Moderator: Redaktörer
olaume skrev:Jo, jag har EAC. Hade även dBPoweramp under en provperiod, men sedan ville programmet ha betalt. Det är dock fortfarande billigt, så om det är det minsta bättre än EAC är det absolut värt det, men är det det? Finns det något annat sätt att optimera ljudkvaliteten? Eftersom man kanske bara rippar skivorna en gång för alla, kan det ju vara värt att lägga ned en del kraft på att få det så perfekt som möjligt och sedan stoppa undan skivorna på vinden.
Harryup skrev:Såg i tyska Audio för något år sedan en test med mätningar och lyssningar av olika rippningsmjukvara och EAC var inte längre bäst utan ungefär lika bra som dBPoweramp. Men enkelheten hos den senare så föredrogs den.
/Harryup
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn. Det går säkert att välja andra format också.
Om rippningen skett helt utan missöden så finns det skäl att tro att checksumman är korrekt och att inga bitfel på musikkod finns.
År 1997 var jag dock med om en del konstigheter då jag blev ombedd av en musiker att bränna 10 CD för hans promoting och som skulle skickas till CD-tillverkning. Jag hade dåtidens bästa utrustning med både Yamaha och Plextor. I begynnelsen användes Yamaha professionellt och så även av Bertil Alving. Plextor kom lite senare och ansågs vara bättre och dessutom mycket snabbare. Nåväl, jag rippade musikerns CDR till WAV-filer för att kunna göra 10 kopior. Han ville att jag skulle bränna en först som han ville lyssna på först och godkänna. Jaha, tänkte jag och såg lätt på uppgiften. Jag använde dåtidens bästa CDR-skivor, samma som Bertil Alving eftersom han gjort mätningar på hur ofta som det fanns dropout i skivorna. Jag har för mig att det är trippel redundans och checkkod för uträkning av missade data och det är i ett slags matrissystem för extra säkerhet.
Resultatet blev i alla fall underkänt av musikern. Han lyssnade noggrant igenom hela de brända CDn jag gjort och förde anteckningar på alla fel han hörde. Jag fick tillbaka den brända CDn och hans nedskrivna notiser med exakta tidsangivelser på felen. Först trodde jag han skämtade, men jag lyssnade och hörde de missljud som fanns, men som inte fanns i hans original jag använt för att rippa. Naturligtvis så misstänkte jag bränningsprocessen, så jag brände ett exemplar till. Han lyssnade och lämnade tillbaka den. Samma fel som tidigare. Jaha, jag lyssnade och han hade rätt. Då lyssnade jag på den rippade filen och konstaterade att redan där fanns felet trots att det stod att rippningsprocessen varit felfri. Hans original var felfritt. Då förstod jag att det inte var så enkelt. Jag rippade hans original på nytt och felet försvann, men han upptäckte nya fel på andra låtar och tider.![]()
Jaha, då ställde jag in maximal safety vid rippning och vid bränning och började på nytt och då gick det bra. Han hörde inga fel längre. Han hade hela tiden lyssnat intensivt på varje spelsekund och hela förloppet tog ungefär en vecka till 10 dagar. Sedan kunde jag bränna 10 felfria kopior som han skickade ut för promoting. Han är amerikan och har spelat med Bruce Springsteen och var gitarrist med Eric Bibb på hans liveturne i USA.
Då fick jag respekt för hans intensiva lyssnande och för möjliga och omöjliga problem som av någon outgrundlig anledning kunde uppstå med det digitala. Även fast jag fick checksumma och Rippning utfört felfritt markering på min dataskärm så var det helt enkelt inte så.
Jag gissar att dessa gamla problem sedan länge inte finns kvar.
Men, sedan skall datat skyfflas vidare i en hel radda processer på väg till den analoga lyssningsdestinationen och den vägen är inte så felfri man kan tänkas tro.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.
Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.
petersteindl skrev:Hej
Jag har hållit på i några år och har viss erfarenhet sen dåvarande grannen Brian Kramer från N.Y. som spelar gitarr kom ner en lördag å ville att jag skulle bränna några kopior från hans master som det skulle tillverkas CDn av. Kopiorna skulle skickas som promotion för olika ändamål. Grannen heter Brian Kramer och är som sagt från New York i USA och ackompanjerade Bruce Springsteen på gitarr på en av hans turnéer. Han har även kompat Eric Bibb på hans live turné.
Piece of cake tyckte jag. Jag rippade med Audiograbber och brände med Nero och gav sen skivan till min granne Brian.
På söndan kom Brian ner och sa att det inte är en kopia. Öh, vad då? De e ju bara ettor o nollor. Han hade ett dokument med nedskrivna felaktigheter som han hört i lurar. Ok, jag tog skivan och dokumentet och lyssnade. Till min förvåning hörde jag exakt samma problem vid varje enskild sekund som Brian hade specificerat. Till saken hör att jag fick loggar som var invändningsfria, både från Audiograbber vid rippning o från Nero vid bränning. Jag provade massor och turerna gick fram och tillbaks mellan Brian och mig under flera månader. Jag hörde felen som Brian hela tiden kom ner och tjatade om. Det underliga var att checksumman inte visade någon som helst diskrepans med originalet. Tomtar å troll. Alla kompisar med intellekt å jobb på Eriksson o Gud vet vad sa att det är omöjligt. Precis som jag själv menade.
Jaha, där står man. Det intressanta var att felen bestod av konstiga och klart detekterbara ljud som Brian exakt kunde specificera i tid och som vem som helst kunde höra.
Var uppstod felet? I bränningen med Nero eller redan vid rippningen med Audiograbber? Tja, jag hade ju filerna på hårddisk så det var ju bara att lyssna. Det intressanta var att samma fel fanns i filen på hårddisk. Men checksummorna uppvisade inga fel. Dock finns det i Audiograbber en funktion som visar probable faults som betyder att läsaren haft svårigheter att rippa. Då svårigheterna blev för stora blev checksumman felaktig men så var ej fallet med det som fanns på min hårddisk. Jag hade Plextors bästa scussigrejer och Seagate scussi hårddiskar speciellt gjorda för rippning av musik enligt alla konstens regler, åtminstone vad som sades på Anand’s och Tom’s och alla andra specialsajter för datorer.
Jag provade alla möjliga varianter och det var först då jag satte Plextorn att arbeta med konstant rotationshastighet på 4X som rippningen funkade klanderfritt. Då blev det zero possible problems. Nero kunde bränna och inga fel kunde detekteras vare sig på hårddisk eller på bränd skiva. Brian och jag var lyckliga men Brian hade hört sig till leda på sin musik i vår strävan att uppnå en situation där Brian med kort varsel kunde få skivor brända som fungerade som promotion material.
Ettor o nollor i all ära men jag har f-n inget förtroende för dess absoluta felfrihet. Känner mig alldeles för luttrad för att ta vad som helst för givet.
Ta det för vad ni vill men det är en av mina erfarenheter som jag delar med mig. Detta var 1998 skulle jag tro.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:Magnuz
Alla CD-brännare var inte usla. Jag hade Yamaha och Plextor. Yamaha användes ofta i den professionella industrin för att bränna mastern som man levererade vidare. Då brände man med dubbla hastigheten.
Jag tror att Bertil Alving också hade en sån. Plextorn gick att bränna med fyrdubbel hastighet.
Det som var väsentligt var att sätta konstant hastighet vid rippning istället för dynamisk hastighet. Dom här knäppen och ljuden som fanns med på CD-R fanns hos mig alltid redan med på Hårddisken d v s det var rippningsprocessen som inte funkade som den skulle.
Dock försvann problematiken helt efter det att jag körde konstant hastighet vid rippning och hastigheten jag använde var 4 gånger på plextorn.
Därefter blev alla brända skivor bra.
Jag använde först Verbatim, sedan TDK och därefter Verbatim speciella för Audio.
En gång provade jag med kolsvart skiva. Den åkte omedelbums ner i runda arkivet.
Ibland blev mina bränningar bättre än orginalet. För det mesta hördes ingen skillnad alls.
Det som förr i tiden stod på nätet var att vissa typer av Hårddiskar skrev o läste lite då o då, och det utan att man själv gjorde något, eftersom det var ett felsökiningsprogram som var inbyggt i hårddiskens bios eller vad det nu heter. Dessa hårddiskar varnades det för att användas för audio eftersom det blev problem då det skulle skrivas audiofiler samtidigt som annan information skulle skrivas. IBM hade bl a sådana småprogram inbyggda i sina hårddiskar utom i deras scussidiskar. T o m IBM gick ut med att just dessa Hårddiskas avråddes från att använda om man skulle rippa audio.
Då var detta en hel vetenskap. Idag vet jag inte men mina kompisar som själva har datorer ville gärna att jag rippade o brände på min dator. Deras bränningar lät oftast sämre än originalet.
Vilka CD-R skivor är bäst idag?
Har ni synpunkter.
Väl mött
PS
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.
sprudel skrev:@olaume
Kolla din egen tråd om nätverksspelare och streamers under Köpråd.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.
Apropå jämföra. Har du provat denna härliga fransos?
Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Cote de Nuits.
[ Bild ]
Tror du skulle gilla den. År 2009 skall vara jättebra men även 2015.
Med vänlig hälsning
Peter
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:
Apropå jämföra. Har du provat denna härliga fransos?
Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Cote de Nuits.
[ Bild ]
Tror du skulle gilla den. År 2009 skall vara jättebra men även 2015.
Med vänlig hälsning
Peter
Tyvärr inte. Finns inte på sysset att köpa, heller.
sprudel skrev:@olaume
olaume skrev:sprudel skrev:@olaume
Skillnaden är väl att en nätverksspelare bara är en länk på vägen från ettor och nollor som redan ligger streamade på en hårddisk till ettor och nollor i en DAC. Medan rippningen innebär att man förflyttar från ett i och för sig digitalt men dock mekaniskt lagrat format in i datorn. Det kräver avläsning av en mekanisk/optisk enhet och sedan kodning/förpackning av en mjukvara till format som datorn kan lagra. Det innebär fler moment och teknikövergångar. Om de på något vis kan trimmas för att optimera ljudkvaliteten, är vad frågan gäller.
olaume skrev:Jag ska långt efter alla andra äntligen börja rippa min CD-samling. Nu undrar jag om det finns några knep för att krama ur bästa möjliga resultat. Att man ska rippa till förlustfritt format, typ flac, har jag redan förstått, men därutöver? Jag utläser diskursen på forumet som att det inte går att påverka ljudkvaliteten i en digital kedja. Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör. Om vi nu accepterar detta, finns det ändå något vid rippning man kan göra för att påverka ljudkvaliteten?
olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.
olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster