Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Jag spelade ett par låtar i v-rummet. Frugan frågade om nåt var trasigt i anläggningen
hifikg skrev:Conan skrev:Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...
Den liknelsen gillar jag
Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128
Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.
goat76 skrev:Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128
Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.
Frisk, vad är det för enheter de där siffrorna efter albumen visar?
Kan du göra en LUFS-mätning på det senaste albumet? Jag är övertygad om att de där siffrorna inte indikerar hur många dB under EBU R128 de ligger, skulle snarare gissa att den ligger 10 till 14 dB över.
https://youlean.co/online-loudness-meter/
Frisk skrev:Så, mätt nu, ser ut som den är inställd på -18LUFS istället för -21 enligt EBU R-128, så helt riktigt goat76, riktigt så bra är ju inte siffrorna!
Mätningarna ser i alla fall ut att vara nästan på pricken lika varandra.
Frisk skrev:Nu börjar det kanske bli lite off topic med en skiva från 85, Zelmanis var ju ändå en trend i rätt riktning och släpp 2019, jag tänker i alla fall på en skiva med flera låtar under 23 och hela albumet på 22.46 i snitt. Jag tycker det är bra med en standard som har en del headroom för de mest dynamiska produktionerna. Det är ytterst sällan jag har volymkontrollen i närheten av max.
Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.
PekkaJohansson skrev:Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.
Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
Citat från artikeln:
Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.
Med vänlig hälsning
Pekka
Pekka, får jag lov att fråga var den påstådda historieförfalskningen ligger?
Menar du den lilla detaljen där de råkat skriva 80-talet och inte hållit sig till endast 90-talet och framåt?
Oavsett vilket så fick Loudness War sitt spinn tack vare CD;n för innan det så hade vinylformatet vissa volym-begränsningar som förhindrade "tokmastring". Loudness War startade tack vare att begränsningarna i princip suddades både p.g.a. CD-formatet men även tack vare den digitala inspelningstekniken som möjliggjorde att man med olika verktyg och rent visuellt hade benhård koll på var och hur man kunde överskrida noll-gränsen.
Om CD fortfarande var det ledande formatet hade vi troligtvis fortfarande inte sett ett möjligt slut på Loudness War, men det är fortfarande en lång bit att gå.
Det är faktiskt lite ironiskt att det är (för många audiofiler hatade) streamingtjänsterna som är närmast att lösa det hela med deras normalisering, ett verktyg som från deras vy säkert först och främst handlar om att det är "lite irriterande" att många album låter för starkt så att de inte passar in i de blandade låtlistorna.
Bieffekten är dock att vi kanske kan skönja ett slut på en lång mörk epok av sönderkomprimerad musik.
Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.
Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.
Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.
Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.
hifikg skrev:Han brukar normalt föredra Sven-Ingvars och Agnetha Fältskog före ABBA...
music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu".
goat76 skrev:music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu".
Meningen "det har vänt nu" får en helt annan betydelse än meningen "Har det vänt nu?" Varför vrider du det så?
Trådskaparen frågar oss om det har vänt nu, det betyder väl inte att det är fulländat bra.
Om man har vänt hemmåt med en båt så betyder det inte att man har kommit hem till hamnen, det betyder bara att man har vänt hemmåt med båten, om man till en början åkt runt halva jorden så är det väldigt långt hem.![]()
Den här skivan har inte vänt någonstans då man ser mätningarna men på något vis låter den lite bättre än annat med liknande mätningar, jag misstänker att rätt så mycket komprimering och limtering har skett i vid mixning, sen har det ju uppenbarligen limiterats en hel del vid mastring också.
Den enormt distade basen är ju helt uppenbart ett konstnärligt uttryck och inget som blivit så p.g.a. limitering för ljudnivå-vinst, det hör du väl?
music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra?![]()
Olyssningsbar mög är vad det är.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster