Jag får återkomma med länk till bygget när jag är hemma vid PC’n.
Tror även att det finns en länk tidigare i denna tråden. Fast den är från .se tiden...

Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Beror ju på vilken känslighet systemet har, man bör ha så många diskanter att deras känslighet är högre så att om något skall dämpas så är det dom.Ragnwald skrev:Absolut är det så
Men hur få diskantelement kan man klara sig på och få balans i ljudnivå och transientkapasitet?
Dartman har en linjekälla med en diskant i mitten bara. Funka fint, men begränsningen blir ju helt klart diskanten som troligen brinner upp innan resten ens gäspar - men med hög delning går det att spela riktigt starkt!
Morello skrev:Det blir ju dock ingen linjekälla i hela registret.
NADifierad skrev:Tangband 3”, och små Vifadomar om jag inte missminner mig.
Jag får återkomma med länk till bygget när jag är hemma vid PC’n.
Tror även att det finns en länk tidigare i denna tråden. Fast den är från .se tiden...
Morello skrev:MagnusÖstberg skrev:Beror ju på vilken känslighet systemet har, man bör ha så många diskanter att deras känslighet är högre så att om något skall dämpas så är det dom.Ragnwald skrev:Absolut är det så
Men hur få diskantelement kan man klara sig på och få balans i ljudnivå och transientkapasitet?
Dartman har en linjekälla med en diskant i mitten bara. Funka fint, men begränsningen blir ju helt klart diskanten som troligen brinner upp innan resten ens gäspar - men med hög delning går det att spela riktigt starkt!
Det blir ju dock ingen linjekälla i hela registret.
En sådan lösning får också egenskapen att strålningen blir cylindrisk upp till diskanten där den blir sfärisk.
Som bekant växer arean på en cylinder som radien samtidigt som sfärens area växer som radien i kvadrat.
Frekvensgången blir avståndsberoende, vilket säkert kan lösas genom att kalibrera systemet för ett specifikt avstånd.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster