Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector, läste du ens vad DQ-20 skrev?

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?
Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?..

Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Undra på att det ser ut som det gör.
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.
Jag tror du missförstår Cortado.
Ingen har velat bli pådyvlad någon åsikt, men DQ-20 bad faktiskt om ett konkret råd på element. Då kan man förmoda att han vill ha det, gärna kompletterat med argument för varför just det element som denna någon rekommenderar, är bra. Eller hur?
Du hänvisade bara till en hemsida med en massa 8”-basar, utan att vara konkret alls. Du gav inget råd. Du sa i princip ”leta själv” även om du inte pekade på alla element som finns utan bara det märke som du alltid rekommenderar.
Tänk så här - hur hade du själv reagerat om du frågat om ett råd om ett 8”-element (där du i frågan hade gjort klart vilka egenskaper du sökte), och det svar du fått hade varit en hemsida från en elementfirma där typ alla basar som tillverkas i hela världen på 8” hade funnits med? En extremversion av ditt råd helt enkelt.
Hade du inte tänkt att det hade varit bra om personen då istället pekat på det SPECIFIKA element personen rekommenderade? Och kanske berättat varför han eller hon valt att rekommendera just det elementet?
Ditt inlägg är lite som om en person söker råd om en bil med vissa specifika egenskaper, och som svar får en länk till en bilhandlare.

Jag tror alltså inte alls att DQ-20 sökte den sorts väldigt allmänna råd som du gav, ej heller att Cortado hade velat att du skulle pådyvla DQ-20 ett baselement. Vad det handlar om var nog bara att du inte gav något konkret och specifikt råd, du hänvisade bara till en tillverkare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).