchade och bitkorrekta, inte ens vid långlyssning. Inte om han inte visste vad han lyssnade till.

De båda spelarna sprudel rekommenderar kanske dessutom färgar båda två ?

Jämför man två färgande spelare så är det självklart att det kan höras skillnad :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-18 14:30

goat76 skrev:
Belker skrev:Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?

Jag vet inte, men kanske var Peter aningen sarkastisk, kanske inte? :)

Jag snubblade på en artikel igår som jag fann intressant och som någon här med högre tekniska kunskaper än mig kan sätta tänderna i?
Det är en runt-bordet intervju med representanter från både Linn och AKM där den sistnämde är tillverkaren för den DAC som sitter i Linns två finaste streamers, Klimax och Akurate.
Linn menar att integrationen av en DAC kan göras på många olika sätt och att förberedelsen innan dataströmmen når den är av stor vikt. De delar upp det i tre delar i processen att skapa en analog signal, det första är förberedelsen av data, det andra är "clock timing" och det tredje är "reference level" innan signalen slutligen når själva konverteringen till analog signal.

Keith: First, data needs to be prepared for creation. You can’t just input and convert the data. You need to prepare the data for the creation process. Any inaccuracies in the preparation of the data, if you introduce inaccuracies, they will be there as you create the signal. When we talk about these very minor errors that you get in there, there is no way to take them out later, so it’s irreversible damage to the signal, and that’s why it is so critically important to get precision at exactly this point of creation.

Keith: The second is the clock, and the clock controls the precision of the timing of the music that you hear. And every clock - tick, tick, tick - you create a new signal level. So you can really think about the clock as controlling the horizontal accuracy of the end music signal.
And the last is the reference level. The reference level is the actual signal prior to being modified, before it is created into a new form. And what happens is that every clock, you take the reference level, and multiply it by the data. So, you multiply the reference level by data, data, and data. The clock controls this timing and the reference data controls this amplitude.

Det var en ganska rolig artikel där en tydlig japansk entusiasm lyser igenom. :D
Ni som är lite mer tekniskt insatta kanske kan hitta något av värde i den här artikeln eller så kanske ni tycker att det är bullshit rakt igenom?
Och ni som hatar Linn med passion kanske kan ta av er ogillar-glasögonen för en liten stund och kommentera det som sägs i intervjun. https://www.akm.com/akm/en/product/feat ... id=link972

Det där låter som helt vanligt försäljningsnack :)
Det man kan se på kortet med katalyst är att man :
1. bytt dac-chip. Den förra dacen var från Wolfsson.
2. Gödslat sjukt mycket regulatorer överallt på dac-kortet.
3. Kanske nåt mer ?
Senast redigerad av Tangband 2019-03-18 14:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-03-18 14:38

Tangband skrev:Jämför man två färgande spelare så är det självklart att det kan höras skillnad :D

Inte om de färgar på samma sätt. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-18 14:39

Almen skrev:
Tangband skrev:Jämför man två färgande spelare så är det självklart att det kan höras skillnad :D

Inte om de färgar på samma sätt. 8)

Nej det förstås 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-18 14:53

Att säga att det inte går att höra skillnad om det är bitkorrekt är inte en sanning, det är ett påstående. När jag pratade med Herr Weiss så var han noga med att bitkorrekt bara är ett av måtten på hur exakt signalen kommer över men det säger ingenting om när bitarna kommer över eller i vilken takt. Han förutsatte att det var bitkorrekt och efter det kan man gå över till sådant som ger den slutgiltliga skillnaden. Och förstås kan man alltid överlagra allting med någon form av störningar så mer än bara nytto 1:or och nytto 0:or kan alltid komma över om inte via signalsladd/fiber så via nätkabel, nätverkskabel eller luft.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-18 16:37

sprudel skrev:Obegripligt att du inte hör skillnad.
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också :)
Ett bra rum är en viktig förutsättning.
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Du behöver inte ha dem samtidigt.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity. :D

Jag vet att jag kan höra skillnad på massa andra grejer utan problem o jag vet ju bra ljud från dåligt ljud så det jag mest ifrågasätter är din förmåga att höra så stor skillnad när den rent objektivt inte borde finnas alls. Så man kan ju alltså också ifrågasätta vad du gör på ett forum som Faktiskt när du blint litar på placebon framför den lite mer vetenskapliga approachen ;)
Oavsett så har jag vettig välljudande musik att lyssna på, rummet duger o resten av anläggning är vettig också. Men jag tänker inte gå o låna hem en pryl när jag är nästan helt säker på att jag inte kommer höra nån skillnad. Speciellt inte när det handlar om prylar i 15-30kkr-klassen, för när det handlar om såna här produkter med såna sinnessjuka priset så stinker det ju ormolja lång väg. Är ni förresten säkra på att dom faktiskt inte har några gömda DSPs igång just för att få skillnader i ljudet? Lite som vissa apdyra kablar brukar väl klämma in lite extra komponenter just för att kunna rättfärdiga sina priser.
Vill ju fortfarande gärna ha nåååt slags test/studie/data/whatever som stödjer det ni säger, hade varit intressant att läsa.

http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... audio.html
O appropå det så borde ni borde alla förresten delta i om ni nu påstår att ni kan höra stor skillnad mellan streamers. Iofs är det olika DAC inblandade också, vilket gör att eventuell skillnad bör ju vara ännu större. Så borde alltså inte vara några som helst problem för er att höra skillnad då ;)

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2019-03-18 17:06

Tangband skrev:
goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.

Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.

Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?

Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.

Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell. :)

Goat76- här är en utförlig test av akurate dsm med mätvärden. :)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Den verkar riktigt bra, och bör väl vara det för 88000:- ?
Oppo udp 205 mäter en dock aning bättre för en tiondel av priset.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/

Akurate dsm:

Kan inte låta bli: Fixar du en Oppo udp 205 för 8 800 är det bara att skicka p.m.
/Patrik
Scientia Potentia Est

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd