Kanalobalans receiver - MoLT nummer 2 2015

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Kanalobalans receiver - MoLT nummer 2 2015

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 10:35

Alexi skrev:Jag hade kunnat lägga mer tid på att säkerställa att allt var rätt inställt. Om jag minns rätt hade jag tyvärr lämnat tillbaks den redan när vi F/E lyssnade. Skulle vara intressant att testa en ny Onkyo/Pioneer och se om de är lika bra.

Så det var ett handhavandefel och inte kanalobalans trots en fabriksåterställlning? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-26 10:56

Har tidigare ägt Marantz med kanalobalans på pre-out även när allt är rätt inställt. Mjukvarufel samt hårdvarufel. Man hör detta ganska lätt då ljudbilden blir helt sne. Inga problem alls med nuvarande Arcam. Har ägt två billigare receivers som båda har varit dåliga på detta. Även mätt upp detta beteende på RCA kablar nya direkt ur kartong. Byggde egna och har sedan aldrig haft problem.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-26 11:04

genstruktur skrev:
Alexi skrev:Jag hade kunnat lägga mer tid på att säkerställa att allt var rätt inställt. Om jag minns rätt hade jag tyvärr lämnat tillbaks den redan när vi F/E lyssnade. Skulle vara intressant att testa en ny Onkyo/Pioneer och se om de är lika bra.

Så det var ett handhavandefel och inte kanalobalans trots en fabriksåterställlning? :)

I detta fall: Ja.

Så, nu kan du vara lugn. ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 11:24

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:

I detta fall: Ja.

Så, nu kan du vara lugn. ;)

Tack HiFi - psykologen. När kommer fakturan? :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 11:29

philipbtz skrev:Har tidigare ägt Marantz med kanalobalans på pre-out även när allt är rätt inställt. Mjukvarufel samt hårdvarufel. Man hör detta ganska lätt då ljudbilden blir helt sne. Inga problem alls med nuvarande Arcam. Har ägt två billigare receivers som båda har varit dåliga på detta. Även mätt upp detta beteende på RCA kablar nya direkt ur kartong. Byggde egna och har sedan aldrig haft problem.

I detta fallet verkade det inte höras så lätt utan hemmatestet pågick under lång tid utan att det uppdagades enligt artikeln.

Det du berättar får mig att på nytt tycka det känns otäckt. Man går aldrig säker I HiFi-djungeln!

Mätte du även upp detta på dina receivers och i så fall hur gjorde du då?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-04-26 18:09

genstruktur skrev:

Vi kommer aldrig få veta eftersom felet upptäcktes på mätfilerna efter jag lämnat tillbaks den.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 19:41

Alexi skrev:
genstruktur skrev:

Vi kommer aldrig få veta eftersom felet upptäcktes på mätfilerna efter jag lämnat tillbaks den.

Förklara gärna för en okunnig hur man F/E-lyssnar på en produkt man inte har för tillfället :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-04-26 19:45

Det där med inställningar är något jag inte riktigt förstått heller på min Marantz NR1506. Det finns dels inställningar generellt för nivåer (ex subwoofer) sedan finns det inställningar för separata ingångar. Jag vet inte ännu om det är additiva eller ersätter varandra. Sedan ställer den om sig ibland till några andra inställningar som jag inte förstår hur och varför det händer (ex volymvariabel loudness etc). Har dock låst inställningarna nu, men manualen lämnar en del frågetecken.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-26 21:38

genstruktur skrev:
Alexi skrev:
genstruktur skrev:

Förklara gärna för en okunnig hur man F/E-lyssnar på en produkt man inte har för tillfället :)

Gissar att det blåa kan ge en ledtråd, dock är det endast en såndäringa gissning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-26 21:55

Cortado skrev:
genstruktur skrev:
Alexi skrev:Vi kommer aldrig få veta eftersom felet upptäcktes på mätfilerna efter jag lämnat tillbaks den.

Gissar att det blåa kan ge en ledtråd, dock är det endast en såndäringa gissning.

Vi, d v s LTS tekniksektion spelar in ljudet från testobjektet inklusive konstlasten. I inspelningen ingår både mätsignaler och utslagsgivande musikexempel. Sedan kan man alltså göra själva lyssningstestet vid ett senare tillfälle om man vill eller måste.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 22:02

Ah! Tack för beskrivningen. Du har återigen lugnat mina nerver 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 22:05

Thomas_A skrev:Det där med inställningar är något jag inte riktigt förstått heller på min Marantz NR1506. Det finns dels inställningar generellt för nivåer (ex subwoofer) sedan finns det inställningar för separata ingångar. Jag vet inte ännu om det är additiva eller ersätter varandra. Sedan ställer den om sig ibland till några andra inställningar som jag inte förstår hur och varför det händer (ex volymvariabel loudness etc). Har dock låst inställningarna nu, men manualen lämnar en del frågetecken.

Jag hade en Denon som betedde sig sådär för en massa år sedan. Hux flux så var det som att hela receivern fabriksåterställt sig utan att jag gjort något (tyckte jag i alla fall).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-04-27 14:50

Den parentesen kan nog vara nog så belysande/viktig i sammanhanget, kanske . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi