Med vänlig hälsning
Peter
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nu ska det väl inte stå 1884 utan 1984 i Peters inledning ovan?
Kraniet skrev:edit: 6000 kr 1984 motsvarade väl en månadslön ungefär?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:edit: 6000 kr 1984 motsvarade väl en månadslön ungefär?
Lite över en halv månadslön för en tjänsteman (3/4 för det vackra könet)
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:edit: 6000 kr 1984 motsvarade väl en månadslön ungefär?
Lite över en halv månadslön för en tjänsteman (3/4 för det vackra könet)
Lite dyrare med HiFi idag då. 36 000 är iaf inte en halv månadslön för mig
juanth skrev:När det på Sweetspot testades med OA51 i olika versioner. Vilken låt var det som spelades upprepat?
radelius skrev:Jag håller på att bygga filter till N och funderar på hur man bäst fäster den stora foliespolen på min plywoodbas. Provade med 2 rejäla buntband genom centrum hålet och runt spolen men det verkar som att det trycker in kanten på spolen vilket i värsta fall kan kortsluta några varv på spolen.
Det borde väl funka med en rostfri bult rakt igenom, den borde väl inte påverka induktansen. Rostfritt stål är omagnetiskt och borde därför inte påverka.
Tänker jag rätt?
Förslag till alternativt montage tas tacksamt emot![]()
H/Staffan
radelius skrev:Tror inte att folien är lackad utan lindad men en plastfolie mellan varven. Smältlim använder jag till vanliga mindre spolar men foliespolen väger lite väl mycket för att det ska kännas bra. Dessutom funderar jag på om inte just plasten i spolen även smälter vilket inte skulle vara helt lyckat?!
radelius skrev:Det borde väl funka med en rostfri bult rakt igenom, den borde väl inte påverka induktansen. Rostfritt stål är omagnetiskt och borde därför inte påverka.
Tänker jag rätt?
Nattlorden skrev:radelius skrev:Jag håller på att bygga filter till N och funderar på hur man bäst fäster den stora foliespolen på min plywoodbas. Provade med 2 rejäla buntband genom centrum hålet och runt spolen men det verkar som att det trycker in kanten på spolen vilket i värsta fall kan kortsluta några varv på spolen.
Det borde väl funka med en rostfri bult rakt igenom, den borde väl inte påverka induktansen. Rostfritt stål är omagnetiskt och borde därför inte påverka.
Tänker jag rätt?
Förslag till alternativt montage tas tacksamt emot![]()
H/Staffan
Smältlim är väl vanligt förekommande metod. Men annars kan du ju göra en plywoodring/platta till ovansidan av spolen. Kortslutning lär det inte bli - tråden är lackad.
radelius skrev:Ja fast då klämmer man till böjarna på anslutningsbläcken lite väl hårt. Kan funka med lock men då är man tillbaks på bultproblematiken. Påverkar rostfritt stål magnetfält eller inte?
Tror inte det och då behövs heller inget lock☺️
radelius skrev:Precis så Morello, dvs ingen limning för enkelt byte. Det blir därför den rostfria skruven:)
radelius skrev:Var hittar man plastskruv i 100mm längd och m6 Nattlorden?
Tack Peter, jag ska jämföra med och utan rostfri ”kärna” så får vi se.
Med vänlig hälsning, Staffan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster