Takhöjden, vad för roll spelar takhöjden

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Takhöjden, vad för roll spelar takhöjden

Inläggav NNord » 2006-02-27 21:48

Det är ju poppis att inreda utrymmen i källaren som hembiorum / musikrum. Ibland är det rätt snålt med takhöjd.

Vad är den minsta accepterade takhöjden igentligen? Är det dom stående vågorna man oroar sig för, eller har det med tak/golv -reflexer att göra också?

Vad är minimum och vad är att föredra?
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-27 22:37

Dom flesta väldesignade högtalare som tar hänsyn till takreflexen räknar väll med takhöjd mellan 2,20-2,40m...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-28 00:14

Menar nog att det är BÅDE en absoluthöjdsfråga, en proportionsfråga och en applikationsfråga. Vill inte ge några missförståbara tumregelsvar dock, och det rimligt sanna och kompletta svaret på frågan är lärobokslångt, och får inte plats här. :(

Fast detta är förvisso ett sant svar (fast inte på frågan): Man måste kartlägga varje rum för sig!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 00:24

IngOehman skrev:Fast detta är förvisso ett sant svar (fast inte på frågan): Man måste kartlägga varje rum för sig!

Ojsan.. då går det inte att konstruera högtalare för mer än ett specifikt rum... ja, utan att lägga till ytterliggare en kompromiss alltså ;-)

/Magnus
..som har ett rum på 4,5x4m med varierande takhöjd. Vid mittbalk är det 3,8meter medans det vid Ytterväggarna håller sig med 2,3m. Det där med takreflexens påverkan på ljudet har jag "gett upp" för min del i kostruerandet...

Fast IÖ skulle säkerliggen klura ut något jag borde fundera på... :-) *vink vink*

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-28 01:02

Föreställer mig att det mest givande är att spika upp lister på tvären och kanske på längden i taket.
(För diffusionens skull.)
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 01:47

tja, glömde tillägga att det sitter gamla hederligga takbalkar anno 1810 på tvären var 11o cm och att jag knölat in två stora runda taklampor som hänger över balkarna. Mellan dem sitter en trevlig industrifläkt med spännvidd på 120cm (man måste ju tvinga ner lite värme på vintern, kråkorna får klara sig själva)

/Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-28 02:23

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Fast detta är förvisso ett sant svar (fast inte på frågan): Man måste kartlägga varje rum för sig!

Ojsan.. då går det inte att konstruera högtalare för mer än ett specifikt rum... ja, utan att lägga till ytterliggare en kompromiss alltså ;-)

Det rimligaste svaret på den frågan är väl att det inte går att återge musik bra i vilket rum som helst - oavsett högtalarna!

Frågan om att "anpassa högtalarna för alla rum" är således sekundär, eller snarare - idén att det skulle vara en bra sak att "göra en högtalare som passar alla rum" är både utopisk och oanvändbar, eftersom summan ändå inte kommer att kunna bli god i andra rum än de för musikåtergivning vällämpade!

Man kan ju dessutom på gode grunder förmoda att de som bryr sig om att högtalaren passar rummet akustiskt, gör det för att de bryr sig om musikåtergivningen - och då är det ju helt meningslöst att ha med de olämpiga rummen i ekvationen!

Däremot kan förstås många olämplig rum modifieras till att bli lämpliga dito. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-28 18:07

Många svar men inget "facit-svar", -som vanligt :wink:

En sak jag lade märke till i ett lågt-i-tak-rum var att lyssningshöjden spelade roll. Det var annorlunda ljud om jag satt i en skrivborstol (= "högt" vid ca halva takhöjden) jmf med i en låg slapparfåtölj på samma plats.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 02:06

Sådant kan bero på många saker, och är inte heller ett entydligt fel. Det kan ju ske live också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-03-01 18:58

Så är det nog. I mitt fall med ca 210-218 cm takhöjd inbillar jag mig skillnaderna mest berodde på att öronen hamnade på ungefär halva takhöjden när jag satt i skrivbordsstolen och lite bättre till i den lägre slapparfåtöljen. Trolig orsak ???

Återgå till Teknikforum