Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-20 09:34

Tangband skrev:Angående mconnect player HD- läs mer här :)
Verkar numera klara DSD dessutom.
https://appadvice.com/app/mconnect-player-hd/826333314

”mconnect Player is a media player app to support UPnP/DLNA and Google Cast(Chromecast).
- Send Video/Photo/Music to UPnP and Google Cast (Chromecast) devices.
- Gapless Playback by App and to UPnP renderers.
- DSD and FLAC music playback by App.
- Play TIDAL music & video and Qobuz music to UPnP and Google Cast devices.
- Send media files to Apple AirPlay compatible devices from PC, NAS and Internet.”

Super. Stort Tack :)
Prövar detta i kväll.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-20 09:44

sprudel skrev:

”mconnect Player is a media player app to support UPnP/DLNA and Google Cast(Chromecast).
- Send media files to Apple AirPlay compatible devices from PC, NAS and Internet.”

Prövar detta i kväll.

Fixar inte Foobar2000 detta tror ni? Den kostar inte en krona.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-20 10:53

goat76 skrev:
sprudel skrev:

Prövar detta i kväll.

Fixar inte Foobar2000 detta tror ni? Den kostar inte en krona.

Skicka till AirportExpress gör inte Foobar, då behövs ett annat program från PC till Airport.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-20 14:01

sprudel skrev:

Prövar detta i kväll.

Återkom gärna med ljudintryck :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-20 17:42

Tangband skrev:
sprudel skrev:

Prövar detta i kväll.

Absolut. Tidal låter som sagt fint, inga färgningar i tonskalan som Aurender, mer likt Melco, men kanske lite mildare. Vi får se när Melcon får köra igen.
Leta upp Zaz på Tidal om du har det. Hennes album med samma namn har några kul spår som är avslöjande. Dels förstaspåret, "Les passants", där introt har några klockor som slås an och riktigt står ut (otroligt verkliga) samt "Ni oui ni non" där röster i bakgrunden kompar, de blir olika tydliga/verkliga med olika dacar eller streamers. Man hoppar nästan till och börjar undra, om nu uppspelningen är bra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-20 18:29

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra. Om en transport är så tokigt konstruerad att den ger frysboxknäppar och brum till andra delar av kedjan hoppas jag konsumenten upptäcker det inom garantitiden. Än har väl ingen hört digitalt ljud?

HELA OVANSTÅENDE INLÄGG ÄR SOM JAG SER DET INKORREKT. :) Vad skulle passager mellan analogt och digitalt vara? Digilogt? Anatalt? Semidigitalt? Semianalogt? Ett enbitsflöde kan möjligtvis i viss mån kanske ses som ett gränsland. Det skulle i så fall vara en diskret analog signal som inte är tidskontinuerlig. Men definitioner säger annorlunda. ...

Säg övergångarna då. När musiken liras är den i högsta grad analog och njutbar, spelas den in digitalt (och här kanske den allra svåraste "passagen" föreligger, blir det fel här så är det fel sen) så är det hela digitalt och inget "anatalt" eller liknande. Nackdelen är att du inte kan höra något som är digitalt. För att du ska kunna höra något måste det omvandlas till analogt, det jag menar med "passage", kanske hade jag kunnat välja ett annat ord. Sen flyttas den analoga signalen vidare till slutsteg o högtalare eller t o m direkt till högtalarna som digital för att där omvandlas till analog, en "passage" som är kritisk. Självklart mäter jag inte, jag lyssnar. Jag kan skicka mina filer fram o tillbaka mellan olika digitala lagringsstationer, mail och andras servrar, USB-stickor och SD-kort utan att de förändras det minsta lilla pluttipluttplutt. Så lätt är det. Men sen ska det omvandlas till något analogt o då öppnas möjligheten för att tycka, tro och påverka. En del vill få oss att tro att även den digitala domänen låter sig påverkas av extremt vältajmade klockor, extra stabila CD-tallrikar eller grymma USB-kablar, men den lätta går vi inte på.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-20 19:48

sprudel skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Prövar detta i kväll.

Absolut. Tidal låter som sagt fint, inga färgningar i tonskalan som Aurender, mer likt Melco, men kanske lite mildare. Vi får se när Melcon får köra igen.
Leta upp Zaz på Tidal om du har det. Hennes album med samma namn har några kul spår som är avslöjande. Dels förstaspåret, "Les passants", där introt har några klockor som slås an och riktigt står ut (otroligt verkliga) samt "Ni oui ni non" där röster i bakgrunden kompar, de blir olika tydliga/verkliga med olika dacar eller streamers. Man hoppar nästan till och börjar undra, om nu uppspelningen är bra.

Jag tycker du är prestigelös som ”törs” testa en Apple express som i vissa läger är lite utskälld av olika anledningar. :)
Hur tycker du det låter- i absolut kvalitet ? ( jämfört med det bästa du hört i transportväg )

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-20 19:58

Tangband skrev:
sprudel skrev:
Tangband skrev:

Jag tycker du är prestigelös som ”törs” testa en Apple express som i vissa läger är lite utskälld av olika anledningar. :)
Hur tycker du det låter- i absolut kvalitet ? ( jämfört med det bästa du hört i transportväg )

Om sprudel använder den testmetoden han föredrar så kommer han nog att köra med den här lösningen i flera dagar eller kanske en vecka, och sen byta tillbaka till det han normalt använder. Först då misstänker jag att vi får ett svar vilken han föredrar. Spännande! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-20 20:27

Jag har lite tankar efter att satt in Melcon i kedjan igen, men jag får väl vänta några dagar då så jag lever upp till förväntningarna. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-20 20:28

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra. Om en transport är så tokigt konstruerad att den ger frysboxknäppar och brum till andra delar av kedjan hoppas jag konsumenten upptäcker det inom garantitiden. Än har väl ingen hört digitalt ljud?

HELA OVANSTÅENDE INLÄGG ÄR SOM JAG SER DET INKORREKT. :) Vad skulle passager mellan analogt och digitalt vara? Digilogt? Anatalt? Semidigitalt? Semianalogt? Ett enbitsflöde kan möjligtvis i viss mån kanske ses som ett gränsland. Det skulle i så fall vara en diskret analog signal som inte är tidskontinuerlig. Men definitioner säger annorlunda. ...

Säg övergångarna då. När musiken liras är den i högsta grad analog och njutbar, spelas den in digitalt (och här kanske den allra svåraste "passagen" föreligger, blir det fel här så är det fel sen) så är det hela digitalt och inget "anatalt" eller liknande. Nackdelen är att du inte kan höra något som är digitalt. För att du ska kunna höra något måste det omvandlas till analogt, det jag menar med "passage", kanske hade jag kunnat välja ett annat ord. Sen flyttas den analoga signalen vidare till slutsteg o högtalare eller t o m direkt till högtalarna som digital för att där omvandlas till analog, en "passage" som är kritisk. Självklart mäter jag inte, jag lyssnar. Jag kan skicka mina filer fram o tillbaka mellan olika digitala lagringsstationer, mail och andras servrar, USB-stickor och SD-kort utan att de förändras det minsta lilla pluttipluttplutt. Så lätt är det. Men sen ska det omvandlas till något analogt o då öppnas möjligheten för att tycka, tro och påverka. En del vill få oss att tro att även den digitala domänen låter sig påverkas av extremt vältajmade klockor, extra stabila CD-tallrikar eller grymma USB-kablar, men den lätta går vi inte på.

Du kan det här du. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-20 21:39

sprudel skrev:Jag har lite tankar efter att satt in Melcon i kedjan igen, men jag får väl vänta några dagar då så jag lever upp till förväntningarna. :D

Det är väl bara att spilla bönorna om det finns bönor att spilla... :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 08:09

goat76 skrev:
sprudel skrev:Jag har lite tankar efter att satt in Melcon i kedjan igen, men jag får väl vänta några dagar då så jag lever upp till förväntningarna. :D

Ska nog byta fram och tillbaka några gånger till. Hoppas få lite tid ikväll.
Men hittills så är Melcon ”torrare” i sin återgivning, det är mera ”blommigt” med Airport. Lite förföriskt vackert. Påminner lite om när man byter rör i försteget från Telefunken till Philips miniwatt.
Basen blir lite bumligare och inte lika tight. Mera tryck i transienterna med Melco.
Sedan uppfattade jag något konstigt vid introt till Zaz förstaspår ”Les Passants” med Airport. När de slår an klockorna kommer en efterringning, låter som såpbubblor som brister. Den som är van vid rörförstärkare känner igen detta ljud från trasiga rör.
Den här konstiga effekten finns inte när jag kopplar över till Melco och det för mig lite misstänksam på Airport. Har ingen aning om vad som kan orsaka detta.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 08:17

Sprudel- min uppfattning om AirPort express senaste version är att använd som komplett streamer, inklusive inbyggd dac, låter ungefär som naimen jag hade innan. Inga färgningar som stör, men en svag färgning åt det varma hållet. Jag har jämfört sneaky DS med inbyggd dac direkt in i Dbx:en under samma förutsättningar, sida vid sida, och den lät en aning tydligare . AirPort express med dac direkt in i Dbx låter även en aning sämre än Yamaha wxc50, här är skillnaden en aning större.

Så, som komplett streamerlösning inklusive dac rankar jag spelarna 1-10 såhär:
Ieast pro : 6
Naim unitiqute 2 : 7
Apple express med mconnect HD : 7
Sneaky DS : 8
Yamaha wxc50 : 9

Jag har som sagt inte provat AirPorten som digital transport till en dac, så det vore kul att veta om den spelar bättre så ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 08:23

sprudel skrev:
goat76 skrev:

Ska nog byta fram och tillbaka några gånger till. Hoppas få lite tid ikväll.
Men hittills så är Melcon ”torrare” i sin återgivning, det är mera ”blommigt” med Airport. Lite förföriskt vackert. Påminner lite om när man byter rör i försteget från Telefunken till Philips miniwatt.
Basen blir lite bumligare och inte lika tight. Mera tryck i transienterna med Melco.
Sedan uppfattade jag något konstigt vid introt till Zaz förstaspår ”Les Passants” med Airport. När de slår an klockorna kommer en efterringning, låter som såpbubblor som brister. Den som är van vid rörförstärkare känner igen detta ljud från trasiga rör.
Den här konstiga effekten finns inte när jag kopplar över till Melco och det för mig lite misstänksam på Airport. Har ingen aning om vad som kan orsaka detta.

Kul vi verkar vara överens om att den färgning som möjligen finns är ganska öronvänlig, att basen är lite otydligare håller jag också med om. ( jag har även använt den inbyggda dacen vid lyssning, kanske var den jag hörde ? )
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 08:30, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 08:29

Som sagt, ska se om jag kan få till en jämförelse sida vid sida som enbart transporter med AirPort express, sneaky DS och yamahan om man använder dacen i Yamaha . Det blir i sådana fall nästa vecka.

Sprudel- vad tyckte du om mconnect HD programmet ?
Senast redigerad av Tangband 2019-03-21 08:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 08:31

Då uppfattar vi nog Airport på liknande vis. Kan du köra Airport som transport till din dac i Yamaha? Tänker att du eliminerar daceffekten från Airport.

Hann skriva innan du skicka det sist där, så det blev lite konstigt, men du fattar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 08:36

sprudel skrev:Då uppfattar vi nog Airport på liknande vis. Kan du köra Airport som transport till din dac i Yamaha? Tänker att du eliminerar daceffekten från Airport.

Hann skriva innan du skicka det sist där, så det blev lite konstigt, men du fattar. :)

Jo, det finns optisk ingång på yamahan. Det enda jag behöver är en toslink med minikontakt på ena sidan.
Ska köpa en sån idag. Sneaky DS har både optisk och elektrisk utgång, jag kan möjligen låna den nästa vecka.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-21 08:39

sprudel skrev:Skicka till AirportExpress gör inte Foobar, då behövs ett annat program från PC till Airport.

Airfoil fixar det. Kör för övrigt Airport Express optiskt kopplad till DAC:en i Audiolab 8200DCQ.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-21 09:19

Sprudel! Tack för bra musiktips, Zaz gick varm igår kväll.

Kan du beskriva din uppspelningskedja igen? Du jämför Melco Nånting med en Airprt Express (gen?) som rena transporter till en gemensam DAC? Optisk överföring, då antar jag? Du har säkert redan förklarat, men tråden börjar bli späckad!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-21 09:49

Tangband skrev:Så, som komplett streamerlösning inklusive dac rankar jag spelarna 1-10 såhär:
Ieast pro : 6
Naim unitiqute 2 : 7
Apple express med mconnect HD : 7
Sneaky DS : 8
Yamaha wxc50 : 9

Och var på din lista placerar du övriga streamers från Linn, Majik DSM och Akurate DSM med analoga utgångar?
Det vill säga om du nu verkligen har lyssnat på dem, för dina uppgifter går isär en aning från tråd till tråd vad gäller dessa streamers.

I den här tråden vet du ungefär hur de låter.
Tangband skrev:Min vän som numera har Akudorik exakt katalyst hade innan det akurate dsm med analoga utgångar. Innan dess majik Dsm.
Nu har han en sneakyn DS i garaget- den modell jag fick låna hem. Så jag vet ungefär hur spelarna låter.

I en annan tråd från september så verkar det som att du inte hört dem???
Tangband skrev:Skillnaden som streamer sägs vara hörbar mellan majik dsm och akurate dsm, där akurate ska vara bättre.

Förlåt Tangband, men jag får inte riktigt dessa uttalanden att synka riktigt. :? :?:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-21 09:55

Goat 76, jag har inte jämfört dessa spelare A/B test utan hört dem vid olika tillfällen :) Jag har lyssnat på dem men kan inte uttala mig helt tvärsäkert pga det.
Akurate dsm med analoga utgångar upplevs låta bättre än majik dsm det är jag ganska säker på. Om den färgar mer och därför upplevs bättre vet jag inte .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-21 10:21

Tangband skrev:Goat 76, jag har inte jämfört dessa spelare A/B test utan hört dem vid olika tillfällen :) Jag har lyssnat på dem men kan inte uttala mig helt tvärsäkert pga det.
Akurate dsm med analoga utgångar upplevs låta bättre än majik dsm det är jag ganska säker på. Om den färgar mer och därför upplevs bättre vet jag inte .

Tack för svaret. :)

Den här tråden tycker jag för övrigt är riktigt intressant. Det verkar som om vi börjar bena ut att det troligtvis är ljudliga skillnader på olika transporters.
Det som nu skulle vara intressant att veta är om flertalet av dessa transporters som tydligen låter olika, alla anses vara bit-korrekta. Peter kom ju med uppgiften att det kan skapas två bit för bit-korrekta signaler som i slutändan är väldigt olika i den analoga domänen.

Det jag alltså är ute efter att få veta är om uttryck som bit-perfect är något man ska ta på allvar eller om det bara kan anses som ett marknadsförings-ord, när det kommer till ljud?
Kanske är ”mäta bitar” ett för trubbig verktyg?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-21 10:45

Enligt tester på den här sidan är Airport Express Bit Perfect, så varför låter den då sämre än andra spelare genom samma DAC?
Föredrar de flesta av oss en färgning eller är det ”måttstocken” det är fel på?
https://audiophilestyle.com/ca/bits-and ... l-Limited/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-21 10:55

Belker skrev:Sprudel! Tack för bra musiktips, Zaz gick varm igår kväll.

Kan du beskriva din uppspelningskedja igen? Du jämför Melco Nånting med en Airprt Express (gen?) som rena transporter till en gemensam DAC? Optisk överföring, då antar jag? Du har säkert redan förklarat, men tråden börjar bli späckad!

Visst är hon bra. :)
Melco med intern hårddisk samt Tidal kopplat via usb (Melco har endast usb ut) till Chord Qutest.
Airport Express (senaste gen) strömmar Tidal via Toslink till Chord Qutest. (har inte provat Airfoil till AirportExpress ännu men skippar nog det, Tidal räcker fint)
Resten av kedjan är försteg Conrad Johnson Premier 17LS2 med TFK nos (så ofärgat det kan bli) till Ino cr80es, i16s som drivs av slutsteg Conrad Johnson Premier 350 sa samt px-4 drivna av två slutsteg Hypex nc400 monosteg. EKK genomgående och Bluejeans cable signalkablage.
Här är rummet

Lyssningsrum senaste.jpeg
Lyssningsrum senaste.jpeg (789.1 KiB) Visad 8461 gånger

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-21 11:05

Mycket prydlig setup och ett mysigt lyssningsrum!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-21 11:10

För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):

1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter

Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-21 11:15

Tack Sprudel, då är jag med! Lite synd att inte Melcon har optisk ut, för det blir ju lite äpplen och päron att jämföra. Å ena sidan har Melcon säkert ren och fin USB-signal, å sndra sidan har Chord enligt konstruktören väldigt bra hantering av spdif. Du har ingen dator med Tidal och USB ut som du kan jämföra Melcon med? Det hade undanröjt en massa osäkra parametrar.

Nu ska jag klippa ihop ett testspår med Zaz-klockorna på repeat 100 ggr, och jämföra filter och samplingsfrekvenser!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-21 11:17

Bill50x skrev:Mycket prydlig setup och ett mysigt lyssningsrum!

/ B

Verkligen!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-21 11:19

darkg skrev:För att förtydliga frågeställningen finns det fem tänkbara källor till brister (som jag just nu förstår saken, reservationer och förbehåll):

1) inbillning
2) störningar som drabbar analogsidan i dacen
3a) manipulation av signalen / datat by design
3b) felaktig översättning av "protokoll"
4) vagt otillräcklig signalkvalitet, jitter

Vagt för mig alltså, som inte förstår. Ut ur streamern verkar komma något som redan har "analoga" eller kontinuerliga kvaliteter..?

Så uppfattar jag det också. Därför viktigt att jämföra rena streamers till samma dac med samma digitala ingång/överföring.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-21 11:33

Bill50x skrev:Mycket prydlig setup och ett mysigt lyssningsrum!

/ B

Det är stort, snyggt och det låter fint!
Basåtergivningen är mycket artikulerad i kraft av den generösa rumsvolymen.
Det enda jag saknade var en CD-spelare :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd