Tänkte så att ni är införstådda i vad jag pratar om så att vi slipper missförstånd.

Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Även jag började lyssna på diskussionen i länken men tröttnade snabbt efter några minuters innehållslöst pladder. Det tog cirka tre minuter att googla fram motsvarande information.
Nåväl, min kritik mot normalisering kring -14 dB kvarstår eftersom sunkmastringar fortfarande får en konkurrensfördel. Det kan vara bra att ha i minnet att många bra popproduktioner från 1955 till 1985 har en toppfaktor om mellan 17 och 21 dB om de inte har utsatts för påverkan. I diskussionen bör man bortse från produktioner från 1990 och framåt eftersom de generellt har processats och helt enkelt inte duger som jämförelsematerial.
För att illustrera det kommer här en bild av Kool & The Gang och låten "Celebration". Alla dessa utgåvor – även den hoptryckta remixen – har en toppfaktor som överstiger 14 dB och kommer därför att framstå som svagare jämfört med många av dagens skräpproduktioner:
Sammanfattningsvis: normaliseringsdiskussionen är ointressant så länge som den gynnar de senaste 25 årens skräpproduktioner. En standard som motsvarar EBU 128 med medelnivå om -23 dB är ett minimikrav.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:"som du ser på exemplen här ovan så har inte Crest-faktorn någonting alls att göra med loudness-mätningar (LUFS) som avgör normaliseringsnivån överallt. "
Detta är helt felaktigt. LUFS och LKFS är mått på spetsfaktorn, men man räknar bort delar av spåret som ligger under en viss tröskel, som annars skulle ge ett missvisande resultat. I fallet LKFS k-väger man även signalen.
Siffrorna från masvis är spetsfaktorn mätt utan tröskel och utan k-vägningsfilter, varför siffrorna blir något större.
Morello skrev:Nej, det är ett jädra projekt eftersom jag har min samling i huvudsak på CD.
De mest dynamiska fonogrammen har en spetsfaktor på 20-25 dB.
Lösningen på problemet är att skivbolagen helt sonika ger fan i att "mastra" materialet - då behövs varken R128 eller någon annan standard.
Dessutom är det inte rimligt att normera varje spår i ett album då vissa låter är tänkta att vara svagare med avseende på upplevd styrka (som ju LUFS är tänkt att mäta).
goat76 skrev:Att "mastra" materialet är inte problemet eftersom alla dina fonogram med spetsfaktor på 20-25 dB även dom är mastrade. Problemen heter komprimering och limitering.
goat76 skrev:
Att "mastra" materialet är inte problemet eftersom alla dina fonogram med spetsfaktor på 20-25 dB även dom är mastrade. Problemen heter komprimering och limitering.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Att "mastra" materialet är inte problemet eftersom alla dina fonogram med spetsfaktor på 20-25 dB även dom är mastrade. Problemen heter komprimering och limitering.
Jo, men sedan 20-25 år är det "tokmastring" som gäller.
Var får man tag i mätare för LUFS?
goat76 skrev:Om inte mastring fanns som ett produktionssteg så hade väl hetsen att låta starkast skett vid mixning istället. Man kan även lika gärna välja att beskylla den digitala inspelningstekniken eller varför inte införandet av CD-formatet då begränsningarna att tokpressa nivåerna i princip suddades ut.
Om 99% av alla bilister hade kört för fort ifall hastighetsbegränsningar inte fanns, och det orsakar enormt många olyckor, så är det inte existensen av vägarna som är problemet, utan avsaknaden av hastighetsbegränsningar.
Först nu har det börjat införas hastighetsbegränsningar för musik i form av normalisering, vi får hoppas att det minskar olyckorna (tokmastring).![]()
goat76 skrev:Om inte mastring fanns som ett produktionssteg så hade väl hetsen att låta starkast skett vid mixning istället.
Morello skrev:Nisse Löfgren "Acoustiv live" i absolut högsta kvalitet?
Jag tror jag svimmar!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
goat76 skrev:...
Några exempel som skulle vara intressanta att se var de hamnar i mätningarna, några som nämdes i tåden "Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité" :
Jazz at the Pawnshop
Stravinsky: Firebird Suite & Borodin: Polovtsian Dances (Robert Shaw, Atlanta Symphony Orchestra)
Muddy Waters - Folk Singer
goat76 skrev:The october Trio - New Dream
Sequoia String Quartet - Ravel, M.: String Quartet in F Major / Bartok...
Brian Bromberg - Wood
Harry James & His Big Band – The King James Version
Margie Gibson, Lincoln Mayorga - The Irving Berlin Century/Say It With Music
Nils Lofgren - Acoustic Live
Keith Jarrett - Dmitri Shostakovich: 24 Preludes And Fugues, Op. 87
Eiji Oue - Rachmaninoff: Symphonic Dances & Vocalise
Här är en Online Loudness Meter: https://youlean.co/online-loudness-meter/
Märk väl, hur enskilda låtar mäter är inte så intressant då allt annat än album-normalisering är en dålig ide då albumets individuella nivåskillnader mellan låtarna alltid bör bestå.
hcl skrev:goat76 skrev:...
Några exempel som skulle vara intressanta att se var de hamnar i mätningarna, några som nämdes i tåden "Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité" :
Jazz at the Pawnshop
Stravinsky: Firebird Suite & Borodin: Polovtsian Dances (Robert Shaw, Atlanta Symphony Orchestra)
Muddy Waters - Folk Singer
Acoustic Project String Ensemble - Studio Live > MASVIS - HÄR <goat76 skrev:The october Trio - New Dream
Sequoia String Quartet - Ravel, M.: String Quartet in F Major / Bartok...
Brian Bromberg - Wood
Harry James & His Big Band – The King James Version
Margie Gibson, Lincoln Mayorga - The Irving Berlin Century/Say It With Music
Nils Lofgren - Acoustic Live
Keith Jarrett - Dmitri Shostakovich: 24 Preludes And Fugues, Op. 87
Eiji Oue - Rachmaninoff: Symphonic Dances & Vocalise
Här är en Online Loudness Meter: https://youlean.co/online-loudness-meter/
Märk väl, hur enskilda låtar mäter är inte så intressant då allt annat än album-normalisering är en dålig ide då albumets individuella nivåskillnader mellan låtarna alltid bör bestå.
goat76 skrev:goat76 skrev:Här är en Online Loudness Meter: https://youlean.co/online-loudness-meter/
Tack men det är LUFS-värden jag var ute efter. MasVis visar inte det.![]()
Kan du köra en mätning av alla låtarna med LUFS-mätaren i länken jag postade?
goat76 skrev:Jag har funderat en hel del på det där med EBU R128-nivå och kommit fram till att den standarden är en felaktigt låg normaliserings-nivå för de flesta musikstilar. Jag ser inte några större skäl till att en rocklåt ska ligga på samma genomsnittliga nivå som ett klassiskt musikstycke, det blir bara dumt och jag ska försöka förklara varför.
Jag har gjort LUFS-mätningar på flera rockalbum med full dynamik och det är väldigt sällsynt men det förekommer att någon enstaka rocklåt är nere och nosar runt -20 LUFS och extremt sällan nere på -23 LUFS vilket är EBU R128-nivån.
Tänk er ett musikstycke inom klassiskt musik som är väldigt lågmält genom 90% av stycket för att först på slutet spricka upp i ett kort men starkt avslutande parti, i det fallet är det inte ovanligt med en medelnivå på runt -23 LUFS.
Det är inte rimligt att en livlig och intensiv rocklåt, trots att den är snyggt inspelad med sin fulla dynamik intakt ska ligga på samma genomsnittligt låga nivå som det klassiska verket, det kommer isåfall innebära att avslutningen i det klassiska verket håller en avsevärt starkare nivå än rocklåtens starkaste parti. Är det verkligen någon som tycker det är rimligt?
Om man tar låtarna på AC/DC Back In Black (originalversion från 1980) som exempel. Den har ett gått rykte om sig att vara en välljudande produktion som inte är söndermastrad.
Det finns såklart rockskivor med lägre medelnivå än Back In Black men den är inte heller en speciellt extremt högljudd rockskiva, crest-nivåerna ligger på 15 till 17.7 dB och med Peak-värden på -1 till -1.2 dBFS.
1. Hells Bells -14.2 LUFS (integrated)
2. Shoot To Thrill -15.1 LUFS
3. What Do You For... -14.3 LUFS
4. Given The Dog A... -14.6 LUFS
5. Let Me Put My... -15 LUFS
6. Back In Black -14.8 LUFS
7. You Shock Me... -13.7 LUFS
8. Have A Drink... -13.3 LUFS
9. Shake A Leg -12.9 LUFS
10. Rock And Roll... -14.1 LUFS
Visst ser ni problemet?
Om den här skivan ska album-normaliseras efter EBU R128 så ska den trots sin egna fulla dynamik (så när på lite högpass-filter i basområdet) sänkas med hela 10 dB. Det innebär ju då att det klassiska musikstycket med sitt naturliga LUFS-värde på -23 och med samma högsta Peak-värde då kommer dundra på med omkring 10 dB starkare nivå i sitt starkaste parti än den starkaste nivån på AC/DC-skivan.
Kanske har Apple med sin normaliserings-nivå på 16,5 LUFS hittat det gyllene medelvärdet, för nog tror jag de flesta av oss förväntar oss att en rakt igenom intensiv rocklåt bör låta ungefär lika starkt som den starkaste delen i ett klassiskt verk, eller vad tycker ni?
Tangband skrev:goat76 skrev:Jag har funderat en hel del på det där med EBU R128-nivå och kommit fram till att den standarden är en felaktigt låg normaliserings-nivå för de flesta musikstilar. Jag ser inte några större skäl till att en rocklåt ska ligga på samma genomsnittliga nivå som ett klassiskt musikstycke, det blir bara dumt och jag ska försöka förklara varför.
Jag har gjort LUFS-mätningar på flera rockalbum med full dynamik och det är väldigt sällsynt men det förekommer att någon enstaka rocklåt är nere och nosar runt -20 LUFS och extremt sällan nere på -23 LUFS vilket är EBU R128-nivån.
Tänk er ett musikstycke inom klassiskt musik som är väldigt lågmält genom 90% av stycket för att först på slutet spricka upp i ett kort men starkt avslutande parti, i det fallet är det inte ovanligt med en medelnivå på runt -23 LUFS.
Det är inte rimligt att en livlig och intensiv rocklåt, trots att den är snyggt inspelad med sin fulla dynamik intakt ska ligga på samma genomsnittligt låga nivå som det klassiska verket, det kommer isåfall innebära att avslutningen i det klassiska verket håller en avsevärt starkare nivå än rocklåtens starkaste parti. Är det verkligen någon som tycker det är rimligt?
Om man tar låtarna på AC/DC Back In Black (originalversion från 1980) som exempel. Den har ett gått rykte om sig att vara en välljudande produktion som inte är söndermastrad.
Det finns såklart rockskivor med lägre medelnivå än Back In Black men den är inte heller en speciellt extremt högljudd rockskiva, crest-nivåerna ligger på 15 till 17.7 dB och med Peak-värden på -1 till -1.2 dBFS.
1. Hells Bells -14.2 LUFS (integrated)
2. Shoot To Thrill -15.1 LUFS
3. What Do You For... -14.3 LUFS
4. Given The Dog A... -14.6 LUFS
5. Let Me Put My... -15 LUFS
6. Back In Black -14.8 LUFS
7. You Shock Me... -13.7 LUFS
8. Have A Drink... -13.3 LUFS
9. Shake A Leg -12.9 LUFS
10. Rock And Roll... -14.1 LUFS
Visst ser ni problemet?
Om den här skivan ska album-normaliseras efter EBU R128 så ska den trots sin egna fulla dynamik (så när på lite högpass-filter i basområdet) sänkas med hela 10 dB. Det innebär ju då att det klassiska musikstycket med sitt naturliga LUFS-värde på -23 och med samma högsta Peak-värde då kommer dundra på med omkring 10 dB starkare nivå i sitt starkaste parti än den starkaste nivån på AC/DC-skivan.
Kanske har Apple med sin normaliserings-nivå på 16,5 LUFS hittat det gyllene medelvärdet, för nog tror jag de flesta av oss förväntar oss att en rakt igenom intensiv rocklåt bör låta ungefär lika starkt som den starkaste delen i ett klassiskt verk, eller vad tycker ni?
Jag tycker inte back in black är speciellt väljudande, varför tar du den som exempel ?
Prova istället Rush, moving pictures
RogerGustavsson skrev:Om man kör från Tidal ska alltså LUFS inte visa över -13 LUFS?
Morello skrev:Det är helt självklart och knappast något som behöver påpekas,
Tangband skrev:Notera att jag pratar pop/ rock- dvs då det finns ingen egentlig referens till verkligheten.
Detta material kan därför inte användas vid utvärdering av hifi- högtalare. Då är det väl akustiska instrument inspelade i naturlig akustik, inga multi-mono -inspelningar som gäller ?
Bill50x skrev:Tangband skrev:Notera att jag pratar pop/ rock- dvs då det finns ingen egentlig referens till verkligheten.
Detta material kan därför inte användas vid utvärdering av hifi- högtalare. Då är det väl akustiska instrument inspelade i naturlig akustik, inga multi-mono -inspelningar som gäller ?
Kan så vara. Men moderna pop/rock/jazz/synt/etc ställer också en hel del specifika krav som en anläggning optimerad efter akustisk musik kanske inte kan hantera. Vad hjälper det om en symfoniorkester låter perfekt om Stones låter skit - och det är Stones jag lyssnar mest på? Jag kan ju förstås sitta och lida mig igen mina Stonesplattor med vetskapen om att egentligen har jag en perfekt återgivare, fast det låter skit.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Goldfinger, WhereNextColumbus och 35 gäster