FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-25 11:51

Lennart skrev:Bra pris på lådor Dan! Någon som vet vad ett par kompletta kostar med alla komponenter? Då är frågan vilket sommar/höstprojekt som ska väljas? Ett par nya FUKDIST eller uppgradera mina OA51.3 till OA51.N? Ska ner på mässan i Jönköping nu i helgen och hoppas få lite intryck av OA51.N.

För tillfället köper alla sina grejjer på olika håll och priserna kan variera en del. Jag har börjat en summering på förstasidan.

Skulle vilja att vi håller alla inlägg som kan leda till att man ser tråden som en annons/sälj/promotiontråd till ett minimum. Vill man fråga Dan om priser för lådor så gör man det lämpligen via PM.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-04-25 15:42

Cortado skrev:Jag har börjat en summering på förstasidan.

Suveränt, tack för det Cortado! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-25 22:24

Gött, jag ska spana!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-04-26 18:18

Jag är nyfiken på intryck av jämförelser med andra högtalare i samma storlek?
Någon som har hunnit jämföra, med annat än Guru?

Dali Epicon 2, verkar ju vara ett tänkbart jämförelseobjekt :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 18:40

NADifierad skrev:Jag är nyfiken på intryck av jämförelser med andra högtalare i samma storlek?

Dali:n kan nog låta bra... men jag skulle vara tveksam till lägsta bas, samt beteende när den pressas.... (Inte baserat på objekt-kunskap, utan mer på generell Dali-kännedom över åren.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-26 18:52

NADifierad skrev:Jag är nyfiken på intryck av jämförelser med andra högtalare i samma storlek?

Distorsionen verkar ju vara lägre än Guru junior, om man får tro de mätningar som finns.
Räkna med att jag kommer att göra en hel del jämförelser med olika högtalare :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-28 15:53

Nattlorden skrev:

Dali:n kan nog låta bra... men jag skulle vara tveksam till lägsta bas, samt beteende när den pressas.... (Inte baserat på objekt-kunskap, utan mer på generell Dali-kännedom över åren.)

Med tanke på att Dali Epicon 2 kostar 49000:- paret och FUKDIST strax över 5000:- så borde Dali teoretiskt spela bättre.
Men men.... man vet inte vilka överväganden som gjorts vid konstruktionen- den har ingen waveguide men istället en 29 mm diskant som ju är en aning större än den vanliga 25 mm domediskanten. https://www.hifiklubben.se/hogtalare/st ... gIENfD_BwE
Samtidigt är det rätt svårt att hitta bättre element än de som används i FUKDIST nästan oavsett pris som det verkar. För den tänkta applicationen. Seas er 18 rnx har låg dist i midbasen. Waveguiden gör att scanspeak diskanten blir förbättrad och bättre än de flesta andra alternativ som finns. Läs tex här: https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... de-wg-300/
Senast redigerad av Tangband 2019-04-28 17:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-28 16:05

Tangband skrev:Med tanke på att Dali Epicon 2 kostar 49000:- paret och FUKDIST strax över 5000:- så borde Dali teoretiskt spela bättre.

Om man ska ta något från Floyds bok så är det just att pris tvyärr inte har någon avgörande roll på hur bra en högtalare upplevs att låta blint. Borde ja - dock lyder inte verkligheten under borden.. :)

Du kanske menar att "borde" är att man sett till den nästan* tiodubbla prisskillnaden ska kunna ställa högre krav och förvänta sig stor skillnad - isåfall håller jag med dig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-28 17:12

Precis.
Mina egna absoluta referenser är Barefoot micromain 27 https://www.soundonsound.com/reviews/ba ... cromain-27 för 140000:- paret ( 3,5 vägare , aktiv ) , Akudorik exakt katalyst för 250000:- samt passiva dynaudio C1 confidence stativare. Har hittills inte hört nån Dali ( inte heller B/W oavsett pris ) som når upp till dessa referenser. Dessa tre högtalare har kvaliteter på olika sätt som mina aktiva jbl 530 inte har. Kanske det tom kan vara vissa färgningar som jag föredrar ?

Det blir kul att höra hur långt ett par FUKDIST når, subjektivt . :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-28 17:52

Cortado skrev:
Tangband skrev:Med tanke på att Dali Epicon 2 kostar 49000:- paret och FUKDIST strax över 5000:- så borde Dali teoretiskt spela bättre.

Om man ska ta något från Floyds bok så är det just att pris tvyärr inte har någon avgörande roll på hur bra en högtalare upplevs att låta blint. Borde ja - dock lyder inte verkligheten under borden.. :)

Du kanske menar att "borde" är att man sett till den nästan* tiodubbla prisskillnaden ska kunna ställa högre krav och förvänta sig stor skillnad - isåfall håller jag med dig.

Vi ska ju inte diskutera Dali i denna tråd, men här finns en test med mycket mätningar på Dali epicon2 : http://www.i-fidelity.net/en/test-repor ... sturm.html

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-29 11:44

Har studerat de kurvor som presenterats i tråden för mätningar av elementen i FUKDIST. I mitt Dbx dsp filter kommer jag kunna kopiera Mawes passiva filter med stor exakthet. Waveguiden innebär ju eq för att få det rakt- det innebär också att delningar som inte är skolboksmässiga måste användas. Inga problem i Dbx: en. Mawes filter motsvarar ett skolboksfilter utan eq på 5700 Hz buttherworth 12 dB / okt. Knappar man in värdena individuellt på spolen och kondingen för diskanten i de olika online calkulators som finns på nätet hamnar man vid den frekvensen vid en resistans på 6 ohm.
Ska testa mig fram här.
Likaså motsvarar komponentvärdena i filtret för baselementet ett besselfilter.

Sedan har vi ju notchfiltret för baselementet vilket inte heller är några problem.

En annan väg att gå är att gå på rajapruks rekommendation att först mäta individuella element och med hjälp av eq göra kurvorna raka minst en oktav från delningen. Då är man mer fri att välja olika brantheter och topologier. Men det blir antagligen ett annat resultat än det passiva angående fasgången= möjligen sämre ?
Och resultatet blir inte längre en FUKDIST. Spridningsmässigt bör det vid båda tillvägagångssätten hållas en akustisk delning över 2500 Hz, pga spridningen på basen och waveguidens storlek.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-29 13:13, redigerad totalt 2 gånger.

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-04-29 13:11

Har inte läst alla inlägg i tråden och frågan kanske är OT? Hur står sig valt SEAS element jämfört med Wavecor Balanced Drive WF182BD03 som bla. används i OA51.N ?
På ett DIY foruminlägg så var åsikten: I'd say that The SEAS driver wins on "vocals and all low level details"; The Wavecor has better bass extension, but requires a larger box.
/Lennart

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-29 13:16

Lennart skrev:Har inte läst alla inlägg i tråden och frågan kanske är OT? Hur står sig valt SEAS element jämfört med Wavecor Balanced Drive WF182BD03 som bla. används i OA51.N ?
På ett DIY foruminlägg så var åsikten: I'd say that The SEAS driver wins on "vocals and all low level details"; The Wavecor has better bass extension, but requires a larger box.
/Lennart

Det finns säkert en uppsjö av intressanta element som hade kunnat användas. Men som jag förstår det är lådvolymen och spridningen i mellanregistret ganska genomtänkt i konstruktionen- risk för att det blir sämre med andra element . Ett intressant element med superlåg dist vore SB 17 NBAC 35- 4 . Läs mer här: http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Men det skulle troligen innebära ett helt annat filter, annan delningsfrekvens och en annan lådvolym. En annan högtalare alltså. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-29 19:00

Lennart skrev:Wavecor Balanced Drive WF182BD03 som bla. används i OA51.N ?

Från början var en av tankarna att hålla högtalaren hyfsat billig. Den första kandidaten till element kostade 5-600kr sedan blev det ER18, mycket för att det var nästa element som var vettigt som passade kriterierna och som finns på Hifhkit. Det tog emot lite då den kostade mer. Wavecoren kostar 1600kr/st medan ER18 just nu ligger på 960kr/st. Jag vill minnas att den var billigare när vi började projektet.. men sen var det ju såpass länge sen så att inflation lika gärna kunnat påverka priset.. :)

Vi ville (och vill fortfarande) att den ska vara tillgänglig för så många som möjligt och då är priset en faktor. En annan faktor där man kan se ett delvist misslyckande är i att lådan blivit relativt svårbyggd med sticksåg och enkla verktyg, likaså adapterringen.

hammarn_2 har dock bevisat motsatsen och har snickrat ihop ett par jättefina portade fukdist som han verkar nöjd med. :)

Tangband skrev:
Det finns säkert en uppsjö av intressanta element som hade kunnat användas. Men som jag förstår det är lådvolymen och spridningen i mellanregistret ganska genomtänkt i konstruktionen- risk för att det blir sämre med andra element . Ett intressant element med superlåg dist vore SB 17 NBAC 35- 4 . Läs mer här: http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Men det skulle troligen innebära ett helt annat filter, annan delningsfrekvens och en annan lådvolym. En annan högtalare alltså. :)

Exakt, byter man element så blir det i princip att konstruera om hela högtalaren. Den du föreslår tror jag kräver en mycket större låda än vad vi vill ha, för den baskapacitet vi är ute efter - det sagt som endast en av många aspekter.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-29 19:47

Jag tror att både Seas ca18rnx och er18rnx (den förstnämnda finns som midbas i Akudorik och boomer i vissa Carlsson, och den senare används i FUKDIST ) är väldigt fina element och i mina egna funderingar på lämplig 6,5 tummare i en tvåvägare har dessa två alltid varit ett tänkbart alternativ. De man återkommer till vid funderingar....kanske för att de har pappkoner och de element som jag provat genom åren med pappmembran låter ofta bra . Mindre high-tech än metall förstås, men...
Seas er18rnx har dessutom lägre dist i basen än scanspeak relevator enligt zaph.

Det är möjligt att det finns bättre element på vissa parametrar ( kanske Seas egna 6,5 magnesiummodell ? Synd bara på de fula uppbrytningarna över 2 kHz ) men kanske inte bättre i sin helhet, och definitivt inte bättre till de specifikationer som utgör FUKDIST med spridningsegenskaperna. Jag tycker ni gjort ett bra val :D

Ser man också till de massiva problem som uppkommer vid tex en 3-vägare av stativmodell angående diffraktion och spridningsmönster så gav jag upp den idén jag hade :)

Användarvisningsbild
Cygor6

Inläggav Cygor6 » 2019-04-30 21:55

Är det någon ägare av ett par Fukdisk högtalare som har lyssnat på mer än ett av filteralternativen?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-01 08:39

Beställde diskanterna i fredags- hämtade dem på posten i går kväll. Bra jobbat hifikit :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-02 07:44

Seas er 18 rnx som används i FUKDIST verkar klara klippel - testet bra :) enligt Zaph.
http://www.zaphaudio.com/SR71.html

The new ER18NRX has all of the excellent design elements seen in the rest of the line. A well ventilated voice coil, a behaved cone geometry along with a well designed motor and suspension that has near perfect Klippel test results for BL, Le(x) and suspension stiffness. Seas drivers are certainly not the cheapest, but with their performance in mind they are still one of the best values. These drivers test out very well in response smoothness and harmonic distortion as seen in the driver comparisons elsewhere on this web site.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-02 20:32

Såhär ser diskanterna ut. Känns påkostade :)
Senast redigerad av Tangband 2019-05-02 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-02 20:40

En lådbild till...

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-05-02 20:46

Mina diskanter heter 832000. Vad har du för variant?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-02 20:52

De som Cortado skrivit updaten på första sidan : R2604/833000
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... zontalTab2

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-05-02 21:01

Suck :(
Då har jag köpt fel.
Köpte enligt bl.a. den här posten,
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950&start=60#p1864603
och
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950&start=270#p1925756

innan sammanfattningen kom.

Var skedde förändringen från 832000 till 833000?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-02 21:10

niclas_f skrev:Suck :(
Då har jag köpt fel.
Köpte enligt bl.a. den här posten,
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950&start=60#p1864603
och
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950&start=270#p1925756

innan sammanfattningen kom.

Var skedde förändringen från 832000 till 833000?

De verkar ju ha väldigt lika specar. 833000 har dock 92 dB känslighet och 832000 har 90 dB. Den skillnaden bör kompenseras för i filtret.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-02 22:57

Både jag och Mawes och jag har 833000 och det filter han har utvecklat är för den.

DanNorman skrev:Jag tror vi hittat en tillräckligt bra waveguide-diskantkombo nu. Det är WG300 med Vifa XT25BG60 monterad. Hifikit har Scan-speak-varianter av den, som borde funka lika bra. http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2604832000 tex.

Diskanter.png
Diskanter.png (855.53 KiB) Visad 14240 gånger

Utan större undersökning så gissar jag att det blivit fel där, Dan har menat 833000 men råkat klistra in 832000. Iom att det var snart tre år sen vi började så kan jag inte med säkerhet säga vilken av de det var Dan hade - det var inte Scan-speak utan Vifan.

Jag föreslår att ingen går och köper nått innan vi rett ut detta. I bästa fall har vi två bra filter, ett för respektive diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-02 23:31

På sid 6 i denna tråd har jag klistrat in en mätning där skillnaden mellan XT25 och R2604 visas - den är för liten för att vara XT25TG30-04 mot R2604/833000 - det måste alltså vara XT25BG60-04 mot R2604/833000.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-05-03 00:29

R2604/833000 ska det vara. niclas_f och hammarn_2 (?) har tyvärr fel diskanter. Dumt att jag har blandat ihop skiten.
Kanske kan åtminstone niclas_f kan byta in sina diskanter?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-05-03 01:42

Lennart skrev:Har inte läst alla inlägg i tråden och frågan kanske är OT? Hur står sig valt SEAS element jämfört med Wavecor Balanced Drive WF182BD03 som bla. används i OA51.N ?
/Lennart

Fukdist råkar ha nästan exakt samma lådvolym som OA-51/61. Wavecor WF182BD03 skulle kanske ge ytterligre några Hz utsträckning i basen på bekostnad av verkningsgrad givetvis*. Tonkurva och andra egenskaper är bra, men att byta ut er18rnx i Fukdist rakt av blir skitdåligt. Som Tangband säger blir det en annan högtalare,
Hundratals timmar har spenderats på att förfina Fukdist MED er18rnx. Byter man element eller ändrar andra viktiga egenskaper får man börja om från noll.

En optimerad högtalare med mindre "fina" element kan lätt och kommer oftast överträffa en kass konstruktion med "finare" element.
Tur att vi använder bra element i en bra konstruktion.

*Nej, det kommer inte funka, eftersom vi inte kan sänka avstämningsfrekvensen pga. basrexflexrörets längd och lådans mått.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-03 07:14

Jag rekommenderar både hifikit och eluxson. Båda är snabba :) . Jag får waveguiderna idag.
http://www.eluxson.se/diskanter/375-wg-300.html

DanNorman och cortado:
Det vore intressant med bilder hur diskanten ska monteras med adapterplattan, eller en tydligt förklaring.
Är det bara plug and play med monteringen ? Vilken längd på m4 bultarna kör ni på ? Behövs det fler skruvar av mindre slag?

Jag har hifikits tätningslist redan. Läser i den nu tre år gamla tråden att det väl ska tätas på tre ställen, mellan diskant-adapterplatta, adapterplatta-waveguide och waveguide-låda. Jag antar att man kan klippa tätlisten så det blir halva bredden på den ?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-05-03 09:02

Du behöver fila lite på frontplattan för att skruvarna (M4) skall få plats men inte för mkt så att skruvskallarna fortfarande får grepp om baksidan av frontplattan. Pasfsormen är exakt!

Ett annat tips är att lägga bitumen eller annat på WG300. Den vibrerar/ har resonans ganska ordentligt tycker jag. Ska plocka lös den och åtgärda. Har ni bra tips förutom bitumen?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum