goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Ni som fortfarande lyssnar på CD och använder en bra extern DAC kan väl testa en massa olika spelare, allt från Denver till någon fin Krell eller liknande.
Upplever ni skillnader så kan ni förvänta er precis likadana skillnader när det kommer till olika streamers, speciellt mycket konstigare än så är det väl inte?
Har testat en Sony bluray som spelare, en S.A.T. en Pioneer och en Andersson Bluray. Den enda som skiljer sig är Andersson och det beror på att mekaniken skrapar störande. Det man inte kan utesluta är att den inbyggda DAC-en i någon av spelarna är ännu bättre än den externa, men som rena transporter är de likvärdiga. Den billigaste kostade 70 kronor på en loppis (Sony) och den dyraste kostade över 20.000 en gång i tiden.
Och snart kommer det någon med en annan upplevelse, men tills dess...
1. Kanske var det din egen övertygelse att de inte borde låta olika som gjorde att du inte kunde höra de stora skillnaderna, den så kallade placebo-effekten?
2. Tänk om du råkar knacka med käppen på rätt CD-spelare ett flertal gånger i ett blind-test och bestämmer dig för att bli just ehh... blind?
3. Mätningar!!! Kanske färgades ljudet så identiskt att allt som spelades lät som en banjo-kvintett?
Självklart har jag inte testat alls. Bara råkat lyssna i olika konstellationer pga fel på den ena eller den andra apparaten. Eller av ren lathet när Andersson var inkopplad för att spela blurayfilmer så fick den också tjäna som cd-spelare emellanåt. Sonyn köpte jag i förhoppning om att kunna spela SACD-skivor, men det gick inte så bra då den bara lämnar analogt ljud ut o min DAC inte har någon analog ingång o att sätta min AD omvandlare emellan känns lite så där. Både S.A.T. och Pioneer skulle behöva få sin laser justerad då de inte kan läsa de innersta spåren längre, men å andra sidan spelar jag nästan aldrig CD numera.